Gå til innhold

MS diagnose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser om Vedums MS historie og at han fikk svimmelhets anfall. Men han sa ikke noe om andre symptomer og hvilke tester som ble gjort av helse. Dere som har diagnosen MS, hvordan opplevde du sykdomsutbruddet, hvilke symptomer har og hadde du, hvor lang tid gikk det før legene fant ut hva det var? Hvilke tester gjorde de for å sette diagnosen?

Anonymkode: 45f70...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man tar MR og spinalvæske prøve for å sette diagnosen, mitt første symptom var synsnerve betennelse så de fant det ut raskt. Ellers så er det symptomer som har vart en stund. Og legen vil stille spørsmål rund dem og henvise til MR om man tror det kan være noe.

Anonymkode: 1a7f9...e98

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta med dobbeltsyn i mai, så nummen i hele venstre side i juli. Diagnose november.

Anonymkode: 0ee10...43d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ca 1 år fra første symptom til diagnosen ble satt. Mistet følelsen i en stor del av kroppen. Det gikk seg til igjen før det skjedde igjen på et nytt sted i kroppen. Fastlegen konfererte med overlege på sykehus og jeg ble tilslutt videreført til utredning av nevrolog. Måtte ta MR og spinalpunksjon. Andre symptom jeg fikk var fatigue, nervesmerter og sensoriske forstyrrelser i kroppen. MS utarter seg forskjellig fra person til person og det finnes også forskjellige typer MS. 

Anonymkode: 45c5e...fab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lurt på det samme. Om det ikke vises på MR, kan man fortsatt ha MS? Jeg har mistenkt MS ganske lenge, og har lyst til å be legen om å ta en beinmargstest for å sjekke, men føler samtidig litt frykt for å bli litt for hysterisk.

Anonymkode: 6acfb...0a9

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man tar MR og spinalvæske prøve for å sette diagnosen, mitt første symptom var synsnerve betennelse så de fant det ut raskt. Ellers så er det symptomer som har vart en stund. Og legen vil stille spørsmål rund dem og henvise til MR om man tror det kan være noe.

Anonymkode: 1a7f9...e98

Må legge til at man må ikke tenke masse skremmende tanker nå, om du kjenner noe lite. Man skal jo kjenne at man lever, det er alltids små ting som er normale. 💖

Anonymkode: 1a7f9...e98

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man tar MR og spinalvæske prøve for å sette diagnosen, mitt første symptom var synsnerve betennelse så de fant det ut raskt. Ellers så er det symptomer som har vart en stund. Og legen vil stille spørsmål rund dem og henvise til MR om man tror det kan være noe.

Anonymkode: 1a7f9...e98

Dumt spørsmål, men hvordan utarter og føles synsnerve betennelse ut?💖

Anonymkode: 45f70...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dumt spørsmål, men hvordan utarter og føles synsnerve betennelse ut?💖

Anonymkode: 45f70...62c

Man har en stor flekk på øyet der alt er tåkete. Så nesten ikke noe. Dette kan skje uansett alder og behøver ikke være MS, men legen fikk det sjekket siden få unge mennesker får synsnerve betennelse.

Anonymkode: 1a7f9...e98

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk L'hermittes tegn (støt i ryggraden), tunge bein, vertigo og overaktiv blære fra 10-12 år en gang. Diagnose satt da jeg var 30 år. Nå er jeg 50 år. 

Diagnose ble satt seint da jeg unngikk helsevesenet da det ble journalført at jeg var hypokonder da jeg var til legen med beina og balansen min. 

Da jeg ble lammet 100% fra brystet og ned ble jeg lagt inn og diagnose satt etter 4 dager. 

MS kan være ganske diffust. Men med MR, spinal og gjennomgang av sykehistorien kan diagnose stort sett settes raskt. 

Nå 40 år etter første attack har jeg det enda ganske bra. Jeg har noen skader selvsagt, men har lært meg til å leve med de. 

Anonymkode: 7dd33...42b

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er under utredning nå. Har tatt MR av hjernen og ryggmargen med og uten kontrast, et lass med blodprøver og spinalpunksjon. Har også tatt grundige nevrologiske undersøkelser hver gang jeg har vært på sykehuset. Fikk beskjed om at det var vanlig å undersøke øynene også, men det har ikke blitt gjort i mitt tilfelle fordi jeg følges tett av øyelege fra før og øyelegen har ikke påpekt noe utover hva som er normalt for meg.

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har faktisk lurt på det samme. Om det ikke vises på MR, kan man fortsatt ha MS? Jeg har mistenkt MS ganske lenge, og har lyst til å be legen om å ta en beinmargstest for å sjekke, men føler samtidig litt frykt for å bli litt for hysterisk.

Anonymkode: 6acfb...0a9

Det kan visstnok det, men har forstått det sånn at det ikke er så vanlig. Jeg hadde ingen funn på MR, men nevrologene vil ikke avskrive MS før de har fått svar på blodprøvene og prøvene av spinalvæsken.

Anonymkode: c0a9d...d9f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er under utredning nå. Har tatt MR av hjernen og ryggmargen med og uten kontrast, et lass med blodprøver og spinalpunksjon. Har også tatt grundige nevrologiske undersøkelser hver gang jeg har vært på sykehuset. Fikk beskjed om at det var vanlig å undersøke øynene også, men det har ikke blitt gjort i mitt tilfelle fordi jeg følges tett av øyelege fra før og øyelegen har ikke påpekt noe utover hva som er normalt for meg.

Det kan visstnok det, men har forstått det sånn at det ikke er så vanlig. Jeg hadde ingen funn på MR, men nevrologene vil ikke avskrive MS før de har fått svar på blodprøvene og prøvene av spinalvæsken.

Anonymkode: c0a9d...d9f

Hvordan symptomer opplever du?

Anonymkode: 45f70...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan symptomer opplever du?

Anonymkode: 45f70...62c

Nedsatt følelse i venstre side av kroppen, spesielt i ansiktet. Er en del svakere i armen og benet på venstre side av kroppen. Greia med å føle temperatur funker ikke alltid som det skal, så veldig varmt vann kan kjennes kaldt ut og motsatt. Snubler i mine egne ben og opplever forbigående lammelser i deler av kroppen. Urgeinkontinens. Konstant utslitt.

Anonymkode: c0a9d...d9f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke ts. Men Dere som tar MR OG spinalvæske, viste det ingenting på MR da? Siden der blir tatt sånn spinalpunksjon i tillegg ? Jeg fikk bare vanlig MR uten kontrast da legen skulle sjekke meg for ms..har fortsatt symptom, men de mener jeg ikke har det. 
 

Anonymkode: 6faf3...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 13.22):

er ikke ts. Men Dere som tar MR OG spinalvæske, viste det ingenting på MR da? Siden der blir tatt sånn spinalpunksjon i tillegg ? Jeg fikk bare vanlig MR uten kontrast da legen skulle sjekke meg for ms..har fortsatt symptom, men de mener jeg ikke har det. 
 

Anonymkode: 6faf3...772

Ofte så tar man MR først, og dersom det er funn der blir det tatt spinalpunksjon for å bekrefte diagnose.

Anonymkode: 90096...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 9.49):

Jeg er under utredning nå. Har tatt MR av hjernen og ryggmargen med og uten kontrast, et lass med blodprøver og spinalpunksjon. Har også tatt grundige nevrologiske undersøkelser hver gang jeg har vært på sykehuset. Fikk beskjed om at det var vanlig å undersøke øynene også, men det har ikke blitt gjort i mitt tilfelle fordi jeg følges tett av øyelege fra før og øyelegen har ikke påpekt noe utover hva som er normalt for meg.

Det kan visstnok det, men har forstått det sånn at det ikke er så vanlig. Jeg hadde ingen funn på MR, men nevrologene vil ikke avskrive MS før de har fått svar på blodprøvene og prøvene av spinalvæsken.

Anonymkode: c0a9d...d9f

Lenge siden dette - men har du tilfeldigvis en oppdatering? Fikk du diagnosen og hvordan r symptomene dine i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...