Gå til innhold

Kvinnefotball er IKKE kjedelig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en misforståelse at kvinnefotball er kjedelig! Det viser bare manglende kunnskaper om kvinnefotball og stereotypiske oppfatninger om kvinner som idrettsutøvere. Sannheten er faktisk den at kvinnefotball er like spennende og underholdende som mannsfotball, bare at fysiske forutsetninger, på samme måte som i f.eks. håndball, gjør at det blir annerledes. Det blir som å sammenligne epler og appelsiner. Men ingen hetser kvinnehåndball av den grunn, og det er det heller ingen grunn til å gjøre med kvinnefotball, synes jeg.

Ja, for kvinnefotballen har sin egen unike stil og strategi som gjør det interessant å se på. Kvinnelige fotballspillere fokuserer ofte på teknikk og presisjon fremfor fysisk styrke, noe som kan føre til mer taktisk spill og spennende kamper. I tillegg kan man se at kvinnelige fotballspillere ofte har mer samhandling og samarbeid på banen.

Og kvinnefotball er også i stadig utvikling. Flere land verden over velger å satse på kvinnefotball, noe som har ført til en økning i kvaliteten på spillet. Årsaken til at Norge ikke gjør det like bra som før er ikke fordi Norge er dårligere, men fordi nivået har økt svært mye internasjonalt. Vi skal heller ikke glemme at kvinnefotball har en tendens til å være mer åpen og inkluderende enn herrefotballen, hvor det er mye hets, homofobi osv., og slåsskamper mellom fans som i verste fall har ført til dødsfall. Hvem kan f.eks. glemme Heysel-tragedien i 1985? Noe lignende har aldri skjedd i kvinnefotballen.

Anonymkode: a5e93...5e2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

All idrett er kjedelig

Anonymkode: 0e3f4...5ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kvinne fotball er kjedeligere enn herre fotball og jeg synes herre håndball er mye kjedeligere enn kvinne håndball 

Anonymkode: ce243...67c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnefotball er absolutt oppadgående ifm. tilskuere.  Europas største fotball stadion Camp Nou har flere ganger fylt stadion ifm. kvinnefotball.  De mener det skjer mer der enn når herrene spiller og det er kamp om billettene :)  https://www.forbes.com/sites/asifburhan/2022/04/22/barcelona-femen-set-another-womens-world-record-attendance-at-camp-nou/?sh=58110e654fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er en misforståelse at kvinnefotball er kjedelig! Det viser bare manglende kunnskaper om kvinnefotball og stereotypiske oppfatninger om kvinner som idrettsutøvere. Sannheten er faktisk den at kvinnefotball er like spennende og underholdende som mannsfotball, bare at fysiske forutsetninger, på samme måte som i f.eks. håndball, gjør at det blir annerledes. Det blir som å sammenligne epler og appelsiner. Men ingen hetser kvinnehåndball av den grunn, og det er det heller ingen grunn til å gjøre med kvinnefotball, synes jeg.

Ja, for kvinnefotballen har sin egen unike stil og strategi som gjør det interessant å se på. Kvinnelige fotballspillere fokuserer ofte på teknikk og presisjon fremfor fysisk styrke, noe som kan føre til mer taktisk spill og spennende kamper. I tillegg kan man se at kvinnelige fotballspillere ofte har mer samhandling og samarbeid på banen.

Og kvinnefotball er også i stadig utvikling. Flere land verden over velger å satse på kvinnefotball, noe som har ført til en økning i kvaliteten på spillet. Årsaken til at Norge ikke gjør det like bra som før er ikke fordi Norge er dårligere, men fordi nivået har økt svært mye internasjonalt. Vi skal heller ikke glemme at kvinnefotball har en tendens til å være mer åpen og inkluderende enn herrefotballen, hvor det er mye hets, homofobi osv., og slåsskamper mellom fans som i verste fall har ført til dødsfall. Hvem kan f.eks. glemme Heysel-tragedien i 1985? Noe lignende har aldri skjedd i kvinnefotballen.

Anonymkode: a5e93...5e2

Jeg synes det er kjedelig at kvinner som er ca 10% mindre enn menn må spille på baner i herrestørrelse.  Det tar rett og slett litt lenger tid å løpe gjennom banen.  Jeg så for lenge siden noen  juniordamer i  en innefotballturnering. Det var mye mer action og spenning  på den lille banen. Kolbotn var fantastisk gode.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes kvinne fotball er kjedeligere enn herre fotball og jeg synes herre håndball er mye kjedeligere enn kvinne håndball 

Anonymkode: ce243...67c

Skulle til å skrive akkurat det samme 👍

Anonymkode: 259b6...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinnfolk er jo helt hinsides RÆVVA i fotball da. Det amerikanske kvinne-landslaget(!!!!!) ble faktisk slått ned i støvlene for ett par år siden. Av en gruppe femten år gamle gutter. :nisse:

Dette sier vel en del om hva slags "standard" eller mangel på standard, som gjelder der i gården..  

Anonymkode: 36e98...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.K.G

Kvinner kan ikke spille fotball dessverre, de er mye bedre på håndball!😍😍😍

 

Kvinner og menn er forskjellig og når Kvinner sparker fotball så er det ikke moro engang, ballen er jo mer utenfor banen enn innenfor jo! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns fotball og ishockey er kjedelig å se på når det er damer som spiller. Det er fordi tempoet er lavere. Det hjelper ikke om de har aldri så mye teknikk inne, det blir som å se på gutter U15 i begge idretter og jeg ser ikke på det heller med mindre jeg kjenner noen som spiller der, som tantebarn eller egne barn.

Individuell idrett og håndball syns jeg er like ålreit å se jenter som gutter.

Anonymkode: 3392d...b8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil se verdens beste i noe konkurrere, uansett kjønn. Som oftest er det menn. Så enkelt tenker jeg, i hvert fall.

Anonymkode: a9dff...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kvinnfolk er jo helt hinsides RÆVVA i fotball da. Det amerikanske kvinne-landslaget(!!!!!) ble faktisk slått ned i støvlene for ett par år siden. Av en gruppe femten år gamle gutter. :nisse:

Dette sier vel en del om hva slags "standard" eller mangel på standard, som gjelder der i gården..  

Anonymkode: 36e98...2ba

Slik er det også i håndball. I andre idretter er det også slik at 15-årige gutter slår de beste damene i mange av øvelsene. Men hva så? Testosteron sørger for dette. Vi kan ikke sammenligne epler og pærer.

Anonymkode: a5e93...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg syns fotball og ishockey er kjedelig å se på når det er damer som spiller. Det er fordi tempoet er lavere. Det hjelper ikke om de har aldri så mye teknikk inne, det blir som å se på gutter U15 i begge idretter og jeg ser ikke på det heller med mindre jeg kjenner noen som spiller der, som tantebarn eller egne barn.

Individuell idrett og håndball syns jeg er like ålreit å se jenter som gutter.

Anonymkode: 3392d...b8f

Tempoet er jo også mye lavere i håndball for damene enn for menn.

Anonymkode: a5e93...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.K.G skrev (26 minutter siden):

Kvinner kan ikke spille fotball dessverre, de er mye bedre på håndball!😍😍😍

 

Kvinner og menn er forskjellig og når Kvinner sparker fotball så er det ikke moro engang, ballen er jo mer utenfor banen enn innenfor jo! 😂

Forskjellen mellom menn og kvinner er ikke større i fotball enn i håndball.

Anonymkode: a5e93...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at du har funnet noe du liker å se på!

 

Mange av oss ser allerede mer enn nok fotball, men for all del, flott hvis noen er interessert i kvinnefotball også 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tempoet er jo også mye lavere i håndball for damene enn for menn.

Anonymkode: a5e93...5e2

Det stemmer, men der syns jeg nesten det går for fort når mennene spiller. 

Anonymkode: 3392d...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er en misforståelse at kvinnefotball er kjedelig! Det viser bare manglende kunnskaper om kvinnefotball og stereotypiske oppfatninger om kvinner som idrettsutøvere. Sannheten er faktisk den at kvinnefotball er like spennende og underholdende som mannsfotball, bare at fysiske forutsetninger, på samme måte som i f.eks. håndball, gjør at det blir annerledes. Det blir som å sammenligne epler og appelsiner. Men ingen hetser kvinnehåndball av den grunn, og det er det heller ingen grunn til å gjøre med kvinnefotball, synes jeg.

Ja, for kvinnefotballen har sin egen unike stil og strategi som gjør det interessant å se på. Kvinnelige fotballspillere fokuserer ofte på teknikk og presisjon fremfor fysisk styrke, noe som kan føre til mer taktisk spill og spennende kamper. I tillegg kan man se at kvinnelige fotballspillere ofte har mer samhandling og samarbeid på banen.

Og kvinnefotball er også i stadig utvikling. Flere land verden over velger å satse på kvinnefotball, noe som har ført til en økning i kvaliteten på spillet. Årsaken til at Norge ikke gjør det like bra som før er ikke fordi Norge er dårligere, men fordi nivået har økt svært mye internasjonalt. Vi skal heller ikke glemme at kvinnefotball har en tendens til å være mer åpen og inkluderende enn herrefotballen, hvor det er mye hets, homofobi osv., og slåsskamper mellom fans som i verste fall har ført til dødsfall. Hvem kan f.eks. glemme Heysel-tragedien i 1985? Noe lignende har aldri skjedd i kvinnefotballen.

Anonymkode: a5e93...5e2

Er det mulig å blande så ufattelig mange rare ting i et innlegg. 

Det som bekrefter eller avkrefter om en sport er kjedelig, og som samtidig bestemmer hvor mye spillerne er verdt er antall personer som kommer på kamp og hvor mange som ser det på tv. 

Hvis kvinnefotball er så spennende som du skal ha det til, hvorfor møter det kun opp 1/10 eller færre på kvinnekamper og hvorfor er det så få som ser det på tv? 

Det er hva det er, dessuten, kvinnefotball i Norge har gått fra å være blant verdens beste. Nå er de ranket som nr. 12. 

 

Anonymkode: b1703...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinnefotball har helt klart blitt bedre med årene, og kanskje særlig landslagsfotball. 

Men problemet med kvinnefotball er at de fysiske ulikhetene mellom kjønn anerkjennes ikke og tilpasses ikke. 

At det er fysiske ulikheter basert på kjønn i sport er ikke en kontroversiell påstand. Det er skirenn et prakteksempel på. Menn går mye raskere på ski enn kvinner. F.eks kom raskeste mann på 5-mila i mål 12 minutter før raskeste kvinne på samme distanse. Men også all annen idrett som svømming, løping, hopp osv.

Kvinnene burde ha hatt 20 m kortere og 10 m smalere baner, 1,5 m smalere og 30 cm lavere mål, og brukt 4'er ball. At kvinner bruker 5-ball kan sammenlignes med at menn skulle spilt fotball med en basketball, og det ville ikke blitt like bra som nå. Kombinèr en basketball med en altfor stor bane og altfor stort mål, så ville fotballunderholdningen hos menn blitt dårlig også. Herav ville intensiteten falt mye pga den store distansen utifra fysiske forutsetninger de måtte ha dekt.

Ditto det samme prinsipp angående menn og håndball. Menn burde ha hatt større baner, større ball og større mål for å få til den samme kvalitetsunderholdningen som håndballkvinner leverer. For kvinnehåndballen er mye mer underholdende enn håndballen menn leverer. 

Et annet punkt er at kvinnehåndballen er så dårlig betalt, kanskje nettopp fordi interessen er laber pga for store baner, for store mål og for stor ball, som igjen gjør at mye av kvinnefotballen skjer på hobbynivå. Ja selv i høyere divisjoner. Problemet blir enda større når da et lag som satser og betaler spillerne greit møter et "hobbylag" i samme divisjon, så ender det fort opp med sifferene 8-0. Det er trist for sportens del. 

Og hvor mange kvinner gidder å satse på fotball når det er så dårlig betalt? Fotballtalentene hos kvinner forsvinner heller inn på akademia.

Jeg ser en og annen fotballkamp for kvinner, og må ærlig si at jeg koser meg med det. Mye er bra blant topplagene i kvinneserien, og også på landslagsnivå. Men sportens potensiale blir ikke utnyttet og henger dessverre igjen 40-50 år i tid sammenlignet med fotball med menn. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er synd at banestørrelse, ball og mål ikke er tilpasset kjønn, det verste er at 13-årige jenter også spiller med 5-er ball. Min 45 kgs 163 cm datter føles aaltfor liten til stor bane og stor ball. 

 

Anonymkode: b9f6a...e7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synes også det er synd at banestørrelse, ball og mål ikke er tilpasset kjønn, det verste er at 13-årige jenter også spiller med 5-er ball. Min 45 kgs 163 cm datter føles aaltfor liten til stor bane og stor ball. 

Anonymkode: b9f6a...e7b

Ja nettopp. Det er helt tullete at bane, mål og ball ikke er tilpasset fysikken til de som spiller. 

Når jeg var 12 år så husker jeg at vi på guttelaget trente med 4-er ball på halv bane. Det var vel akkurat på den tiden at vi gikk over til 5-er ball og full bane, og forskjellene var et sjokk for oss. Vi slet voldsomt i starten med å tilpasse oss fordi vi var ikke fysisk klar for det, og kvaliteten på spillet vårt datt mye over lang tid. Ironisk nok i en tid da fotballen plutselig skulle bli "seriøs" med ligaspill.
Det var ikke før vi var 14 år at vi og våre kropper hadde tilpasset oss dette på et skikkelig vis. Så jeg kan ane at dette er tungt for unge jenter til de er langt oppi tenårene. Og særlig lave jenter. Ballen når dem jo opp til knehasene. 

Pga banestørrelse, ball og mål så krever idretten fotball mye mer av kvinner enn menn som spiller med optimale forhold. Ditto kan man si at pga banestørrelse, ball og mål så krever idretten håndball mye mindre av menn enn kvinner som spiller med optimale forhold. Det er om å gjøre å finne balansegangen mellom fysikken og størrelser. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 14.34):

Tempoet er jo også mye lavere i håndball for damene enn for menn.

Anonymkode: a5e93...5e2

Men det går jo helt fint, med tanke på underholdningsverdi. Mye mindre bane enn i fotball og det blir fort 50 mål i en kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...