Gå til innhold

Sjefen leser ansattes email?


Gjest Queenblue

Anbefalte innlegg

Gjest Queenblue

Hvor lett er det for sjefen min å lese emailen min? Han er tidligere IT-ansvarlig. Noen ganger ymter han innpå ting han umulig kan vite om, men som jeg har skrevet om. Føler meg litt paranoia.. er det virkelig så lett å lese den?

Leser jo stadig om at det er så lett.. :klø:

Endret av Queenblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Queenblue
han har nok mulighet til å lese hvis han vil  :forvirret: 

(men er det lov? noen som vet?)

Kanskje du skulle spørre ham?

Han har ikke lov, men dette er en privat arbeidsplass.. og han gjør som han vil. Spørre han er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Queenblue
Spør Monca C. Solås. Hun har lært lovene rundt dette "the hard way".

:ler:

Sjefen min er mye glupere enn Monica. Han trenger nok ikke Ibas til å igjenopprette mailene.

Kan han virkelig lese de ansattes mail (som er slettet) med bare noen tastetrykk? :klø: Er det så enkelt?

Jeg trodde at slettet var slettet.. men det er altså feil? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest google

Jeg bestemte meg for lenge siden om å skille privat og jobbmail. Er aktiv i en organisasjon og får sikkert 20 org-mailer hver dag. Disse ville forstyrret meg på jobb, derfor har jeg kun jobbmail på jobbmailen, og logger meg inn på internett og laster ned online-mailen min fra Telenor hvis det er noe jeg vil se.

Derfor kan alle gå inn på min jobbmail og se hvor jobborientert jeg er - ikke en eneste privat mail der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestemte meg for lenge siden om å skille privat og jobbmail. Er aktiv i en organisasjon og får sikkert 20 org-mailer hver dag. Disse ville forstyrret meg på jobb, derfor har jeg kun jobbmail på jobbmailen, og logger meg inn på internett og laster ned online-mailen min fra Telenor hvis det er noe jeg vil se.

Derfor kan alle gå inn på min jobbmail og se hvor jobborientert jeg er - ikke en eneste privat mail der :)

Jeg har samme filosofi - jobb er jobb, privat er privat og e-post sendes og mottas deretter!

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han styrer over mail-serveren deres, så kan han lese mailen din ganske lett (selv om den er slettet). En god del bedrifter har backup-løsninger som tar backup av mailer hver dag, slik at man lett kan finne slettede mailer.

Men han kan ikke uten videre gå inn på din mail-klient og gjenopprette slettede mailer. Han må ha tilgang på server-nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han virkelig lese de ansattes mail (som er slettet) med bare noen tastetrykk?  :klø:  Er det så enkelt?

Jeg trodde at slettet var slettet..  men det er altså feil?  :forvirret:

All e-post lagres midlertidig på serverene de passerer igjennom av programmene som håndterer meldingene. Er man kyndig og har tilgang til serverene er det en enkel sak å kopiere alt som passerer.

Det å slette en fil er generelt ikke noe annet enn å si til systemet at plassen på disken der filen lå er ledig. Systemet vil normalt ikke overskrive dataene når en fil slettes, men heller vente til det er nødvendig når noe annet skal lagres. Det kan ta lang tid før dette skjer. Derfor kan man i mange tilfeller gjenopprette slettede filer uten å tilkalle eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Queenblue
Jeg bestemte meg for lenge siden om å skille privat og jobbmail. Er aktiv i en organisasjon og får sikkert 20 org-mailer hver dag. Disse ville forstyrret meg på jobb, derfor har jeg kun jobbmail på jobbmailen, og logger meg inn på internett og laster ned online-mailen min fra Telenor hvis det er noe jeg vil se.

Derfor kan alle gå inn på min jobbmail og se hvor jobborientert jeg er - ikke en eneste privat mail der :)

Det høres fornuftig ut. Så langt har jeg aldri tenkt..

Et dumt spørsmål, hvis svarer du på private mailer på jobben din, kan noen lese de også?

Hvis jeg skriver noe her på KG fra jobben, kan han lese det også?

Siden han er sjef har han alle rettigheter og alle passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Ikke bruk mailprogram til å laste ned mailen på den du bruker privat, for å være på den sikre siden. Les den med webmail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Queenblue
Ikke bruk mailprogram til å laste ned mailen på den du bruker privat, for å være på den sikre siden. Les den med webmail.

Hvordan leser jeg den med webmail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan leser jeg den med webmail?

E-post leverandøren din må støtte dette. De fleste gjør det. Vet du ikke hvordan så spør din leverandør. Telenor har for sine kunder her: http://epost.telenor.no Ellers kan du skaffe deg f.eks en gmail eller hotmail konto. Begge er gratis.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjefen har vel lov til å lese jobbrelatert e-post, men ikke e-post som tydelig er privat. F.eks. e-post lagt i en mappe som heter "privat".

MEN! Jeg mener at man må si i fra om dette til brukeren.

Dessuten kan du lese bedriftens IT-regler som du helt sikkert har skrevet under. Der ser du hva dem har lov til og ikke.

Og, ja. Det er enkelt å lese andres e-post når man har tilgang til den!

Endret av jordbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har vel lov til å lese jobbrelatert e-post, men ikke e-post som tydelig er privat. F.eks. e-post lagt i en mappe som heter "privat".

MEN! Jeg mener at man må si i fra om dette til brukeren.

Dessuten kan du lese bedriftens IT-regler som du helt sikkert har skrevet under. Der ser du hva dem har lov til og ikke.

Og, ja. Det er enkelt å lese andres e-post når man har tilgang til den!

Og da spør jeg................... hva har private e-mailer å gjøre på arbeidsplassen?

Men jeg mener at man ikke bør lese andres e-post da........... men det er urolig mange som "misbruker" jobb-mailen - og det er vel derfor det blir som det blir.

Vi graver vår egen grav :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva private e-poster har på arbeidsplassen å gjøre, har ingenting med saken å gjøre. Så lenge e-posten er privat, kan ikke "sjefen" lese den ;)

Dessuten tillater de fleste firmaer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke vitsen med å skrive private mailer i arbeidstiden, skal man ikke jobbe da? Ikke rart sjefene sjekker mailer når det så mange som driver på slik. mulig sjefen går bak ryggen på deg ved å sjekke mailen men du går også bak ryggen ved å ikke gjøre det du faktisk skal i arbeidstiden, nemlig jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Og da spør jeg...................  hva har private e-mailer å gjøre på arbeidsplassen?

Men jeg mener at man ikke bør lese andres e-post da...........   men det er urolig mange som "misbruker" jobb-mailen - og det er vel derfor det blir som det blir.

Vi graver vår egen grav  :forvirret:

? Sitter du som en fange på jobben din du da? det er klart det er lov, og private mail har ofte massevis på jobben å gjöre. Må man gi en beskjed så må man. Du kan bruke ett par minutter på å svare eller gi beskjed om en viktig privat sak - det har du LOV til, värre er det ikke.

Det er mye värre å sitte i telefonen om det skulle väre noe.

Endret av ¤Humlen¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Queenblue
Sjefen har vel lov til å lese jobbrelatert e-post, men ikke e-post som tydelig er privat. F.eks. e-post lagt i en mappe som heter "privat".

MEN! Jeg mener at man må si i fra om dette til brukeren.

Dessuten kan du lese bedriftens IT-regler som du helt sikkert har skrevet under. Der ser du hva dem har lov til og ikke.

Og, ja. Det er enkelt å lese andres e-post når man har tilgang til den!

Tusen takk for fine informerende svar jordbær, Humlen Skrue og Devils Spam og flere. Men jeg har IKKE skrevet under noen IT-regler i min bedrift.

Og jo, vi har lov å sende privat email. Det er raskere enn å ringe og gi beskjeder, og mye lettere for meg som har et sentralbord å passe ved siden av alt det andre.

Tenkte mer på private mailer og man slenger litt med leppa og overdriver litt.. om private ting, mannfolk og fester etc :sjarmor:

Men det er det slutt på nå. Bare seriøse mailer, ikkeno morsomt å lese der mer.

Tror kanskje det bare er jeg som er paranoid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...