AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #1 Del Skrevet 26. mars 2023 Fiskekaker skal steikes ! Anonymkode: db63d...7e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Del Skrevet 31. mars 2023 Enig men de "bakes" vel i hånden først ? Anonymkode: 9789c...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 31. mars 2023 #3 Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg ville sagt «å lage fiskekaker». «I dag skal jeg lage fiskekaker». «senere skal jeg steke fiskekakene». 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Del Skrevet 31. mars 2023 Kan jo hende at de bakes/stekes i komfyren. Anonymkode: 9789c...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 31. mars 2023 #5 Del Skrevet 31. mars 2023 Det heter å lage fiskekaker. Man baker dem ikke. Jøss,så mye rart en skal høre🤣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonette Skrevet 31. mars 2023 #6 Del Skrevet 31. mars 2023 Adrenalina1 skrev (18 minutter siden): Det heter å lage fiskekaker. Man baker dem ikke. Jøss,så mye rart en skal høre🤣 Hi her: Jeg leste det på FB. Et nytt utrykk,kan man si.😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonette Skrevet 31. mars 2023 #7 Del Skrevet 31. mars 2023 Jonette skrev (Akkurat nå): Hi her: Jeg leste det på FB. Et nytt utrykk,kan man si.😄 Der var jeg ikke anonym lenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 31. mars 2023 #8 Del Skrevet 31. mars 2023 Man «banker fisk» til fiskekaker. Og så stekes de i smult 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #9 Del Skrevet 1. april 2023 Jeg har aldri hørt "bake". Jeg lager fiskekaker, akkurat som jeg lager pølser, eller kjøttkaker. Som så stekes. Anonymkode: c4830...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 1. april 2023 #10 Del Skrevet 1. april 2023 Ginny skrev (8 timer siden): Man «banker fisk» til fiskekaker. Og så stekes de i smult 😊 Det har jeg aldri hørt om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 1. april 2023 #11 Del Skrevet 1. april 2023 Adobyen skrev (1 time siden): Det har jeg aldri hørt om. Nå har du det 😊 Vanlig i Nordland hvertfall 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #12 Del Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Enig men de "bakes" vel i hånden først ? Anonymkode: 9789c...d34 Har du veldig varme hender? Anonymkode: fc64b...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #13 Del Skrevet 1. april 2023 Ginny skrev (12 timer siden): Man «banker fisk» til fiskekaker. Og så stekes de i smult 😊 Husker det var noe som kaltes "bankefisk" .Tror den ble banket med en klubbe først og så tilsatt det som skulle være i. Dette var på vestlandet. Men de ble stekt i margarin. Anonymkode: db63d...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 1. april 2023 #14 Del Skrevet 1. april 2023 Haha, jeg skjønner tanken, man baker jo andre kaker, så hvorfor kan man ikke bake fiskekaker, eller for den del kjøttkaker. Men tror ikke jeg har hørt noen bruke det sånn før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 1. april 2023 #15 Del Skrevet 1. april 2023 Ginny skrev (5 timer siden): Nå har du det 😊 Vanlig i Nordland hvertfall 😊 Jeg googlet og fant ut at uttrykket kom fra en gammel metode for å findele fisken. De la fiskefiletene i en baketrau og banket den i småbiter. Den metoden var ikke så vanlig i sør. I Nordland har det også blitt vanlig å bruke moderne hjelpemidler for å lage deigen til fiskekaker, men uttrykket består. Koselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 2. april 2023 #16 Del Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Husker det var noe som kaltes "bankefisk" .Tror den ble banket med en klubbe først og så tilsatt det som skulle være i. Dette var på vestlandet. Men de ble stekt i margarin. Anonymkode: db63d...7e8 Bankefisk ja, det er fisken man bruker for å lage fiskekaker 😁 Adobyen skrev (17 timer siden): Jeg googlet og fant ut at uttrykket kom fra en gammel metode for å findele fisken. De la fiskefiletene i en baketrau og banket den i småbiter. Den metoden var ikke så vanlig i sør. I Nordland har det også blitt vanlig å bruke moderne hjelpemidler for å lage deigen til fiskekaker, men uttrykket består. Koselig Jeg skal ærlig innrømme at vi bruker nok kjøkkenmaskin 🤭 Men det kalles fremdeles å banke fisk, jeg har i grunn aldri hørt noe annet uttrykk for det. Vi tar fiskekaker svært alvorlig der jeg kommer fra 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #17 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 19.19): Fiskekaker skal steikes ! Anonymkode: db63d...7e8 for hundre år siden, eller noe sånn, ble fiskekaker kanskje produsert av "husmødre" eller noe sånn. Hvis man produserte fiskekaker, så blir det kalt å bake dem? men i dagens moderne samfunn blir vel alt mulig stappet sammen ved en eller annen fabrikk. Så alt folk behøver å gjøre er vel å steke dem. Anonymkode: 95309...1da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå