Gå til innhold

Gå helt ned til brystet i benkpress?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har lange armer og føler det blir unaturlig for meg å la stangen gå helt ned til brystet. Jeg føler jeg mister helt spennet bl.a. og kan få litt vondt i skuldrene. Er det ok å stoppe litt før, slik at jeg klarer å bevare spennet og aktiveringen i brystet, eller bør man alltid gå helt ned? Dvs, bør jeg trene på å ha stangen i bunnposisjon, hvis det er der jeg er svakest, eller kan det være noe anatomisk som gjør at jeg er lite egnet for å gjøre hele bevegelsen? (full ROM)

Anonymkode: a9d71...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hei, jeg har lange armer og føler det blir unaturlig for meg å la stangen gå helt ned til brystet. Jeg føler jeg mister helt spennet bl.a. og kan få litt vondt i skuldrene. Er det ok å stoppe litt før, slik at jeg klarer å bevare spennet og aktiveringen i brystet, eller bør man alltid gå helt ned? Dvs, bør jeg trene på å ha stangen i bunnposisjon, hvis det er der jeg er svakest, eller kan det være noe anatomisk som gjør at jeg er lite egnet for å gjøre hele bevegelsen? (full ROM)

Anonymkode: a9d71...c2e

Jeg tipper skuldervondt kommer av vinkel på albuene dine.

Får du skulderbladene godt inn og litt ned retning rumpa? Sørger for at brystet er det høyeste punktet når du ligger på benken?

Om du kan svare ja på dette, så tipper jeg at det eneste du trenger er å få albuene dine litt inn og frem. Mulig du må ha litt smalere grep på stanga.

Om du ikke får en teknikk som ikke plager skuldrene, vil jeg absolutt anbefale å bruke manualer. Lettere å få en teknikk som funker om du har problemer med skuldrene. Da slipper du at grepet er låst til en stang, og åpner for mye bedre tilpasning i henhold til skulderplager.

Egentlig vil jeg anbefale manualer uansett. får enda bedre ROM når du ikke har en stang som stopper bunnposisjon når den treffer brystet.

Så ja. Det optimale er at du kommer helt ned, og helst enda litt til😊

Anonymkode: c1639...903

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det over vil jeg si at om du ikke kan gå helt ned, så vil du nok ikke få fortvilende dårlige resultater om du dropper det. Bedre å faktisk gjøre det du kan gjøre. Du får resultater uten å gå helt ned også. Du kan jo åpenbart ikke bli styrkeløfter, men er det målet? 😊

Hva med å få noen med god peiling på teknikk til å instruere deg litt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...