Gå til innhold

Julebukk

Når går man julebukk der du bor?  

36 stemmer

1. 1. Når går man julebukk der du bor?

• I romjulen, alle dager
      29
    • På nyttårsaften
      7

Fremhevede innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet
Fra 3. juledag der jeg kommer fra også. Godt å høre at det fortsatt blir gjort, jeg  trodde egentlig denne tradisjonen var på vei ut.

Derfor synes jeg det er litt ekstra stas. :)

Jeg heier på julebukker - ikke haloween-gåing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I romjula. For på nyttårsaftern er det skåke som står for tur.

Jeg er vant til romjula, fordi på nyttårsaften kommer nyttårsgeita, - litt samme greiene som skåke, bare at man fortsatt er utkledd.

Skrevet

Vi gikk julebukk så lenge jula varte, det vil si t.o.m. 12. januar (jula regnes å vare til 13. januar = 20. dagen).

Men IKKE helligdagene/kveldene, d.v.s.: IKKE 1. og 2. juledag, og IKKE nyttårskveld og 1. nyttårsdag.

De fleste gikk i romjula, men den 12. januar var siste "innspurt" og mange julebukker ute og gikk.

Skrevet

Her er det vanlig å gå på nyttårsaften. Det er ingen som går i romjulen, hadde nok blitt sett på som frekt og "tiggeraktig" om noen kom da. Ungene går mellom kl 14 og 20, så det blir ikke så seint på kvelden.

Skrevet

Jeg hadde reagert om det kom julebukk på nyttårskvelden.

Den er jo like hellig som julekvelden...

Hellig fra kl 17.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg hadde reagert om det kom julebukk på nyttårskvelden.

Den er jo like hellig som julekvelden...

Hellig fra kl 17.

Altså er det nokså stedsavhengig når man går. Hvor er det man ikke går på nyttårsaften?

Skrevet
Her er det vanlig å gå på nyttårsaften. Det er ingen som går i romjulen, hadde nok blitt sett på som frekt og "tiggeraktig" om noen kom da. Ungene går mellom kl 14 og 20, så det blir ikke så seint på kvelden.

Opprinnelig så var det nok i romjula man gikk julebukk siden tradisjonen begynte med at fattigfolk gikk rundt i romjula og tigga. Men det har vel kanskje blitt lagt til nyttårsaften andre steder fordi det har passa bedre eller at det har blitt forveksla med andre tradisjoner.

Skrevet

En skulle vøri fire år i romjul, og kjent ei jente som var nesten fem...

Med andre år er det i romjulen man går julebukk

Gjest Gjesta
Skrevet
En skulle vøri fire år i romjul, og kjent ei jente som var nesten fem...

Med andre år er det i romjulen man går julebukk

Det kan jo hende at det ikke er bare Alf Prøysen som sitter inne med fasiten, men at man gjør det på forskjellige måter andre steder i landet.

Jeg var heller ikke ute etter noen fasit.

Skrevet

Der eg er vaksen opp gjekk me julebukk femte juledag. Her eg bur no er det vanleg å gå nyttårsbukk. Nyttårsbukk der eg vaks opp var derimot vaksne folk som gjekk til naboane med vinglas i handa... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...