Gå til innhold

Hjelp med Posten som fortollet feil


Ybbob

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet ikke hva mappe/kategori jeg skal legge dette innlegget, så unnskyld om jeg ikke har lagt det rett sted.

Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg, Posten har fortollet en pakke fra AliExpress som jeg har betalt moms for. Jeg har sjekket og AliExpress er i VOEC-registrert og jeg vet at det står VAT når jeg betaler der, jeg kan også laste ned faktura/invoice der står VOEC nummeret, problemet er at selgeren ikke har skrevet nummeret på pakken. Posten vil at jeg skal betale mer moms og så ba Posten meg om å kontakte nettsiden altså AliExpress sånn at dem skal betale meg tilbake, dette tror jeg aldri vil gå og er skikkelig usikker på om dette kan være den rette løsningen å gjøre dette på. For før når dette har skjedd så har jeg kun måtte sende dem fakturaen med bevis om at jeg har betalt moms på varene. Jeg sliter mye med angst, så jeg vet ikke hva jeg skal eller kan gjøre, men det er ikke rett at jeg skal betale mer moms?! Selgere på AliExpress kan svært dårlig engelsk, jeg har skrevet med en selger frem og tilbake i over en måned og det føltes ut som jeg ikke kom noen sted selv om dette var et annet problem vil jeg tro det blir det samme siden dem ikke er flink i engelsk.

Jeg håper sånn noen har opplevd dette og kan komme med forslag for hva jeg skal eller kan gjøre. Jeg har som sagt veldig mye angst og vet ikke om jeg klarer å ringe Posten, men om dere vet at det kan hjelpe så hjelper det på. Eller har dere noen andre gode råd eller tips, noe egne erfaringer, tar godt imot all hjelpen jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei. Slapp av, dette ordner seg fint. Det er riktig at du må kontakte AliExpress, har dette flere ganger selv. De vet hva som har skjedd selv her, tror de opplever dette ganske ofte. Du kan alltids legge frem saken for Posten slik du gjør her, da kan de hende de er greie med deg:) 

Anonymkode: 75ccc...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei. Slapp av, dette ordner seg fint. Det er riktig at du må kontakte AliExpress, har dette flere ganger selv. De vet hva som har skjedd selv her, tror de opplever dette ganske ofte. Du kan alltids legge frem saken for Posten slik du gjør her, da kan de hende de er greie med deg:) 

Anonymkode: 75ccc...5d9

Tror nok toget er gått for det nå.

Anonymkode: b672a...ae6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre - sto ikke VOEC-nummeret på pakken, er løpet kjørt. Posten sletter ikke tollfakturaer. 

Anonymkode: 6bb49...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde dette med en britisk butikk som var voec-registrert. Forklarte at jeg måtte betale toll og moms (og fortollingsgebyr) til tross for at bedriften var voec-registrert hos norsk skattemyndigheter, og at jeg mente det var feil at jeg skulle betale dette to ganger. (Det er jo det som er greia med voec-bedrifter, de tar inn dette og betaler direkte til norske skattemyndigheter slik at vi forbrukere skal slippe å styre med dette.)

La ved kvittering/faktura, og fikk summen refundert.

Anonymkode: 11349...6f2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Dessverre - sto ikke VOEC-nummeret på pakken, er løpet kjørt. Posten sletter ikke tollfakturaer. 

Anonymkode: 6bb49...1ad

Dette. Jeg fikk tilsendt en erstatningsdel for en pakke jeg har kjøpt i Norge. Det manglet rett og slett en del. Fikk den tilsendt gratis fra Norden, uten å kjøpe noe. Fikk tollfaktura på den og posten mente det var ikke deres problem. 

Anonymkode: 8bfc9...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjedde samme her med Aliexpress, kontaktet de og de påstod at jeg skulle få tilbake mva summen innen 3-20 arbeidsdager, men de har fortsatt ikke kommet, og tiden har gått. Så er ikke barebare å få tilbake dobbelt moms. Veldig irriterende, i og med at man også må betale fortollingsgebyret i tillegg.

Anonymkode: 15e08...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...