Gå til innhold

Spiser nordmenn med pinner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å lære meg å spise med pinner, da jeg syns dette er en morsom måte å spise på, og har blitt inspirert av alle de som legger ut matvideoer på youtube som kan det. Jeg syns at alle kan det i utlandet? Men her er det jo ikke så vanlig....eller er det? Gjør folk det nå, og er jeg bare for gammel til å ha lagt merke til det?
Spiser du med pinner, og har du noen favorittpinner som du har kjøpt et sted som du kan tipse om?

Anonymkode: 4922d...5dd

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Spiser ingenting med pinner. Har råd til bestikk. 

Skrevet

Spiser wok, sushi etc med pinner. Jeg har en tante som alltid ville på kina resturant når hun var i byen, og da måtte den som ikke spiste hele måltidet med pinner ta regninga. Derfor lærte jeg det 😂 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (13 minutter siden):

Spiser wok, sushi etc med pinner. Jeg har en tante som alltid ville på kina resturant når hun var i byen, og da måtte den som ikke spiste hele måltidet med pinner ta regninga. Derfor lærte jeg det 😂 

Så dere gjør det ja? Haha, så artig med regninga :laugh: Jeg begynte også med det da jeg skulle spise sushi, det er jo den eneste måten å plukke opp norirullene og dyppe uten at alt går fra hverandre, kan vel ikke bruke gaffel på dem? TS

Skrevet

Spiser nok flere middager med pinner enn med bestikk. Det er bare en annen måte å lage mat på, lett å lage fra bunnen av. Plutselig er det blitt en vane og det hverdagslige. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er vanskelig å spise med pinner, men det trigger både eksem og reumatiske problemer i fingrene hos meg så jeg gjør det sjeldent med mindre jeg er i en situasjon hvor det er uhøflig å la være. Og for å være ærlig har det skjedd relativt sjeldent bortsett fra de to ukene jeg var på reise i Kina. 

Anonymkode: 05fb7...33e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser av og til med pinner. 

Anonymkode: f020f...e9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så dere gjør det ja? Haha, så artig med regninga :laugh: Jeg begynte også med det da jeg skulle spise sushi, det er jo den eneste måten å plukke opp norirullene og dyppe uten at alt går fra hverandre, kan vel ikke bruke gaffel på dem? TS

Strengt talt skal man spise sushi med fingrene. 

Anonymkode: 6a84a...992

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Strengt talt skal man spise sushi med fingrene. 

Spiser ikke med fingrene pga vil ikke spise virus og bakterier. Må jo skrubbe hendene før jeg spiser da. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 10.58):

Spiser ikke med fingrene pga vil ikke spise virus og bakterier. Må jo skrubbe hendene før jeg spiser da. TS

Vel, det er den riktige måten å spise sushi på. Vaske hendene før måltid bør man jo gjøre uansett.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ofte med pinner. Særlig om jeg tar med meg maten til sofaen, foran PCen, er det veldig praktisk. Deler bare opp maten først, for eksempel fritatta med salat nå til lunsj. 

Ellers dekker jeg på med pinner om vi serverer asiatisk mat. Selv ramen og tilsvarende supper serveres med skje+pinner. 

Anonymkode: 4d6f4...ddb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til å lære meg å spise på nytt. Er annet jeg vil bruke tiden på.

Anonymkode: 36e4b...017

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 22.46):

Jeg holder på å lære meg å spise med pinner, da jeg syns dette er en morsom måte å spise på, og har blitt inspirert av alle de som legger ut matvideoer på youtube som kan det. Jeg syns at alle kan det i utlandet? Men her er det jo ikke så vanlig....eller er det? Gjør folk det nå, og er jeg bare for gammel til å ha lagt merke til det?
Spiser du med pinner, og har du noen favorittpinner som du har kjøpt et sted som du kan tipse om?

Jeg har nok alltid oppfattet det som vanlig.

Vi hadde ofte "kinamat" (typ toro-halvfabrikata) hjemme på 80-tallet. Da var det pinner som gjaldt. Vi valgte også ofte kinarestaurant da vi var ute og spiste, og der ble det dekket på med pinner og bestikk, og som barn var det jo artig å få til å spise med pinner. Husker vi konkurrerte i å spise ett og ett riskorn raskest mulig. 😜

Da jeg begynte å jobbe i oslo tidlig 2000 tall var sushi det store, og alltid det vi valgte til overtidsmat, da spiste jo også alle med pinner. 

Men samtidig, tror få gjør som jeg at det er pinnene som blir plukket opp av skuffa når de skal spise et måltid alene i sofakroken. 

Anonymkode: 4d6f4...ddb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser take-away mat som kommer med pinner, eller serveres med pinner på resturant. Ellers så bruker jeg ikke pinner.

Uansett om jeg spiser med bestikk, pinner eller fingrene så vasker jeg hendene før jeg spiser. 

Anonymkode: 19fe0...7ed

• Liker 2
Skrevet
On 3/21/2023 at 6:46 AM, AnonymBruker said:

Vi bor i Asia,så bruker omtrent bare spisepinner, kun de gangene vi har vestlig mat bruker vi kniv og gaffel. Vi bruker koreanske spisepinner, rustfritt stål, ikke så lange og ganske tynne. Husker det var vrient å spise tynne nudler i suppe først, men nå tenker jeg ikke på det. Bruker også spisepinner når jeg lager pannekakerøre, vaffelrøre etc. 

• Nyttig 1
Skrevet

Spiser med pinner når det passer seg, ja. Når jeg spiser nudler eller dim sum, for eksempel. Men ikke når jeg spiser lapskaus eller kjøttkaker i brun saus.

AnonymBruker
Skrevet

Noen retter er rett og slett lettere å spise med pinner enn med kniv og gaffel. Så ja, jeg spiser med pinner.

Det tar sånn 2 minutter å lære seg. Jeg lærte det i asia, ute på restaurant med bare asiatere. De synes det var morsomt at jeg aldri hadde prøvd spisepinner før, og lærte meg opp i det veldig raskt.

Anonymkode: 87de6...e78

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser asiatisk med pinner. Det hører liksom bare med 🤣 jeg og moren min lærte det sammen da jeg var barn, og startet med tradisjonen med å alltid spise med pinner når vi hadde asiatisk. Faren min, søster og samboer synes bare det er morsomt og spiser alltid med gaffel. (de får ikke til å spise med pinner) ☺️

Anonymkode: a0f3d...2ce

Skrevet

Kun til sushi. Har ingen problem med å bruke det, men i nesten alle sammenhenger er bestikk bedre 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...