Gå til innhold

Hvorfor står så mye i Bergen på nynorsk når ingen i byen har det som hovedmål?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 9.52):

Selv har jeg bokmål, men det er mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. 

Hilsen bergenser 

Anonymkode: ef6fe...b7a

Nei, det er ikke mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. På grunnskolenivå er det ca 1% av elevene. Nynorsken i Bergen er tredd ned over hodet på oss av Fylkeskommunen og alle nynorskommunene rundt oss + Sogn. I gamle dager het avdelingen på Haukeland Øyeklinikken. Godt å forstå for alle. Så overtok nynorskmafiaen og nå må innbyggerne i bokmålsbyen Bergen gå til Augebygget. Det spiller ingen rolle at Bergen er en bokmålsby og her bor det ca 300.000 mennesker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg stussa første gang eg kom til Haukeland og oppdaga at det stod HOVUDINNGANG.  Er så vant til at det er bokmål over alt.   Og AUGEBYGGET virka rart, eg seier AUE på min dialekt😄

Anonymkode: fe9ea...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Pillarguri said:

Nei, det er ikke mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. På grunnskolenivå er det ca 1% av elevene. Nynorsken i Bergen er tredd ned over hodet på oss av Fylkeskommunen og alle nynorskommunene rundt oss + Sogn. I gamle dager het avdelingen på Haukeland Øyeklinikken. Godt å forstå for alle. Så overtok nynorskmafiaen og nå må innbyggerne i bokmålsbyen Bergen gå til Augebygget. Det spiller ingen rolle at Bergen er en bokmålsby og her bor det ca 300.000 mennesker.

Skjønner ikke at bergenserne synes dette er greit.

Anonymkode: b599c...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke at bergenserne synes dette er greit.

Anonymkode: b599c...3c9

De fleste av oss synes absolutt ikke det er greit, men hva skal vi gjøre? Ingen av de politiske partiene tør å ta i dette. Det ender vel med at om et par generasjoner så snakker vi engelsk alle mann. Det blir jo sagt at kommer du langt vest nok i Øygarden, så snakker måkene engelsk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 9.52):

Selv har jeg bokmål, men det er mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. 

Hilsen bergenser 

Anonymkode: ef6fe...b7a

Jepp, ca 11 prosent. .. I fylket er det mer som har nynorsk da. Da øker nynorskandelen til 38 prosent.
At bokmål er i flertall både i fylket som helhet og i Bergen? Det hjelper ikke. det telles på antall kommuneadministrasjoner..

Også bergenser

Endret av Shantaram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...