AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Hver gang h*n kommer på samvær og de gangene vi er sammen blir jeg så ekstremt sliten av lyder h*n lager. Det går i ett hele tiden. Enten høylytt skravling, uro eller konstant, repeterende nynning. Det høres sikkert koselig ut, men jeg blir sugd tom for energi. Står jeg å lager middag feks og har radio på i tillegg så er det skikkelig masete med repeterende monotone lyder som går i ett. Noen vil sikkert syntes dette ikke er et problem, men h*n høres hele tiden og hodet mitt koker. Barna mine syntes også det er masete. Far sier ifra, men ikke alltid han hører det eller legger merke til det. Hjelper ikke å si ifra heller, det går 1 min,så er h*n i gang igjen. H*n skal utredes for adhd. Det er synd å si, men det er så deilig når h*n ikke er her. Anonymkode: 52f7d...88f 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Hvor ofte sender du vekk dine barn da, så far og bonusbarnet får det litt deilig? Anonymkode: 74883...bc6 19
fru Alving Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Barnet må få lov til å prate. Noen har og mer behov for å kommunisere. Det å lage "lyd" hele tiden er ikke ok, og kan godt korrigeres. Dessverre tror jeg slike ting er mer irriterende med bonusbarn. 9 2
fru Alving Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Forsøk å bruke ørepropper når du er hjemme med barnet og legg inn pustehull for deg og ungene ta dem med ut eller ta deg en treningstur de ettermiddagene barnet er der. Dette er nok en fase for barnet og noen barn er mer bråkete enn andre. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 fru Alving skrev (Akkurat nå): Forsøk å bruke ørepropper når du er hjemme med barnet og legg inn pustehull for deg og ungene ta dem med ut eller ta deg en treningstur de ettermiddagene barnet er der. Dette er nok en fase for barnet og noen barn er mer bråkete enn andre. Ikke nødvendigvis bare en fase om det er et barn med ADHD. Anonymkode: 6d038...d73 3 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Er det gjentakende lyder "helt ut av det blå" ville jeg nevnt dette til lege/bup som utreder for adhd. Kan være en sammenheng, eller feks tics. Anonymkode: 22edb...28e 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 Tips til alle bonusforeldre som lager tråder; ikke nevn at du er bonusforelder, da får du bare tyn. Anonymkode: 9e892...28e 7 12
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 Jeg har et bonusbarn som lager lyder KONSTANT. Dette pga diagnose. Samtidig tåler ikke barnet noe annen lyd. Jeg blir seriøst fullstendig utmattet av det. Kontinuerlig støy av høyfrekvente rop. Tror det er vanskelig for andre å sette seg inn i hvor utmattende det er. Barnet har tilbud om ukentlig avlastning og helgeavlastning pga det offentlige forstår hvor utmattende dette er. Anonymkode: 20225...492 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har et bonusbarn som lager lyder KONSTANT. Dette pga diagnose. Samtidig tåler ikke barnet noe annen lyd. Jeg blir seriøst fullstendig utmattet av det. Kontinuerlig støy av høyfrekvente rop. Tror det er vanskelig for andre å sette seg inn i hvor utmattende det er. Barnet har tilbud om ukentlig avlastning og helgeavlastning pga det offentlige forstår hvor utmattende dette er. Anonymkode: 20225...492 …. Og det er heller ikke vanskelig å forstå at det er mye mer utmattende for en «bonus» forelder enn en biologisk forelder. Anonymkode: 146e3...86b 9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 Har en snart 9-åring. Det er konstant lyd nesten her også, til og med når han spiser. Jeg tror det er noe barn uansett vokser av seg. Anonymkode: ed938...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hver gang h*n kommer på samvær og de gangene vi er sammen blir jeg så ekstremt sliten av lyder h*n lager. Det går i ett hele tiden. Enten høylytt skravling, uro eller konstant, repeterende nynning. Det høres sikkert koselig ut, men jeg blir sugd tom for energi. Står jeg å lager middag feks og har radio på i tillegg så er det skikkelig masete med repeterende monotone lyder som går i ett. Noen vil sikkert syntes dette ikke er et problem, men h*n høres hele tiden og hodet mitt koker. Barna mine syntes også det er masete. Far sier ifra, men ikke alltid han hører det eller legger merke til det. Hjelper ikke å si ifra heller, det går 1 min,så er h*n i gang igjen. H*n skal utredes for adhd. Det er synd å si, men det er så deilig når h*n ikke er her. Anonymkode: 52f7d...88f Høres ut som mitt barn. Har Tourettes. Ikke be barnet holde opp i alle fall, for er det tics er det umulig. Det vil kunne bidra til lavere selvfølelse da barnet opplever å aldri klare det dere ber om. Fint at barnet skal til BUP. Masse bra hjelp å få❤️ Anonymkode: 805ca...7e8 9 3 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 Har et bonusbarn med ADHD og det er likedan her. Snakker høyt til seg selv dagen igjennom. Sitter og roper/skriker til PC eller iPad når han sitter på dette. Han går på medisiner nå, og det er blitt noe bedre. Far irettesetter han en del på skriking/roping, men ikke så mye på de konstante lydene imellom. Men ja, dette er ikke en type ting man vet når man har en partner med barn fra før. Han hadde ikke diagnosen da jeg ble sammen med mannen. Han var foreslått for utredning, men det holdt far for seg selv. Mesteparten av dette har jeg først erfart etter at vi kjøpte vår felles bolig og bor sammen. Han er her ikke så ofte, så jeg biter det bare i meg. Anonymkode: 2dee9...42a 2
bergenser Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 Kjenner igjen problemstillingen. Har et bonusbarn som gjerne konstant driver på å lager lyd, nynning osv. Men hos oss har vi funnet ut at barnet gjør det veldig ubevisst. Så en god del av jobben for oss voksne er å gjøre barnet oppmerksom på hva det selv driver på med lydmessig. Det er mulig å si ifra til barnet, på en fin måte såklart, at nå er det veldig mye lyd, og resten av oss blir veldig sliten i hodet og vettet av å høre på det. Vi må også gjøre barnet oppmerksom på at det har startet opp igjen, og bare fortsette og minne på hver gang det starter opp. Og det går an å si ifra om at hvis barnet fortsetter å lage såpass med lyd, så er det en god ide å kanskje sitte å leke litt på egenhånd på sitt eget rom, sånn at resten av huset får en lydpause, og barnet kan lage litt lyd. Ofte er det en god bevisstgjøring som hjelper, bare så barnet selv blir bevisst hva det selv gjør. Da er det ett skritt nærmere å bli bedre på å ta hensyn 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 Det gjør min og, men den er ikke bonus og kan ikke sendes vekk 😅 mulig det er noe adhd inni bildet, men barnet er for ung til å vite noe om det. Skjønner at det er slitsomt altså! - ikke ha på radio osv i tillegg - kryss fingrene for at barnet vokser det av seg? Det gjør vi! - snakk med barnehage eller skole om de ser tegn til noe som trenger å utredes - podcast på lyddempende headset mens du lager middag... - sørg for å lufte dere og barna for å få ut energi - del dere opp innimellom - minn barnet på innestemme osv på en fin måte innimellom. Det er lov å si at dere blir slitne i ørene hvis det er mye av bare lyder - sørg for at barnet får gode samtaler og interaksjoner med dere - prøv å ikke vise irritasjon - gi gjerne støydempende hodetelefoner til de andre barna også... Anonymkode: fb7ce...3b8 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #15 Skrevet 23. mars 2023 Bonus eller ei, hadde blitt sliten selv. Med mindre det er noen diagnoser her bør jo dette tas tak i. Snakk med mor også. Jeg blir selv koko av mine egne barn om de ser på youtube i stue med høy meldoi som spiller om igjen og om igjen. Synging, skriking over lengre tid. Dere skjønner greia. Anonymkode: 18c4f...36f 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #16 Skrevet 23. mars 2023 fru Alving skrev (4 timer siden): Barnet må få lov til å prate. Noen har og mer behov for å kommunisere. Det å lage "lyd" hele tiden er ikke ok, og kan godt korrigeres. Dessverre tror jeg slike ting er mer irriterende med bonusbarn. Mja, man skal ikke korrigere stimming sånn uten videre. Dette får de veiledning på hos BUP når den tid kommer. Vi er to foreldre som blir kokko av de konstante lydene til vårt barn på autismespekter 🤯 Men, det har bedret seg med økt alder. Og vi øver på å være stille for å si det sånn. Anonymkode: c09be...a2f 3 1
fru Alving Skrevet 23. mars 2023 #17 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mja, man skal ikke korrigere stimming sånn uten videre. Dette får de veiledning på hos BUP når den tid kommer. Vi er to foreldre som blir kokko av de konstante lydene til vårt barn på autismespekter 🤯 Men, det har bedret seg med økt alder. Og vi øver på å være stille for å si det sånn. Anonymkode: c09be...a2f Hvis barnet har en diagnose så må de få hjelp til å takle det og til å gi barnet god oppvekst. Noen barn lager bare mye lyd hele tiden uten at det er en diagnose og de må faktisk kunne sies fra til. Omgivelsene er også viktige. 2
Luckiness Skrevet 23. mars 2023 #18 Skrevet 23. mars 2023 Hvis dere har mulighet for å lukke døren inn til kjøkkenet så hadde jeg gjort det. Laget en regel om at hvis noen trenger litt tid for seg selv så er det lov å lukke døren en stund. Kommer selvsagt an på alder til barnet og om far også er hjemme. Kan selvsagt ikke lukke døren til en 4åring uten annen voksen tilgjengelig. Eventuelt at barnet er på eget rom/ute/tvstue e.l. Eller at du selv trekker deg tilbake. Her har selvsagt utforming på boligen litt å si. Kanskje øve på at hvis ikke lyder stopper når man ber om det (gi et par sjanser) så må barnet gå annet sted i huset. Kanskje det kan hjelpe litt på at det blir konsekvens. Selvfølgelig ikke virker negativ og avvisende. Men forklare på en høflig måte at man er litt sliten etter en dag på jobb/lignende og trenger litt ro. Er det en ide å ha noe aktivitet barnet kan roe seg ned med/få utløp for energi med? Alt ettersom hva behovet er? Trampoline ute (bare husk på evt naboer hvis det kan bli mye uro for naboer når barnet strever med å holde lyder lavt).
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #19 Skrevet 23. mars 2023 Har samme utfordring her. Broren til dette barnet har ADHD... Jeg har misfoni og trigges dessverre enormt av enkelte lyder. Orker nesten ikke spise middag med familien lengre. Anonymkode: 85102...ae3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #20 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har samme utfordring her. Broren til dette barnet har ADHD... Jeg har misfoni og trigges dessverre enormt av enkelte lyder. Orker nesten ikke spise middag med familien lengre. Anonymkode: 85102...ae3 https://hoer.no/misofoni-og-hyperakusis/?gclid=Cj0KCQjw8e-gBhD0ARIsAJiDsaWlf1bjf-gLuxfy_LxD8uJTDqb24wslylCDcqtujF9tKXJE3bJv024aAnc1EALw_wcB Anonymkode: fb7ce...3b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå