Gå til innhold

Trening og syklus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tilpasser dere treningen til syklusen?

Jeg har lest litt om dette, og har i en periode (et halvår) logget treninger og sammenlignet med syklusen. Det er nesten overraskende at jeg ikke tidligere har koblet at "alle" de dårlige/tunge øktene mine kommer mot slutten av suklusen. I starten (hvis jeg ikke har veldig vondt) føler jeg meg som en superkvinne. 

Jeg er bare på et amatørnivå, trener vanligvis 3 ganger i uken, varierer mellom styrke på senter og jogging ute/mølle. Har begynt å tenke at halvannen til to uker på slutten av syklusen skal jeg fokusere på rolige økter og vedlikehold av form, mens i starten skal jeg trene hardere og bedre formen. Det oppleves litt som et Eureka-øyeblikk, og noe som kunne hjulpet meg enormt å vite om tidligere, da jeg slet med å komme inn i treningsvaner fordi jeg innimellom syntes det var uoverkommelig tungt.

Anonymkode: 10526...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjører ikke noe fast tilpasning til syklus, men jeg sliter en del med menssmerter og lav energi de første dagene i syklusen. Pleier ikke å kjøre de hardeste øktene da. Kjenner etter på dagsformen, noen måneder er bedre enn andre. Og hvis øktene kjennes tunge ut før og under mensen, så er jeg ikke så hard mot meg selv. Jeg vet jo hva det skyldes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger også syklus og trening ganske godt, men trenger ikke tilpasse så veldig mye. Jeg gjør det samme uavhengig av hvor jeg er, men velger lettere vekter om jeg kjenner at det er det kroppen trenger. For meg så er perioden rundt eggløsning den "svakeste" perioden min, og starten av syklusen den "sterkeste". Jeg merker at eggløsningen påvirker kroppen mer, og kombinert med små barn og innimellom lite søvn så hender det at kroppen trenger ekstra hvile i noen dager der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpasser ikke noe særlig mer enn at jeg er obs på at "nå er jeg i den "dårlige" uka" (siste uke i syklus) og må kanskje gå ned litt i vekt (trener styrkeløft). Det var en aha-opplevelse å lese om trening og syklus. Det var greit å ha en forklaring på hvorfor det gikk dårlig 1 uke i mnd 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg og har hatt litt aha opplevelser etter jeg ble oppmerksom på det! Så ja, jeg legger opp øktene mine etter syklusen. Det er vektøkning  i uka jeg har menstruasjon og hardere økter de første to ukene, også gjør jeg vedlikehold de to siste ukene. Rett og slett fordi det er det kroppen min gjør automatisk uansett, nå er jeg bare klar over hva som skjer 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...