Gå til innhold

Skattelette til de med lavest inntekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som synes dette er helt feil? Hvorfor skal de som tjener mer og deretter fra før bidrar med mest penger til statskassa få mindre goder? 

Anonymkode: d62b8...3f4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg gir det i hvertfall ingen mening at de som tjener under 250 000 kr skal betale inntektsskatt i det hele tatt. Noe særlig mindre enn dette overlever man ikke over tid på i Norge. Det medfører kun at de må få minst like mye i ekstra ytelser tilbake. Som igjen medfører unødvendig og dyrt byråkrati. 

• Liker 18
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

Årsaken til at de som tjener minst betaler skatt, er at de skal kunne få skattefradrag. Dersom man tar vekk skatt for de mrd minst, vil det slå uheldig ut for spesielt de yngste som kan få forsørgerfradrag m.m.

Endret av Brunello
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hyggelig tanke. Problemet er selvfølgelig at de som har størst behov for mer penger ikke betaler skatt idet hele tatt. 

Anonymkode: 8a3aa...7b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ikke vil ha råd til å overleve om de skal skatte av det lille de har. 

De som tjener 8mill i året har fint råd til å skatte 40.000 kroner mere i året og samtidig klare seg svært godt 

Anonymkode: 3644d...9cf

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (5 minutter siden):

For meg gir det i hvertfall ingen mening at de som tjener under 250 000 kr skal betale inntektsskatt i det hele tatt. Noe særlig mindre enn dette overlever man ikke over tid på i Norge. Det medfører kun at de må få minst like mye i ekstra ytelser tilbake. Som igjen medfører unødvendig og dyrt byråkrati. 

Og hva med de som da tjener litt over 250 000. Skal de risikere å bli sittende igjen med det samme eller mindre enn de som da får 250 000 skattefritt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi de ikke vil ha råd til å overleve om de skal skatte av det lille de har. 

De som tjener 8mill i året har fint råd til å skatte 40.000 kroner mere i året og samtidig klare seg svært godt 

Det var jo et veldig sprikende eksempel. Du glemmer alle i middelklassen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva med de som da tjener litt over 250 000. Skal de risikere å bli sittende igjen med det samme eller mindre enn de som da får 250 000 skattefritt?

Nei, selvfølgelig ikke. Derfor man utformer det som et bunnfradrag på 250 000. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (58 minutter siden):

Nei, selvfølgelig ikke. Derfor man utformer det som et bunnfradrag på 250 000. 

Noe ala borgerlønn varianten / forslaget til Venstre tenker du?

Anonymkode: eb897...783

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var jo et veldig sprikende eksempel. Du glemmer alle i middelklassen.

Nei jeg glemmer ikke dem. Men det var ikke de du spurte om. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har allerede minstefradrag alle får. Det er bare å øke dette. 

• Liker 4
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det bare jeg som synes dette er helt feil? Hvorfor skal de som tjener mer og deretter fra før bidrar med mest penger til statskassa få mindre goder? 

Det burde jo være for å få en mer rettferdig fordeling av byrdene. Dvs at skatt bør belastes etter bæreevne og ikke etter vilje. 

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (16 timer siden):

Det burde jo være for å få en mer rettferdig fordeling av byrdene. Dvs at skatt bør belastes etter bæreevne og ikke etter vilje. 

Problemet er at vi hører kun om at de som har minst skal få mer, mens de som har mer får mindre. Dette i tillegg til at de som har mer fra før har bidratt mest. Synes du/dere at det er riktig?

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Problemet er at vi hører kun om at de som har minst skal få mer, mens de som har mer får mindre. Dette i tillegg til at de som har mer fra før har bidratt mest. Synes du/dere at det er riktig?

Jeg synes at det er riktig, men det er jo akkurat dette tautrekkingen i skattepolitikken handler om.  

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (2 minutter siden):

Jeg synes at det er riktig, men det er jo akkurat dette tautrekkingen i skattepolitikken handler om.  

Hvorfor synes du det er riktig at de som har mer og jobber for det skal få mindre?

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er en av de som tjener godt, og jeg begynner å bli rimelig lei av å jobbe 200 % som jeg må gjøre som eier og daglig leder, og betale 950000 i personlig skatt i året. I tillegg betaler jeg for 2022 selskapskatt på 1,1 million og arbeidsgiveravgift ble på over 4 millioner i 2022. Greit nok at jeg skal betale mye både som personlig skatteyter og via mitt selskap, men når politikerne har mer fokus på å ta oss som legger inn en enorm innsats for å skape arbeidsplasser og verdiskapning istedefor å legge til rette forat folk skal skape arbeidsplasser så kommer man til ett punkt hvor man mister motivasjonen. Og ikke minst all klagingen fra de som har en åtte til fire jobb med fritid utenom de 8 timene pr dag gjør at det begynner å føles rimelig meningsløst å legge inn så mye arbeid. Jeg vurderer sterkt å legge ned hele selskapet, gi 17 mennesker sparken og ta en vanlig jobb.

Anonymkode: a9da4...11d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Helt, helt enig.

Det virker som at vi som tjener godt skal betale for hele festen i Norge AS. Men som man ser: Til slutt så reiser vi. Det er flere jeg jobbet med som bor utenlands nå og flere av oss vil det bli innen sosialistene er borte om 2.5 år.

Dersom vi ikke hadde hatt barn i skolealder ville vi flyttet for lengst selv også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er den måten skattesystemet vårt er oppbygd; altså at de som tjener mer betaler mer i skatt og at det er en progressiv økning oppover.  Dog gjelder det bare beløp over foregående trinn.  Altså vi en som tjener 300 000 alltid ha mer igjen enn en som tjener 200 000.  Premisset ditt kan synes å være upresist.  Hva mener du med "å få mindre goder"?

Skrevet
T-AA skrev (3 minutter siden):

..............

Dersom vi ikke hadde hatt barn i skolealder ville vi flyttet for lengst selv også.

Hvor ville du flyttet om Norge hadde innført skolepenger i stedet for skattlegging av hele befolkningen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...