AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Del Skrevet 27. mars 2023 Jeg har sett flere brukere som bruker bokmål, men i stedet for å skrive "så" skriver de "såg". Jeg såg han på byen... Merkelig fenomen. Hvorfor? Anonymkode: 4fbc5...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 27. mars 2023 #2 Del Skrevet 27. mars 2023 (endret) Årsaken ligger nok i talemålet. Ganske mange, også bokmålsbrukere, sier "såg". Vi kan like det eller ikke, men ganske mange skriver jo slik de snakker når de skriver i uformell sammenheng. Jeg liker ikke dialektskriving noe videre selv, men en ørliten nynorskform innblandet i bokmål, og vice versa, er ikke det aller verste jeg ser. Endret 27. mars 2023 av Ullvott 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 29. mars 2023 #3 Del Skrevet 29. mars 2023 (endret) Det er jo svensk? "Jag såg honom på gatan"...! Har vi fått så mange svenske innvandrere her i landet (og særlig i hovedstaden) at noen ord har begynt å smitte over på oss? 😄 Som "såg" og "typ". Endret 29. mars 2023 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Del Skrevet 31. mars 2023 Million skrev (På 29.3.2023 den 13.52): Det er jo svensk? "Jag såg honom på gatan"...! Har vi fått så mange svenske innvandrere her i landet (og særlig i hovedstaden) at noen ord har begynt å smitte over på oss? 😄 Som "såg" og "typ". Ikke umulig, men jeg tror påvirkningen kommer fra nynorsk. På bredt bergensk sier mange "såg". Kanskje noen av de tror ordet skrives slik deres uttale er. Anonymkode: 4fbc5...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Del Skrevet 31. mars 2023 Million skrev (På 29.3.2023 den 13.52): Det er jo svensk? "Jag såg honom på gatan"...! Har vi fått så mange svenske innvandrere her i landet (og særlig i hovedstaden) at noen ord har begynt å smitte over på oss? 😄 Som "såg" og "typ". Eg såg han på gata. Ikkje mykje svensk over dette, men klingande nynorsk. Anonymkode: e316a...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mars 2023 #6 Del Skrevet 31. mars 2023 Da er det folk som kommer fra vestlandet og slike områder som ts har sett prøve og skrive på bokmål. Men et og annet nynorsk ord sniker seg inn fordi de glemmer seg. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke umulig, men jeg tror påvirkningen kommer fra nynorsk. På bredt bergensk sier mange "såg". Kanskje noen av de tror ordet skrives slik deres uttale er. Anonymkode: 4fbc5...f3c AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eg såg han på gata. Ikkje mykje svensk over dette, men klingande nynorsk. Anonymkode: e316a...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå