Mooza Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 (endret) Tre minutter etter at barnet på 13 år hadde skaffet seg en tiktok konto, ble det sendt ut innhold som inneholdt oppfordringer til å ta eget liv. Algoritmene i Tiktok merker hvilket humør barnet er i, og om det er deprimert eller ser på innehold som handler om å føle seg nede, vil en bølge av innhold skylle over dem som forsterker den følelsen og som oppfordrer dem til å dø . Er dette virkelig noe vi skal la barna våre ha tilgang til? Våre ledere, store etater forbyr nå TikTok for ansatte grunnet risiko for sikkerhet ettersom TikTok er kinesisk og mistenkt for å bli brukt i spionasje.....men våre barn er fritt vilt? Det er ikke bare TikTok, Instagram er lik. Der ender barna opp i et svart hull som forsterker feks deres spiseforstyrrelse ved å sende enorme mengder innhold som bygger opp om lidelse. https://www.telegraph.co.uk/news/2022/12/15/tiktok-exposes-children-suicide-content-within-three-minutes/ Endret 23. mars 2023 av Mooza 6 1 4
Sofakona Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Tik tok er ikke en humør føler.. når du får tik tok først gang går du bare tilfeldig 📷. Det kommer helt an på hva du begynner å se på og søker på, liker og klikker på. Jeg har hat tik tok o 2 år og aldri sett en slik video..mine algoritmer går etter det jeg liker å se på. Pluss det er en knapp som heter følger ( her ser du bare de du selv har valgt og følge og du slipper å se andre video) Instagram er bare bilde og video... ikke algoritme... der legger du til hva du liker og hvem personer du liker. Så om barna har instagram full av tynne mennesker trening video og og hvordan bli tynn...er dette noe de selv har lagt til 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Er en god grunn til at flere land og byer forbyr tik tok nå.https://www.nrk.no/vestland/bergen-kommune-ber-ansatte-fjerner-tiktok-og-telegram-fra-tjenestemobiler-1.16348674 Anonymkode: 06807...e7b
Sirah Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Jeg har samme erfaring som @Sofakona. Min TikTok er full av søte hunde og kattevideoer og en og annen hest. Er jeg riktig heldig så dukker det opp en teit dansevideo. På TikTok får du opp det du søker etter eller det TikTok merker at du kommenterer eller liker. Samme med Instagram, jeg har ikke en eneste post fra en tynn Influenster eller en treningsvideo, for dette oppsøker jeg ikke. 6
Drizzt Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 TikTok, o. l. plattformer gir brukeren det brukeren vil se og er interessert i. Det brukeren søker, klikker, ser på og velger. Det er slik algoritmene funker. Det samme med youtube forresten. Jeg liker å høre på musikk fra 80- og 90-tallet og youtube foreslår meg kun musikk fra den tiden. Hver gang jeg åpner video med sang de har foreslått, så kommer det bare mer av samme type. Jeg gjorde et eksperiment en gang og søkte aktivt etter ''ghost videos'' en hel dag og så på noen. Jeg fikk masse lignende forslag i en hel uke etter det selv om jeg ikke åpnet flere. Så sluttet youtube å foreslå dem etter en uke og gikk tilbake til forslag fra 80-90-tallet som jeg pleier å høre på der. 1
Gjest Warrior Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 (endret) TikTok er det bare elendighet med. Det er så mye fælt innpå der så hvorfor det ikke er i det minste 16 års grense er for meg uforståelig. Jeg håper det endrer seg, fordi barn under 16 år har ingenting der å gjøre synes jeg. I så fall må foreldrene passe ekstra godt på og følge med på hva barna ser på. Instagram er i det minste bedre enn TikTok. Det er ikke så mye fælt der. At det dukker opp selvmordsvideoer og andre fæle videoer på TikTok er nok til at det må bli forbudt for barn å være der. Sånne videoer er tross alt grusomt for oss voksne og kom over noen grusomme videoer en gang som er brent fast i hodet mitt. Det var vondt å se og noe som ikke er enkelt å glemme. Så hvordan er det ikke for barn? Nei håper noe blir gjort snart med aldersgrensen. Så barn ikke får være der. For jeg tror ikke det blir gjort noe fra TikTok sånn at slike videoer ikke dukker opp. Endret 23. mars 2023 av Warrior
Drizzt Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 Warrior skrev (11 minutter siden): TikTok er det bare elendighet med. Det er så mye fælt innpå der så hvorfor det ikke er i det minste 16 års grense er for meg uforståelig. Jeg håper det endrer seg, fordi barn under 16 år har ingenting der å gjøre synes jeg. I så fall må foreldrene passe ekstra godt på og følge med på hva barna ser på. Instagram er i det minste bedre enn TikTok. Det er ikke så mye fælt der. At det dukker opp selvmordsvideoer og andre fæle videoer på TikTok er nok til at det må bli forbudt for barn å være der. Sånne videoer er tross alt grusomt for oss voksne og kom over noen grusomme videoer en gang som er brent fast i hodet mitt. Det var vondt å se og noe som ikke er enkelt å glemme. Så hvordan er det ikke for barn? Nei håper noe blir gjort snart med aldersgrensen. Så barn ikke får være der. For jeg tror ikke det blir gjort noe fra TikTok sånn at slike videoer ikke dukker opp. Hvordan kan man forby barn å være der? Man må fjerne hele appen, synes jeg. Gjøre det umulig å laste ned. Men best av alt er å ikke gi barn smarttelefoner. De trenger ikke det. Det holder med en god gammeldags mobil uten kamera man kan kun ringe med og sende SMS. 1
Gjest Lurven Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 Vet du hvordan algoritmer funker? De går jo etter hva du ser på, tiktok er ikke humørscanner
Mooza Skrevet 23. mars 2023 Forfatter #9 Skrevet 23. mars 2023 Lurven skrev (59 minutter siden): Vet du hvordan algoritmer funker? De går jo etter hva du ser på, tiktok er ikke humørscanner Hvis ditt barn på 14 år føler seg feit, og ser på videoer som inneholder slanking, ...og gjerne tynne mennesker, og gjerne ser 10 slike videoer, så vil det fortsette å strømme på. Hvis ditt barn føler seg alene og lei seg, og ser på videoer av andre som er det, så vil det til slutt fylle hele "To you" boksen til dette barnet. Slik sender sosiale medier mer og mer stoff som inneholder og forsterker det humøret barnet er i. Til slutt vil det bli en evig runddans av negativitet som er vanskelig å komme seg ut av. Slik sett er faktisk tiktok en humørscanner, men den puscher i tillegg på verre humør. Hvis man ser søte videoer av bjørner og bamser, så vil du få mer videoer av det samme. Men vet dere hvilket humør ungdommen som kommer hjem fra skolen er? Kanskje noen har vært stygge den dagen, og kanskje humøret ikke er slik at han søker opp søte bamse-videoer.... Dette ble jo forsket på etter gjenntatte selvmord der foreldre i etterkant fant innhold på telefonen til ungdommene der det flommet over at slikt innhold. Ungdommene som tilbringer flere timer på telefonen kan dermed havne i dette sorte hullet og bli ført videre ned. 2
Stonegiant Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 Tiktok er populært for tiden. Derfor hører vi om slikt. Men det er jo helt likt i alle andre SoMe. De er bare ikke kinesiske. Kan se problemet med det, men jeg stoler ikke særlig mye på amerikanerne som styrer alle konkurrentene heller. Det er heller ikke utenkelig at dette for det meste er svartmaling fra den etablerte bransjen og/eller anti-kina-propaganda.
Sofakona Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Snap chat er heller ikke noe bedre da ts...eller YouTube
Husflue Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 Under start av korona var det flere som la ut tiktok videoer av såkalte tiktok challenge. De utfordret hverandre blant annet til å sleike på toaletter og mente korona bare var tull. Minst En døde. Det som er mest skremmende er at flere unge tar tik tok som en informasjonskanal. Skjønnhetstips og annet som det kommer advarsel på i ettertid. Mange tom-hoder som kommer på livsfarlige ideer. Det mest misforståtte blant foreldre er at det bare er uskyldige dansevideoer og uskyldige morsomme dyr. Det florerer av falske og forvrengte nyheterbilder. Barn under en viss alder har ikke lært å lete etter troverdige kilder, så en del tar dette som «god fisk». 1
Gjest StinkySocks Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 og dersom hele TikTok hadde blitt ulovlig absolutt overalt, så ville folk bare hoppet over til alle andre forum. Instagram / Snapchat / Facebook, og så videre. kan like gjerne gjøre rubbel og bit ulovlige overalt da, først som sist.
Gjest Warrior Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 (endret) Drizzt skrev (4 timer siden): Hvordan kan man forby barn å være der? Man må fjerne hele appen, synes jeg. Gjøre det umulig å laste ned. Men best av alt er å ikke gi barn smarttelefoner. De trenger ikke det. Det holder med en god gammeldags mobil uten kamera man kan kun ringe med og sende SMS. Greit nok at barn over 12 år har smarttelefon til å ringe med, sende melding med og spille på, men høyere aldersgrense på TikTok bør det absolutt bli. Hva skal egentlig 13 åringer med sosiale medier? Ikke minst at foreldre passer ekstra mye på hva barna bruker og går innpå. Fjerne hele appen er også en god ide. For det er mye fælt innpå der. Barn må ikke få tilgang til slikt. Endret 23. mars 2023 av Warrior
Gjest StinkySocks Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 Opposisjonen: Regjeringen må prioritere ammunisjon foran TikTok - VG Det er vel en slags "ironi" i at myndighetene ønsker å forby Tik Tok i Norge, men samtidig tillater de altså Tik Tok å etablere seg i Norge?
yamask Skrevet 24. mars 2023 #16 Skrevet 24. mars 2023 På min tiktok ser jeg dokumentarer (delt opp i 100 deler), jeg får et unikt innblikk i hvordan vanlige folk lever i andre kulturer, jeg lærer om dyr, natur, universet og historie, jeg følger kattunger fra de blir født til de blir adoptert, jeg kjenner en gjeng villkatter i Arizona, ser stand up fra morsomme folk som ikke er mainstream, lærer å lage mat, følger hester og ryttere verden rundt, følger tøffe jenter som seiler solo over atlanterhavet, følger folk i villmarken, får klipp fra britisk humor og følger med på australsk reality, samtidig som jeg får nyheter fra verden rundt, ser på "roll for sandwich" og spin-offs og masse masse mer. Det handler kun om algorytme, og den utformer man helt selv. Noen ganger kan man havne i noen rabbit holes, men igjen - det er ditt eget internettbruk som sender deg dit. Tiktok lagrer ikke mer data enn det Meta gjør, men siden det er kinesisk og en bedre platform enn IG og FB så har usa gått "til krig". Jeg er dog enig i at barn ikke bør bruke tiktok, men det får være foreldrenes ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå