AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Mamma døde for noen måneder siden og som enebarn står jeg alene med alt, både formue og gjeld. Jeg leser at jeg har krav på mammas pensjon, kan dette stemme? Og hvordan går jeg evt frem? Mamma døde med uføretrygd, og ikke tatt ut noen pensjon. Anonymkode: 3a2b4...ce5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Jeg tror pensjon opphører i det du dør? Ta kontakt med NAV og evt tidligere arbeidsgiver Anonymkode: b2319...415 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Pensjon følger personen. Man arver ikke pensjonen. Anonymkode: bb9cd...e6a 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 Er du under 18 kan du få barnepensjon, er du under 20, foreldreløs og under utdanning kan du også søke. Det er uansett ikke så mye, 44 000 i året. Anonymkode: d0c66...467
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Dersom din mor har hatt privat pensjonssparing eller arbeidsgiver har spart utover det som er lovfestet kan du ha krav på dette. Anonymkode: cc2ec...47a 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom din mor har hatt privat pensjonssparing eller arbeidsgiver har spart utover det som er lovfestet kan du ha krav på dette. Anonymkode: cc2ec...47a Dette ! Anonymkode: 2e5c4...441 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 Ja, men det må skattes over 50%... Så du får ikke så mye Dette finner du ved å google ta! Det måtte jeg når faren min døde og jeg var enearving. https://www.storebrand.no/privat/tema/pensjonsoversikt/vet-du-hvem-som-arver-pensjonen-din Anonymkode: a8ecc...cef
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mamma døde for noen måneder siden og som enebarn står jeg alene med alt, både formue og gjeld. Jeg leser at jeg har krav på mammas pensjon, kan dette stemme? Og hvordan går jeg evt frem? Mamma døde med uføretrygd, og ikke tatt ut noen pensjon. Anonymkode: 3a2b4...ce5 Dersom hun hadde spart opp pensjon privat så finner du muligens kontoen på skattemeldingen hennes. Anonymkode: bd1e1...593 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 Siden moren din var uføretrygdet ville jeg i første omgang ringt til nav, de bruker å være behjelpelig med å svare på hva man har rett på og ikke. Og da slipper man å få masse feile svar Anonymkode: 2bea2...4e9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Siden moren din var uføretrygdet ville jeg i første omgang ringt til nav, de bruker å være behjelpelig med å svare på hva man har rett på og ikke. Og da slipper man å få masse feile svar Anonymkode: 2bea2...4e9 Nav har ingenting med den private pensjonen å gjøre. Hvis din mor har jobbet de siste årene så har arbeidsgiver vært pliktig til å betale inn pensjon for henne. Denne står som regel i en fond. Dersom du er over 21 år gammel så pleier den å bli utbetalt til dødsbo. Du kan høre med hennes tidligere arbeidsgiver hvor de har pleid å betale på tidspunktet hun jobbet. Ellers så har du nok ikke krav på vanlig pensjon fra Nav. Anonymkode: ecb0e...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nav har ingenting med den private pensjonen å gjøre. Hvis din mor har jobbet de siste årene så har arbeidsgiver vært pliktig til å betale inn pensjon for henne. Denne står som regel i en fond. Dersom du er over 21 år gammel så pleier den å bli utbetalt til dødsbo. Du kan høre med hennes tidligere arbeidsgiver hvor de har pleid å betale på tidspunktet hun jobbet. Ellers så har du nok ikke krav på vanlig pensjon fra Nav. Anonymkode: ecb0e...5f6 Det er kun om moren hadde innskuddspensjon at det kan være noe der. Det kommer jo an på hvor lenge hun har vært uføretrygdet. Jo lenger, jo mindre sannsynlig med innskuddspensjon, som er blitt mer og mer vanlig med tiden. Men jeg tror nok ikke det er så mye å hente her, og dette skal da skje automatisk uansett, da pensjonsgiver får beskjed om dødsfall, så om TS ikke har hørt noe på noen måneder, så er det lite sannsynlig at det ligger noe og venter. Anonymkode: 3beb6...150 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, men det må skattes over 50%... Så du får ikke så mye Dette finner du ved å google ta! Det måtte jeg når faren min døde og jeg var enearving. https://www.storebrand.no/privat/tema/pensjonsoversikt/vet-du-hvem-som-arver-pensjonen-din Anonymkode: a8ecc...cef Over 50% i skatt? Hvor har du det fra?😯 Anonymkode: 1175b...47c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #13 Skrevet 21. mars 2023 Jeg fikk 100.000 i barnepensjon da jeg var 19 og et halvt, mens søsteren min som var over 20 fikk ingenting. Betalte skatt på beløpet, men var langt i fra 50%. Ante ikke at jeg skulle få penger, fikk plutselig bare et brev i posten noen mnd etter dødsfallet. Anonymkode: e5116...63f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå