Gå til innhold

Jeg mistenker kreft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har kreft i magesekken.. I lang tid har jeg hatt diffuse magesmerter i øvre del av magen, når jeg kvinnet meg opp og gikk til legen sa han at det er magesår basert på de prøvene han tok, jeg fikk antibiotika og tenkte ikke over det. Men smertene er fortsatt som før, på en skala fra 1-10 er smertene på 3 men jeg leser over alt at magesekkreft har diffuse smerter. Mannen min vil ikke høre på meg fordi han mener jeg overdriver 😭 hva skal jeg gjøre for å bli kvitt disse tankene?

Anonymkode: 19997...d83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis medisinen ikke virker skal du til gastroskopi. Men kreft i magesekken er meeeget sjeldent. 

Anonymkode: afefc...f98

• Nyttig 3
Skrevet

Hvis ikke antibiotika virker så drar du tilbake til legen, så kan legen finne ut hvorfor og du får avkreftet (sannsynligvis), eventuelt bekreftet mistanken din

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

kor lenge sida er det du fekk antibiotika? Er du ferdig med kuren? 

Anonymkode: de282...be9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis medisinen ikke virker skal du til gastroskopi. Men kreft i magesekken er meeeget sjeldent. 

Jeg er 33 år, håper virkelig det er sjeldent..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

kor lenge sida er det du fekk antibiotika? Er du ferdig med kuren? 

Anonymkode: de282...be9

Fikk den i desember.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke somac? 

Anonymkode: b808d...6b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

400 får kreft i magesekken hvert år. Betegner du det som meget sjeldent?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er smertene og hvordan kjennes de ut? Blir de verre like etter at du har spist, eventuelt av enkelte matvarer? Har du hatt forandret avføringsmønster? Ble smertene bedre av antibiotikaen og har kommet tilbake, eller har de vært like hele tiden?

Det er ting du bør tenke over.

Anonymkode: c29a0...74e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gastroskopi er ubehagelig, men da går de i alle fall ned med kamera på slange og sjekker og tar magesekken i øyensyn og ser hva som finnes der. Antageligvis har du et gjenstridig magesår. 

Anonymkode: 52945...e96

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

magekreft er som nevnt over meget sjeldent, det er vel kanskje det siste man burde mistenke.  Smerter i mageregionen er vel noe av det vanligste som finnes, jeg hadde selv masse problemer men det viste seg senere at jeg hadde noe så ufarlig som IBS og en runde med Nexium hjalp helt enormt mot en periode med mye kvalme og sure oppstøt.

Anonymkode: b03f9...3e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Smertene er nå over hele magen på øvre del mest høyre side men også litt venstre. Jeg fikk påvist magesekkbakterie. Men jeg blir ikke bedre av å spise.. jeg er bare 33 og har helt angst, føler alle får kreft. Magesekkreft har ikke akkurat god prognose.

Skrevet (endret)

Gallestein?

Anfall (steinen setter seg fast i gallegangen) kan være ekstremt smertefullt, men det varierer mtp størrelsen av steinene. Før anfall går man med en murring i magen som kan stråle ut i ryggen. Galleblæren sitter i øvre del av magen, mot høyresiden. Det kan i enkelte tilfeller hvor steinene er så store være så smertefullt at kun NSAID hjelper. Vanlig paracett eller Ibux har ingen effekt. Man kan påvise gallestein via UL mot magen. Ulempen med gallestein er at når du først får en, er det som oftest flere i vente, og vil ikke forsvinne med mindre du behandler det.

Endret av Turtellure12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

magekreft er som nevnt over meget sjeldent, det er vel kanskje det siste man burde mistenke.  Smerter i mageregionen er vel noe av det vanligste som finnes, jeg hadde selv masse problemer men det viste seg senere at jeg hadde noe så ufarlig som IBS og en runde med Nexium hjalp helt enormt mot en periode med mye kvalme og sure oppstøt.

Anonymkode: b03f9...3e9

Nei, det er ikke meget sjeldent. I følge Kreftlex er det en ganske vanlig kreftform i Norge.

Men det TS bør fokusere på er at gjennomsnittsalderen for de som får diagnosen er 75 år.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Turtellure12 said:

Gallestein?

Anfall (steinen setter seg fast i gallegangen) kan være ekstremt smertefullt, og før anfall går man med en murring i magen som kan stråle ut i ryggen. Galleblæren sitter i øvre del av magen, mot høyresiden. Det kan faktisk være så smertefullt at kun NSAID hjelper. Vanlig paracett eller Ibux har ingen effekt. Man kan påvise gallestein via UL mot magen.

Enig i at TS bør sjekke det opp, men jeg må bare påpeke at Ibux er en NSAID :P

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig i at TS bør sjekke det opp, men jeg må bare påpeke at Ibux er en NSAID :P

Godt poeng! 😂  Fint at du passer på. Tenkte noe mer sterkere, som Voltaren. Ibux hjalp nemlig ikke i det hele tatt for meg. Her måtte det skikkelig saker til for å dempe smerter

Endret av Turtellure12
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tror jeg har kreft i magesekken.. I lang tid har jeg hatt diffuse magesmerter i øvre del av magen, når jeg kvinnet meg opp og gikk til legen sa han at det er magesår basert på de prøvene han tok, jeg fikk antibiotika og tenkte ikke over det. Men smertene er fortsatt som før, på en skala fra 1-10 er smertene på 3 men jeg leser over alt at magesekkreft har diffuse smerter. Mannen min vil ikke høre på meg fordi han mener jeg overdriver 😭 hva skal jeg gjøre for å bli kvitt disse tankene?

Ta en prat m/fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som gallestein og eventuelt galleblærebetennelse. Kaster du opp? Blir du verre etter matinntak?

Anonymkode: 263d7...8e0

AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (23 minutter siden):

Hvor mange prosent blir det av 5 500 000 mennesker? 

Betegner du det fortsatt som ikke sjeldent?

Anonymkode: f805d...db6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Det betyr at problemet hvert år rammer 0,007% av den norske befolkninga. Eller 7,5 pr. 100.000 innbyggere. Jo, jeg vil vel egentlig kalle det meget sjeldent. 

Anonymkode: da267...fd7

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...