AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Skrevet 24. mars 2023 Noen som har hatt barn som har hatt diagnosen "språkforstyrrelser" ? Hvordan gikk det til slutt? Jeg har et barn på straks 3 år som kanskje sier 4-5 ord. PPT er på ballen. Anonymkode: 2812e...6b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Både søskenbarnet mitt og onkel kunne ikke prate skikkelig før dem var i 4-5års alderen, og det helt uten hjelp fra noen instanser(fantes ikke noe på den tiden) så jeg ville nok ikke ha bekymret meg. Problemet ligger i forventningene av dagens små barn. Onkel som forøvrig kun kunne noen få ord i 5 årsalderen ble utdannet kaptein... konta andre på hans alder som aldri ble noe Så med andre ord.. ta det med ro Anonymkode: d3a91...088 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 Jeg er helt uenig. jeg mener man bør gjøre tiltak tidlig. Språkforsinkelser medfører mye frustrasjon hos barnet, det kan også gjøre det veldig vanskelig sosialt siden han ikke kan snakke med de andre barna. TS Anonymkode: 2812e...6b4 14 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er helt uenig. jeg mener man bør gjøre tiltak tidlig. Språkforsinkelser medfører mye frustrasjon hos barnet, det kan også gjøre det veldig vanskelig sosialt siden han ikke kan snakke med de andre barna. TS Anonymkode: 2812e...6b4 Joda man kan alltids gjøre tiltak tidlig, men ettersom du er klar over det er du vel allerede på med å bade ungen i ord? Lese bøker, benevne alt, rim og regler, stavelser, lyder osv? Og har sjekket hørsel? Gjerne en ekstra gang? Barnehagen var litt bekymret for min eldste ved 3-4 års alderen. Lillesøsteren som var 15 måneder yngre var tidligere ute med å få språket skikkelig på plass enn storesøster. Altså jeg hadde ei på 3 som pratet rent som en foss, og ei på godt over 4 som slet litt med både lyder og ord - samtidig. Men barnehagen fokuserte på språk og vi hjemme fortsatte å fokusere på språk, og nå blir eldste straks 6 og skal begynne på skolen og vi er overhode ikke bekymret lengre. Det gikk over og stabiliserte seg. Anonymkode: 3b4f8...c55 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Min yngste ble fulgt opp fra toårsalderen og fikk diagnose impressiv språkforstyrrelse som femåring. Er nå 11 og har et greit funksjonelt talespråk, men med store mangler i vokabular og mye feil grammatikk. Kan ikke lese og har avvik fra læreplan i alle fag. Fikk etter hvert også en ADHD-diagnose, men alle rundt ham er enige om at de språklige vanskene påvirker mest. Anonymkode: 7f985...ca7 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min yngste ble fulgt opp fra toårsalderen og fikk diagnose impressiv språkforstyrrelse som femåring. Er nå 11 og har et greit funksjonelt talespråk, men med store mangler i vokabular og mye feil grammatikk. Kan ikke lese og har avvik fra læreplan i alle fag. Fikk etter hvert også en ADHD-diagnose, men alle rundt ham er enige om at de språklige vanskene påvirker mest. Anonymkode: 7f985...ca7 Så utrolig trist å høre! Vi har mye dyseleksi og ikke adhd i familien. Ikke min mann og jeg, men i min familie er det mye. Mitt barn har et elsre søsken. Hen var også sent ute, men det begynte å løsne ved 2,5 års alder. Nå får vedkommende hjelp av logoped og henger ca 1 år etter jevnaldrende på det språklige. Så dette er tydligvis noe genetisk. Jeg håper så inderlig at det løsner for det yngste barnet snart også. Hen er et trygt og robust barn, men jeg bekymrer meg for fremtiden. TS Anonymkode: 2812e...6b4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Skrevet 25. mars 2023 Lag vokalske lyder, bruk gjerne dyr som modeller. Les og fin billedbøker av ting som barnet har stor interesse for. Syng. Klapp stavelser og ord sammen med barnet, bruk hendene og instrumenter. Lag språkbok. ( Ta bilder sammen med barnet, klipp ut og lage en egen bok ). Bruk enkle lydbøker. Kari Grossman har en del fine språkstimulerende bøker/ også app. Bruk trafikkskilt ( enkelte har store forklarende bilder ) Snakk, benevn, bruk spill. Rim, regler, tull og tøys med ord. Sjekk ører& tungebånd. Anonymkode: 39947...eec 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 Har en 8-åring med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). Fikk hjelp allerede i barnehagen og det har vært avgjørende for at han klarer seg så bra som han gjør. Har fortsatt flere timer spesped i uka og har assistent på skolen. Han fungerer ganske greit i dagligspråket, men har en del merkelig setningsoppbygging og leter en del etter ord. Han leser ikke ennå, men viser mer interesse for skriving. Sosialt så går det veldig bra, men er bevisst på at dette kan endre seg når det sosiale samværet vil kreve sterkere verbale ferdigheter. Anonymkode: b40f1...95b 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Lag vokalske lyder, bruk gjerne dyr som modeller. Les og fin billedbøker av ting som barnet har stor interesse for. Syng. Klapp stavelser og ord sammen med barnet, bruk hendene og instrumenter. Lag språkbok. ( Ta bilder sammen med barnet, klipp ut og lage en egen bok ). Bruk enkle lydbøker. Kari Grossman har en del fine språkstimulerende bøker/ også app. Bruk trafikkskilt ( enkelte har store forklarende bilder ) Snakk, benevn, bruk spill. Rim, regler, tull og tøys med ord. Sjekk ører& tungebånd. Anonymkode: 39947...eec Jeg ba ikke om råd og tips i denne tråden. Hver gang man nevner at man har et barn som er språklig forsinket så får man tips om å sjekke ører og "bade" barnet i ord. Det man indirekte ofte sier er: det er dere som foreldre som har gjort noe galt. Du vet at disse språkvanskene er genetiske? Og uansett hvor mye man stimulerer så er det en medfødt underutvikling i hjernen? Jeg er egentlig ganske uinteressert i å liste opp alt som vi foreldre har gjort. TS Anonymkode: 2812e...6b4 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har en 8-åring med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). Fikk hjelp allerede i barnehagen og det har vært avgjørende for at han klarer seg så bra som han gjør. Har fortsatt flere timer spesped i uka og har assistent på skolen. Han fungerer ganske greit i dagligspråket, men har en del merkelig setningsoppbygging og leter en del etter ord. Han leser ikke ennå, men viser mer interesse for skriving. Sosialt så går det veldig bra, men er bevisst på at dette kan endre seg når det sosiale samværet vil kreve sterkere verbale ferdigheter. Anonymkode: b40f1...95b Takk for at du deler din erfaring! Mitt barn har god ordforståelse. Han forstår alt og han bruker kroppsspråk veldig aktivt for å gjøre seg forstått. Så de fleste rundt han, forstår som regel hva han vil. Problemet er det ekspressive. Han vil ikke snakke, han lager bare lyder. Han klarer ikke engang å si enkle korte ord. Og jeg er fult klar over hvilke sosiale utfordringer dette kan skape Det bekymrer meg veldig og jeg har bedt bhg om å ha stort fokus på dette. Foreløpig går det bra, men dette kan fort endre seg. Jeg hadde møte med PPT i går og det som skal skje nå er at de skal sette inn fysioterapauter og logopeder for å gi oss og bhg øvelser. Og fra høsten skal bhg få flere ressurser til å øve med han regelmessig. Jeg er veldig opptatt av å ta tak i dette tidlig og ikke la det gå 8 år før man tar tak. Da kan konsekvensene ofte være store. Takk for din erfaring TS Anonymkode: 2812e...6b4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg ba ikke om råd og tips i denne tråden. Hver gang man nevner at man har et barn som er språklig forsinket så får man tips om å sjekke ører og "bade" barnet i ord. Det man indirekte ofte sier er: det er dere som foreldre som har gjort noe galt. Du vet at disse språkvanskene er genetiske? Og uansett hvor mye man stimulerer så er det en medfødt underutvikling i hjernen? Jeg er egentlig ganske uinteressert i å liste opp alt som vi foreldre har gjort. TS Anonymkode: 2812e...6b4 Anonymkode: 39947...eec
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anonymkode: 39947...eec AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for at du deler din erfaring! Mitt barn har god ordforståelse. Han forstår alt og han bruker kroppsspråk veldig aktivt for å gjøre seg forstått. Så de fleste rundt han, forstår som regel hva han vil. Problemet er det ekspressive. Han vil ikke snakke, han lager bare lyder. Han klarer ikke engang å si enkle korte ord. Og jeg er fult klar over hvilke sosiale utfordringer dette kan skape Det bekymrer meg veldig og jeg har bedt bhg om å ha stort fokus på dette. Foreløpig går det bra, men dette kan fort endre seg. Jeg hadde møte med PPT i går og det som skal skje nå er at de skal sette inn fysioterapauter og logopeder for å gi oss og bhg øvelser. Og fra høsten skal bhg få flere ressurser til å øve med han regelmessig. Jeg er veldig opptatt av å ta tak i dette tidlig og ikke la det gå 8 år før man tar tak. Da kan konsekvensene ofte være store. Takk for din erfaring TS Anonymkode: 2812e...6b4 Ta deg en bolle fordi du mangler kunnskap, jeg svarte slik jeg gikk frem for å stimulere spåk for min sønn med autisme, språkforstyrrelser her og, og det fungerte utmerket. Anonymkode: 39947...eec 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ta deg en bolle fordi du mangler kunnskap, jeg svarte slik jeg gikk frem for å stimulere spåk for min sønn med autisme, språkforstyrrelser her og, og det fungerte utmerket. Anonymkode: 39947...eec Vennligst pell deg ut av min tråd. Du kan øse av din såkalte kunnskap i en tråd hvor man faktisk ber om råd 😅. Det gjorde aldri jeg Anonymkode: 2812e...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Skrevet 25. mars 2023 Jeg har to barn som var sent ute med språk. Med eldste tenkte vi at det var normalt, og lot det gå. Med yngste ønsket vi logoped, det var i den forbindelse det ble oppdaget at hørselen var langt unna normalen. Jeg hadde aldri tenkt tanken at barnet kunne være hørselshemmet… Anonymkode: 91c75...883 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vennligst pell deg ut av min tråd. Du kan øse av din såkalte kunnskap i en tråd hvor man faktisk ber om råd 😅. Det gjorde aldri jeg Anonymkode: 2812e...6b4 Du spør "hvordan gikk det?". Da er det ikke unaturlig å nevne hva man har gjort av gode tiltak i samme slengen, og også å tenke at du kan ha nytte av disse tipsene. Syns du det er forferdelig slitsom å lese noen eksrra ord? Kanskje du har vanskeligheter selv, sånn med kommunikasjon? Anonymkode: a6439...269 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har to barn som var sent ute med språk. Med eldste tenkte vi at det var normalt, og lot det gå. Med yngste ønsket vi logoped, det var i den forbindelse det ble oppdaget at hørselen var langt unna normalen. Jeg hadde aldri tenkt tanken at barnet kunne være hørselshemmet… Anonymkode: 91c75...883 Takk for din erfaring. TS Anonymkode: 2812e...6b4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du spør "hvordan gikk det?". Da er det ikke unaturlig å nevne hva man har gjort av gode tiltak i samme slengen, og også å tenke at du kan ha nytte av disse tipsene. Syns du det er forferdelig slitsom å lese noen eksrra ord? Kanskje du har vanskeligheter selv, sånn med kommunikasjon? Anonymkode: a6439...269 Man blir bare ufattelig lei av de samme rådene som alltid går igjen hele tiden, uten at man har bedr om det. så må man bruke masse tid på å sitte og fortelle alt man har gjort, og nærmest forsvare seg selv med å ramse opp. Dette gjelder mange situasjoner i livet. Jeg hadde en gang en hund som ikke taklet å være alene hjemme.. og folk lirer av seg de samme rådene om og om igjen. Det er liksom først når man har listet opp alle tiltakene som har vært prøvd at folk holder kjeft og man får lov til å spørre om det man vil. Det er så slitsomt og man bli så matt! Fordi folk er jo så stolte av rådene de kommer med, lykkelig uvitende om at man har fått de samme rådene fra 250 andre. Anonymkode: 2812e...6b4 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du spør "hvordan gikk det?". Da er det ikke unaturlig å nevne hva man har gjort av gode tiltak i samme slengen, og også å tenke at du kan ha nytte av disse tipsene. Syns du det er forferdelig slitsom å lese noen eksrra ord? Kanskje du har vanskeligheter selv, sånn med kommunikasjon? Anonymkode: a6439...269 Anonymkode: 39947...eec 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #19 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Man blir bare ufattelig lei av de samme rådene som alltid går igjen hele tiden, uten at man har bedr om det. så må man bruke masse tid på å sitte og fortelle alt man har gjort, og nærmest forsvare seg selv med å ramse opp. Dette gjelder mange situasjoner i livet. Jeg hadde en gang en hund som ikke taklet å være alene hjemme.. og folk lirer av seg de samme rådene om og om igjen. Det er liksom først når man har listet opp alle tiltakene som har vært prøvd at folk holder kjeft og man får lov til å spørre om det man vil. Det er så slitsomt og man bli så matt! Fordi folk er jo så stolte av rådene de kommer med, lykkelig uvitende om at man har fått de samme rådene fra 250 andre. Anonymkode: 2812e...6b4 Det handler litt om ydmykhet. Anonymkode: 39947...eec 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #20 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ba ikke om råd og tips i denne tråden. Hver gang man nevner at man har et barn som er språklig forsinket så får man tips om å sjekke ører og "bade" barnet i ord. Det man indirekte ofte sier er: det er dere som foreldre som har gjort noe galt. Du vet at disse språkvanskene er genetiske? Og uansett hvor mye man stimulerer så er det en medfødt underutvikling i hjernen? Jeg er egentlig ganske uinteressert i å liste opp alt som vi foreldre har gjort. TS Anonymkode: 2812e...6b4 Ikke meg du siterte, men nå ble jeg irritert. For det første det er ikke en diagnose som heter språkforsinkelse. Språket er ikke «forsinket» det er en forstyrrelse. Forskjellen på dette er at barnet ikke vokser det av seg, det er en vedvarende vanske. Å komme med gode tips til hvordan man kan hjelpe, er ikke å si at foreldrene har gjort noe galt, eller ikke har stimulert barnet sitt. Det er en påminnelse om at barn med DLD trenger utrolig mange flere repetisjoner enn andre barn. Alt det denne brukeren sa stemmer jo, og hun nevnte ikke med et ord at dere har gjort noe galt! Nei vanskene er ikke medfødt, sårbarheten for å utvikle vanskene er medfødt, det er derfor det er så utrolig viktig med masse støtte TIDLIG! Du har et vindu nå før skolestart som det er utrolig viktig å benytte seg av. Anonymkode: 6a43e...de5 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå