AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Hei hvordan går man frem om man ønsker å ta barnefar til retten for å få 50/50 fordeling? I dag har jeg barna 70% hos meg, men da barnefar legger alt på meg som gjelder fritidsinteresser, oppfølging, dugnader, lege/tannlege, møter på skolen ol. Derfor vil jeg nå ta det videre. Han stiller ikke opp på noe annet enn sine faste dager m barna. De er hos han ennenhver uke tors-tirs. Barna er 8 og 11 så endel oppfølgning. Er så lei av å måtte forholde meg til han og at han ikke stiller opp. Er nok en narsissist el her, så blir ett helvete å ta dette videre. Men nå har begeret rent over. jeg vet jeg kan dra han til retten også få 50/50, for det er jo det man vanligvis har. Grunnen til at vi ikke har det er fordi han mente det ble for mye for han. men kan jeg dra han til retten for å kreve at han tar sin del med å stille opp på sånt? Eller gjelder det kun fordeling av samvær? Anonymkode: 18201...5df
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Enkelt forklart: Mekling og meklingsattest først. Deretter advokat, dersom dere ikke blir enige om en privat avtale. Anonymkode: 280ec...244 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Helt ærlig er det bedre å holde han unna barna når han bryr seg så lite, og når barna blir store forteller du de sannheten og lærer dem at det er viktig å ta avstand fra sånne type menn som faren deres, både som far, venn, seg selv om du har sønn og partner om du har datter. Ellers fortsetter dette i generasjoner Anonymkode: fe1ae...257 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Jeg har ikke erfaring med dette selv, men min umiddelbare tanke er at du kan få 50/50 på papiret, men du kan ikke tvinge ham til å følge det opp i praksis. Så da risikerer du å sitte der med like mye ansvar som før, enda mindre forutsigbarhet og mindre bidrag. (For det er vel mindre eller ikke noe bidrag når man har 50/50?) Det er veldig vanskelig å tvinge ansvarsløse folk til å ta ansvar, dessverre. De bare gir blaffen, og så ender det med at noen med mer ansvarsfølelse tar opp slakken. Anonymkode: 13485...a12 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Du kan ikke tvinge ham til å ha barna. Anonymkode: a42bb...7cc 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 Nei, du kan ikke tvinge ham til å hverken ha barna mer eller til å ta mer ansvar. Beklager, men sånn er de harde realitetene. Ingen dommer kan pålegge ham dette heller. 50-50 er kun anbefalt når foreldrene i utgangspunktet sammarbeider bra. Anonymkode: c9ad0...288 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du kan ikke tvinge ham til å ha barna. Anonymkode: a42bb...7cc Ts her han er vel like ansvarlig for barna som meg, og retten fordeler vel 50/50 helst. mer ingen grunn til at han ikke kan ha 50%, bortsett fra at han er egoistisk Anonymkode: 18201...5df
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Helt ærlig er det bedre å holde han unna barna når han bryr seg så lite, og når barna blir store forteller du de sannheten og lærer dem at det er viktig å ta avstand fra sånne type menn som faren deres, både som far, venn, seg selv om du har sønn og partner om du har datter. Ellers fortsetter dette i generasjoner Anonymkode: fe1ae...257 Ts her han er heldigvis snill med barna. Er mot meg han er ufin og lite samarbeidsvillig. Anonymkode: 18201...5df
Topsi Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her han er vel like ansvarlig for barna som meg, og retten fordeler vel 50/50 helst. mer ingen grunn til at han ikke kan ha 50%, bortsett fra at han er egoistisk Anonymkode: 18201...5df Jeg er enig med deg, hvorfor er det alltid mor som må ta ansvar når far ikke gidder. Han har like mye ansvar
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 Retten pålegger ikke foreldre som ikke vil ha barna å ha dem. Anonymkode: c93c0...0fa 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 Personlig ville jeg ikke tvingt verken far eller barn til å bruke mer tid sammen når far ikke vil og ikke bryr seg, og heller ikke tar ansvar og bidrar på viktige ting. Den det går utover er barna. Vil du virkelig at barna skal være enda oftere med en mann som tilsynelatende ikke bryr seg? Anonymkode: ff030...425 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts her han er vel like ansvarlig for barna som meg, og retten fordeler vel 50/50 helst. mer ingen grunn til at han ikke kan ha 50%, bortsett fra at han er egoistisk Anonymkode: 18201...5df De fordeler ikke økt samvær til han om han ikke ønsker det, nei. Her har du nok misforstått. Dersom han ikke vil ha barna mer, kan du ikke gjøre noe med det. For meg hadde det vært viktigst å ivareta barna, når han ikke stiller på noe så faller det dessverre på deg. Anonymkode: 9f0d3...6be 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Personlig ville jeg ikke tvingt verken far eller barn til å bruke mer tid sammen når far ikke vil og ikke bryr seg, og heller ikke tar ansvar og bidrar på viktige ting. Den det går utover er barna. Vil du virkelig at barna skal være enda oftere med en mann som tilsynelatende ikke bryr seg? Anonymkode: ff030...425 Ts her i utgangspunktet hadde jeg bare ønsket at noen kunne filleristet han til å innse at han må ta ansvar for div. men det kommer til ett punkt som nå da jeg ikke orker å samarbeide mer da det kun går en vei. Hadde han hatt de 50% måtte han ha tatt de helt de ukene de var hos han. Da hadde jeg sluppet å forholde meg til han som nå, der jeg alltid må kjempe for å få hjelp el. Anonymkode: 18201...5df
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fordeler ikke økt samvær til han om han ikke ønsker det, nei. Her har du nok misforstått. Dersom han ikke vil ha barna mer, kan du ikke gjøre noe med det. For meg hadde det vært viktigst å ivareta barna, når han ikke stiller på noe så faller det dessverre på deg. Anonymkode: 9f0d3...6be Ts her jeg syns det høres merkelig ut. Hva hvis jeg sier at jeg ikke kan ha de så mye. Sier ikke at jeg skal tvinge de til han. Vil gjøre det som er bra for barna. Men meg og min helse er også viktig oppi alt dette. Kan ikke skjønne at far bare kan si «nei jeg ville ikke ha de mer», også skal han da få bestemme det. Kan det stemme? Anonymkode: 18201...5df
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #15 Skrevet 27. mars 2023 Jeg ville derimot gått til retten (eller truet med rettssak) og krevd å ha barna mer selv siden han ikke bidrar og tar ansvar. Da er det ikke barnas beste å være så mye hos han. Jeg kjører denne taktikken ovenfor min egen eksmann; vi er til mekling hos familievernkontoret for tiden. Jeg har presentert han med ei lang liste over oppfølgning som er nødvendig når man har to barn på barneskolen. Og sagt at om han ikke tar ansvar, kan han kun være helgepappa (vi har 60/40 nå). Det har fungert veldig bra så langt. Plutselig begynner han å ta litt ansvar. De kan om de må disse mennene…! Anonymkode: f6fe7...921 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #16 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts her han er vel like ansvarlig for barna som meg, og retten fordeler vel 50/50 helst. mer ingen grunn til at han ikke kan ha 50%, bortsett fra at han er egoistisk Anonymkode: 18201...5df Det eneste som retten kan sikre er at han da får 50% av bidraget eller slipper å betale til deg. De kan ikke sikre at han faktisk tar sin andel av det praktiske ansvaret så du står igjen som taperen Anonymkode: 6f8c5...d16
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #17 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her jeg syns det høres merkelig ut. Hva hvis jeg sier at jeg ikke kan ha de så mye. Sier ikke at jeg skal tvinge de til han. Vil gjøre det som er bra for barna. Men meg og min helse er også viktig oppi alt dette. Kan ikke skjønne at far bare kan si «nei jeg ville ikke ha de mer», også skal han da få bestemme det. Kan det stemme? Anonymkode: 18201...5df Ja det praktiske ansvaret er ikke lovpålagt, men det økonomiske ansvaret er Anonymkode: 6f8c5...d16
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #18 Skrevet 27. mars 2023 Retten tildeler kun helt unntaksvis 50-50%, og retten kommer aldri til å pålegge han mer samvær enn han vil ha. Du kan forsøke å mekle hos familievernkontoret for å prøve ut 50-50%, men han må selv akseptere det. Anonymkode: c6c18...7f3 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #19 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her jeg syns det høres merkelig ut. Hva hvis jeg sier at jeg ikke kan ha de så mye. Sier ikke at jeg skal tvinge de til han. Vil gjøre det som er bra for barna. Men meg og min helse er også viktig oppi alt dette. Kan ikke skjønne at far bare kan si «nei jeg ville ikke ha de mer», også skal han da få bestemme det. Kan det stemme? Anonymkode: 18201...5df Ja, man kan si det. Orker ingen av dere, så blir offentlige instanser koblet inn. Anonymkode: 9f0d3...6be 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #20 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her jeg syns det høres merkelig ut. Hva hvis jeg sier at jeg ikke kan ha de så mye. Sier ikke at jeg skal tvinge de til han. Vil gjøre det som er bra for barna. Men meg og min helse er også viktig oppi alt dette. Kan ikke skjønne at far bare kan si «nei jeg ville ikke ha de mer», også skal han da få bestemme det. Kan det stemme? Anonymkode: 18201...5df Hvis ingen av foreldrene kan ha omsorgen så får en av dere kontakte bvt. Jeg vet med 100% sikkerhet at retten ikke pålegger folk samvær de ikke vil ha eller gir uttrykk for å ønske. Anonymkode: c6c18...7f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå