AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #21 Skrevet 21. mars 2023 Jeg fikk det bedre etter å ha fått diagnosen 😊 Nå må jeg ta mer hensyn til mine behov. Finn ut hva som er det viktigste i livet ditt, og prioriter det❤️ Tillit deg selv å bruke mer tid på ting, og kutt ut ting som ikke er bra for deg. Anonymkode: 32136...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #22 Skrevet 21. mars 2023 NiceOrNothing skrev (11 timer siden): Jeg mistenker at min søster har Asberger / høytfungerende autisme . Er flisespikkeri en del av lidelsen ? ( mener ikke å være frekk ) . Men hun er ganske «tom « , kan virke kronisk deprimert . Bedreviter og veldig kritisk . Kan lett kritisere , men tar seg ekstremt nær av kritikk . Sliter med sosiale relasjoner , viser sjelden følelser , annet enn sinne . Vil gjerne stå i sentrum , men tåler ikke at andre gjør d. Motsetter seg behandling eller terapi , men kan gjerne foreslå det for andre hun syns trenger det. Litt snevre interesser , å alltid slitt med overspising , lavt selvbilde . Kan spørre upassende spørsmål eller dra kritiske konklusjoner .er veldig svart / hvitt tenkende . Noen som kjenner igjen «tegn «? Hehe, ja jeg vil si at flisespikkeri er typisk for asperger. Jeg har det i familien og de bare må påpeke alt og det skaper så mye unødvendig dårlig stemning. Han ene MÅ pirke og påpeke og forstår ikke at mye han påpeker er åpenlyst for andre og unødvendig å si noe om. Vil si at søsteren din har mange tegn, men det trenger jo ikke å være asperger. De i min familie kritiseres mye, men takler IKKE kritikk selv. Høyt stressnivå, svart/hvitt tankegang. Prater veldig mye uten å komme til poenget. Liker ikke at andre prater mye. Etc. Men de er veldig snille og har empati, men har vanskelig for å vise det. Anonymkode: 3b764...3b2
Embla Othea Skrevet 21. mars 2023 Forfatter #23 Skrevet 21. mars 2023 Lykkedykker skrev (14 timer siden): Feil, det er en utviklingsforstyrrelse. Hvorfor er en aspergerlidelse, som er en form for høyt fungerende autisme, en diagnose i ICD-10? Man vil gå bort fra begrepet Asperger og det vil bli kalt for en «autismespekterforstyrrelse» i ICD-11 eller noe i den gaten. Like fullt: Det er en diagnose i ICD-10 og derfor en klinisk tilstand.
Gjest Lykkedykker Skrevet 21. mars 2023 #24 Skrevet 21. mars 2023 Embla Othea skrev (22 minutter siden): Hvorfor er en aspergerlidelse, som er en form for høyt fungerende autisme, en diagnose i ICD-10? Man vil gå bort fra begrepet Asperger og det vil bli kalt for en «autismespekterforstyrrelse» i ICD-11 eller noe i den gaten. Like fullt: Det er en diagnose i ICD-10 og derfor en klinisk tilstand. Det heter heller ikke aspergerlidelse. Asperger syndrom er betegnelsen. Det skilles mellom psykiske lidelser og autisme. Autisme er ingen psykisk lidelse, men en utviklingsforstyrrelse.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #25 Skrevet 21. mars 2023 57 minutter siden, Lykkedykker said: Det heter heller ikke aspergerlidelse. Asperger syndrom er betegnelsen. Det skilles mellom psykiske lidelser og autisme. Autisme er ingen psykisk lidelse, men en utviklingsforstyrrelse. Er ikke dette bare "lek med ord" Om man kaller det sykdom, lidelse, utviklingsforstyrrelse. Dette er vel politisk bestemt? På samme måte som homofili for 50 år siden var regnet som sykdom. Anonymkode: c991c...b33
