Gå til innhold

Hvilken katterase er mest allergivennlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har en datter som mest av alt i verden ønsker seg et dyr. Etter litt overveiing, har vi kommet frem til at katt nok vil passe oss best. 
Det eneste problemet er at jeg har ganske kraftig allergi mot katt. Allikevel har det oppigjennom vært noen ytterst få katter jeg har tålt, men aner selvfølgelig ikke hvilke raser de var.

Derfor lurer jeg på om noen med peiling på katt(og kanskje allergi) kan gi meg noen kyndige råd?

Anonymkode: 2a336...c1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

sibirkatt

Anonymkode: 97352...452

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Halvsiameser ? 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Sibirkatt. Og de har besøkshjem, sånn så man kan komme på besøk til noen med katt, og finne ut om man reagerer eller ikke. Du kan og få med deg kattehår hjem.

Anonymkode: 216f8...bbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk, men reagerer ikke på bengalen vi har.

Anonymkode: ce17b...9ac

• Liker 1
Skrevet

Sphynx vil eg tru

AnonymBruker
Skrevet

Sibirkatt eller søster rasen Neva Masquerade. De har flere som stiller som besøkshjem sånn at man kan sjekke ut om man tåler de. De har mindre mengder av proteinet, Fel-d1, i spyttet enn andre katter. Det er dette proteinet katteallergikere ofte reagere på. Så absolutt verdt å sjekke, og så er det nydelige katter 🥰 

Anonymkode: deb9a...2e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bengal 

Anonymkode: 9cc1e...28e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt, sibirkatt. Det de fleste reagerer på når de er allergisk mot katt er et enzym i spyttet deres, og sibirkatten har ikke dette enzymet. Det er andre raser som har lite, eller ingen enzym, men det er individuelt fra katt til katt. Husker ikke rasene i farten.

Anonymkode: 46034...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Sibirkatt og maine coon går helt fint for svigermor. Hun kan ikke være i samme hus som huskatter selv om det er nøye rengjort. 

Anonymkode: fc5df...103

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært allergisk og har en korthåret vanlig huskatt og en nakenkatt, det går fint, børster han daglig, ta allergimedisin.  Men vil anbefale nakenkatt.

Anonymkode: e8a59...c3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 12.47):

Sibirkatt. Og de har besøkshjem, sånn så man kan komme på besøk til noen med katt, og finne ut om man reagerer eller ikke. Du kan og få med deg kattehår hjem.

Anonymkode: 216f8...bbc

Vi har 2 sibirkatter (og er besøkshjem). Er selv allergiker, men tåler sibirkatter. 😃

Anonymkode: 04bc1...c60

AnonymBruker
Skrevet

Sibirkatt og neva masquerade er hypoallergeniske. F.eks sphynx er ikke hypoallergenisk, det man reagerer på er i spyttet. Vil likevel ofte være bedre med mindre hår flyvende rundt, men de krever en del stell som kan trigge allergier.

Anonymkode: c4e1a...644

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...