AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Skrevet 20. mars 2023 Hei! Jeg fikk idag brev fra gynekologen om at jeg har normal celleprøve men med positiv HPV av andre typer? Skjønner ikke noe av dette. Både jeg og mannen er hverandres første og har ikke hatt noen andre på de 15 årene vi har vært ilag. Stoler fult og helt på mannen min og han på meg. Noen flere som har opplevd dette i et forhold der dere begge har hatt fast partner hele livet? Kjenner jeg blir skikkelig trist og uggen.. Ps: vi er i tidlig 30 årene begge to Vær så snill og fortell meg at dette kan være normalt og ikke farlig?😔😔 Anonymkode: 8a57e...fe1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Skrevet 20. mars 2023 Positiv HPV trenger ikke å være farlig. Jeg fikk selv positiv test på høyrisiko HPV i mitt forrige samboerskap. Den har kurert seg selv. Han viste seg til å være utro, selv om han hele tiden nektet for det. Anonymkode: 7104e...660 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Tidlig 30-årene og gift i 15 år? Det høres litt rart ut:… Anonymkode: f810a...693 2
Rotemor Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 HPV uten celleforandring høres helt ufarlig ut. Du kan ha hatt dette hele livet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Da har en av dere blitt smittet ved en fysisk kontakt. Enten ved noe seksuelt, ved fødsel eller på et toalett/badevann/sykehusopphold ect. Anonymkode: 7509b...30a 1
Mrs.Under Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 Å være HVP positiv i seg selv er ikke farlig, så lenge man sørger for å ta celleprøve jevnlig. Jeg har i løpet av årene vært negativ og så positiv og så negativ igjen, da viruset brenner ut av seg selv. Det jeg derimot trodde, var at dette er et seksuelt overførbart virus og at man måtte ha hatt sex med noen som var smittet av virus for å kunne få det selv. Det stemmer jo dårlig med det du sier om at dere var den første for hverandre. Så en av dere må ha hatt en eller annen form for intim kontakt med et annet menneske for at det skal oppstå smitte hos deg.
smurfebuss Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 Trenger ikke å ha hatt penetrerende samleie for å ha fått hpv. Kanskje en av dere som ungdommer var borti et kjønnsorgan før dere var borti deres eget. 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Jeg fikk påvist hpv etter 17års samliv. Null utroskap. Det har nok bare ligget latent i en av oss i mange år, før det brått slo ut på prøven. Anonymkode: 173be...0fd 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 De aller fleste har HPV latent Anonymkode: 9685e...18e 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 Hvis ingen av dere har hatt sex med noen andre, så er det rart at du kan være hpv smittet. En ting er at det kan ligge latent i kroppen, men hvor kommer det fra når de kun har hatt sex med hverandre? Anonymkode: 32b17...139 7
saranghae Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Tidlig 30-årene og gift i 15 år? Det høres litt rart ut:… Anonymkode: f810a...693 Hvorfor er det rart? De kan jo ha møtt hverandre tidlig Endret 20. mars 2023 av saranghae 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 Det er seksuelt overførbart, så hvis du vet helt sikkert at du ikke har hatt sex med andre, så må det jo være han. Anonymkode: 07308...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 Du kommer ikke til å forlate han, så du burde bli vant med sykdommer o.l. Anonymkode: 43e27...20f 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk påvist hpv etter 17års samliv. Null utroskap. Det har nok bare ligget latent i en av oss i mange år, før det brått slo ut på prøven. Anonymkode: 173be...0fd Men en av dere må ha hatt sex tidligere for at det skal ligge latent. Anonymkode: fe08d...f79 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #15 Skrevet 20. mars 2023 Hpv er en seksuelt overførbar sykdom. Hvis dere var hverandres første så farer nok fort mannen din med løgn. Hpv smitte forsvinner vanligvis ut av kroppen i løpet av ett halvt til ett års tid eller så, selv om der fins unntak der noen har smitten hele livet. Anonymkode: f0eef...c6b 3
Andro Skrevet 20. mars 2023 #16 Skrevet 20. mars 2023 Hpv smitter ved slimhinnekontakt. Du kan smitte deg selv fra slimhinne til slimhinne. Har du f.eks. kyssa noen, og tatt deg selv på genitalia etter å ha fått spytt på fingrene, så får du det også der. Det smitter kun lokalt, og ligger ikke i hele kroppen, slik andre virus gjør. Dermed blir man heller ikke mer immun etter smitte. Eneste forebygging er vaksine. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hpv er en seksuelt overførbar sykdom. Hvis dere var hverandres første så farer nok fort mannen din med løgn. Hpv smitte forsvinner vanligvis ut av kroppen i løpet av ett halvt til ett års tid eller så, selv om der fins unntak der noen har smitten hele livet. Anonymkode: f0eef...c6b Det trenger ikke være noen løgn noe sted. Det kan smitte ved kyssing feks. Det er ikke som hiv, hvor man trenger 1.5 liter spytt for at det skal være en teoretisk mulighet. Og når det gjelder latens, så vet jeg ikke hvor gode forskningsdata de har. Det er ikke så mange år siden koblingen hpv og kreft ble avklart, før det ble de færreste testet for hpv. Anonymkode: 173be...0fd 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg fikk idag brev fra gynekologen om at jeg har normal celleprøve men med positiv HPV av andre typer? Skjønner ikke noe av dette. Både jeg og mannen er hverandres første og har ikke hatt noen andre på de 15 årene vi har vært ilag. Stoler fult og helt på mannen min og han på meg. Noen flere som har opplevd dette i et forhold der dere begge har hatt fast partner hele livet? Kjenner jeg blir skikkelig trist og uggen.. Ps: vi er i tidlig 30 årene begge to Vær så snill og fortell meg at dette kan være normalt og ikke farlig?😔😔 Anonymkode: 8a57e...fe1 Farlig trenger det ikke å være, da de fleste tilfeller av HPV ikke gir celleforandringer eller kreft, og du heller ikke har fått påvist celleforandringer. Det jeg derimot stusser på er jo at dere begge var hverandres første og du likevel er smittet av HPV. Når du sier at dere var hverandres første, mener du da fullstendig eller bare at dere ikke har hatt samleie med andre? HPV smitter også gjennom oralsex (kontakt mellom kjønnsorgan og munn/hals), så kan det være at en av dere har hatt oralsex med andre før dere begynte sammen? Anonymkode: 0cbd2...9bb 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #19 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det trenger ikke være noen løgn noe sted. Det kan smitte ved kyssing feks. Det er ikke som hiv, hvor man trenger 1.5 liter spytt for at det skal være en teoretisk mulighet. Og når det gjelder latens, så vet jeg ikke hvor gode forskningsdata de har. Det er ikke så mange år siden koblingen hpv og kreft ble avklart, før det ble de færreste testet for hpv. Anonymkode: 173be...0fd Nei, man blir ikke smittet av HPV ved kyssing. https://www.ung.no/oss/335026 Ts har ikke Hpv som er assosiert med kreft når den er definert som "andre typer". Anonymkode: f0eef...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #20 Skrevet 20. mars 2023 Jeg har opplevd det samme. Ti års samliv, og plutselig positiv hpv-test. Jeg har også valgt å stole på mannen min, som ble oppriktig fortvilt da han skjønte at jeg kunne betvile troskapen hans. Han har ikke vært utro, og det har ikke jeg heller. Hos meg førte det til kreft i tidlig stadium, så jeg måtte opereres. Har det helt fint i dag 😊 Gynekologen sa at jeg kan ha blitt smittet for mange år siden, og hatt det latent i kroppen. Jeg kan også ha blitt smittet av mannen min, som kan være bærer uten å vite det. Han kan ha smittet meg tidlig, men at det ikke slo ut på tester før etter flere år. Hun sa også at jeg kan få nye positive tester senere, at det kan blusse opp igjen, uten at noen har vært utro. Jeg trodde at hpv = utro/nylig smitte. Heldigvis tok jeg feil. Ønsker deg lykke til! Anonymkode: 9d4c1...99a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå