AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #41 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, valgte bevisst en barnehage som bryr seg om helsen til barna og serverer ordentlig mat laget fra bunnen (sammen med barna) Overvektig trenger man ikke å bli nei, men helseskadelig er det. 95 % av måltidene blir ikke laget hjemme til barnehagebarn. De fleste barnehagenarn spiser både frokost, lunch og mellommåltid i barnehagen, er hjemme ca fire fem og legger seg gjerne klokka sju - de spiser med andre ord kun ett måltid per dag hjemme utenom i helgene (og i helgene er det gjerne kosemat hjemme…) Så maten i barnehagen er den viktigste. Flere varmmåltider ja, flere måltider nei. Tipper en sånn barnehage som beskrives her serverer margarin og kjøpebrød også… «Derfor du skrev»…? Barna spiser stort sett 3 måltider i barnehagen og 1 hjemme 5 av ukas 7 dager, I vår barnehage laget barna maten sammen med kokken, økologisk varmmat hver dag, og bakte brød og rundstykker også. Ultraprosessert mat har hovedskylden ja, helt klart. Nå snakket jeg i hovedsak om helse og ikke om vekt, men også vekt er 90 % kosthold og bare 10 % trening. Anonymkode: e5d7e...6af Hahahaha!!!! Ser for meg hvordan bhg jeg jobber i hadde vært om en ansatt skulle brukt en hel dag på matlaging. Akkurat som vi ikke er under bemannet nok fra før. Så måtte vi hatt to egene på kun do vakt, som eneste jobb var å løpe rundt å tvinge barn som ikke tisser og bæsjer på komando til å gå på do annen hver time, fordi foreldrene ikke kan ta på seg bleiesluttjobben i ferien. (ref annen tråd). Deretter måtte vi hatt en Securitas vakt på hvert hjørne for å passe på at barn som tross alt ennå ikke har voksne hjerner og oppfører seg som barn ikke oppfører seg som barn fordi poden kan oppleve at ett annet barn er frustrert på hen. (ref en annen tråd). Så skal vi ha to ansatte på sokkevakt. Slik at ingen sokker som ikke er merket forsvinner i lek. Jeg tenker å bruke tid på å ta bilder av alt og kategorisere det i egne permer så alle ansatte på jobb vet hvilken sokk som tilhører hvem. En ekstra fulltidstilling som arkiverer trengs også da (ref annen tråd). Så må samtlige ansatte være på jobb fra 6.30 til 17, hver dag uten sykedager eller ferie så foreldre kan hente og levere unger når de vil. Lønnen må også ned for de ansatte siden foreldre tross alt ikke vil betale mer for alle de ekstra årsverkene og arbeidstimene som må brukes. Seriøst... Mange av dere trenger en seriøs virkelighets sjekk. Anonymkode: 9835f...1ab 7 3
NiceOrNothing Skrevet 25. mars 2023 #42 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 13.18): Hva syns dere om at barnehage der de serverer varm lunsj to ganger i uka gir mat som er ferdiglaget feks fiskepinner fra pakke osv? fikk beskjed om at jeg hadde for høye forventninger om at det skulle lages fra bunn. Viktig å si at mye av maten er laget fra bunn da, men ca halvparten av varmlunsjene er ferdigmat… Anonymkode: 0c068...928 Da får du finne deg en barnehage med ansatt kokk da. ( hvis det finnes ) . Barnehagepersonell er vel der primært for å passe på barna . Får de presset inn to varmlunsjer pr uke , uansett «kvalitet « , er jo dette bare en svært liten del av alle måltider barnet ellers spiser . Det er DU som sitter med ansvaret for barnets kosthold , ikke barnehagen .
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #43 Skrevet 25. mars 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Da får du finne deg en barnehage med ansatt kokk da. ( hvis det finnes ) . Barnehagepersonell er vel der primært for å passe på barna . Får de presset inn to varmlunsjer pr uke , uansett «kvalitet « , er jo dette bare en svært liten del av alle måltider barnet ellers spiser . Det er DU som sitter med ansvaret for barnets kosthold , ikke barnehagen . Du heller har ikke lest alle innlegg, det er en kokk som lager maten. Hjemme lages også maten fra bunn Anonymkode: 0c068...928
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #44 Skrevet 25. mars 2023 NiceOrNothing skrev (2 minutter siden): Da får du finne deg en barnehage med ansatt kokk da. ( hvis det finnes ) . Barnehagepersonell er vel der primært for å passe på barna . Får de presset inn to varmlunsjer pr uke , uansett «kvalitet « , er jo dette bare en svært liten del av alle måltider barnet ellers spiser . Det er DU som sitter med ansvaret for barnets kosthold , ikke barnehagen . Det er jo ikke barnehagen som lager maten, men et kommunalt kjøkken. Der er det sannsynligvis kokker. Anonymkode: 48bcc...a4e
NiceOrNothing Skrevet 25. mars 2023 #45 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo ikke barnehagen som lager maten, men et kommunalt kjøkken. Der er det sannsynligvis kokker. Anonymkode: 48bcc...a4e Uansett har de nok et trangt budsjett og timeplan . Det er ikke enkelt å lage gull av gråstein . Dette er uansett ikke kokkenes feil . Men tid & råvarer de får via et trangt kommunalt budsjett .
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #46 Skrevet 25. mars 2023 NiceOrNothing skrev (2 minutter siden): Uansett har de nok et trangt budsjett og timeplan . Det er ikke enkelt å lage gull av gråstein . Dette er uansett ikke kokkenes feil . Men tid & råvarer de får via et trangt kommunalt budsjett . Sikkert riktig. Her har kommunen landet på at de kommunale barnehagene ikke skal servere mat i det hele tatt for å unngå dette problemet. Det fungerer det og, og vi slipper å betale matpenger. Anonymkode: 48bcc...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #47 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 17.24): Barn flest spiser flere måltider i barnehagen enn hjemme, så strengt tatt er maten i barnehagen viktigere. I tillegg skal barnehage og skole være sosialt utjevnende, så da bør det virkelig være sunn mat i barnehagen for å veie opp for alt pakket som serverer ungene sine hel- og halvfabrikata hjemme. Anonymkode: e5d7e...6af Barnehage og skole har så uendelig mye viktigere ting å jobbe med enn maten når de skal veie opp for hva barn utsettes for hjemme altså. Holdninger til andre mennesker for eksempel. Lære om hvordan man kan og ikke kan omtale sine medmennesker. Litt voksenopplæring: man kaller ikke andre mennesker for "pakket" fordi de gjør andre valg i matveien. Anonymkode: 75014...d86 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #48 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barnehage og skole har så uendelig mye viktigere ting å jobbe med enn maten når de skal veie opp for hva barn utsettes for hjemme altså. Holdninger til andre mennesker for eksempel. Lære om hvordan man kan og ikke kan omtale sine medmennesker. Litt voksenopplæring: man kaller ikke andre mennesker for "pakket" fordi de gjør andre valg i matveien. Anonymkode: 75014...d86 Anonymkode: f8050...9b1 2
Arkana Skrevet 25. mars 2023 #49 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Litt voksenopplæring: man kaller ikke andre mennesker for "pakket" fordi de gjør andre valg i matveien. Anonymkode: 75014...d86 Helt enig. Det er unødvendig å omtale andre på den måten og det tilfører ikke diskusjonen noe positivt, heller tvert i mot, det er vanskelig å ta innlegg skrevet av slike mennesker seriøst. Da er det tydelig at man bare er ute etter å provosere og ikke egentlig har noe fruktbart eller smart å komme med. 2
Mumsmums Skrevet 27. mars 2023 #50 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 22.38): Flere varmmåltider ja, flere måltider nei. Tipper en sånn barnehage som beskrives her serverer margarin og kjøpebrød også… «Derfor du skrev»…? Barna spiser stort sett 3 måltider i barnehagen og 1 hjemme 5 av ukas 7 dager, Ikke sakt noe om at barn spiser flere måltider hjemme enn i barnehagen, men VARMMÅLTIDER. Har jobbet i barnehage selv, og der servertes det varmmåltid EN gang pr uke. derfor skriver jeg at barna spiser flere VARMMÅLTIDER, altså middagsmat hjemme enn i barnehagen. Jeg er enig i at maten i barnehagene ikke er av beste sort, men å forvente at varmmaten skal lages fra bunnen av synes jeg er for mye. Da kan man heller sørge for dette hjemme hvor de fleste barn (forhåpentligvis) spiser middag hver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #51 Skrevet 27. mars 2023 Arkana skrev (På 25.3.2023 den 10.57): Selv om maten spises i barnehagen så lages den om oftest hjemme. AnonymBruker skrev (På 25.3.2023 den 12.32): Barnehage og skole har så uendelig mye viktigere ting å jobbe med enn maten når de skal veie opp for hva barn utsettes for hjemme altså. Holdninger til andre mennesker for eksempel. Lære om hvordan man kan og ikke kan omtale sine medmennesker. Litt voksenopplæring: man kaller ikke andre mennesker for "pakket" fordi de gjør andre valg i matveien. Anonymkode: 75014...d86 Det sier vel sitt om deg at du ikke anser folkehelse som viktig når det gjelder barn. Jeg mener helt alvorlig at foreldre som ikke gir barna akseptabel mat bedriver grov omsorgssvikt. Dårlige matvaner fra barndommer gir også enorme samfunnsøkonomiske konsekvenser mtp fremtidige helseproblemer og gigantiske kostnader knyttet til dette. Hadde man spart inn litt helsekostnader her hadde man kanskje hatt råd til bedre bemanning i bar Arkana skrev (På 25.3.2023 den 12.44): Helt enig. Det er unødvendig å omtale andre på den måten og det tilfører ikke diskusjonen noe positivt, heller tvert i mot, det er vanskelig å ta innlegg skrevet av slike mennesker seriøst. Da er det tydelig at man bare er ute etter å provosere og ikke egentlig har noe fruktbart eller smart å komme med. Du tar feil i at jeg er ute etter å provosere, men du har rett i at det ikke er konstruktivt å omtale mennesker sånn, samme om vi snakker om omsorgssvikt, overgrep, dyremishandling eller skattesvindel - det er neppe egne til å få folk til å endre adferd. Så det var dumt av meg. Anonymkode: e5d7e...6af
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #52 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 13.18): Hva syns dere om at barnehage der de serverer varm lunsj to ganger i uka gir mat som er ferdiglaget feks fiskepinner fra pakke osv? fikk beskjed om at jeg hadde for høye forventninger om at det skulle lages fra bunn. Viktig å si at mye av maten er laget fra bunn da, men ca halvparten av varmlunsjene er ferdigmat… Anonymkode: 0c068...928 De ansatte skal i bunn og grunn passe på barna. Så fiskepinner er noe de fleste spiser, og er raskt å lage.så hadde ikke brydd meg om det. Er du misfornøyd, får du sende med niste Anonymkode: 96b07...cd8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #53 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selv om maten spises i barnehagen så lages den om oftest hjemme. Hæ? Tenker du på sånne nistepakke-barnehager nå? Er vel ikke de som diskuteres... Anonymkode: e5d7e...6af
Arkana Skrevet 27. mars 2023 #54 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar feil i at jeg er ute etter å provosere, men du har rett i at det ikke er konstruktivt å omtale mennesker sånn, samme om vi snakker om omsorgssvikt, overgrep, dyremishandling eller skattesvindel - det er neppe egne til å få folk til å endre adferd. Så det var dumt av meg. Anonymkode: e5d7e...6af Igjen er det vanskelig å ta deg seriøst når du sidestiller servering av halvfabrikata med omsorgssvikt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #55 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det sier vel sitt om deg at du ikke anser folkehelse som viktig når det gjelder barn. Jeg mener helt alvorlig at foreldre som ikke gir barna akseptabel mat bedriver grov omsorgssvikt. Anonymkode: e5d7e...6af Du prøver deg på hersketeknikker? Jeg har vel aldri sagt at folkehelse ikke er viktig for barn? Jeg synes bare det er viktigere at barnehagen retter fokus på hvordan man omtaler og behandler sine medmennesker fremfor å bruke flere ressurser på å lage fiskepinner fra bunnen. Har du fått med deg de økende mobbetallene? Der snakker vi dårlig psykisk folkehelse på sikt der. Dette må barnehage og skole jobbe mye med fremover. Fordommer, hat, nedlatende holdninger og kommentarer har barna med seg fra andre arenaer (bl.a. hjemmefra). Er det grov omsorgssvikt å gi barna kjøpebrød med smøreost, skinke og salami, og ferdigkjøpte fiskepinner mener du? Anonymkode: 75014...d86 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #56 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 13.18): Hva syns dere om at barnehage der de serverer varm lunsj to ganger i uka gir mat som er ferdiglaget feks fiskepinner fra pakke osv? fikk beskjed om at jeg hadde for høye forventninger om at det skulle lages fra bunn. Viktig å si at mye av maten er laget fra bunn da, men ca halvparten av varmlunsjene er ferdigmat… Anonymkode: 0c068...928 Herregud.. toalettbesøk utenom pause er luksus der jeg jobber, så å snakke om å lage fiskepinner fra bunnen av er helt sykt… Ja til matpakke i barnehagen! Ser ingen pedagogiske fordeler med smørelunsj og varmmat i barnehagen. Hvem spiser varm lunsj hjemme hver dag forresten?? Hadde spart personalet for mye praktisk arbeid med matpakker, =mer tid sammen med barna! Anonymkode: 4ed6e...ea0 1
Gjest Sprite Skrevet 27. mars 2023 #57 Skrevet 27. mars 2023 (endret) Kan jo stikke hodet inn en barnehagedag å se om de ansatte har mulighet for å leke kokk flere ganger i uka. kan spare deg bryet, svare er HELL NO. Du får ha ungen din hjemme å lage Mat fra bunn om det er så jævla feil at barnehagen serverer lettvint mat. Er så LEI av at folk tror vi i barnehagen ikke jobber NOK fra før!!! Endret 27. mars 2023 av Sprite
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #58 Skrevet 27. mars 2023 Sprite skrev (1 time siden): Kan jo stikke hodet inn en barnehagedag å se om de ansatte har mulighet for å leke kokk flere ganger i uka. kan spare deg bryet, svare er HELL NO. Du får ha ungen din hjemme å lage Mat fra bunn om det er så jævla feil at barnehagen serverer lettvint mat. Er så LEI av at folk tror vi i barnehagen ikke jobber NOK fra før!!! Anonymkode: f8050...9b1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #59 Skrevet 27. mars 2023 Sprite skrev (3 timer siden): Kan jo stikke hodet inn en barnehagedag å se om de ansatte har mulighet for å leke kokk flere ganger i uka. kan spare deg bryet, svare er HELL NO. Du får ha ungen din hjemme å lage Mat fra bunn om det er så jævla feil at barnehagen serverer lettvint mat. Er så LEI av at folk tror vi i barnehagen ikke jobber NOK fra før!!! Det er jo ikke nødvendig, man kan bare velge en barnehage som ikke serverer søppel. Enten det er en barnehage der kokken lager mat i stedet for å varme opp junkfood, eller om det er en barnehage med kun niste hjemmefra. Har heldigvis aldri opplevd at barnehagen vår har servert ultraprosessert mat. Anonymkode: e5d7e...6af 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #60 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo ikke nødvendig, man kan bare velge en barnehage som ikke serverer søppel. Enten det er en barnehage der kokken lager mat i stedet for å varme opp junkfood, eller om det er en barnehage med kun niste hjemmefra. Har heldigvis aldri opplevd at barnehagen vår har servert ultraprosessert mat. Anonymkode: e5d7e...6af Kokken? Anonymkode: 231b9...dbb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå