Gå til innhold

Er homeopati en scam?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Homeopati er svindyr placebo.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 819d5...7d3

Nå er jeg spent på studiene du kommer til å linke til i svaret ditt...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det virker ikke som at det er seriøs vitenskap?

Anonymkode: 6ffd6...3a5

Folkeopplysningen hadde i 2012 en artig episode der de virkelig forsøkte å finne noe som helst bevis på at dette faktisk fungerer. Det gjorde de ikke.

Men man får se og lese litt om det selv, tenker jeg, og så kan man ta stilling til om man tror vann "husker" et stoff det har vært i kontakt med en gang i tiden, selv om det er vannet ut så mye at det ikke finnes spor igjen av stoffet. Så jo, tror du vann har hukommelse, så kan du nok også tro på dette.

Men seriøs vitenskap er det helt klart ikke. Det er klare regler for hva vi kan kalle seriøs forskning, og all forskning på dette området av seriøs karakter viser at det ikke fungerer slik det sies - altså at man får en helsegevinst av blant annet dette vannet som husker..

For egen del så mener jeg det er åpenbart sprøyt, samtidig som placeboeffekten kan være svært kraftig (det er gjort mange studier på det, blant annet under kriger hvor det har vært mangel på morfin). Placebo er den sannsynlige årsaken til at enkelte tror det er godt for noe. Og det er det jo, for dem som lar seg lure.

Anonymkode: 5952b...b21

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er det scam.

AnonymBruker
Skrevet

De få som mener dette fungerer, og samtidig har utført for eks. blindtester, har feilet. Derfor tør så å si ingen å stille opp i slike forsøk, selv om de sier at de tror helhjertet på seg selv. Noe spesielt.

For eks. vår alles Gro, som mente hun kunne kjenne om en mobiltelefon var i rommet eller ikke. Hun kunne til og med si hvilken koffert den lå i. Flere andre påstår det samme. Alle som forsøker, feiler..

Litt på siden av homeopati, men det er påfallende mange likheter mellom folkemassene som tror her.

Anonymkode: 5952b...b21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja.
Det har ikke virkning ut over placebo. Placebo kan for så vidt ha god effekt på mange lidelser men homøopati har altså ingen ekstra virkning ut over å loppe mottakeren for penger. Homøopati på dyr forklares ved tilfeldigheter eller at eieren tror det virker.

Dere som tror på homeopati - vil dere kjøpe mine placebo-piller? 

Anonymkode: dbd0b...cd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja.
Det har ikke virkning ut over placebo. Placebo kan for så vidt ha god effekt på mange lidelser men homøopati har altså ingen ekstra virkning ut over å loppe mottakeren for penger. Homøopati på dyr forklares ved tilfeldigheter eller at eieren tror det virker.

Dere som tror på homeopati - vil dere kjøpe mine placebo-piller? 

Anonymkode: dbd0b...cd6

🤣

Anonymkode: 3619f...5a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har rett. Homøopati er alternativ behandling, det vil si at det ikke har noe vitenskapelig grunnlag.

Anonymkode: 96c9b...983

• Liker 1
Gjest Bombasi
Skrevet (endret)

Homeopati er pseudovitenskap. Altså en alternativbehandling der synsing og økonomiske motiver står sterkt. Mye er ren kvakksalveri.

Noen ganger oppleves det at det er basert på erfaringer, men igjen, fortsatt pseudovitenskap.

Mye er rett og slett bygd opp rundt placeboeffekt. Placebo er for øvrig et ord som ikke brukes særlig innenfor homeopati, fordi der er det behandlingene ALLTID som er grunnen til bedring....

Dessverre sminker homeopater og andre "helseklinikker" dette inn som en slags målrettet og helhetlig helsebehandling, og livnærer seg på desperate pasienter som ikke får medisinsk hjelp. 

Endret av Bombasi
Skrevet

Jeg har tatt homeopatisk gift ved flere anledninger, og ikke blitt det minste syk, iallefall. 

AnonymBruker
Skrevet
Rhodiola skrev (5 minutter siden):

Oi, takk! Leste feil i tittelen. Homeøpati virket forøvrig like troverdig som aromaterapi. 

Du har rett i at aromaterapi heller ikke er vitenskapelig eller har reell effekt.

Eneste forskjellen er vel at aromaterapi faktisk gjør noe: får deg til å kjenne på en god lukt, mens homeøpati gjør absolutt ingenting.

Anonymkode: b195a...23c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Istedenfor å ta meg med til lege, tok min mor meg med til homeopat som gav meg sukkerpiller. Mot alvorlig astma. Eneste jeg oppnådde med det var karies. 

Anonymkode: 8f661...306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...