Embla Othea Skrevet 21. mars 2023 Forfatter #26 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke dette bare "lek med ord" Om man kaller det sykdom, lidelse, utviklingsforstyrrelse. Dette er vel politisk bestemt? På samme måte som homofili for 50 år siden var regnet som sykdom. Anonymkode: c991c...b33 Joda, det blir jo bare flisespikkeri.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #27 Skrevet 21. mars 2023 kunstnerfluen skrev (På 20.3.2023 den 12.56): Fikk det også som voksen, men det er veldig vanlig å bli sein diagnosert som kvinne. Jeg har greid meg nokså bra, var fint å få diagnosen og forstå at det er en grunn til at jeg sliter med det jeg sliter med. Som kan være sosiale situasjoner, stress og angst. Det jeg føler har vært tøffere er at når jeg begynte å si til folk at jeg har autisme så behandler noen meg som jeg er dum eller begynner å si " oj, ja men da skal jeg ikke ha blikk kontakt med deg" eller " skal ikke sitte så nært deg" forstår at de ønsker å være grei, men for meg gjør det at jeg føler meg enda mer "alien" . Synes det hadde vært lettere om folk bare spurte meg enn å anta. For jeg sliter ikke med blikk kontakt, det er heller det motsatte. Jeg kan bli skikkelig intens. Det jeg derimot skulle ønske folk gjorde var å forklare hva de mener enn å bare antar at jeg vet eller at jeg tar hint. Synes "vanlige" folk er veldig rare og vanskelig å forstå seg på. Haha Enig at det er latterlig adferd fra andre. Jeg leser dem så utrolig godt jeg bare orker dem ikke for de er så kunstige og rare.Går rundt grøten for å oppnå fordeler og da blir de en ikkeperson i mine øyne. Anonymkode: c67b4...112 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 21. mars 2023 #28 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er ikke dette bare "lek med ord" Om man kaller det sykdom, lidelse, utviklingsforstyrrelse. Dette er vel politisk bestemt? På samme måte som homofili for 50 år siden var regnet som sykdom. Anonymkode: c991c...b33 Egentlig ikke. Alle 3 er begrep som skildrer forskjellige ting. Sykdom refererer vanligvis til en medisinsk tilstand som påvirker kroppens funksjon og helse på en negativ måte. Det kan være forårsaket av en rekke faktorer, inkludert infeksjoner, skader, genetikk og livsstilsfaktorer som kosthold og mosjon. Lidelse refererer til en tilstand der en person opplever smerte, ubehag eller stress på en emosjonell, psykologisk eller sosial måte. Lidelse kan være forårsaket av en rekke faktorer, inkludert psykiske lidelser, stress, traumer eller relasjonsproblemer. Lidelse er ikke nødvendigvis forårsaket av en spesifikk medisinsk tilstand, og det kan være vanskeligere å diagnostisere enn sykdom. Utviklingsforstyrrelser refererer til en gruppe medisinske tilstander som vanligvis oppstår i barndommen eller tidlig ungdomstid og påvirker en persons evne til å lære, kommunisere og sosialisere. Eksempler på utviklingsforstyrrelser inkluderer autismespekterforstyrrelser, ADHD og dysleksi. Utviklingsforstyrrelser kan ha en genetisk eller miljømessig årsak, og de kan ha en betydelig innvirkning på en persons livsløp. Men det er også mulig for en person å ha både en sykdom og en lidelse eller en utviklingsforstyrrelse samtidig. Jeg har en kronisk sykdom kalt bekhterevs, og har en utviklingsforstyrrelse kalt autisme. Men lider ikke av noen lidelse.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #29 Skrevet 21. mars 2023 2 minutter siden, Lykkedykker said: Egentlig ikke. Alle 3 er begrep som skildrer forskjellige ting. Sykdom refererer vanligvis til en medisinsk tilstand som påvirker kroppens funksjon og helse på en negativ måte. Det kan være forårsaket av en rekke faktorer, inkludert infeksjoner, skader, genetikk og livsstilsfaktorer som kosthold og mosjon. Og den definisjonen passer vel godt på asperger? Man blir påvirket negativt på sosial intelligens. Anonymkode: c991c...b33
Gjest Lykkedykker Skrevet 21. mars 2023 #30 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og den definisjonen passer vel godt på asperger? Man blir påvirket negativt på sosial intelligens. Anonymkode: c991c...b33 Og hvilken medisin mener du fungerer på denne "sykdommen"?
Purple_Pixiedust Skrevet 21. mars 2023 #31 Skrevet 21. mars 2023 Lykkedykker skrev (9 minutter siden): Egentlig ikke. Alle 3 er begrep som skildrer forskjellige ting. Sykdom refererer vanligvis til en medisinsk tilstand som påvirker kroppens funksjon og helse på en negativ måte. Det kan være forårsaket av en rekke faktorer, inkludert infeksjoner, skader, genetikk og livsstilsfaktorer som kosthold og mosjon. Lidelse refererer til en tilstand der en person opplever smerte, ubehag eller stress på en emosjonell, psykologisk eller sosial måte. Lidelse kan være forårsaket av en rekke faktorer, inkludert psykiske lidelser, stress, traumer eller relasjonsproblemer. Lidelse er ikke nødvendigvis forårsaket av en spesifikk medisinsk tilstand, og det kan være vanskeligere å diagnostisere enn sykdom. Utviklingsforstyrrelser refererer til en gruppe medisinske tilstander som vanligvis oppstår i barndommen eller tidlig ungdomstid og påvirker en persons evne til å lære, kommunisere og sosialisere. Eksempler på utviklingsforstyrrelser inkluderer autismespekterforstyrrelser, ADHD og dysleksi. Utviklingsforstyrrelser kan ha en genetisk eller miljømessig årsak, og de kan ha en betydelig innvirkning på en persons livsløp. Men det er også mulig for en person å ha både en sykdom og en lidelse eller en utviklingsforstyrrelse samtidig. Jeg har en kronisk sykdom kalt bekhterevs, og har en utviklingsforstyrrelse kalt autisme. Men lider ikke av noen lidelse. Men man kan jo være psykisk syk. Man kan ha en psykisk lidelse eller være psykisk syk. Jeg anser ikke meg som syk med Asperger syndrom. Ser på det som en psykisk tilstand jeg er født med. Men så har jeg bipolar lidelse, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og rusavhengighet. Det er psykiske lidelser som i perioder gjør meg ganske syk.
Gjest Lykkedykker Skrevet 21. mars 2023 #32 Skrevet 21. mars 2023 Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden): Men man kan jo være psykisk syk. Man kan ha en psykisk lidelse eller være psykisk syk. Jeg anser ikke meg som syk med Asperger syndrom. Ser på det som en psykisk tilstand jeg er født med. Men så har jeg bipolar lidelse, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og rusavhengighet. Det er psykiske lidelser som i perioder gjør meg ganske syk. Ja, forekomsten av psykiske tilleggsvansker er høy ved autisme.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #33 Skrevet 21. mars 2023 Just now, Lykkedykker said: Og hvilken medisin mener du fungerer på denne "sykdommen"? Det står jo ingen steder i definisjonen din at det må finnes medisin mot noe for at det skal kalle sykdom. Og mener du oppriktig at medisin er et krav? Slik at helbredelig kreft er en sykdom, men ikke uhelbredelig? Eller at tuberkulose først ble sykdom etter man fant en kur? Anonymkode: c991c...b33
Purple_Pixiedust Skrevet 21. mars 2023 #34 Skrevet 21. mars 2023 (endret) Lykkedykker skrev (4 minutter siden): Ja, forekomsten av psykiske tilleggsvansker er høy ved autisme. Ja. Men jeg ser ikke på det som tilleggsvansker. Det er jo bipolaritet, borderline og før øvrig traumer som er mine virkelige problemer. Selv om autismen jo har vært vanskelig. Jeg tror ikke det ee nyttig å se på Asperger som en sykdom. Det er noe med å ikke sykliggjøre seg selv. Endret 21. mars 2023 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #35 Skrevet 21. mars 2023 4 minutter siden, Purple_Pixiedust said: Ja. Men jeg ser ikke på det som tilleggsvansker. Det er jo bipolaritet, borderline og før øvrig traumer som er mine virkelige problemer. Jeg tror ikke det ee nyttig å se på Asperger som en sykdom. Det er noe med å ikke sykliggjøre seg selv. At man ikke skal sykeliggjøre seg selv kan jo like gjerne brukes som argument mot at depresjon er sykdom. Synes dette her med om asperger skal være sykdom blir høyst subjektivt og rent flisespikkeri. Det ser ikke ut til å være noen gode argumenter mot at asperger skal være en sykdom. Da bør man heller ikke kritisere de som brueker begrepet sykdom om asperger. Anonymkode: c991c...b33
Gjest Lykkedykker Skrevet 21. mars 2023 #36 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det står jo ingen steder i definisjonen din at det må finnes medisin mot noe for at det skal kalle sykdom. Og mener du oppriktig at medisin er et krav? Slik at helbredelig kreft er en sykdom, men ikke uhelbredelig? Eller at tuberkulose først ble sykdom etter man fant en kur? Anonymkode: c991c...b33 Beklager, behandling da.
Purple_Pixiedust Skrevet 21. mars 2023 #37 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): At man ikke skal sykeliggjøre seg selv kan jo like gjerne brukes som argument mot at depresjon er sykdom. Synes dette her med om asperger skal være sykdom blir høyst subjektivt og rent flisespikkeri. Det ser ikke ut til å være noen gode argumenter mot at asperger skal være en sykdom. Da bør man heller ikke kritisere de som brueker begrepet sykdom om asperger. Anonymkode: c991c...b33 Jeg har ikke kritisert noen for noe. Jeg sa min mening om temaet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå