AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Snart 4 åring: stikker av, løper ut mot trafikkerte veier, løper vekk fra bhg gruppen på tur, nekter å vente ved henting i bhg og løper opp til porten, kan løpe ut om noen slipper han ut. 5 åring: kaster leker på oss voksne når han er sint, spenner, slår voksne og broren, hyler/skriker, løper ut ytterdøren, går i skapene for å Leite etter snop, kan til tider løpe ut mot veien, spesielt ved henting i barnehage og ellers i helger når vi er ute, løper langt foran oss, snakker vi til han så ender det opp med at han sier masse stygge ting til oss. Sier vi må være stille og ikke snakke. begge to kan beine avgårde mot trafikkerte veier eller hver dems retning. Når levert i bhg, finner de på å løpe ut sokkeleisen. finnes ikke noe som heter å høre på beskjeder. jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvilken konsekvenser jeg skal gi. kjøpe bånd som jeg fester på de og meg rundt armen ang at de stikker av? Noen som har tips? Hva gjorde dere? Anonymkode: 9c151...889
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Og begge disse barna er dine barn eller? Høres ut som dere alle kan trenge en restart. Sett deg ned, snakk med dem. Rolig, når de ikke er i «fight» modus. Har det skjedd noe i familien deres som gjør at de kan reagere som de gjør? Fortell dem at den oppførselen (nevn konkrete ting- ikke bare «oppførselen». Det blir for abstrakt) de har ikke kan fortsette og at dere må lage noen nye regler. Ellers så er det sånn at hvis man løper fra foreldrene sine så kan man ikke dra noe sted. Slik er det iallefall hos oss. Hvis vi skal på lekeplass må jeg vite at de ikke stikker. Den regelen minner jeg barna mine på hver gang vi skal slike ting. Anonymkode: b295c...b75 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 Jeg fikk et tips av min mor når jeg hadde tvillinger på 4. Du må gjøre deg interessant. Hadde også problemer med barn som sprang vekk og havnet i farlige situasjoner. Vi begynte å gå mer turer sammen, ført i skog og mark. Jeg fant spennende ting i naturen å vise. Gikk ned på barnas nivå. Vi begynte å gå til barnehagen 20 minutter tidligere, så vi hadde god tid og det var mindre trafikk. Vi gjorde barnehage turen til en spennende reise hvor vi studerte fugler, mark, plukket blomster og tok med ting fra naturen hjem. Det fungerte ! Anonymkode: 7d692...db7 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #4 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og begge disse barna er dine barn eller? Høres ut som dere alle kan trenge en restart. Sett deg ned, snakk med dem. Rolig, når de ikke er i «fight» modus. Har det skjedd noe i familien deres som gjør at de kan reagere som de gjør? Fortell dem at den oppførselen (nevn konkrete ting- ikke bare «oppførselen». Det blir for abstrakt) de har ikke kan fortsette og at dere må lage noen nye regler. Ellers så er det sånn at hvis man løper fra foreldrene sine så kan man ikke dra noe sted. Slik er det iallefall hos oss. Hvis vi skal på lekeplass må jeg vite at de ikke stikker. Den regelen minner jeg barna mine på hver gang vi skal slike ting. Anonymkode: b295c...b75 Ja, skal prøve det. nei, eldste har vært veldig ekstrem siden fødsel av kan du si😅 snart 4 åringen tar etter han. Han er roligere de gangene han har vært alene med meg, men nå er begge med meg alltid og minste kopierer jo eldste. prøver å forklare de ting før vi skal noe. Men er ikke i alle situasjoner det er så enkelt fordi de er for giret opp. Anonymkode: 9c151...889
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Hva har de opplevd som har gitt bakgrunn for slike reaksjoner? Mye sinne rundt seg som de vil rømme fra? Anonymkode: 6acf9...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva har de opplevd som har gitt bakgrunn for slike reaksjoner? Mye sinne rundt seg som de vil rømme fra? Anonymkode: 6acf9...8eb Har så og si vært alene med dem hele veien. tror eldste har adhd, da dette var merkbart ganske tidlig. Hadde skjønt det om vanskene kom etter flytting, eller sånne ting men dette har alltid vært der. jeg vet ikke. Minste er egentlig ganske rolig av seg men tar mer og mer etter eldste så er ganske slitsomt, kan aldri finne på noe fordi de ødelegger for både seg selv, oss og andre vi er med. prøver å spørre hvorfor han er sint, som oftest pga han ikke får viljen eller er trøtt. Anonymkode: 9c151...889
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Skrevet 25. mars 2023 Hva med å snakke med barnehagen og helsestasjon? all ære til deg som står i dette, må være vondt og slitsomt. Sender deg en klem. Jeg har selv måtte be om hjelp, man føler seg litt mislykket men det er så godt å snakke med noen som vil hjelpe (jeg opplevde iallefall bare positivt jeg tok kontakt med barnehagen og helsesykepleier). Anonymkode: 0508d...ac7 1
Marimba Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 Snart 4 åring: stikker av, løper ut mot trafikkerte veier, løper vekk fra bhg gruppen på tur, nekter å vente ved henting i bhg og løper opp til porten, kan løpe ut om noen slipper han ut. Konsekvens: må alltid leies. 5 åring: kaster leker på oss voksne når han er sint, spenner, slår voksne og broren, hyler/skriker, løper ut ytterdøren, går i skapene for å Leite etter snop, kan til tider løpe ut mot veien, spesielt ved henting i barnehage og ellers i helger når vi er ute, løper langt foran oss, snakker vi til han så ender det opp med at han sier masse stygge ting til oss. Sier vi må være stille og ikke snakke. Konsekvens: inndra lekene som kastes. Stoppe slag og spark og si, au, når noen slår/sparker får mamma vondt. Løper ut ytterdøren, døren må låses og eller ungen må leies. Leter etter snop, slutte med snop i skapene. Sier stygge ting, forklare hva det han sier betyr (men på en barnevennlig alvorlig måte). Forklare at andre blir lei seg. Nå vet ikke jeg helt hvor han snakker sånn, men feks rundt middagsbordet eller når dere ser på TV sammen går det an å si at de som skal være med oss her, de må prate pent/hyggelig til hverandre. Klarer man ikke ikke det nå man gå et annet sted. Og generelt alltid godta og prøve å forklare følelsene som kommer med handlingene, men ikke handlingene. Hjelpe til med å finne alternativer. Eks: Jeg så du var fryktelig sint ista når du kasta Spiderman på lillebror. Var det fordi lillebror ertet deg? Det er lov å bli sint når man blir ertet. Kanskje du ble litt lei deg også? Men det er ikke lov å kaste Spiderman. Den kan bli ødelagt og den kan ødelegge andre ting. Derfor tok mamma den. Vet du hva det er lov å gjøre når man blir sint? Det er lov å telle til ti inni seg, eller trampe med en fot i gulvet. Hva vil du prøve å gjøre neste gang du blir sint?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 Om leker som kastes/ ødelegges: Her hos oss passer vi på lekene våre. Når du kaster så kan leken bli ødelagt. Velger du å kaste den, så velger du også at jeg tar leken bort. Vær konsekvent. Ta lekene vekk hver gang. Samme taktikk på alt. Velg konsekvenser som er naturlige. Gi beskjed om at valget om å ikke høre etter, også er et valg om konsekvensen. Anonymkode: 2d255...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå