AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Min mann eier en hytte. Vi begge hadde barn når vi traff hverandre. Ingen felles barn. I påsken kommer hans barn og barnebarn. Han har 3 sønner og 5 barnebarn. Hver påske avtale de mellom seg om når de skal på hytten. Så får vi beskjed. De kommer Fredag og blir til Tirsdag. Tirsdag kommer neste gruppe og de blir til Fredag. Fredag kommer de siste og blir til Mandag. Mannen min sier at det er greit. Jeg hadde ønsket seg noen dager alene på hytta i ferien. Blir veldig sliten av å lage mat å rydde. De gjør ingen ting. Mannen min ser ikke problemet. Men det er ikke han som må planlegge middager og mat for 10 dager. Er jeg urimelig som vil ha ett par dager å slappe av på? Anonymkode: 756a5...af7 1 9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Hold deg hjemme så får han ansvaret og jobben med å lalge mat mm. Anonymkode: 0be90...0dd 25 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 Du er ikke urimelig. Men istedenfor å bli hjemme, så kan du vel forlange at mannen din står for minst like mye av "oppvartningen" som du gjør? OG at han ber sine sønner og svigerdøtre bidra! Be dem for eksempel handle inn til minst en middag hver, helst to, som de tar ansvar for. Så får mannen din ta ansvar for middager ellers, eller du kan ta én middag pr "besøksgruppe".... Godtar han ikke det, og å stå for "kravene", så blir du hjemme siste halvdel av påsken. Det kan du også godt si til ham. Ikke som trussel, men rett og slett som fakta. Du må ha lov til å hente deg inn i ferien du også! Anonymkode: 9268b...7f4 22 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #4 Skrevet 25. mars 2023 Forøvrig blir jeg flau over voksne folk som forventer at de kan komme i tre puljer og at alle skal bli vartet opp i halvannen uke.... Skjønner de ikke at andre også vil ha fri? Anonymkode: 9268b...7f4 19
visp Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Bli "syk" rett før avreise. Også blir du hjemme med formaninger om at han selvfølgelig må dra og kose seg på hytta. Også tar dere praten noen dager etter at han kommer hjem. Etter ti dager med kokkelering og oppvartning:) 17 9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 Det hadde jeg aldri giddet😂 Fornpnsi det sånn, når det er morgen, stå opp og lag deg noen brødskiver og kaffe og ta med tilbake til senga. Kos deg med en bok og frokost i senga. Bli i senga til alle har stått opp og noen må ta intiativ til sin egen frokost. samme med lunsj, pakk med deg niste og gå en deilig tur og middag, da bare ser du an hva som skjer. Etterhvert lurer noen på middag og da svarer du «nei jeg vet ikke hva du og fars navn har planlagt?» 😜 Anonymkode: 1ea4c...8b4 19 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Skrevet 25. mars 2023 Bli hjemme og få besøk av egne barn i år eller besøk dem:) Eller lat som du er syk da vel! Hadde jeg glatt gjort. Hadde vært sjeleglad om jeg kunne vært alene hjemme i påskem hahah Anonymkode: 9254d...85f 9 1
kaleidoskop Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 10 dager med masse folk hørtes slitsomt ut. Jeg hadde nok vært med noen dager, så dratt hjem og slappet av 😊 10
Gjest supernova_87 Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 Du sier "Det er ikke han som må ...", men det er vel ikke du som må det heller? Du har jo en påvirkningskraft i eget liv. Om det med 7 andre voksne så har du definitivt hatt en finger med i spillet på at det er du som har ansvar for mat. På tide å delegere. Evt. kan du jo bare melde deg ut. Pakk baggen din, og så får gutta finne ut av det. Men det kan nok skape sure miner siden du har gjort dem vant til at du steller. Men kan jo også bli artig når dere sitter der og de spør "hva skal vi ha til middag?" og du sier, "nei, det får vel den som drar og handler finne ut".
Gjest supernova_87 Skrevet 25. mars 2023 #10 Skrevet 25. mars 2023 visp skrev (5 minutter siden): Bli "syk" rett før avreise. Også blir du hjemme med formaninger om at han selvfølgelig må dra og kose seg på hytta. Også tar dere praten noen dager etter at han kommer hjem. Etter ti dager med kokkelering og oppvartning:) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det hadde jeg aldri giddet😂 Fornpnsi det sånn, når det er morgen, stå opp og lag deg noen brødskiver og kaffe og ta med tilbake til senga. Kos deg med en bok og frokost i senga. Bli i senga til alle har stått opp og noen må ta intiativ til sin egen frokost. samme med lunsj, pakk med deg niste og gå en deilig tur og middag, da bare ser du an hva som skjer. Etterhvert lurer noen på middag og da svarer du «nei jeg vet ikke hva du og fars navn har planlagt?» 😜 Anonymkode: 1ea4c...8b4 Digger forslagene. Her må det virkelig oppdragelse til 😅
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Skrevet 25. mars 2023 Hadde lagt andre planer og ikke dratt, eler blitt "syk" rett før og blitt hjemme - så får han stå alene med ansvaret osv. Anonymkode: 4de1e...983 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 Min far har to barn, med hver sin samboer og 4 barnebarn. Hans samboer har også 2 barn, med hver sin samboer og 4 barnebarn. Vi deler påsken i ca 2, så i år er hennes barn og barnebarn der fra fredag til tirsdag og vi andre fra onsdag til lørdag. Barnebarna trenger å møte besteforeldre og det passer påsken pga avstand. Vi som er barna (på begge sider) har ikke så mye respekt for besteforeldrene. De var utro mot sine ektefeller når de traff hverandre. Vi har likevel alle nok respekt til at matlaging og bekostning av det, fordeles på de ulike dagene. Vi tar også med oss eget sengetøy og håndkler og vi rydder opp etter oss. Vi bidrar også med lettere vedlikehold når vi er der. Blir de slitne av det, får de si i fra, men da burde de tenkt seg også om før de lagde "storfamilien" siden de absolutt skulle være sammen. Anonymkode: 7f9d9...887 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min far har to barn, med hver sin samboer og 4 barnebarn. Hans samboer har også 2 barn, med hver sin samboer og 4 barnebarn. Vi deler påsken i ca 2, så i år er hennes barn og barnebarn der fra fredag til tirsdag og vi andre fra onsdag til lørdag. Barnebarna trenger å møte besteforeldre og det passer påsken pga avstand. Vi som er barna (på begge sider) har ikke så mye respekt for besteforeldrene. De var utro mot sine ektefeller når de traff hverandre. Vi har likevel alle nok respekt til at matlaging og bekostning av det, fordeles på de ulike dagene. Vi tar også med oss eget sengetøy og håndkler og vi rydder opp etter oss. Vi bidrar også med lettere vedlikehold når vi er der. Blir de slitne av det, får de si i fra, men da burde de tenkt seg også om før de lagde "storfamilien" siden de absolutt skulle være sammen. Anonymkode: 7f9d9...887 Hadde de handlet litt mat og bidratt til matlaging, så hadde det vært greit. Men de er på ferie Min sønn og kjæreste er med på hytta også noen ganger. Jeg lager mat, men de rydder og tar oppvask. De måker snø og hugger ved. Men min manns barn er på ferie Anonymkode: 756a5...af7 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir veldig sliten av å lage mat å rydde. De gjør ingen ting. Mannen min ser ikke problemet. Men det er ikke han som må planlegge middager og mat for 10 dager. Du må plassere ansvaret der det hører hjemme. Hos verten! Si til mannen din at dette er hans hytte og hans gjester, så har han eneansvaret som vert. Du er også gjest. Ta med deg en tykk og god bok som du kan kose deg med hele påsken mens han lager mat og steller for gjestene sine. Anonymkode: ee219...647 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hadde de handlet litt mat og bidratt til matlaging, så hadde det vært greit. Men de er på ferie Min sønn og kjæreste er med på hytta også noen ganger. Jeg lager mat, men de rydder og tar oppvask. De måker snø og hugger ved. Men min manns barn er på ferie Anonymkode: 756a5...af7 Din manns barn! Da må han være vert. Du blir hjemme, eventuelt gir klar beskjed på forhånd at han må stå for bevertning og rydding. Anonymkode: cf62c...376 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Min far har to barn, med hver sin samboer og 4 barnebarn. Hans samboer har også 2 barn, med hver sin samboer og 4 barnebarn. Vi deler påsken i ca 2, så i år er hennes barn og barnebarn der fra fredag til tirsdag og vi andre fra onsdag til lørdag. Barnebarna trenger å møte besteforeldre og det passer påsken pga avstand. Vi som er barna (på begge sider) har ikke så mye respekt for besteforeldrene. De var utro mot sine ektefeller når de traff hverandre. Vi har likevel alle nok respekt til at matlaging og bekostning av det, fordeles på de ulike dagene. Vi tar også med oss eget sengetøy og håndkler og vi rydder opp etter oss. Vi bidrar også med lettere vedlikehold når vi er der. Blir de slitne av det, får de si i fra, men da burde de tenkt seg også om før de lagde "storfamilien" siden de absolutt skulle være sammen. Anonymkode: 7f9d9...887 Er du bitter? Anonymkode: 5033a...3bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Er du bitter? Anonymkode: 5033a...3bb Muligens? Men tror ikke det? Har bare ingen respekt for de, men forstår viktigheten av at barnebarna får relasjon til de, så gjennomfører jo besøkene og tar ansvar for mat, utgifter og hjelp de trenger, men for meg selv har det liten betydning å møte de to, og slik har jeg forstått både mitt søsken og hennes barn føler, men vi alle møter opp, er hyggelig med de så barnebarna får hyggelig møte. Poenget mitt i denne tråden var at som besøkende på hytten til TS, bør hun kunne forvente at alle bidrar med matinnkjøp, matlaging og praktiske ting, selv om hun innerst inne ikke ønsker alle der og muligens barna heller ikke egentlig ønsker å være der, men gjør det mest for at barnebarna kan være med på noe som skal være hyggelig med en besteforelder. Anonymkode: 7f9d9...887 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Muligens? Men tror ikke det? Har bare ingen respekt for de, men forstår viktigheten av at barnebarna får relasjon til de, så gjennomfører jo besøkene og tar ansvar for mat, utgifter og hjelp de trenger, men for meg selv har det liten betydning å møte de to, og slik har jeg forstått både mitt søsken og hennes barn føler, men vi alle møter opp, er hyggelig med de så barnebarna får hyggelig møte. Poenget mitt i denne tråden var at som besøkende på hytten til TS, bør hun kunne forvente at alle bidrar med matinnkjøp, matlaging og praktiske ting, selv om hun innerst inne ikke ønsker alle der og muligens barna heller ikke egentlig ønsker å være der, men gjør det mest for at barnebarna kan være med på noe som skal være hyggelig med en besteforelder. Anonymkode: 7f9d9...887 Takk for svar. Er nok forskjell på bitterhet da, og det å bare ha mistet respekt for mennesker. Tror du respekten kunne kommet tilbake om de tok det opp med deg og så uforbeholdent unnskyld, at de så det var en bedriten ting å gjøre? Eller er liksom forholdet til din far ødelagt for alltid basert på den ene store feilen han gjorde? Anonymkode: 5033a...3bb
Gliffy Skrevet 25. mars 2023 #19 Skrevet 25. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hadde de handlet litt mat og bidratt til matlaging, så hadde det vært greit. Men de er på ferie Min sønn og kjæreste er med på hytta også noen ganger. Jeg lager mat, men de rydder og tar oppvask. De måker snø og hugger ved. Men min manns barn er på ferie Anonymkode: 756a5...af7 Hvis det er sånn type ferie med full oppvartning de vil ha så må de jo reise på hotell og betale det der koster. Enig med ca alle andre her. Sett ned foten. Ikke si du er syk for da får du bare akkurat samme problem neste år. Si fra til mannen din at du ikke blir med, enkelt og greit. 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #20 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Er nok forskjell på bitterhet da, og det å bare ha mistet respekt for mennesker. Tror du respekten kunne kommet tilbake om de tok det opp med deg og så uforbeholdent unnskyld, at de så det var en bedriten ting å gjøre? Eller er liksom forholdet til din far ødelagt for alltid basert på den ene store feilen han gjorde? Anonymkode: 5033a...3bb Respekten vil aldri komme tilbake, mye mer bak historien, langvarig. Ikke en stor feil, men flere. Har bare gitt opp og bryr meg ikke lengre, det gjør heller ikke mitt søsken om samme far. Men han er min far. Jeg vil alltid være glad i han og tilpasser meg han og hans samboer, så mine barn og hans barnebarn kan få grei relasjon. Jeg har bare ikke respekt for han lengre, heller ikke henne. Hans samboers barn føler noe av det samme, men de tilpasser også til at barnebarn skal ha en fin relasjon. Så vi alle møter opp på påskefjellet, men vi alle bidrar inn økonomisk og praktisk, og det mener jeg Ts også bør forvente. Hun bør ta det opp med sin mann. Anonymkode: 7f9d9...887 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå