Gå til innhold

Kaffegjester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 10.00):

Hva syns dere om Kaffegjester som konsept?

Vi skal ha 60 gjester av nærmeste familie og venner til middagen og har ikke Kaffegjester, men sitter og funderer på om vi skulle invitert rundt 20 stk til festen etter middagen likevel. Typ venner og søskenbarn som bor i byen vi gifter oss i. Fra ca 21, til kaffe og kaker og åpen bar. Ønsker stor fest, men har alltid tenkt det er litt frekt med Kaffegjester. Hva tenker dere? Er Kaffegjester en uting eller har dere selv kost dere som Kaffegjester bryllup

Anonymkode: 42728...d69

Vi har ikke kapasitet i lokalet til alle vi ønsker å invitere, så i invitasjon til festen 1930 står det nettopp det - at det var en vanskelig beslutning, men at vi ønsker å dele dagen med disse 15+ personene. Så de kommer til festen, aka dans og fri bar 🎉 

 

Grunnen for at det går er fordi da sitter vi jo nærmere, og kan ta inn ekstra stoler rundt alle bordene. Trenger ikke være megakomfortabelt lengre.

Endret av IrethOrona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 10.00):

Hva syns dere om Kaffegjester som konsept?

Vi skal ha 60 gjester av nærmeste familie og venner til middagen og har ikke Kaffegjester, men sitter og funderer på om vi skulle invitert rundt 20 stk til festen etter middagen likevel. Typ venner og søskenbarn som bor i byen vi gifter oss i. Fra ca 21, til kaffe og kaker og åpen bar. Ønsker stor fest, men har alltid tenkt det er litt frekt med Kaffegjester. Hva tenker dere? Er Kaffegjester en uting eller har dere selv kost dere som Kaffegjester bryllup

Anonymkode: 42728...d69

Det er da ganske vanlig og helt greit? Jeg har vært kaffegjest i bryllup selv, og satte pris på det. 

Anonymkode: 92023...c37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har vært kaffegjest én gang, å kommer ikke til å bli med på det igjen. Middagen ble skikkelig forsinket, så vi kaffegjester satt I GANGEN og ventet, uten så mye som litt å drikke på. Det var taler som dro ut i det kjedsommelige og som fikk hele middagen til å bli nesten to timer forsinket. Vi følte oss virkelig som annenrangs og noen sommvar invitert bare for å få fylt lokalet litt mer under festen senere, et av parene tok faktisk med seg gaven og dro. 

Anonymkode: 5bb7c...240

Samme! Stod i en gang og hang dritlenge😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det. Det er så harry.

Anonymkode: 2a8d2...783

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IrethOrona skrev (9 minutter siden):

Vi har ikke kapasitet i lokalet til alle vi ønsker å invitere, så i invitasjon til festen 1930 står det nettopp det - at det var en vanskelig beslutning, men at vi ønsker å dele dagen med disse 15+ personene. Så de kommer til festen, aka dans og fri bar 🎉 

 

Grunnen for at det går er fordi da sitter vi jo nærmere, og kan ta inn ekstra stoler rundt alle bordene. Trenger ikke være megakomfortabelt lengre.

Uff. Så nitrist invitasjon å få. 

Anonymkode: 2a8d2...783

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (11 minutter siden):

Samme! Stod i en gang og hang dritlenge😣

Lurer på hva som gpr gjennom hodet på sånne brudepar. VET at det sitter folk å venter i en hel evighet uten å engang tilby servering. Greit å være travel osv på en sånn dag, men å behandle gjester såpass respektløst gjør at jeg får lyst til å ta med gaven å dra. 

Anonymkode: 5bb7c...240

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lurer på hva som gpr gjennom hodet på sånne brudepar. VET at det sitter folk å venter i en hel evighet uten å engang tilby servering. Greit å være travel osv på en sånn dag, men å behandle gjester såpass respektløst gjør at jeg får lyst til å ta med gaven å dra. 

Anonymkode: 5bb7c...240

Ja hvis man skal ha to runder gjester så er det ett must at man er god på å overholde tiden…. Ha velkomstdrinker/velkomstdrikk klart og holde tidsskjema. Er jo en grunn til at man har toastmaster tenker jeg, det er en «jobb» som da også består i å kneppe ned taletid på taletrengte folk. Ofte lurt å avtale på forhånd hvor lenge den enkelte får jabbe.

Anonymkode: 57d1c...3e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha kaffegjester så lag forberedelser for dette!

Sett av et rom med mat og drikke til kaffegjestene, og be servitørene holde kontakten med dem. Beklager å si det, men kaffegjester er og blir et B-lag i bryllupet hvis middagen trekker ut og kaffegjestene må konkurrere om stoler i et forværelse.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste bryllupet jeg har sett at det var kaffegjester i, gjorde alt «feil». Det vil si; kaffegjestene ble sittende i gangen utenfor middagssalen, da middagen dro ut i tid. Dette var også et bryllup man måtte betale for egne drinker til stive hotell-priser (noe det forøvrig ikke sto om i invitasjonen til oss som var invitert i hele bryllupet, men jeg håper det sto nevnt i kaffegjestene sin invitasjon). Bruden forventet også at kaffegjestene kom i kirken, så dit var de invitert. Så måtte de finne på noe annet mellom kirke og kaffe.
 

Det eneste som var gratis var vel en baylies eller konjakk til kaffen. Vi vanlige gjestene fikk i det minste ett glass vin til de ulike rettene under middagen. Brudeparet var forøvrig opptatt i mange timer da det egentlig var fest, så de så vi ikke mye til. I forskjellige puljer dro de også gjestene inn i dette prosjektet sitt, så festen kom heller aldri skikkelig i gang. Ikke var det nattmat heller, men det var vel egentlig lite vits i også, da mange hadde begynt å dra hjem igjen innen det var tid for nattmat. 


Hadde jeg blitt invitert som kaffegjest i et sånt bryllup, hadde jeg blitt skuffet. Det hadde vært nye mer morsommere å dratt på byen og festet istedenfor. Så det kommer veldig an på hvordan brudeparet har tatt i mot kaffegjestene. 
 

Skal man invitere kaffegjester bør man aller helst bør man unngå ventetid for kaffegjestene. Men det kan bli litt uforutsigbart under middagen angående tid, så da bør man ordne til er eget rom til dem med velkomstdrink, mineralvann og fingermat. Da kan de jo gjerne vente en halvtimes tid, men ta uansett hensyn til at middagen kan drøye i tid når du inviterer kaffegjestene. Det er bedre at de vanlige gjestene får en ekstra pause før kaffen, enn at kaffegjestene blir sittende å vente over lengre tid.

Inviterer man kaffegjester, bør det også være en selvfølge med fri bar. Her legger gjestene ned innsats for å ordne seg til et bryllup, kjøpe inn gave til brudeparet og kanskje må de ha nye klær selv som er passende til et bryllup, og da er det litt kjipt om det eneste de får i retur er litt kake og kaffe. Så i det minste bør festen være gratis, og festen morsom. 

Anonymkode: 2613d...c05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kaffegjest en gang. Ble ikke møtt av brudeparet, og følte jeg krasjet festen alle hadde vært med på i mange timer allerede da de allerede var plassert rundt bord. Vi kaffegjestene ble plassert rundt et «siste liten» bord og ingen av oss kjente hverandre. Jeg dro fort hjem igjen. 

Anonymkode: 2dfaf...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært kaffegjest to ganger og har takket nei til de andre. Det er så annenrangs. Er man ikke nær nok til å bli bedt i middag, er det helt greit å droppe det. Den ene gangen ble jeg sittende nesten en time for å vente, da middagen dro ut i tid. De andre var godt i gang i laget og jeg ble veldig utenfor. 

For meg som gjest, koster det like mye i form av antrekk, barnepass og gave. For deg som vert, er det selvsagt rimeligere. 

Jeg syns mer om en vennefest i etterkant, dersom det er viktig for dere. For meg, er det helt greit å ikke bli bedt.

Anonymkode: ac74c...d69

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss ble kaffegjester en veldig fin løsning! Vi hadde egentlig tenkt å ha alle hele dagen, men synes det var veldig mange venner og folk vi så på som en del av oss, men allikevel ikke nære nok til å være med på en hel dag. 
 

Derfor har vi invitert 60 stk til middag/hele dagen, hvor vi har passer på å inkludere de som reiser langveis fra, synes det er greit de er med hele dagen. Familie, forlovere og aller nærmeste venner. Så har vi invitert 70 stk til kaffe og kaker - dette er venner og kollegaer vi liker å omgås med, men synes det ble for voldsomt å ha hele dagen. Så hos oss blir det faktisk en «A og B» fordeling, men de skal føle seg like inkludert og ønsket, for det er de jo 😁

 

Vi har også tidlig vielse, og middag kl 1530 (buffet) så har vi lagt inn 45 min pause når kaffegjester kommer så vi kan møte de ute med litt mingling osv, og vi har sørget for masse god kake å velge i, samt nattmat osv. 

Kaffe og kaker i 19 tiden, ganske sikker på at dette blir bra. Vi har også liveband i bryllupet, og mange synes det var helt greit å komme til kaffe og kaker. 
 

Har vært i mange bryllup med kaffegjester og det har vært null problem. 

Anonymkode: 56298...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffegjester har ingenting i 2023 å gjøre. Det er et arkaisk konsept, som begynte sin sakte død på slutten av 90-tallet.

Jeg synes det er frekt å invitere til kaffe. Man har samme forventning til denne gjesten, som til de som er invitert til hele greia - de må stille både med gave og riktig kleskode. Nevner ikke hotell, da jeg antar at man ikke inviterer langveisfarende til kaffe. 

Men selv om de likestilles med de andre gjestene med hva de skal bidra med, så får de kun delta på kveldens avslutning. 

Jeg har vært kaffegjest i bryllup til et par barndomsvenner, samt vært i to bryllup der andre var kaffegjester. Jeg har hatet det hver gang. Man føler at man kommer trampende inn etter at alt er over. I et bryllup var brudeparet såpass godt ned i glasset, at de ikke tok imot gjestene sine. Jeg føler at kaffegjesten bare er en ekstra gave.

Så dropp kaffegjester. Det er virkelig ingenting man kan gjøre for at de skal føle seg integrert i bryllupet, og bryllupet ens er virkelig ikke en så viktig affære for perifere slektninger.

Anonymkode: 6de76...eb6

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 10.00):

Hva syns dere om Kaffegjester som konsept?

Vi skal ha 60 gjester av nærmeste familie og venner til middagen og har ikke Kaffegjester, men sitter og funderer på om vi skulle invitert rundt 20 stk til festen etter middagen likevel. Typ venner og søskenbarn som bor i byen vi gifter oss i. Fra ca 21, til kaffe og kaker og åpen bar. Ønsker stor fest, men har alltid tenkt det er litt frekt med Kaffegjester. Hva tenker dere? Er Kaffegjester en uting eller har dere selv kost dere som Kaffegjester bryllup

Anonymkode: 42728...d69

Mine tanker  basert på erfaring:

*  Kaffegjester er helt ok dersom de er flere enn hva som kan telles på en hånd. 
* Når man inviterer kaffegjester til et tidspunkt må tidspunktet overholdes, eller brudeparet må eventuelt ha ordnet med et eget rom med snacks og drikke å oppholde seg i mens gjestene venter.
* Man må la kaffegjestene føle at de er ønsket i selskapet, og ikke bare er invitert av plikt.

Jeg har kost meg som kaffegjest, og jeg har følt meg uønsket som det samme.
Alt kom an på opplegget.

Den ene gangen jeg virkelig følte meg uønsket som kaffegjest var da jeg var en av tre kaffegjester, ca 50 i middagsselskapet.
Vi måtte vente ute i en kald gang, der lyset hadde gått,  i nesten 1,5 time fordi middagen hadde blitt forsinket.
Da vi endelig kom inn var brudeparet så opptatte med sine "ordentlige gjester", og hadde knappest tid til å si "hei" til oss tre som kom senere.
Den eneste kontakten jeg hadde med bruden (min venninne) i løpet av kvelden, var da hun ba meg om å registrere gavene de hadde fått.

Den andre gangen jeg følte meg uønsket som kaffegjest var i en annen venninnes bryllup.
Bruden hadde ønsket meg som gjest, foreldrene hadde nektet, de ville bare ha nærmeste familie i selskapet (20 gjester, foreldre, besteforeldre, søsken), og kompromisset ble at jeg hjalp til med middagen først, og skulle være en del av selskapet etter at middagen var ferdig.
Jeg ble behandlet som en tjenestepike av brudens foreldre (les:mor) , og ble beordret til rydding og servering resten av kvelden. 

I begge disse tilfellene hadde det vært bedre å ikke bli invitert i det hele tatt.

 

De to andre gangene jeg har vært kaffegjest har jeg kost meg.
Da var i flere, brudeparet hadde tenkt på oss som kom senere, vi ble tatt godt i mot, og fikk inntrykk av at de ønsket å dele dagen sin med oss.

Anonymkode: e4b5a...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt ok med kaffegjester både i konfirmasjon og bryllup. Har vært kaffegjest, og har invitert kaffegjester selv. De som ikke vil, kan jo bare takke nei. Inviterer selvfølgelig ikke gjester langveisfra på det, så det er ikke snakk om at de må ha hotellovernatting. Det hadde ikke vært ok. Typiske kaffegjester er naboer, litt perifer slekt, venner av brudeparets foreldre etc. Helt vanlig på landsbygda.

Anonymkode: 2b10d...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes konseptet kaffegjester er en skikkelig uting. For min del så inviterer man alle til alt eller ingenting. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde takket pent nei. Mye styr for venner jeg ser en gang i året. Jeg hadde prioritert å bruke lørdagen på andre ting fremfor å måtte tenke på antrekk, gave og komme 7 timer etter festen startet.. Av erfaring ervet jeg det er vanskelig å "joine" samtalene etter å ha misset hovedtema for festen. Jeg hadde sendt et kort og gratulert med dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kaffegjester er en uting. Har opplevd mye av det andre her skriver med venting, man blir ikke sett, ikke får man noe drikke, ofte blir man ikke inkludert og noen ganger mistenker jeg å være invitert bare for å komme med gave så de får komplett service i vitrineskapet.

