AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #61 Del Skrevet 24. mars 2023 https://www.aftenposten.no/kultur/i/3JMe9/ny-forskning-antyder-at-nynorsk-gjoer-deg-smartere https://forskning.no/sprak/blir-nynorskelever-smartere/476786 Anonymkode: 05eba...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 24. mars 2023 #62 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 9.52): Selv har jeg bokmål, men det er mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. Hilsen bergenser Anonymkode: ef6fe...b7a Nei, det er ikke mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. På grunnskolenivå er det ca 1% av elevene. Nynorsken i Bergen er tredd ned over hodet på oss av Fylkeskommunen og alle nynorskommunene rundt oss + Sogn. I gamle dager het avdelingen på Haukeland Øyeklinikken. Godt å forstå for alle. Så overtok nynorskmafiaen og nå må innbyggerne i bokmålsbyen Bergen gå til Augebygget. Det spiller ingen rolle at Bergen er en bokmålsby og her bor det ca 300.000 mennesker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #63 Del Skrevet 24. mars 2023 Eg stussa første gang eg kom til Haukeland og oppdaga at det stod HOVUDINNGANG. Er så vant til at det er bokmål over alt. Og AUGEBYGGET virka rart, eg seier AUE på min dialekt😄 Anonymkode: fe9ea...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #64 Del Skrevet 24. mars 2023 4 hours ago, Pillarguri said: Nei, det er ikke mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. På grunnskolenivå er det ca 1% av elevene. Nynorsken i Bergen er tredd ned over hodet på oss av Fylkeskommunen og alle nynorskommunene rundt oss + Sogn. I gamle dager het avdelingen på Haukeland Øyeklinikken. Godt å forstå for alle. Så overtok nynorskmafiaen og nå må innbyggerne i bokmålsbyen Bergen gå til Augebygget. Det spiller ingen rolle at Bergen er en bokmålsby og her bor det ca 300.000 mennesker. Skjønner ikke at bergenserne synes dette er greit. Anonymkode: b599c...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 24. mars 2023 #65 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke at bergenserne synes dette er greit. Anonymkode: b599c...3c9 De fleste av oss synes absolutt ikke det er greit, men hva skal vi gjøre? Ingen av de politiske partiene tør å ta i dette. Det ender vel med at om et par generasjoner så snakker vi engelsk alle mann. Det blir jo sagt at kommer du langt vest nok i Øygarden, så snakker måkene engelsk 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shantaram Skrevet 12. august 2023 #66 Del Skrevet 12. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 9.52): Selv har jeg bokmål, men det er mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. Hilsen bergenser Anonymkode: ef6fe...b7a Jepp, ca 11 prosent. .. I fylket er det mer som har nynorsk da. Da øker nynorskandelen til 38 prosent. At bokmål er i flertall både i fylket som helhet og i Bergen? Det hjelper ikke. det telles på antall kommuneadministrasjoner.. Også bergenser Endret 12. august 2023 av Shantaram Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå