Gå til innhold

Søm i Kristiansand

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Selvsagt vil du det! De som kutter bil nummer to ser også at den besparelsen finansierer samme bolig nærmere byen.

Jeg vil bo nærmere sentrum fordi jeg er barnløs og foretrekker buss (vi har én bil). Hadde jeg hatt barn kunne jeg fint bodd litt mer usentralt. Greit å ikke ha lån til pipa i denne økonomien også. 

Anonymkode: 94676...55d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal bo på dem siden av Varoddbroa hadde jeg absolutt foretrukket Hånes, skjedd mye oppgradering der de siste årene. Og leiligheter/hus i alle prisklasser.
Og nye barneskoler/ungdomsskoler er også planlagt. Veldig gode bussforbindelse direkte til byen og direkte til Sørlandssenteret. Bor man på Søm , må man bytte buss om man bil til Sørlandsparken. 
Det er gåavstand til Hamresanden og turstier ved Lauvåsen og Hamrevann. 

Anonymkode: 057e8...0a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man skal bo på dem siden av Varoddbroa hadde jeg absolutt foretrukket Hånes, skjedd mye oppgradering der de siste årene. Og leiligheter/hus i alle prisklasser.
Og nye barneskoler/ungdomsskoler er også planlagt. Veldig gode bussforbindelse direkte til byen og direkte til Sørlandssenteret. Bor man på Søm , må man bytte buss om man bil til Sørlandsparken. 
Det er gåavstand til Hamresanden og turstier ved Lauvåsen og Hamrevann. 

Anonymkode: 057e8...0a3

Er ikke Hånes litt sånn hillbilly à la gamle Justvik?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi kommer ikke fra Oslo, ei fra Birkelund. 

Tenker på miljøet, for barna.

Skrevet
UtenRøtter skrev (48 minutter siden):

Vi kommer ikke fra Oslo, ei fra Birkelund. 

Tenker på miljøet, for barna.

Da er det helt fint :) 

Typiske steder for barnefamilier å bo er hele Vågsbygd, Søm - egentlig alle bydeler som ikke er midt i sentrum. 

Det er ikke voldsom forskjell på oppvekstmiljø her eller der, det kommer mer an på trinn man havner på og eventuell uflaks osv. 

Det er jo verdt å nevne at andelen som blir mobbet i Kristiansand er doblet etter pandemi, så fint å velge en skole som viser at de faktisk tar tak.

Men som noen her sier- på Søm er man avhengig av bil. Lite turområder i umiddelbar nærhet, men til gjengjeld har man Sømstranda. 

Søm er definisjonen på «Familiegata 1 A, 2,5 barn og ei bikkje - trives med tacofredag og lørdagen på håndballkamp». Stille plass, skjer som sagt lite utenom skole/butikk. Og det passer utmerket for mange barnefamilier. 

AnonymBruker
Skrevet

Gå-avstand til Byen..:) ok:) 

Hvis man tenker barnefamilie som etterhvert vil ha barna inn i sunne fritidsaktiviteter, få litt romslighet på både tomt og hus (som jo er grunnen til at mange velger å flytte fra f.eks Oslo grunnet prisene ) så ville jeg mye heller valgt søm enn Lund.

Jeg skjønner personlig ikke fascinasjonen og massesuggesjon mot Lund. Hadde jeg vært ung, barnløs og stucked i Kristiansand av en eller annen grunn så er jeg enig i argumentene. Men man flytter gjerne ikke til Kristiansand som barnefamilie grunnet å komme nær byen (gåavstand i det daglige) - man flytter for å få mer for pengene i dagliglivet. For oss som har bodd i store byer sier det seg selv at 10-14 minutt med buss eller 15-20 min med sykkel går helt fint til byen - hvis man på død og liv må der daglig (utenom jobb). Husene på Lund er svært gamle, ligger kjempetett både naboer og trafikk - og gjerne Oslo-priser (da ville jeg faktisk heller bodd i Oslo:)..) Lund kan heller ikke sammenlignes med Oslo sitt Nordberg og Grefsen som jeg ser noen gjør her. Grefsen er en bydel i en hovedstad.. med marka rett ved, og ikke minst kollektiv rett ved. Lund har ikke noe slikt å tilby. I hvertfall ikke noe mer unikt enn andre bydeler i Kristiansand .

ville heller bodd på søm enn ginlekollen da jeg opplever gimlekollen som også ganske kronglete , og elendige busstilbud. Gimlekollen var status for 100 år siden men er i dag i realiteten stappfullt av eldgamle hus som i utgangspunktet er overpriset 

Anonymkode: 2eb27...4e4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (21 timer siden):

Da er det helt fint :) 

Typiske steder for barnefamilier å bo er hele Vågsbygd, Søm - egentlig alle bydeler som ikke er midt i sentrum. 

Det er ikke voldsom forskjell på oppvekstmiljø her eller der, det kommer mer an på trinn man havner på og eventuell uflaks osv. 

Det er jo verdt å nevne at andelen som blir mobbet i Kristiansand er doblet etter pandemi, så fint å velge en skole som viser at de faktisk tar tak.

Men som noen her sier- på Søm er man avhengig av bil. Lite turområder i umiddelbar nærhet, men til gjengjeld har man Sømstranda. 

Søm er definisjonen på «Familiegata 1 A, 2,5 barn og ei bikkje - trives med tacofredag og lørdagen på håndballkamp». Stille plass, skjer som sagt lite utenom skole/butikk. Og det passer utmerket for mange barnefamilier. 

Er dette med mobbing typisk for Kristiansand eller er det en generelt trend i hele Norge etter pandemien?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er dette med mobbing typisk for Kristiansand eller er det en generelt trend i hele Norge etter pandemien?

https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/2023/flere-elever-opplever-a-ikke-ha-et-trygt-og-godt-skolemiljo/

7,3% landssnittet. 

https://www.kristiansand.kommune.no/aktuelt/2023/flere-elever-opplever-mobbing/

Oddemarka har tredoblet tall på ett av trinnene :( 

https://sornett.no/arkiv/241497

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt Lauvåsen foran Søm. Yngre folk og kort vei til buss og senter. 

Anonymkode: f9a44...603

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ville valgt Lauvåsen foran Søm. Yngre folk og kort vei til buss og senter. 

Anonymkode: f9a44...603

Enig. Vi kikker etter bolig på Lauvåsen området, virker veldig fint der med turløpypa rundt Hamrevann, gode bussforbindelser og veldig nær senteret. Den nye ungdomsskolen med idrettshall skal også bygges der.

Anonymkode: eb936...3f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (På 26.3.2023 den 14.31):

Er ikke Hånes litt sånn hillbilly à la gamle Justvik?

Absolutt ikke. Masse barnefamilier og prisene på boliger går bare oppover. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig fint sted for barnefamilier. En del flotte hus langs sjøen der. 

Anonymkode: 205a2...c93

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig. Vi kikker etter bolig på Lauvåsen området, virker veldig fint der med turløpypa rundt Hamrevann, gode bussforbindelser og veldig nær senteret. Den nye ungdomsskolen med idrettshall skal også bygges der.

Jeg har ikke helt oversikten - men er bussforbindelsen gode?

Man må jo innom Hånes med M2 som gjør at turen tar 30 min til sentrum. 

Det er vel ca samme tid til Tangvall og kortere vei til Vennesla. 

Etter mitt syn er man bilavhengig der. 

Dvs: nå sjekket jeg busstid fra to steder på Søm - 30 min der og 🫠 Er det så i gokk altså? 😅

Jeg er vant til Vågsbygd og 10-15 min med kollektiv. 

Er 10 minutter kortere til Flekkerøya, som for meg er gokk. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke helt oversikten - men er bussforbindelsen gode?

Man må jo innom Hånes med M2 som gjør at turen tar 30 min til sentrum. 

Det er vel ca samme tid til Tangvall og kortere vei til Vennesla. 

Etter mitt syn er man bilavhengig der. 

Dvs: nå sjekket jeg busstid fra to steder på Søm - 30 min der og 🫠 Er det så i gokk altså? 😅

Jeg er vant til Vågsbygd og 10-15 min med kollektiv. 

Er 10 minutter kortere til Flekkerøya, som for meg er gokk. 

Jeg vet faktisk ikke. Men det går jo direktebusser morgen og ettermiddag som tar kortere tid. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet faktisk ikke. Men det går jo direktebusser morgen og ettermiddag som tar kortere tid. 

Ok, ja da er det jo bedre. Den tar vel 15 min uten rush. Er vel kollektivfelt der flere steder og. 

Men ja, det virker egentlig ganske greit der oppe - høyere tetthet av barnefamilier.

Jeg hadde nok og gått for Lauvåsen fremfor Søm selv om jeg måtte være på den siden.

Gangavstand til Sørlandsparken og kjempenærme Dyreparken og Hamresanden. 

Endret av AprilLudgate
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nydelig sted synes jeg. Lang kystlinje, veldig bra idrettslag, aktiv kirke, stabilt miljø. 

Anonymkode: 205a2...c93

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Ok, ja da er det jo bedre. Den tar vel 15 min uten rush. Er vel kollektivfelt der flere steder og. 

Men ja, det virker egentlig ganske greit der oppe - høyere tetthet av barnefamilier.

Jeg hadde nok og gått for Lauvåsen fremfor Søm selv om jeg måtte være på den siden.

Gangavstand til Sørlandsparken og kjempenærme Dyreparken og Hamresanden. 

Lauvåsen eller det nye byggefeltet på Hamrevann nærmere Sørlandsparken virker veldig bra ja.

• Liker 1
Skrevet (endret)

*

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt ikke. Masse barnefamilier og prisene på boliger går bare oppover. 

Er det èn ting som kjennetegner hillbillyer, så er det mange barn. 😉

(Sorry, klarte ikke å sitte på fingra).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lauvåsen eller det nye byggefeltet på Hamrevann nærmere Sørlandsparken virker veldig bra ja.

Er det ikke der de har elendig skole, med mugg og ventilasjonsproblemer? Og at det ikke kommer ny skole på mange år? Skal man ha skolebarn bør man velge annen skole.

Anonymkode: c132d...b5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...