Majer Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Med høyre ved roret vil Norge komme nærmere EU. Jeg kan ikke forstå at halvparten av befolkningen er for det. Tar jeg feil? 6 1
Gjest GP950mAh Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Majer skrev (27 minutter siden): Med høyre ved roret vil Norge komme nærmere EU. Jeg kan ikke forstå at halvparten av befolkningen er for det. Tar jeg feil? Flertallet av nordmenn er for eøs-avtalen som sikrer oss tollfri handel ikke bare for industrivarer, men også for tjenester, det skaper titalls tusen arbeidsplasser i hele Norge. Nordmenn nyter også godt av tett samarbeid om utdanning, forskning, helse, miljø og passfrie reiser. Det er bredt politisk flertall for EØS-avtalen og det tette samarbeidet og integreringen har fortsatt under dagens regjering akkurat som under de borgerlige. Det er på linje med det flertallet av nordmenn ønsker: https://www.europabevegelsen.no/rekordhoy-stotte-til-eos-avtalen/
Akryl Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 Majer skrev (2 timer siden): Med høyre ved roret vil Norge komme nærmere EU. Jeg kan ikke forstå at halvparten av befolkningen er for det. Tar jeg feil? Vil ikke inn i eu 12
Jdz Skrevet 25. mars 2023 #4 Skrevet 25. mars 2023 Jeg personlig er for EU, men tror ikke jeg representerer noe flertall på "borgerlig" side. Nå har Norge gjennom to folkeavstemninger bestemt at vi vil stå utenfor det europeiske felleskapet og da tenker jeg at den ballen kan legges dø en gang for alle. 5 1
Gjest GP950mAh Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Jdz skrev (6 minutter siden): Jeg personlig er for EU, men tror ikke jeg representerer noe flertall på "borgerlig" side. Nå har Norge gjennom to folkeavstemninger bestemt at vi vil stå utenfor det europeiske felleskapet og da tenker jeg at den ballen kan legges dø en gang for alle. Hvorfor skal ikke velgerne som har fått stemmerett siden 1994 få si sin mening om dette?
Jdz Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 GP950mAh skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal ikke velgerne som har fått stemmerett siden 1994 få si sin mening om dette? Er egentlig enig og jeg var kanskje litt for bastant der. Jeg hadde ikke stemmerett i 94 selv og selvfølgelig bør alle som fikk stemmerett etter siste folkeavstemning også få si sin mening. På den andre siden tror jeg resultatet hadde blitt det samme i dag, så jeg ser ikke helt poenget. Norge er jo best på alt virker det som, så vi behøver tydeligvis ikke et bredt gjensidig samarbeid med våre europeiske naboland. Personlig tror jeg ikke Norge blir en del av EU i min levetid. 2
Brunello Skrevet 25. mars 2023 #7 Skrevet 25. mars 2023 Jdz skrev (10 minutter siden): Jeg personlig er for EU, men tror ikke jeg representerer noe flertall på "borgerlig" side. Nå har Norge gjennom to folkeavstemninger bestemt at vi vil stå utenfor det europeiske felleskapet og da tenker jeg at den ballen kan legges dø en gang for alle. Hvorfor det? Det er et sted mellom 3,5 og 4 millioner nordmenn som lever i dag som ikke hadde stemmerett ved forrige avstemning. 1
Gjest nattdronningen Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 Majer skrev (2 timer siden): Med høyre ved roret vil Norge komme nærmere EU. Jeg kan ikke forstå at halvparten av befolkningen er for det. Tar jeg feil? Jeg var like mye for EU da jeg stemte Rødt og SV, som jeg er nå når jeg stemmer Høyre... Jeg har bare komt fram til at EU er en viktig sak og derfor er det smart å stemme på det partiet som er mest tydelig i forhold til den saken. Jeg ville nok stemt Høyre uansett da, fordi vi trenger noen som er ansvarlige i økonomiske spørsmål.
Gjest GP950mAh Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 Jdz skrev (2 minutter siden): Er egentlig enig og jeg var kanskje litt for bastant der. Jeg hadde ikke stemmerett i 94 selv og selvfølgelig bør alle som fikk stemmerett etter siste folkeavstemning også få si sin mening. På den andre siden tror jeg resultatet hadde blitt det samme i dag, så jeg ser ikke helt poenget. Norge er jo best på alt virker det som, så vi behøver tydeligvis ikke et bredt gjensidig samarbeid med våre europeiske naboland. Personlig tror jeg ikke Norge blir en del av EU i min levetid. Det er ingen poeng i å holde folkeavstemning idag, men i fremtiden kan det bli flertall for EU-medlemskap og da bør velgerne få si sin mening om saken. En tredjedel sier ja til norsk medlemskap med innflytelse og stemmerett over lovene og direktivene vi tar inn. Blant de unge er det flere for enn imot, selv med lav støtte totalt, så jeg tror vi vil bli medlemmer før eller siden. Norge kan ikke fortsette å stå på gangen med lua i hånda, mens resten av europa går inn i EU og bestemmer politikken. https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/arendalsuka/eu/eu-sjokk-pa-ny-maling-de-unge-vil-melde-norge-inn/s/5-95-603179
Jdz Skrevet 25. mars 2023 #10 Skrevet 25. mars 2023 Brunello skrev (14 minutter siden): Hvorfor det? Det er et sted mellom 3,5 og 4 millioner nordmenn som lever i dag som ikke hadde stemmerett ved forrige avstemning. Du har selvsagt rett. Som sagt, jeg var litt for bastant og regnet egentlig med å bare for tyn for å være åpent EU-tilhenger. GP950mAh skrev (7 minutter siden): Det er ingen poeng i å holde folkeavstemning idag, men i fremtiden kan det bli flertall for EU-medlemskap og da bør velgerne få si sin mening om saken. En tredjedel sier ja til norsk medlemskap med innflytelse og stemmerett over lovene og direktivene vi tar inn. Blant de unge er det flere for enn imot, selv med lav støtte totalt, så jeg tror vi vil bli medlemmer før eller siden. Norge kan ikke fortsette å stå på gangen med lua i hånda, mens resten av europa går inn i EU og bestemmer politikken. https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/arendalsuka/eu/eu-sjokk-pa-ny-maling-de-unge-vil-melde-norge-inn/s/5-95-603179 Jeg håper du har rett 1
Justlooking Skrevet 26. mars 2023 #11 Skrevet 26. mars 2023 Majer skrev (3 timer siden): Med høyre ved roret vil Norge komme nærmere EU. Jeg kan ikke forstå at halvparten av befolkningen er for det. Tar jeg feil? Arbeiderpartiet er også for eu. 1
Gjest GP950mAh Skrevet 26. mars 2023 #12 Skrevet 26. mars 2023 Justlooking skrev (8 minutter siden): Arbeiderpartiet er også for eu. AP er for EØS-avtalen, men tar ikke stilling til spørsmålet om EU-medlemskap.
Justlooking Skrevet 26. mars 2023 #13 Skrevet 26. mars 2023 GP950mAh skrev (16 minutter siden): AP er for EØS-avtalen, men tar ikke stilling til spørsmålet om EU-medlemskap. De har alltid vært for eu, har de ombestemt aeg? 1
Gjest GP950mAh Skrevet 26. mars 2023 #14 Skrevet 26. mars 2023 Justlooking skrev (27 minutter siden): De har alltid vært for eu, har de ombestemt aeg? De la EU-medlemskap på is og fjernet det fra programmet sitt allerede i 2017: https://www.europabevegelsen.no/arbeiderpartiet/
Anonio Skrevet 26. mars 2023 #15 Skrevet 26. mars 2023 Jeg synes EØS-avtalen er fin jeg. Norge med sine 5 millioner innbyggere vil ikke ha MEPer nok i Brussel til å påvirke noe som helst uansett, slik som vi ser med våre naboer. Dette er nok bare Erna som prøve å tilrettelegge for sin neste jobb i Brussel. Det er vanskelig å bli den nye Ursula om man ikke er med i unionen. 4 1
Gjest GP950mAh Skrevet 26. mars 2023 #16 Skrevet 26. mars 2023 Anonio skrev (1 time siden): Jeg synes EØS-avtalen er fin jeg. Norge med sine 5 millioner innbyggere vil ikke ha MEPer nok i Brussel til å påvirke noe som helst uansett, slik som vi ser med våre naboer. Dette er nok bare Erna som prøve å tilrettelegge for sin neste jobb i Brussel. Det er vanskelig å bli den nye Ursula om man ikke er med i unionen. Norge vil få like mye makt og innflytelse som alle andre medlemsland i EU-rådet, hvor vi vil få vetorett mot lover vi ikke vil ha innført. Gjennom det presidentskapet som roterer mellom medlemslandene. Akkurat nå er det Sverige som sitter med presidentskapet og bestemmer dagsorden i EU. Det er mer enn antall parlamentarikere som avgjør, EU består av 27 medlemsland som alle skal ha makt og innflytelse over lovene som vedtas. Det får ikke Norge idag, vi står på gangen med lua i hånda, mens Sverige og andre EU-land bestemmer politikken vi innfører.
Gjest goldlion Skrevet 26. mars 2023 #17 Skrevet 26. mars 2023 Høyre kommer til å miste ekstremt mange velgere nå når de går for å tvinge oss inn i EU.
iliah Skrevet 26. mars 2023 #18 Skrevet 26. mars 2023 Alle statsministere meler sin egen kake etter at Stoltenberg fikk bli NATO-sjef. Dette gjelder Erna, og det gjelder Støre, som begge er medlemmer av World Economic Forum: https://www.weforum.org/agenda/authors/jonas-gahr-store https://www.weforum.org/agenda/authors/erna-solberg Stem på alle andre enn AP og Høyre ved neste valg, dersom du vil unngå "You will own nothing and you will be happy". 5 1
Gjest GP950mAh Skrevet 26. mars 2023 #19 Skrevet 26. mars 2023 goldlion skrev (39 minutter siden): Høyre kommer til å miste ekstremt mange velgere nå når de går for å tvinge oss inn i EU. Hvor har du det fra at de vil tvinge oss? Høyre har vært klare på at det må være flertall i befolkningen i en folkeavstemning før EU-medlemskap blir aktuelt.
Whistler Skrevet 26. mars 2023 #20 Skrevet 26. mars 2023 Jdz skrev (7 timer siden): Jeg personlig er for EU, men tror ikke jeg representerer noe flertall på "borgerlig" side. Nå har Norge gjennom to folkeavstemninger bestemt at vi vil stå utenfor det europeiske felleskapet og da tenker jeg at den ballen kan legges dø en gang for alle. Det nærmer seg tredve år siden den siste og den første var for over femti år siden. Jeg tror ikke vi skal legge den ballen død. Brunello skrev (7 timer siden): Hvorfor det? Det er et sted mellom 3,5 og 4 millioner nordmenn som lever i dag som ikke hadde stemmerett ved forrige avstemning. Basert på årskulltall burde ikke det tallet være over 3. ca 1,8 var under 18 i 94. Befolkningsøkning er ca 1,2. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå