Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg vil jo ikke involvere nav. Tenker du på om jeg skulle bli over 50% ufør senere?

klp beregner 69% opptil 12g, så med 60 prosent jobb og 40 prosent midl ufør vil jeg - etter justert skatt - kun tape rundt 3-4000 på en slik ordning. Jeg vil også få barnetillegg, så differansen blir enda mindre. 

Anonymkode: e7c5b...e7b

Jeg gjør rede for konsekvensene av å ikke involvere NAV og for de fleste, som da altså ikke tjener over 6G i 60% stilling, vil det kunne ha relativt store økonomiske konsekvenser å gjøre det slik du tenker. Men hvis det ikke berører deg så trenger du jo ikke å tenke på det, men det kan være lurt å nevne det for de du spør siden 6G er en grense som gjelder for flere stønader fra NAV og har betydning for svaret. 

Siden du absolutt ikke vil involvere NAV ville jeg i hvert fall ha sjekket (Og sørget for å få et skriftlig svar på) hvordan KLP forholder seg til sine egne utbetalinger som beregningsgrunnlag hvis du senere skulle havne i den situasjonen at du blir mer enn 40% (Laveste uføregrad man kan få fra NAV dersom man søker etter å ha vært på AAP) ufør på sikt. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både nav og klp advarer mot denne løsningen. Uførefella kalles det.

Anonymkode: 81048...92f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forhørt meg med nav. Konsekvensen av valget kommer mest ann på inntekten din. Om du har over 6 g på 60% vil du uansett ikke kunne tape noe ettersom ufør maks kan være 66% av 6g. Dersom du har lavere inntekt en 6g kan du risikere havne i uførefella, altså at du får lavere stønad en i utgangspunktet om du på sikt skulle bli uføretrygdet. 

Anonymkode: fd07d...b6e

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Er det du tenker på 40% SYKEMELDING?
Isåfall snakk med legen din

AnonymBruker
Skrevet
Teardrop skrev (17 timer siden):

Er det du tenker på 40% SYKEMELDING?
Isåfall snakk med legen din

Nei, jeg mener det jeg skriver, men en ny runde med avsporinger er ikke nødvendig. 

Anonymkode: e7c5b...e7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...