Gå til innhold

Seroquel (antipsykotika) erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Quetapin/seroquel er som å plastre et infisert sår og tro at det blir bra. Føles ganske greit der og da, men over tid så reduseres livskvaliteten og det er et helvete å slutte med. 2 dager uten det der og angsten/abstinesene gjør fysisk vondt.

Anonymkode: 0d049...287

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Seroquel har vært en redning for meg! 😍 Har slitt med søvn så lenge jeg kan huske, det er traumer pga barndom som ligger til grunn for det.

Begynte med en tablett på kveldstid for ca 3 år siden, nå tar jeg to hver kveld. Blir trøtt og sover godt, ikke så mange oppvåkninger og ingen angst på natta lengre. Ingen hangover.

Angående bivirkninger:

Ble ekstremt sulten litt etter inntak, særlig i starten, spiste som en hest. 😂 Gikk opp 10kg, men det var bare godt siden jeg var undervektig og slet med matlyst før. Nå klarer jeg bedre å kontrollere den sultfølelsen, kan ikke fortsette å spise så mye. Kan være lurt å ha noe sunt liggende for å snacke på om man sliter med sult. Grønnsaker feks. 😅

Har hatt nattesvette og, men ikke så ofte lengre. Sliter med stoffskifte, så kan hende det er derfor. 
Ellers har jeg fått ekstremt spesielle detaljerte og virkelighetsnære drømmer! Av og til mareritt. Det er visst en veldig vanlig bivirkning, merket det med en gang. Synes egentlig det bare er gøy, blir som å se en creepy film. Gratis underholdning! 😂

Denne medisinen i kombinasjon med en ssri på dagtid, har vært helt fantastisk for min del! 😍

Endret av charlotte0
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Quetapin/seroquel er som å plastre et infisert sår og tro at det blir bra. Føles ganske greit der og da, men over tid så reduseres livskvaliteten og det er et helvete å slutte med. 2 dager uten det der og angsten/abstinesene gjør fysisk vondt.

Reduseres livskvaliteten? Jeg synes heller motsatt, god søvn har gitt meg økt livskvalitet.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte det også for søvn i 2019. Fungerte ypperlig, sovnet som en stein om kvelden og sov natten gjennom.

Men dessverre fikk jeg merke en av bivirkningene, som er vektøkning. Jeg gikk opp 1 kg pr mnd, og etter et halvt år og seks kilos vektøkning, sa jeg stopp og kuttet ut medisinen.

Jeg bruker Truxal nå. Ikke like tung og god søvn med den som med Seroquel, men det går greit.

Anonymkode: 26dad...785

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner og forherligelse av brudd på norsk lov 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/23/2023 at 6:06 PM, charlotte0 said:

Reduseres livskvaliteten? Jeg synes heller motsatt, god søvn har gitt meg økt livskvalitet.

Ja, man sover, men som andre også nevner i tråden her med bivirkninger som hjernetåke og rett og slett føle at hodet ikke fungerer. Har hørt betegnelsen "apedop" vært brukt om serquel/quetapin og det gir mening. Du selv skriver om vektøkning og det er ikke alle som har godt av eller ønsker å legge på seg mange kilo.

Så har man dette når man prøve å slutte med det og opplevelsene det gir. Det er en relativt trist følelse når man innser at man har ikke klarer å kutte det ut og googler man withdrawl symptoms i forbindelse med disse medisinene så er det mildt sagt skremmende.

Skal ikke fraråde noen å ta slike medisiner, men bør sette seg godt inn i hva man går inn i.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sover godt på dem. Men sjekk doktor online og psykiatri. Der er folk med erfaring og gode svar :nikke:

Anonymkode: 618fd...301

Skrevet

Ok, men jeg må vokte meg for vektøkning. Ikke at de alene medfører det, men er ekstra på vakt. Holder meg til lavest mulig dose. 

AnonymBruker
Skrevet

Seroquel funket veldig bra for søvn den første tiden. Ble trøtt ca 30 min etter inntak. Med tiden fungerte det ikke likt og jeg måtte opp i dose, heldigvis er ikke seroquel avhengighetsskapende 

Anonymkode: e2182...436

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Seroquel funket veldig bra for søvn den første tiden. Ble trøtt ca 30 min etter inntak. Med tiden fungerte det ikke likt og jeg måtte opp i dose, heldigvis er ikke seroquel avhengighetsskapende 

Forresten var de første månedene veldig vanskelig å stå opp om morgenen og jeg var grøt i hodet i mange timer etter, men det gikk over etter 1-2 måneder 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk Seroquel mot søvnvansker og bipolar 2. Grubling og tankespinn gjør det vanskelig å sovne.

Seroquel gjorde alt verre. Jeg fikk kraftig søvnparalyse. Jeg så spøkelser og hørte dyrelyder i halvvåken tilstand. «Katten» gikk på dyna mi, og malelydene durte i ørene mine.

Dette gjorde at jeg grudde meg til å sove. Det gjorde problemene større. Aldri før hadde jeg hatt noen hallusinasjoner. 

Jeg seponerte raskt uten psykiaterens godkjennelse, og jeg angrer ikke.

Jeg sliter fremdeles med søvnen. Melatonin hjelper meg med å sovne. Men jeg sliter fremdeles med at jeg våkner og ikke får sovne igjen.

Min erfaring sier at jeg aldri skal ta en Seroquel igjen. Men andre kan ha andre erfaringer. Så kanskje den virker som den skal på andre.

Anonymkode: 4142a...7ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukt i over 6 år for søvn, som en av flere medisiner. Har et elsk/hat forhold til medisinen. Lite hangover, men føler jeg må «time» når jeg tar den for tar jeg den for tidlig så merker jeg det i hele kroppen, og får mer bivirkninger. Jeg får en ekstrem hjertebank av Serequel om jeg ikke får tart den på riktig tid. 
Jeg har nevrologiske søvndiagnoser fra barns av, så litt annen problemstilling enn mange andre, og vil mest sannsynlig være avhengig av medisiner livet ut. Jeg sliter psykisk og må ha ekstra medisiner nå kontra før, men håper når jeg får det bedre psykisk at jeg kan bli kvitt Serequel. Det er den medisinen jeg liker minst av de jeg bruker.

Jeg får mer cravings om jeg ikke sovner av den, og jeg har stått opp for å spise i ørska og oppdaget at det er gjort neste dag mange ganger. Om det er Serequel som er eneste årsak til det vet jeg ikke. Jeg har normal vekt. Svinger litt, men er normalt på midt normal på bmi eller under der. Har også vært undervektig mens jeg har brukt medisinen. 

Hvilke medisiner som er «moderne» svinger litt, og Serequel har vært en «motemedisin» for søvn i lavere doser. Føler den dabber litt av nå om dagen. Jeg kan litt for mye om en del medisiner for søvn 🙈 

Håper du slipper unna for mye bivirkninger og den vil hjelpe deg. 

Anonymkode: bacad...a68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fra relis:

Sitat

Enkelttilfeller med kvetiapinavhengighet er beskrevet i litteraturen, men risikoen er trolig liten når medikamentet brukes terapeutisk og i lav dose. Seponeringsreaksjoner etter langtidsbruk av kvetiapin kan gjøre det vanskelig for pasienter å avslutte behandlingen, selv om det ikke foreligger noen reell avhengighet. Gradvis netrapping og adjuvante tiltak kan gjøre seponeringen lettere.

Anonymkode: ed1aa...784

Skrevet

Jeg får sove av den, men for meg er det en ekstremt ubehagelig og skremmende medisin på doser over laveste, som jeg faktisk også får hangover av. 

Andre opplever det helt ulikt.

Skrevet

Jeg har fått Seroquel mot BP2 og har det nå fantastisk bra. Det var noe annet i begynnelsen. Pga medisinen ble jeg så trøtt at en pleier måtte geleide meg inn i spisesalen og jeg sovnet innimellom ved måltidene, men dette gikk seg til etter en stund.

Det er godt at du ikke opplever slike bivirkninger. Bruker du både morgen og kveld?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 17.39):

Jeg har ikke fått dårligere livskvalitet av den medisinen. Jeg har det bedre enn jeg hadde det før jeg begynte på den. I tillegg bruker jeg Lamictal og sammen gjør disse at jeg er veldig stabil. De ødelegger heller ikke livskvaliteten, heller tvert om. Jeg er mer kreativ og orker mer enn hva jeg noen gang har gjort før jeg ble innlagt for diagnostisering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Poenget er at den ikke skal brukes som sovemedisin, du vet ikke hva den gjør med deg på sikt. Medisiner skal kun brukes ved nødhjelp.

Anonymkode: a6090...69c

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 13.34):

Usj! Ser den! Sliter med urolige bein fra før av, men ser ikke ut til at det øker problemet til nå. Har faktisk ikke funnet NOE som hjelper på urolige bein :( 

Anonymkode: d365b...0e5

Det går over etter en stund. Men hadde det av og på noen mnd.

Anonymkode: 836e9...c29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det går over etter en stund. Men hadde det av og på noen mnd.

Anonymkode: 836e9...c29

Ikke tenkt på at det er ganske alvorlig? Du tar et medikament, som gir deg den type bivirkninger uten at det får deg til å reflektere.

Anonymkode: a6090...69c

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold og diskusjon rundt dosering av medisiner 

Perelandra, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...