Sist jeg var kaffegjest visste jeg ikke at det var det jeg var invitert som en gang. Paret hadde giftet seg utenlands, og fikk for seg at de skulle feire bryllupsdagen på 5-års jubileet. Fikk en sms om at de inviterte til fest for å feire 5 år som mann og kone, pent antrekk, oppmøte kl 20.30. Uken før spurte jeg noen venner som var invitert på det samme om vi skulle møtes og ta en matbit før festen, først da viste det seg at halve vennegjengen var invitert i "bryllupsmiddag", mens resten var invitert til fest, aka kaffe. Da vi kom var middagen selvfølgelig forsinket pga lange taler, vi ble sittende i et siderom og vente. Hverken brud eller brudgom kom for å å hilse på oss når middagen var over, men det ble informert om fra toastmaster at bonger til baren kunne kjøpes via bruden, så vi måtte lete etter henne for å si "hei her er vi som bare skal være med på festen, kan vi får kjøpe noen bonger av deg så vi får oss ett glass vin?". Når det var tid for kaker var det to kaker på nærmere 80 mennesker, de fleste fikk ikke kake, og kaffe og avec var det også for lite av. Kjente flere i selskapet, og det ble mange pinlige øyeblikk når folk spurte hvem jeg satt med under middagen, hva jeg syns om maten, at talen til faren hadde vært så morsom og jeg måtte svare at "jeg var ikke med på middagen, kom først etterpå". Vi ble sittende til serveringen stengte for å drikke opp bongene vi hadde kjøpt (!), ingen nattmat, ingen snacks. Må si det ikke er disse jeg prioriterer å holde kontakt med i ettertid.

Den eneste gangen noe i nærheten av kaffegjester har fungert er et par jeg kjenner som giftet seg for andre gang begge to. De var i 50 årene, ble viet i kirken, tok så med seg sine foreldre og barn/svigerbarn på middag på restaurant, og så var alle andre invitert på fest etterpå. De var vel 20 stk på middagen, og nærmere 100 på festen etterpå med fri bar, kake og nattmat. Da funker det, ellers funker det ikke. 

Anonymkode: 32698...c37

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 13.13):

Takk for svar! Jeg skjønner hva du mener. Det blir ganske mye dyrere for å ha de 20 til middagen også (tre-retters, drikke og at lokalet belaster ekstra for flere gjester), så spørsmålet er om vi skal invitere de som Kaffegjester eller ikke invitere i det hele tatt. Skal også ha nattmat, glemte å skrive det i hi, så åpen bar, kaffe og kaker, fest og nattmat er tanken. Kan også vurdere flere Kaffegjester hvis 20 blir for liten gruppe

Er enig i at det blir å dele gjestene i førsterangs- og annenrangs, samtidig tror jeg ikke at noen av de 20 ville forventet å være «førsterang» heller… det er typ søskenbarn, studievenner, gamle venner som vi møter 1 gang i året osv. 

Anonymkode: 42728...d69

Inviterer du ikke søskenbarn? Ikke noe galt med det altså, særlig hvis det ikke er tradisjon for det i din familie, men i vår familie (som er ganske stor)  har det ennå ikke skjedd at søskenbarn ikke blir invitert. Det er liksom en selvfølge og så er det alle eller ingen. Sier som sagt ikke at det er galt å ikke invitere søskenbarn, det virker bare helt fremmed for meg. Det er en av grunnene til at jeg selv ikke har giftet meg ennå. Det blir jo rundt 90-100 gjester totalt inkludert den store gjengen søskenbarn med følge 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (1 time siden):

Inviterer du ikke søskenbarn? Ikke noe galt med det altså, særlig hvis det ikke er tradisjon for det i din familie, men i vår familie (som er ganske stor)  har det ennå ikke skjedd at søskenbarn ikke blir invitert. Det er liksom en selvfølge og så er det alle eller ingen. Sier som sagt ikke at det er galt å ikke invitere søskenbarn, det virker bare helt fremmed for meg. Det er en av grunnene til at jeg selv ikke har giftet meg ennå. Det blir jo rundt 90-100 gjester totalt inkludert den store gjengen søskenbarn med følge 

Ja, det er nettopp det. Mellom meg og mannen er det veldig mange søskenbarn og i sprikende alder, en del av de har jeg ikke sett på noen år. Kunne tenkt meg å invitere noen av de, men tenker søskenbarn er typ alle eller ingen. Vi inviterer kun en kusine av meg og en fetter av mannen da dette også er veldig nære venner. 

Anonymkode: 42728...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...