Hunmedham Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 For lenge siden ga jeg bort LP'ene mine og kjøpte CD'er. Etter år med Spotify har jeg gått lei musikk, men har nå kjøpt stereoanlegg igjen. Jeg har trimmet CD-hyllen ned til 2-300, men lurer på om jeg skal kjøpe platespiller og starte på nytt igjen med vinyl. Men har det noen vits? Er det virkelig slik at det blir bedre lyd. De fleste LP'er er jo presset digitalt, mange også basert på en CD som utgangspunkt. Da blir det jo bare tull, og følelsen av å ta ut en LP blir ødelagt når det ikke er ekte. Analoge pressinger er tilgjengelige, men er ekstra dyre. Har noen erfaringer? Er CD-lyd like bra?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Selv om det er digitale mastere som ligger til grunn for vinylpressingen, så har man ofte bedre dynamikk i musikken. Vinyl kan ikke presses med for mye kompresjon, da vil stiften hoppe. Det som er synd, er at kvalitetskontrollen ikke er spesielt god på vinyl lengre, så man får mye ymse kvalitet med tanke på støy og lignende. Anonymkode: 9d74a...d91
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå