Gå til innhold

Julebukk

Når går man julebukk der du bor?  

36 stemmer

1. 1. Når går man julebukk der du bor?

• I romjulen, alle dager
      29
    • På nyttårsaften
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vant med bare nyttårsaften, men her hvor vi bor går de tydeligvis alle dagene. Merkelig. Jeg var ikke forberedt når det kom julebukker i går, og måtte grave frem noe fra innerst i skapet. Ble ikke rare greiene... :sjenert:

Hva er dere vant til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

romjulen

fra 3 dag jul..

aldri nyttårsaften

Gjest LoisLane
Skrevet

Ingen nyttårstradisjon her. Ungene mine gikk i dag.

Gjest Fru Medister
Skrevet

Vi lærte at det var vanlig å gå julebukk fra 3. juledag til lille nyttårsaften. I dag har vi hatt en jevn strøm av sjarmerende smånisser.

Kusina mi var også vant til bare nyttårsaften, så det et nok litt ulike tradisjoner rundt omkring.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

På Østlandet er jeg vant til romjulen

På vestlandet er jeg vant til nyttårsaften

Skrevet

I romjula. For på nyttårsaftern er det skåke som står for tur.

Skrevet
I romjula. For på nyttårsaftern er det skåke som står for tur.

:ler: skåke? Hva i all verden er det?

Skrevet

Jeg er vant til å gå fra 3. juledag til 30.desember, og slik har det alltid vært her omkring.. Dumt at jeg er litt for stor til det nå, for jeg husker vi fikk øl med den samme personen hvert år, og nå ble jeg litt øltørst ;)

Skrevet
:ler: skåke? Hva i all verden er det?

He he he

Skåke det er: Uskyldig morro med rampestreker. Dvs handlinger som ikke setter noen i fare men som er morro å se reaksjonene på.

Eks. Husker en familie når jeg var liten som fikk klesstativet fritt for kliper. Alle klipene ble levert i postkassa i en pose.

Skrevet
He he he

Skåke det er: Uskyldig morro med rampestreker. Dvs handlinger som ikke setter noen i fare men som er morro å se reaksjonene på.

Eks. Husker en familie når jeg var liten som fikk klesstativet fritt for kliper. Alle klipene ble levert i postkassa i en pose.

Har aldri hørt om den tradisjonen, men det høres morsomt ut. Hvor i landet er dette?

Skrevet

Skåken slik jeg kjenner den er fra Nord Norge. Slike rampestreker var/er kun tillatt uten sure miner på denne dagen. Tror den har vært praktisert litt forskjelling mellom nyttårsaftern og lille nyttårsaften.

Dette for at en kunne begynnet et nytt år med rene blad. Tenk å ha et helt år å gå og glede seg til å få lovt til å gjøre skåke igjen. Alle de gode ideene som en klarer å finne på i løpet av et helt år. :ler:

Skrevet

Julebukk i romjula. Selvsagt. Og å finne noe å gi dem har aldri vært noe problem, i jula har vi da snop, kaker og frukt i huset nok til en hel arme. en julekake, en mandarin, eller en sjokoladebit, jo i romjula finnes det alltid noe i skapene (eller på bordene)

På nyttårsaften har jeg aldri i mitt liv opplevd en julebukk, og hadde jeg sett en ville jeg tenkt at det var en som var litt sent ute...

Men tradisonene er nok ulike rundtom i landet. Oppvokst på vestlandet jeg da, der andre sier de er vant til nyttårsbukker, mens jeg altså er vant til dem i romjula.

Skrevet

Her går man julebukk fra 3. juledag til 6. juledag. Har aldri sett julebukker på nyttårsaften.

Skrevet

Jepp, vanlig fra 3. dag til og med 30 des. hos oss og. Jeg gikk mye som barn. Husker vi fikk en peppernøtt på deling av en søt nabo et år ;)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Fra 3. juledag der jeg kommer fra også. Godt å høre at det fortsatt blir gjort, jeg trodde egentlig denne tradisjonen var på vei ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...