AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #21 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Innleggelse Anonymkode: cea04...4ce Er du sikker på det? Det er svært vanskelig å bli innlagt, selv selvmordsfare er ikke alltid nok. Det skal enda mer til for å bli tvangsinnlagt, så om du ikke har konkret plan om å ta livet av noen andre enn deg selv så er det lite sannsynlig det blir innleggelse. Anonymkode: 7bd3d...f45
Daria Skrevet 22. mars 2023 #22 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre…. For når psykologen spør hvordan det går, svarer jeg «greit» også gjør det egentlig ikke det…. Men det blir ikke noe mer utforsket hva som ligger i «greit»….. Anonymkode: cea04...4ce Og så snakker dere om været resten av timen siden alt er greit...? Du er vel der av en eller flere grunner, som dere snakker om og går inn i, direkte og indirekte? Om opplegg og mål for timene, om tilnærming og metoder, om dine reaksjoner og måter å kommunisere på? Jeg har litt vondt for å tro at en psykolog med utdannelse og erfaring lar seg lure av at en pasient som er på randen av innleggelse sier at alt er "greit". Min erfaring er hvertfall at de ordene jeg sier bare er en del av det psykologen ser og oppfatter. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #23 Skrevet 22. mars 2023 Du må ta ansvar selv faktisk. Psykologen kan ikke drive på en gjettelek.. Fortell hva som plager deg. Anonymkode: 11b43...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #24 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du ikke vil snakke og ikke vil ha hjelp, så drar du. Kaster bort skattepenger og tar plassen til noen som FAKTISK er syk og vil ha hjelp og trenger hjelp Anonymkode: 4228c...3b9 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Du lyver til deg selv altså. Greit å kaste bort penger på å lyve til seg selv si? Anonymkode: 850b4...0f5 Kan ikke dere som ikke har noe konstruktivt å si bare forsvinne ut av tråden? Eller er dere bitter for at dere ikke får hjelp selv? TS har jo ikke sagt at h*n ikke vil ha hjelp, men at det er vanskelig å åpne seg. Og lettere å ikke være åpen. Det er en problemstilling som mange psykologer har møtt og møter på. Pasienter som sliter, men som ikke klarer å åpne seg om hvordan de har det. Og som heller sier at de har det greit. Det handler ikke om at de ikke vil, men at det er vanskelig på bakgrunn av noe underliggende. Man får ikke til å sette ord på følelser, eller frykter muligens konsekvenser (Innleggelse, eller at terapeuten skal reagere på en eksakt måte etc). (Barn som har hatt foreldre som har reagert på en uhensiktsmessig måte, kan være redd for at terapeuten også skal reagere slik i en lignende kontekst). Vær litt varsom i fremtoningen deres. Anonymkode: 58ba6...fd1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #25 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre…. For når psykologen spør hvordan det går, svarer jeg «greit» også gjør det egentlig ikke det…. Men det blir ikke noe mer utforsket hva som ligger i «greit»….. Anonymkode: cea04...4ce Å spørre hvordan det går er et «stort» spørsmål, og det er lett å svare «greit» kanskje du kan svare at; jo det går greit, men jeg har noen utfordringer med det og det, eller jeg føler meg ofte slik og slik, eller jeg har en del tanker som.. osv. Bare vær så åpen du kan, skriv ned ting du synes er vanskelig å fortelle og gi det til psykologen. Anonymkode: 625e8...40b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #26 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre…. For når psykologen spør hvordan det går, svarer jeg «greit» også gjør det egentlig ikke det…. Men det blir ikke noe mer utforsket hva som ligger i «greit»….. Anonymkode: cea04...4ce Da vil du jo bare bruke mer tid og penger der. Som å ha personlig trener men ikke gjøre øvelsene riktig? Anonymkode: 06810...77a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #27 Skrevet 22. mars 2023 Så du sier «greit» og så sitter dere bare der i 45 min uten å si noe mer? Psykologen spør da vel om mer? Anonymkode: 99502...40c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #28 Skrevet 22. mars 2023 Daria skrev (18 minutter siden): Og så snakker dere om været resten av timen siden alt er greit...? Du er vel der av en eller flere grunner, som dere snakker om og går inn i, direkte og indirekte? Om opplegg og mål for timene, om tilnærming og metoder, om dine reaksjoner og måter å kommunisere på? Jeg har litt vondt for å tro at en psykolog med utdannelse og erfaring lar seg lure av at en pasient som er på randen av innleggelse sier at alt er "greit". Min erfaring er hvertfall at de ordene jeg sier bare er en del av det psykologen ser og oppfatter. Det finnes flere av dem. Eller bare at tilnærmingen ikke fungerer. Jeg hadde det på samme vis. Jeg og psykologen satt og intellektualiserte gjennom timen. Men jeg hadde jo ikke noe problem med å rasjonelt forstå tingene, men å faktisk komme i kontakt med følelser. Det finnes mange psykologer som ikke greier å se at de ikke matcher personlig med pasienten, er for stolt til å se at de ikke får det til med en pasient, eller som har så klokketro på at alle tilnærminger skal passe alle pasienter. Og dermed ikke avslutter og sender pasientene videre til noen andre. Det første vi lærte da jeg startet psykologutdanningen var "når skal man avslutte en terapi", men det er likevel mange som går en del år før de blir god på det. Anonymkode: b5a94...08f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #29 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre…. For når psykologen spør hvordan det går, svarer jeg «greit» også gjør det egentlig ikke det…. Men det blir ikke noe mer utforsket hva som ligger i «greit»….. Anonymkode: cea04...4ce Og om 4 år klager du over helsevesenet for at du ikke fikk den hjelpen du trengte. Anonymkode: fd726...7ba
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #30 Skrevet 22. mars 2023 Jeg har det litt på samme måte. Brukte et halvt år på å klare å si det til han. Jeg sier "greit" av gammel vane, og litt fordi akkurat der og da går det jo greit. Psykologen min er jo ikke dum da, så han har jo fortsatt samtalen og kommentert når det virker som om jeg har reagert på noe og spurt hvordan jeg føler meg da og om det er noe jeg vil snakke mer om. Vanligvis vil jeg ikke det, så kan han gjerne ta opp tråden neste time. Det tar jo en halv liten evighet. Går litt bedre nå som jeg er mer ærlig. Men det er jo vanskelig å åpne seg fullstendig for et fremmed menneske, så er jo mulig du må bli litt tryggere på psykologen før du klarer å si noe mer Anonymkode: 95674...34e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #31 Skrevet 22. mars 2023 TS her. ser innlegget har fått mange kommentarer… jeg bare har ikke klart å gå gjennom dem i dag. Ble innlagt på tvang i dag. Fikk telefonen tilbake nå Anonymkode: cea04...4ce
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #32 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS her. ser innlegget har fått mange kommentarer… jeg bare har ikke klart å gå gjennom dem i dag. Ble innlagt på tvang i dag. Fikk telefonen tilbake nå Anonymkode: cea04...4ce Sender deg masse varme tanker. Håper du før god støtte og får hvile litt. Og kanskje dette åpner for å være mer ærlig med psykologen. Var selv svært syk for 10 år siden. Nå studerer jeg, har partner og livet er godt. Har troa på at du kan få det bedre. Anonymkode: b5a94...08f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #33 Skrevet 22. mars 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. ser innlegget har fått mange kommentarer… jeg bare har ikke klart å gå gjennom dem i dag. Ble innlagt på tvang i dag. Fikk telefonen tilbake nå Anonymkode: cea04...4ce På 4 timer? Jøss, det gikk fort. Var du ærlig med psykologen da? Det er jo kjempefint om så. Håper ikke du er alt for misfornøyd med å være innlagt. Håper det vil hjelpe deg! Anonymkode: 438ae...899
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå