Gå til innhold

Ulven i Oslo- ok sted å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter leilighet i Oslo, og ser at de utvikler en del på Ulven/økern-området. Syns man får litt mer for penga enn for eksempel løren og Ensjø. Men de nabolagene er jo mer etablerte. Noen som har peil?? Tenkte også at det er større sjanse for verdiøkning på ulven, siden de har en del byggeplaner. Vil ha en bolig jeg kan bli værende litt. Meg og samboer tenker også på barn etterhvert.

Har sett på for eksempel denne: https://www.nordvikbolig.no/boliger/ff651ad0-7ab5-444d-9cda-b244e44b72cd

Anonymkode: d6347...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ikke tenkt meg å bo på Ulven. Ligger omslynget av E6 og er et eksoshøl. 
Ville heller sett på bydel Østensjø/Oppsal. Litt lenger ut, men mye bedre etter mitt syn. Godt med tilbud i nærheten så man slipper å reise inn til byen. 

Anonymkode: 2b724...c7e

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor på Ulven og trives veldig. Så mye nye ting bygges i området, og mange ting ligger nært. Bra med kollektivtrafikk uansett hvilken vei du skal også. veldig up-and-coming. Det området som er omslynget av E6 er det gamle området (Karl Staaffsvei, der jeg bor), mens de nye bygningene i Ulven Park ikke får noe av dette. Har venner som bor i Ulven Park, flotte leiligheter, nære parker, og grøntområdene skal utvikles enda mer de neste årene. Og ja, det kommer til å bli en bra prisøkning da området rundt Økern og Løren fortsatt er i stor utvikling. 

Anonymkode: b23bf...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

jeg bor på Ulven og trives veldig. Så mye nye ting bygges i området, og mange ting ligger nært. Bra med kollektivtrafikk uansett hvilken vei du skal også. veldig up-and-coming. Det området som er omslynget av E6 er det gamle området (Karl Staaffsvei, der jeg bor), mens de nye bygningene i Ulven Park ikke får noe av dette. Har venner som bor i Ulven Park, flotte leiligheter, nære parker, og grøntområdene skal utvikles enda mer de neste årene. Og ja, det kommer til å bli en bra prisøkning da området rundt Økern og Løren fortsatt er i stor utvikling. 

Anonymkode: b23bf...2d8

Takk for svar! :D nærhet til kollektivtransport er veldig viktig for oss, så det høres positivt ut. Og fint med parker. Tenker det er fint når man får barn :-) Blir du plaget av E6?

Anonymkode: d6347...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg kunne ikke tenkt meg å bo på Ulven. Ligger omslynget av E6 og er et eksoshøl. 
Ville heller sett på bydel Østensjø/Oppsal. Litt lenger ut, men mye bedre etter mitt syn. Godt med tilbud i nærheten så man slipper å reise inn til byen. 

Anonymkode: 2b724...c7e

Skal sjekke det ut, men tenker umiddelbart det er litt langt unna :-) er det ok med transport?

Anonymkode: d6347...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er på jakt etter leilighet i Oslo, og ser at de utvikler en del på Ulven/økern-området. Syns man får litt mer for penga enn for eksempel løren og Ensjø. Men de nabolagene er jo mer etablerte. Noen som har peil?? Tenkte også at det er større sjanse for verdiøkning på ulven, siden de har en del byggeplaner. Vil ha en bolig jeg kan bli værende litt. Meg og samboer tenker også på barn etterhvert.

Har sett på for eksempel denne: https://www.nordvikbolig.no/boliger/ff651ad0-7ab5-444d-9cda-b244e44b72cd

Anonymkode: d6347...07d

Ulven er et av stedene i Oslo med mest luftforurensning, og man trenger bare se på kartet for å forstå hvorfor.

Fullstendig usjarmerende område totalt innesluttet av motorveier og nedslitt småindustri.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (1 time siden):

Ulven er et av stedene i Oslo med mest luftforurensning, og man trenger bare se på kartet for å forstå hvorfor.

Fullstendig usjarmerende område totalt innesluttet av motorveier og nedslitt småindustri.

Enig.  Selv om man ikke bor helt inntil og hører støyen, så er det likevel et svært forurenset område, og også veldig sjarmløst som du sier.

Oppsal, som jeg nevnte, er litt lenger unna, men har hyppige avganger med t-bane, og Østensjøvannet/marka i kort avstand. Og prismessig bedre enn mange andre steder.

Anonymkode: 2b724...c7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn i det fremtidige bildet hadde jeg aldri vurdert Ulven nei.

Det er et område som utvikles ja, men man kan aldri bli kvitt forurensingen og støyen som er høyt nivå. Det er grunnen til at ingen bor der nå.

Om du ønsker bo noe mer sentralt, så hadde jeg vurdert Etterstad for eksempel. 
Eller bare gått for Manglerud/Oppsal etc først som sist. 
Om dere vil være mer på den siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et område i rask utvikling, så det finnes jo lite erfaring i å bo der over tid, siden området ikke lengre er det det var. 

Som flere ville jeg vært skeptisk til høy luftforurensning, og jeg ville heller ikke tenkt at det var et bra område i Oslo å bo med barn. Da ville jeg bodd mer ute i drabantbyene.
Siden det også bygges mye der fortsatt, må man være forberedt på å bo litt i byggeplass, selv om man bor på et av områdene som i seg selv er ferdigbygget.

Men det kan nok være et bra sted å være førstegangskjøper, for så å flytte til noe mer barnevennlig når man planlegger å få barn.

Anonymkode: 077f7...e23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bor jeg på Sofienberg. For meg er det viktig å ha kort vei til "der det skjer". Måtte jeg flytte lengre ut, hadde jeg helt klart valgt Ulven fremfor f.eks Oppsal. Fra Ulven er det kun 40 min gange / 20 min på sykkel til Grunerløkka. Vil også tro det er flere finere og nyere leiligheter å velge mellom på Ulven. Grønne områder er det ikke på Ulven, men regner med at når man vil bo i Oslo, er lokasjonen viktigere enn skog og frisk luft

Anonymkode: 4c36e...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 12.23):

Personlig bor jeg på Sofienberg. For meg er det viktig å ha kort vei til "der det skjer". Måtte jeg flytte lengre ut, hadde jeg helt klart valgt Ulven fremfor f.eks Oppsal. Fra Ulven er det kun 40 min gange / 20 min på sykkel til Grunerløkka. Vil også tro det er flere finere og nyere leiligheter å velge mellom på Ulven. Grønne områder er det ikke på Ulven, men regner med at når man vil bo i Oslo, er lokasjonen viktigere enn skog og frisk luft

Anonymkode: 4c36e...22d

Det er viktig for oss også. Føler det er der vi kunne få bolig med både litt størrelse på leiligheten, nytt og (relativt) sentralt innenfor budsjettet. Dessuten ligger ikke leilighetene tett i tett slik som på løren, i hvert fall ikke enda. Valhall arena og parkene rundt er jo et steinkast unna det området vi har sett på. Men sant det den over deg skriver, kanskje ikke mye erfaring å bo der over tid hos folk. Hm. Veldig sprikende svar hos folk her. 

Anonymkode: d6347...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg planlagt barn ville jeg sett mot de litt eldre borettslagene på Lambertseter, Hasle  og lignende. Lave blokker på 3/4 etasjer med store grøntarealer og mye rom rundt bygningene. Lett for barna å komme i kontakt og å løpe ut for å leke når de blir større og fint å trille når de er babyer. Sjekk ut f. Eks st Jørgens vei hvis du lurer på hva jeg mener.

Anonymkode: b8efa...2f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (På 23.3.2023 den 15.26):

Ulven er et av stedene i Oslo med mest luftforurensning, og man trenger bare se på kartet for å forstå hvorfor.

Fullstendig usjarmerende område totalt innesluttet av motorveier og nedslitt småindustri.

Denne delen av ulven vil transformeres til bolig og kontorlokaler de neste 10 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (54 minutter siden):

Denne delen av ulven vil transformeres til bolig og kontorlokaler de neste 10 årene. 

Hurra. Da rekker motorveiene på alle kanter å vokse seg emda større.

Altså, dette området vil alltid være et av de minst attraktive områdene i Oslo.

Det er bare å se på kartet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven står ikke høyt på min liste. Det bygges voldsomt der, akkurat som de har gjort på Hasle/Løren/Ensjø i løpet av de siste 10-12 årene. Utbyggere makser potensialet, og etter min mening ville jeg heller bodd i en etablert leilighet hvis jeg skulle flytte til det området. Keyserløkka, Hovin eller Valle feks. Lille Tøyen kan du dessverre glemme hvis du ikke har svært godt m egenkapital.

Men så er det en helt annen situasjon hvis dere tenker barn oppi det hele: Utviklingen i området har vært så voldsom at tjenestetilbud til barn og unge henger langt etter. Aftenposten hadde vel en sak på dette for en ukes tid siden.

Ville jeg flyttet til området hvis jeg hadde planer om familie? Nope.

Anonymkode: 0be4e...aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ulven står ikke høyt på min liste. Det bygges voldsomt der, akkurat som de har gjort på Hasle/Løren/Ensjø i løpet av de siste 10-12 årene. Utbyggere makser potensialet, og etter min mening ville jeg heller bodd i en etablert leilighet hvis jeg skulle flytte til det området. Keyserløkka, Hovin eller Valle feks. Lille Tøyen kan du dessverre glemme hvis du ikke har svært godt m egenkapital.

Men så er det en helt annen situasjon hvis dere tenker barn oppi det hele: Utviklingen i området har vært så voldsom at tjenestetilbud til barn og unge henger langt etter. Aftenposten hadde vel en sak på dette for en ukes tid siden.

Ville jeg flyttet til området hvis jeg hadde planer om familie? Nope.

Anonymkode: 0be4e...aff

Dette er utrolig viktig for de som har barn eller planlegger å få barn. Jeg ville ikke bodd der. Og så er det trafikken da, støv, støy og forurensning. Nei, ulven kan aldri bli attraktivt i mine øyne 

Anonymkode: b8182...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville personlig heller valgt Løren. Der er det roligere, bedre luft og godt utbygd servicetilbud.

Kanskje blir det fint på Ulven etterhvert, men det er jo veldig lenge til det er ferdig utbygd. Det vil være mye byggestøy der i mange år fremover, i tillegg ti bilstøyen fra de store veiene rundt.

Anonymkode: 28caf...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke bosatt meg på verken Ulven eller Løren med planer om barn. Det er voldsomme utbygginger, det er mangel på barnehager, skoleplasser og friarealer. 

Hadde mye heller bodd i et hvilket som helst veletablert, gammelt drabantbyområde selv om leilighetene er mindre fancy. Disse har som oftest både bedre utearealer og bedre etablerte miljøer. Oppsal, Bøler, Manglerud, Lambertseter, Hellerud/Teisen, Årvoll, Tonsenhagen.... alle disse er fine steder å bo med barn. For kjapp tilgang på sentrum er Oppsal og Manglerud best av dem. 

Anonymkode: 0dab3...dee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg at Løren er klart finest❤️

 

Løren torg er mye triveligere enn Ensjø torg for eksempel. Det er bare å ta seg en tur så skjønner du hva jeg mener, det er ikke rart at det er så populært blant småbarnsfamilier. Løren er også skjermet for trafikken fra ring 3 da den går i lørentunnelen. Løren ligger også høyt og fritt i motsetning til f.eks. Kværnerbyen som ligger en dump. Det mange også glemmer at Løren har for det meste nybygg og solforhold i mange av leilighetene er dermed ganske gode, og som oftest bedre enn i gamle bygård til tross for at bygningsmassen er høyere.

 

Ulven blir nok fint til slutt, men det vil ta mange år før bomiljøet blir stabilt. Løren har ikke så mange ubebygde tomt igjen så bomiljøet her begynner å stabilisere seg. Folk begynner å engasjere seg og klage for manglende barnehager, skoler, haller, park osv., det er et godt tegn og det er et spørsmål om tid når det blir gjort noe med det. Å gå for Løren er det tryggeste. Gå gjerne for en lavblokk med en stille bygård som Gartnerløkka borettslag e.l.

Anonymkode: bc50e...1d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 11.16):

Ville ikke bosatt meg på verken Ulven eller Løren med planer om barn. Det er voldsomme utbygginger, det er mangel på barnehager, skoleplasser og friarealer. 

Hadde mye heller bodd i et hvilket som helst veletablert, gammelt drabantbyområde selv om leilighetene er mindre fancy. Disse har som oftest både bedre utearealer og bedre etablerte miljøer. Oppsal, Bøler, Manglerud, Lambertseter, Hellerud/Teisen, Årvoll, Tonsenhagen.... alle disse er fine steder å bo med barn. For kjapp tilgang på sentrum er Oppsal og Manglerud best av dem. 

Anonymkode: 0dab3...dee

Jeg har tidligere bodd i en blokk fra 50-tallet på ett av områdene du nevner. Området var fint, men blokkene som er bygd i etterkrigsårene er av dårlig kvalitet. De bygde fort og brukte billige materialer slik at blokkene er veldig lytte. Du kan være heldig og få pensjonister som naboer, men sannsynligheten for det er liten. I tillegg så mangler de fleste av lavblokkene heis. Det er også dårlig isolasjon, ventilasjon osv.

Har du ikke råd så gå gjerne for de gamle blokkene til de får råd til noe bedre. Har du råd så gå for et nybygg på Løren, det kommer fra en som har bodd på begge områdene. Det er ikke rart at de fleste unge par med akademisk bakgrunn bosetter seg nettopp på Løren.

Anonymkode: bc50e...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...