Gå til innhold

Utnyttet som besøksvenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ett år siden ble jeg frivillig besøksvenn for en blind person gjennom Røde Kors. Min forventning var at dette kom til å være givende og meningsfylt. Selv har jeg slitt med tunge depresjoner og isolasjon, og vet hvor vond ensomheten kan være.

Fikk utdelt en besøksvert og tenkte at dette ble fint. Det jeg ikke så for meg var å fungere som en assistent eller støttekontakt.

Det hen trengte hjelp til var å slette meldinger og e-poster på telefon (som 90% av gangene bare var reklame), betale regninger og lese opp brevpost. Flere ganger ble det også lengre turer til flere butikker for å ordne ting til hjemmet. Jeg har også gått med glass og tømt papp, samt montert en rekke ting vi har kjøpt.  

Vil tilføye at hen allerede har støttekontakt, praktisk bistand og hjemmesykepleie. Jeg ble besøksvenn for å være en person som en kunne ha gode samtaler og gjøre hyggelige ting sammen med. Er ikke dette også premisset for ordningen? Vedkommende har hatt besøksvenn også tidligere og forklart at de gjorde det samme. 

Jeg har selvsagt skyld i dette, da jeg har vært for snill og godtatt disse tingene. De første gangene prøvde jeg å holde en samtale, men merket at personen ikke var interessert. Prøvde å stille spørsmål for å bli kjent, men fikk lite tilbake. Etter at jeg hadde hjulpet til med de ulike tingene var det alltid litt sånn «Nei, da trenger jeg ikke hjelp til noe mer i dag». 

Nå som jeg har fått selvfølelsen min mer på plass og ikke minst selvrespekten, har jeg tenkt en del på hvorvidt dette er greit? Er det rett av meg å tenke at jeg blir utnyttet og at personen utnytter ordningen? 

Anonymkode: 27add...6e5

  • Liker 1
  • Hjerte 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at personen utnytter deg bevisst. Om personen er gammel er det ikke sikkert hen forstår hvem som er hvem av de forskjellige ordningene. Jeg har en nabo som har hjemmehjelp hos deg fire ganger om dagen. Møter hen på meg i gangen spør han meg om hjelp til de praktiske tingene også, og spør "skal du til meg?" og husker ikke at jeg er nabo. 

Kan fort gå i surr. 

Hvis du syns det er mye så kan du svare "det kommer noen senere i dag å hjelper deg med deg. Jeg tenkte vi to kunne spille litt ludo, har du lyst til det?" 

Anonymkode: fa4cd...f3e

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnyttet vet jeg ikke.. men det virker ikke akkurat som personen hadde interesse av en venn for å være sosial. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at vedkomne skjønner at hn utnytter deg, men dette er ikke dine oppgaver som besøksvenn. Det finnes veldig mange ensomme mennesker der ute som hadde satt uendelig pris på gode samtaler med deg, så dette er fullstendig bortkastet. 

Jeg har selv vært besøksvenn på sykehjem og der var de ansatte veldig opptatt av at jeg ikke skulle gjøre praktiske oppgaver. Jeg ble lært opp til å svare nei til enhver form for praktiske gjøremål. Jeg fikk til nød lov å hjelpe litt med mating...

Anonymkode: d65cd...f04

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at her er ikke personen selv skyld i noe, men de som har latt han tro at du er der for å gjøre jobben til kommunen (eller pårørende om han har det).

Anonymkode: a316c...52c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om du har blandet rollene her, og gått inn i noe på feil premisser. Du hadde dine egne behov som du ønsket å dekke, og disse sammenfalt ikke med personen som fikk utdelt en besøksvenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som dette ikke er noe du ønsker, og en frivillig skal ikke gjøre masse praktiske oppgaver. Det kan være vanskelig å si ifra om dette selv (du er ikke dum som ikke har sagt i fra, du vil jo bare hjelpe). Så jeg ville tatt kontakt med en du har som kontaktperson i besøkstjenesten og snakket om dette. De kan hjelpe deg å 1.finne en ny besøksvenn som passer bedre, 2.ringe han du besøker og minne om hva som er greit eller kanskje gi deg et skriv om hva du kan eller ikke kan gjøre som du kan ha med 

Endret av Jumbojet30
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med de som fordeler besøksvenner og spurt om dette er riktig. Det er ikke sikkert de er klar over hva denne brukeren bruker besøksvenner til og det er de som fordeler som skal informere brukere om hva som er formålet. Forstår godt at du føler det er ugreit å bli satt til masse praktiske oppgaver og så "hadet". Jeg har selv vurdert å være besøksvenn fordi jeg er mye alene og jeg hadde ikke sagt nei til å gjøre en og annen liten tjeneste av og til men dette du forteller høres alt for mye ut.

Anonymkode: b73ad...d9b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville snakket med de som fordeler besøksvenner og spurt om dette er riktig. Det er ikke sikkert de er klar over hva denne brukeren bruker besøksvenner til og det er de som fordeler som skal informere brukere om hva som er formålet. Forstår godt at du føler det er ugreit å bli satt til masse praktiske oppgaver og så "hadet". Jeg har selv vurdert å være besøksvenn fordi jeg er mye alene og jeg hadde ikke sagt nei til å gjøre en og annen liten tjeneste av og til men dette du forteller høres alt for mye ut.

Anonymkode: b73ad...d9b

Noe sier meg at de er klar over det. Man får ikke hjelp til slike ting i det hele tatt av de andre tjenestene. Så da setter de opp "besøksvenn" for å gjøre slike ting, heller enn å se på egne tjenester og gjerne se om noe av dette kunne ha blitt gjort der. Tror ikke mange er klar over hvor lite hjelp man faktisk får og om man får hjelp er det minimalt.

Anonymkode: 9474b...26d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

For ett år siden ble jeg frivillig besøksvenn for en blind person gjennom Røde Kors. Min forventning var at dette kom til å være givende og meningsfylt. Selv har jeg slitt med tunge depresjoner og isolasjon, og vet hvor vond ensomheten kan være.

Fikk utdelt en besøksvert og tenkte at dette ble fint. Det jeg ikke så for meg var å fungere som en assistent eller støttekontakt.

Det hen trengte hjelp til var å slette meldinger og e-poster på telefon (som 90% av gangene bare var reklame), betale regninger og lese opp brevpost. Flere ganger ble det også lengre turer til flere butikker for å ordne ting til hjemmet. Jeg har også gått med glass og tømt papp, samt montert en rekke ting vi har kjøpt.  

Vil tilføye at hen allerede har støttekontakt, praktisk bistand og hjemmesykepleie. Jeg ble besøksvenn for å være en person som en kunne ha gode samtaler og gjøre hyggelige ting sammen med. Er ikke dette også premisset for ordningen? Vedkommende har hatt besøksvenn også tidligere og forklart at de gjorde det samme. 

Jeg har selvsagt skyld i dette, da jeg har vært for snill og godtatt disse tingene. De første gangene prøvde jeg å holde en samtale, men merket at personen ikke var interessert. Prøvde å stille spørsmål for å bli kjent, men fikk lite tilbake. Etter at jeg hadde hjulpet til med de ulike tingene var det alltid litt sånn «Nei, da trenger jeg ikke hjelp til noe mer i dag». 

Nå som jeg har fått selvfølelsen min mer på plass og ikke minst selvrespekten, har jeg tenkt en del på hvorvidt dette er greit? Er det rett av meg å tenke at jeg blir utnyttet og at personen utnytter ordningen? 

Anonymkode: 27add...6e5

Jeg var også besøksvenn, og oppdaget fort at det handlet mest om at vedkommende trengte å få løst praktiske oppgaver. Det opplevde jeg som lite givende i lengden, det ble mye gratis kjøring hit og dit. Avsluttet det hele. Egentlig aller mest fordi vedkommende i tillegg var relativt usympatisk. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått på kurs før du ble besøksvenn? Jeg har gått på kurs som likeperson og der var de veldig tydelige på at vi ikke skulle bistå med praktisk arbeide eller snakke om andre sykdommer og slikt. Mulig personen ikke får nok praktisk bistand? Du har vel en kontaktperson hos Røde kors du kan ta dette opp med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre gir kommunene/bydelene ofte for få timer til praktisk bistand. Synshemmede har forholdsvis enkle behov, for eksempel hjelp med lesing av post, og får derfor sjelden BPA (fast assistent). Mange kommuner velger da å gi støttekontakt som kan fylle den funksjonen.
Jeg gjetter at den personen du er besøksvenn for, har gått i surr om hvem som er støttekontakt og hvem som er besøksvenn. Anbefaler at du sier i fra om at du er besøksvenn og at dere skal kose dere med x og y. Og hvis vedkommende ber deg gå ut med søppel, så kan du si at det er oppgaven til hjemmehjelpen eller støttekontakten (avhenger av vedtaket fra kommunen), men at du gjerne kan skrive en lapp til dem for å minne dem om å kaste søppelet. 

 

Her er forøvrig en nyhetssak om en synshemmet dame som mister praktisk hjelp fordi bydelen skal spare penger. https://www.nrk.no/osloogviken/blinde-og-dovblinde-fikk-brev-fra-vestre-aker-bydel-om-at-de-mister-bpa-timene-sine-1.16326426

Anonymkode: 56017...69a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2023 at 6:52 PM, AnonymBruker said:

For ett år siden ble jeg frivillig besøksvenn for en blind person gjennom Røde Kors. Min forventning var at dette kom til å være givende og meningsfylt. Selv har jeg slitt med tunge depresjoner og isolasjon, og vet hvor vond ensomheten kan være.

Fikk utdelt en besøksvert og tenkte at dette ble fint. Det jeg ikke så for meg var å fungere som en assistent eller støttekontakt.

Det hen trengte hjelp til var å slette meldinger og e-poster på telefon (som 90% av gangene bare var reklame), betale regninger og lese opp brevpost. Flere ganger ble det også lengre turer til flere butikker for å ordne ting til hjemmet. Jeg har også gått med glass og tømt papp, samt montert en rekke ting vi har kjøpt.  

Vil tilføye at hen allerede har støttekontakt, praktisk bistand og hjemmesykepleie. Jeg ble besøksvenn for å være en person som en kunne ha gode samtaler og gjøre hyggelige ting sammen med. Er ikke dette også premisset for ordningen? Vedkommende har hatt besøksvenn også tidligere og forklart at de gjorde det samme. 

Jeg har selvsagt skyld i dette, da jeg har vært for snill og godtatt disse tingene. De første gangene prøvde jeg å holde en samtale, men merket at personen ikke var interessert. Prøvde å stille spørsmål for å bli kjent, men fikk lite tilbake. Etter at jeg hadde hjulpet til med de ulike tingene var det alltid litt sånn «Nei, da trenger jeg ikke hjelp til noe mer i dag». 

Nå som jeg har fått selvfølelsen min mer på plass og ikke minst selvrespekten, har jeg tenkt en del på hvorvidt dette er greit? Er det rett av meg å tenke at jeg blir utnyttet og at personen utnytter ordningen? 

Anonymkode: 27add...6e5

Snakk med din gruppeleder

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...