AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Del Skrevet 28. mars 2023 Hva syns dere om Kaffegjester som konsept? Vi skal ha 60 gjester av nærmeste familie og venner til middagen og har ikke Kaffegjester, men sitter og funderer på om vi skulle invitert rundt 20 stk til festen etter middagen likevel. Typ venner og søskenbarn som bor i byen vi gifter oss i. Fra ca 21, til kaffe og kaker og åpen bar. Ønsker stor fest, men har alltid tenkt det er litt frekt med Kaffegjester. Hva tenker dere? Er Kaffegjester en uting eller har dere selv kost dere som Kaffegjester bryllup Anonymkode: 42728...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Del Skrevet 28. mars 2023 I samme by som de bor et vel greit. Med åpen bar i tillegg et det jo også invitasjon til fest! Jeg hadde satt pris på en slik invitasjon værtfall. Ble invitert som kafégjest utlandet en gang, dro ikke for å si det slik. Anonymkode: ebf5e...eaa 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Del Skrevet 28. mars 2023 Siden mange har kaffegjester tviler jeg på at det kan kalles frekt, men det krever litt å få det vellykket og personlig ville jeg heller gjort endringer i bryllupet som muliggjorde at alle fikk være med på alt enn å ha egne kaffegjester. Hadde dere hatt 20 til middag og 60 til kaffe hadde jeg forstått poenget, men med hele 60 til middag skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke kan gjøre det ørlite billigere for å få med de siste 20 til middag også. Når det er så få kaffegjester i forhold til resten føles det ekstra annenrangs. Skal du først ha kaffegjester skal det bare være folk som bor i samme by (det ser jeg du allerede har nevnt altså), vær veldig nøye med tiden slik at ikke kaffegjestene blir stående og vente på at dere blir ferdige og sørg for å ta i mot kaffegjestene når de kommer slik at de føler seg velkomne og fås med inn i samlingen og stemningen (kaffegjestene kan fort føle seg utenfor fordi alle dere andre bare fortsetter festen og stemningen dere har hatt i flere timer allerede). Spar noen taler til kakene og server nattmat. Det kan absolutt bli vellykket hvis det er godt planlagt og tar hensyn til kaffegjestene, men det er mange "skrekkhistorier" om å være kaffegjest og det er ikke uten grunn. De er B-gjester og blir dessverre ofte også behandlet nettopp slik. Anonymkode: 70b7b...fb8 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #4 Del Skrevet 28. mars 2023 Samme by, venner og søskenbarn (uten at noen søskenbarn er invitert, eller vennegjenger splittet i to). Gode kaker, nattmat og åpen bar. Det hadde vært vinn-vinn for min del, i alle fall, da jeg var litt yngre. Slippe kirke, taler og middag, og møte rett til gratis fest. Anonymkode: eb95a...7a8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Del Skrevet 28. mars 2023 Jeg syns kaffegjest-konseptet er en uting. man deler liksom gjestene inn i førsterangs- og annenrangs. Hadde droppet det. Anonymkode: e1d7b...aa9 19 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Siden mange har kaffegjester tviler jeg på at det kan kalles frekt, men det krever litt å få det vellykket og personlig ville jeg heller gjort endringer i bryllupet som muliggjorde at alle fikk være med på alt enn å ha egne kaffegjester. Hadde dere hatt 20 til middag og 60 til kaffe hadde jeg forstått poenget, men med hele 60 til middag skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke kan gjøre det ørlite billigere for å få med de siste 20 til middag også. Når det er så få kaffegjester i forhold til resten føles det ekstra annenrangs. Skal du først ha kaffegjester skal det bare være folk som bor i samme by (det ser jeg du allerede har nevnt altså), vær veldig nøye med tiden slik at ikke kaffegjestene blir stående og vente på at dere blir ferdige og sørg for å ta i mot kaffegjestene når de kommer slik at de føler seg velkomne og fås med inn i samlingen og stemningen (kaffegjestene kan fort føle seg utenfor fordi alle dere andre bare fortsetter festen og stemningen dere har hatt i flere timer allerede). Spar noen taler til kakene og server nattmat. Det kan absolutt bli vellykket hvis det er godt planlagt og tar hensyn til kaffegjestene, men det er mange "skrekkhistorier" om å være kaffegjest og det er ikke uten grunn. De er B-gjester og blir dessverre ofte også behandlet nettopp slik. Anonymkode: 70b7b...fb8 Takk for svar! Jeg skjønner hva du mener. Det blir ganske mye dyrere for å ha de 20 til middagen også (tre-retters, drikke og at lokalet belaster ekstra for flere gjester), så spørsmålet er om vi skal invitere de som Kaffegjester eller ikke invitere i det hele tatt. Skal også ha nattmat, glemte å skrive det i hi, så åpen bar, kaffe og kaker, fest og nattmat er tanken. Kan også vurdere flere Kaffegjester hvis 20 blir for liten gruppe AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns kaffegjest-konseptet er en uting. man deler liksom gjestene inn i førsterangs- og annenrangs. Hadde droppet det. Anonymkode: e1d7b...aa9 Er enig i at det blir å dele gjestene i førsterangs- og annenrangs, samtidig tror jeg ikke at noen av de 20 ville forventet å være «førsterang» heller… det er typ søskenbarn, studievenner, gamle venner som vi møter 1 gang i året osv. Anonymkode: 42728...d69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 28. mars 2023 #7 Del Skrevet 28. mars 2023 Jeg hadde antageligvis følt meg forpliktet til å møte om jeg bodde i nærheten. Men... jeg ville foretrukket å ikke bli invitert i det hele tatt (som kaffegjest). Man må styre med å pynte seg og kjøpe noe nytt antagelig, og jeg hadde aldri dukket opp uten gave uansett. Så det blir mye styr for å komme på kaffe i utkanten av der de "ordentlige" gjestene er. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #8 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva syns dere om Kaffegjester som konsept? Vi skal ha 60 gjester av nærmeste familie og venner til middagen og har ikke Kaffegjester, men sitter og funderer på om vi skulle invitert rundt 20 stk til festen etter middagen likevel. Typ venner og søskenbarn som bor i byen vi gifter oss i. Fra ca 21, til kaffe og kaker og åpen bar. Ønsker stor fest, men har alltid tenkt det er litt frekt med Kaffegjester. Hva tenker dere? Er Kaffegjester en uting eller har dere selv kost dere som Kaffegjester bryllup Anonymkode: 42728...d69 Jeg drikker ikke alkohol. Å dra dit, sitte og vente i flere timer fordi middagen dra ut, for så å komme inn for å spise kaffe og kake blant dem som har sittet sammen under middag hele kvelden og allerede har samtaleevner jeg ikke er en del av, hadde jeg ikke orket. Ville ha sendt en oppmerksomhet til brudeparet og droppet "kaffen". Anonymkode: 2f689...b20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Del Skrevet 28. mars 2023 visp skrev (1 time siden): Jeg hadde antageligvis følt meg forpliktet til å møte om jeg bodde i nærheten. Men... jeg ville foretrukket å ikke bli invitert i det hele tatt (som kaffegjest). Man må styre med å pynte seg og kjøpe noe nytt antagelig, og jeg hadde aldri dukket opp uten gave uansett. Så det blir mye styr for å komme på kaffe i utkanten av der de "ordentlige" gjestene er. Nettopp. Mye jobb for ingenting. Anonymkode: 2f689...b20 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #10 Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg er ikke kjempefan, men kan vaere innafor hvis * ingen av kaffegjestene er langveisfarende * dere holder tidsplanen, slik at kaffegjestene slipper å sitte på gangen i flere timer * det er en del kaffegjester (ikke type 50 middagsgjester og 3 til kaffen) * tilnaermet fri bar. Det å komme inn i selskapet ganske seint og bli avspist med ett kakestykke, en kopp kaffe og en cognac (resten, inkludert kaffe og mineralvann måtte betales for), var ingen vinner i vår bok. * dere ikke splitter "naturlige" konstellasjoner i "a" og "b" gjester - for eksempel at ei kusine blir invitert til middag, mens dennes søster kun får komme til kaffen (unntak selvfølgelig hvis den ene også er god venninne, selvfølgelig) Anonymkode: 62f0a...01b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ymra Skrevet 31. mars 2023 #11 Del Skrevet 31. mars 2023 Den løsningen dere har lagt opp til er en greit måten å ha kaffegjester på, tenker jeg. Jeg forstår ikke det med å føle seg så annenrangs at man heller ikke vil bli invitert i det hele tatt, enn å bli invitert i kaffen… De relasjonene hvor det er aktuelt, har man jo gjerne ikke forventning om å bli invitert i det hele tatt. Da hadde jeg syntes det er hyggelig å bli invitert til kaffe og fest. Mye har dere på plass, men jeg tenker følgende kreves for at kaffegjester skal bli hyggelig: - Alle må bo i nærheten av bryllupet. - Middagen MÅ være ferdig til kaffegjestene kommer. Altså må en som brudepar og toastmaster være ordentlig streng med taletid. - Ikke del samme vennegjeng mellom middags- og kaffegjester. - Terskelen for deltagelse tilpasses at man er invitert til kaffe og fest, og ikke fullt bryllup. Eksempelvis ved ikke å ha svarfrist for tidlig. Å delta i bryllup er slik man setter av helgen til i god tid. Å være kaffegjest er noe annet og mindre forpliktende… - Grei balanse mellom de som er invitert til kaffe og resten. I dette tilfellet ville jeg vurdert å invitere noen flere kaffegjester. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rebecca30 Skrevet 31. mars 2023 #12 Del Skrevet 31. mars 2023 Kaffegjester? Høres da helt fint ut! Det viktigste er jo å ha de nærmeste med på feiringen, uansett om de kommer til middagen eller etterpå. Inviter dem du vil ha med, og la dem få være med på festen uansett når de kommer! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #13 Del Skrevet 31. mars 2023 Nei, det er bare kjipt. Anonymkode: 2a8d2...783 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 31. mars 2023 #14 Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg har ingenting i mot å være kaffe gjest så lenge det er lagt godt tilrette for det. Dvs at middagen SKAL være ferdig i tide, at det blir servert godt med kaker og eventuelt nattmat og at man ikke føler seg som en annenrangs gjest. For å være ærlig foretrekker jeg nesten å være kaffegjest, da får jeg være med på det som er moro uten å måtte høre på ørti lange taler holdt av grandtante gjerda… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #15 Del Skrevet 31. mars 2023 Uting, enten er man med eller ei. Anonymkode: bb492...e63 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #16 Del Skrevet 31. mars 2023 Vi hadde ca 100 med på middag og 50 stk som kom til kaffen, dette var fordi vi har veldig forskjellige jobber og har venner som ikke er veldig nære med den andre. Dermed var mange av «mine» naturlige kaffegjester for han, og mange av «hans» naturlige kaffegjester for meg. Vi ba alle vi ville ha med i bryllupet vårt og respekterte at den andre ikke hadde like gode forbindelser med hverandres omgangskrets. Men vi hadde klare regler på taler og var flinke med tiden slik at når kaffegjestene kom så var vi klare til å ta dem i mot:-) Anonymkode: 57d1c...3e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #17 Del Skrevet 1. april 2023 Har vært kaffegjest én gang, å kommer ikke til å bli med på det igjen. Middagen ble skikkelig forsinket, så vi kaffegjester satt I GANGEN og ventet, uten så mye som litt å drikke på. Det var taler som dro ut i det kjedsommelige og som fikk hele middagen til å bli nesten to timer forsinket. Vi følte oss virkelig som annenrangs og noen sommvar invitert bare for å få fylt lokalet litt mer under festen senere, et av parene tok faktisk med seg gaven og dro. Anonymkode: 5bb7c...240 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #18 Del Skrevet 1. april 2023 Jeg ville droppet det. Du skriver 20kaffegjester, men hva om mange av dem ikke kommer? Da har du plutselig feks 10ekstra som kommer til en fest som er godt i gang med 60gjester. Anonymkode: 40c26...099 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #19 Del Skrevet 1. april 2023 Dropp det. Lag evt bryllup med enkel gryte, suppe, tapas lignende mat, så alle er med på alt. Anonymkode: a3b97...0fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #20 Del Skrevet 1. april 2023 A og B-gjester tenker jeg. Ha heller en mer uformell vennefest noen uker etterpå. Anonymkode: 23307...117 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå