Gå til innhold

Truet av eks til venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alltid for å hjelpe andre i vanskelige situasjoner. Spesielt andre jenter som går igjennom ting som jeg har opplevd selv. Jeg er veldig opptatt at vi jenter må hjelpe hverandre og bygge hverandre opp. Så selvfølgelig var jeg hjelpsom da venninne ville ut av et voldelig forhold.

Jeg har selv vært i voldelig forhold og da jeg skulle ut av det så turte ingen å hjelpe meg. Jeg sto på bar bakke og bodde i en bil midt på vinteren, før jeg fikk ordnet bolig. Så jeg kjenner til hele rutinen med å komme seg på beina igjen.

Nå har det desverre endt i at fyren truer alle rundt dama. Jeg har fått rimelige store trusler om å bli utsatt for vold eller drap. Jeg vet ikke om jeg klarer å ta det så til meg, men jeg føler at fyren har det mer i kjeften enn faktiske handlinger. Jeg har møtt han og da tør han ikke å prate med meg. 

Alle trusler er skriftlig, jeg svarer ikke på de en gang, men meldingene renner inn. Ja jeg har blokkert, men kunne likevel logge inn for å lese de. 

Har noen faktisk turt å anmelde en slik fyr? Jeg er bekymret for at det kan eskalere, spesielt med tanke på hvilke rusmidler fyren tar. 

Råd søkes. 

Anonymkode: 43b70...cc8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anmeld tvert, og hjelp veninnen din. 

Anonymkode: 8661d...ec0

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så utrolig kjedelig TS, men så BRA at du hjelper venninnen din! Trist at ingen turte å gjøre det samme for deg.

Jeg ville tatt en prat med politiet og forhørt meg om hva du burde gjøre. Sørg for å ta vare på alt skriftlig. Ta skjermbilder og oppbevar gjerne en kopi på PC-en.

Lykke til!

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er å slå hardt ned på sånt med en gang. Du vil få en henleggelse i posten nesten garantert men han har en sak på seg. Om flere ofre vil anmelde styrker det saken. 

Høres jo litt ut som han ikke er helt tilregnelig, du kan skrive til kommunelegen om en antakelig psykisk syk som kan være farlig. 

Og masse karma for at du bryr deg! 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (1 minutt siden):

Det lureste er å slå hardt ned på sånt med en gang. Du vil få en henleggelse i posten nesten garantert men han har en sak på seg. Om flere ofre vil anmelde styrker det saken. 

Høres jo litt ut som han ikke er helt tilregnelig, du kan skrive til kommunelegen om en antakelig psykisk syk som kan være farlig. 

Og masse karma for at du bryr deg! 

Om trusselen hadde vært muntlig ja, men TS skriver skriftlig så da skal det godt gjøres og henlegge saken

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Anmeld tvert, og hjelp veninnen din. 

Anonymkode: 8661d...ec0

Hun har gått til politiet med alle bevis hun har liggende, samt meldinger til meg fra fyren. Hun kan få besøksforbud som da vil gjelde oss rundt henne også. Hun er bare usikker på hvor mye det kan eskalere om hun legger inn anmeldelse. Og jeg forstår henne kjempe godt. 

Anonymkode: 43b70...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en jobb der han må levere politiattest for å få jobb. Om han blir tatt for alt dette så kan han miste jobben. Da vil en slik en mest sannsynlig tenke at han ikke har mer å tape og vil hvert fall gå etter oss.

Så derfor satte vi på bremsen.

Anonymkode: 43b70...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land er han fra?

Anonymkode: a3f01...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre bør man tenke seg nøye om FØR man involverer seg i noe med mennesker med problemer innenfor rus og psykiatri. 

Anonymkode: ed90d...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier det selv, når dere er ansikt til ansikt tør han ikke en gang å snakke med deg.

Da tyder det på at han nok mest har det i kjeften, så jeg synes at anmeldelse og besøk- og kontaktforbud bør fikses.

For hver eneste trussel han sender, anmeld, og for hvert eneste brudd på forbudet med kontakt og besøk, anmeld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du kan og be om besøksforbud. Du er ikke avhengig av at hun gjør det for å dekke deg og når du har bevis på at han truer deg på livet.

Anonymkode: 61bd0...834

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvilket land er han fra?

Anonymkode: a3f01...484

Norge, fullstendig norsk. 

Anonymkode: 43b70...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror rett og slett jeg hadde svar VELDIG klart han at dersom det kom en eneste trussel mer fra han, uansett i hvilken form, så blir det anmeldt! Bedt han tenke godt over om disse truslene er viktigere enn hans jobb. Gi beskjed om at du ikke ønsker ett eneste livstegn fra han, og at du nå lar en anmeldelse være opp til han selv. Går han da over streken igjen, så blir alt av trusler anmeldt, og du ber da om besøksforbud samtidig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endorfin skrev (2 timer siden):

Om trusselen hadde vært muntlig ja, men TS skriver skriftlig så da skal det godt gjøres og henlegge saken

Nja, det stemmer nok ikke helt dessverre. Jeg fikk straffesaken mot min eks henlagt til tross for over 700 skjermbilder av trusler. Jeg fikk et besøksforbud, men det ble også henlagt da de ikke kunne finne han. Han har enda ikke dukket opp på døra mi heldigvis.

Uansett bør du anmelde. Du sier han sender disse truslene til flere? Gå sammen og anmeld hele gjengen, gjerne også med eks av denne mannen. Jo mer dere har på han, jo større sjans er det for at det skjer noe. Du får også antagelig et besøksforbud, som kanskje gjør at det føles litt tryggere. Jeg ville ikke sagt fra til han først, det kan være provoserende og gjøre at ting eskalerer uten at du har hjelp fra politi. Er det rus i bilde er det mulig han er redd for at politi skal dukke opp og derfor ikke ville gjort noe ut av truslene, det er også mulig han kun har det i kjeften, men jeg ville aldri tatt sjansen på det. 

Hos politiet får du valget om du vil straffeforfølge han, kun ha besøksforbud eller bare at det registreres. De vil også gi deg råd om hva du bør gjøre. Ring de gjerne først så du får riktig person på saken når du anmelder, føles bedre når den du snakket med har noe erfaring med hva du opplever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at en anmeldelse mot denne fyren vil belyse flere sider av saken. Skjønner at det er ubehagelig, skulle ønske du ikke ble utsatt for en sosiopat - men, du kan potensielt redde venninnen din.

Anonymkode: ef762...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Endorfin skrev (3 timer siden):

Om trusselen hadde vært muntlig ja, men TS skriver skriftlig så da skal det godt gjøres og henlegge saken

Neida, politiet henlegger dessverre ved stor bevismengde også.

Men man må jo bare anmelde. 

Anonymkode: 9ca2d...705

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida, politiet henlegger dessverre ved stor bevismengde også.

Men man må jo bare anmelde. 

Anonymkode: 9ca2d...705

Likevel vil det være registrert som en del av et helhetsbilde. Ser virkelig ikke noe problem med at TS skal ta den sjansen.

Anonymkode: ef762...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Han har en jobb der han må levere politiattest for å få jobb. Om han blir tatt for alt dette så kan han miste jobben. Da vil en slik en mest sannsynlig tenke at han ikke har mer å tape og vil hvert fall gå etter oss.

Så derfor satte vi på bremsen.

Anonymkode: 43b70...cc8

Han må ha forstått det selv at når han bryter loven igjen og igjen så risikerer han jobben sin. Han har vel normal intelligens? Jeg skjønner at dere er redde, men jeg ville vel søkt rådgivning av politiet i alle fall og hørt hva de synes om saken.

Anonymkode: 990c2...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...