Gå til innhold

12-åring som ikke vil sove

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei ts, hvorfor kjemper du mot datteren din? Og hva i alle dager feiler svarene i denne tråden? Det er jo kjent at tenåringer forskyver døgnrytmen og at dette er noe de ikke kan noe for. Vil ikke sove skrives det, får hun sove da? Kommer deres barn med en soveknapp, for i så fall vil jeg gjerne motta tips om hvor denne er. Noe er åpenbart ugreit for henne på kvelden, kan dere finne ut av hva dette er sammen ts?

Anonymkode: 45edd...a7b

Selv om man ikke får sove så må man ikke plage foreldrene sine. 

Anonymkode: 3ef7f...7b5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

45 minutter før leggetid er for sen skjermbruk.

Hva med å lese for henne? Eller at dere drikker en kopp te og leser sammen i rolige omgivelser før hun legger seg.

Det meste er uansett en fase. Du har ett barn. Denne situasjonen klarer du å stå i.

Gjest WhisperingWind
Skrevet

12 år? Kommer hun seg opp på morgenen og fungerer? Da hadde jeg bare sørget for at nettet var nede innen et viss klokkeslett og at hun var stille og tok hensyn til resten av huset. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv om man ikke får sove så må man ikke plage foreldrene sine. 

Anonymkode: 3ef7f...7b5

Du får barn og da tar du deg av barna dine! DU kommer i siste rekke, barnet i FØRSTE rekke! Behovene til barnet skal først! Mange egoister her. Snakke sammen er viktig! 

Overlater ikke barnet til seg selv. Å ikke plage andre på tull er en ting, men kan det være andre ting som gjør det?

Anonymkode: 77b76...2f5

• Nyttig 1
Skrevet

Altså, nå er jeg sikkert litt rar her fordi jeg har mindre barn som jeg samsover med så jeg er ikke imot samsoving..

Men mener dere som svarer i tråden her at en 12 åring bør få samsove med mor og at mor må legge seg samtidig? Virkelig? 12 år? Jeg kjenner jeg virkelig begynner å grue meg til fremtiden hvis 12åringer er så uselvstendige.

Anonymkode: eb142...1a3

Hvis det er det 12-åringen trenger, og begge parter får mer/bedre søvn av det, hvorfor ikke? Mor trenger ikke nødvendigvis legge seg samtidig bare fordi de deler seng, for mange hjelper det å bare vite at mor kommer og legger seg om en stund.

Det er realiteten når man får barn. Noen barn er så "uselvstendige", man vet aldri hvilke utfordringer barna man setter til verden kan støte på i livet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, nå er jeg sikkert litt rar her fordi jeg har mindre barn som jeg samsover med så jeg er ikke imot samsoving..

Men mener dere som svarer i tråden her at en 12 åring bør få samsove med mor og at mor må legge seg samtidig? Virkelig? 12 år? Jeg kjenner jeg virkelig begynner å grue meg til fremtiden hvis 12åringer er så uselvstendige.

Jeg samsov alt for lenge med datteren min og ja hun hadde et ekstra behov, men samtidig ser jeg i ettertid at jeg dullet for mye med henne, og at når jeg endelig begynte å sette noen grenser,  så taklet hun det helt fint. Og jeg ser i samfunnet at samtlige barn blir mer skjøre, har mer angst, depresjoner og vi voksne bidrar til skjørheten og at de rett og slett ikke blir rustet nok til den virkelige verden,  så det er på tide og slippe løs litt. For gir man etter på alt, som samsoving og liknende ting oppover ungdomstiden, så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 2e6d7...509

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En 12 åring som vil ligge i senga til mor ??? 
Jeg satt jo barnevakt hos babord i den alderen, og ville definitiv ikke lagt meg sammen med muttern for å sove. 
Var lykkelig og glad for å ha eget rom og privatliv. 
Denne jenta et ekstremt lite selvstendig, og hun må lære seg å tåle å bli stilt krav til. 
Foreldrejobb 

Anonymkode: 3fa20...a84

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En 12 åring som vil ligge i senga til mor ??? 
Jeg satt jo barnevakt hos babord i den alderen, og ville definitiv ikke lagt meg sammen med muttern for å sove. 
Var lykkelig og glad for å ha eget rom og privatliv. 
Denne jenta et ekstremt lite selvstendig, og hun må lære seg å tåle å bli stilt krav til. 
Foreldrejobb 

* barnevakt hos naboer 

AnonymBruker
Skrevet

Noen tips:

- Drikker hun energidrikker? Mange barn/ungdommer gjør det. Bør unngås for det ødelegger søvnen. 
- Fysisk aktivitet på ettermiddag/kveld flere dager i uka

- Stå opp til samme tid hver dag, uansett hvor seint det blir kvelden før. F.eks kl 6.30/7. Da blir man trøtt uansett etter hvert pga mangel på søvn. 
- Ikke skjerm siste to timer før legging. Lese bok, spille brettspill, venner, hobbyaktiviteter

lykke til :)

Anonymkode: 1e640...6f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

.....og en mor som er sliten av å "ta kampen".

Har en 12-åring som ikke vil sove. Jeg har innskrenket skjermtid, og tlf slår seg automatisk av til en viss tid - 45min før jeg ønsker at hun skal sove. Men som oftest får hun ikke sove, og ligger da å "sutrer" for å holde meg våken/få oppmerksomhet. I tillegg er det et evig mas om å få sove hos meg, men jeg sover best alene. I tillegg jobber jeg fulltid, og er oppe kl.6 hver morgen, og jeg liker ofte da å sove mellom 22-23, men det går sjelden, når hun ikke vil sove. Jeg blir utslitt av dette.. Og nattesøvnen og humøret mitt blir ødelagt av å krangle hver kveld om legging. Jeg mister liksom "livsgnisten" av å ha det sånn, og får ikke noe energi/lyst til å finne på noe hyggelig, når det er så dårlig stemning her hver dag.

Hun er i en vanskelig alder nå, hvor hun protesterer og diskuterer på alt, bidrar minimalt hjemme og hører ikke alltid etter. I en alder hvor jeg trodde hun skulle ha litt mer forståelse, opplever jeg det motsatte. Hun er veldig avhengig av skjerm, og joda, jeg kunne tatt fra henne tlf, men da får jeg med en utagerende "pre-teen" å gjøre, og ikke en 3-åring jeg bare kan ta under armen...

Råd?

Anonymkode: 064da...f9d

Du må sette klarere grenser sånn at hun ikke tenker at sutring og masing vil ha noe for seg . Introduser henne for bøker evnt lydbøker . Å ikke vær så redd for å ta «kamper « . Å være forelder handler om å tørre å ta upopulære valg .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På fast basis, nei. I perioder der barnet har behov for ekstra nærhet, selvsagt. De aller færreste tolvåringer har behov for nærhet på natt, men noen har det i kortere eller lengre perioder.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får barn og da tar du deg av barna dine! DU kommer i siste rekke, barnet i FØRSTE rekke! Behovene til barnet skal først! Mange egoister her. Snakke sammen er viktig! 

Overlater ikke barnet til seg selv. Å ikke plage andre på tull er en ting, men kan det være andre ting som gjør det?

Å som forelder til en tolvåring forvente stillhet på natten slik at man selv får nok søvn til å beholde vett og forstand er å sette barnet i første rekke. Om man som aleneforelder kneler av utmattelse og søvnmangel medfører det større skade i barnets liv enn om man forventer at en tolvåring ikke sutrer når mor skal sove.

Anonymkode: d91bd...c9f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å vekke barnet en natt det sover og si du ikke får sove? Noen ganger må man kjenne det på kroppen for å lære.

Ellers er melatonin, antistress leker i sengen og ingen iPad eller tlf etter 21 en ide. Jeg hadde ingenting av dette som barn og leste meg rett og slett i søvn. Fungerte bra. 

Anonymkode: 73384...9a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

På fast basis, nei. I perioder der barnet har behov for ekstra nærhet, selvsagt. De aller færreste tolvåringer har behov for nærhet på natt, men noen har det i kortere eller lengre perioder.

Å som forelder til en tolvåring forvente stillhet på natten slik at man selv får nok søvn til å beholde vett og forstand er å sette barnet i første rekke. Om man som aleneforelder kneler av utmattelse og søvnmangel medfører det større skade i barnets liv enn om man forventer at en tolvåring ikke sutrer når mor skal sove.

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 3d8b5...d50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å sovne, uansett hva det skal være, er skikkelig B menneske, Bruker å høre på søvndyssende lydbøker, apper, youtube etc. Appen calm bruker jeg mye, og ellers søkeord som ASMR på youtube. Sovner så fort, digger det! 

Anonymkode: 25159...58f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva med å vekke barnet en natt det sover og si du ikke får sove? Noen ganger må man kjenne det på kroppen for å lære.

Ellers er melatonin, antistress leker i sengen og ingen iPad eller tlf etter 21 en ide. Jeg hadde ingenting av dette som barn og leste meg rett og slett i søvn. Fungerte bra. 

Anonymkode: 73384...9a4

Ærlig talt! Man vekker ikke opp 12 åring for at den skal "smake sin egen medisin" 😡

Anonymkode: 560b4...b61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler at denne tråden trenger flere detaljer..

Jeg og barnet delte rom/seng i nesten 9 år av hennes liv, fordi vi bodde i en 2-roms. For tre år siden flyttet vi til en 3-roms, og overgangen til eget rom gikk fint. Vi sover vegg-i-vegg, med dørene åpne. Vi legger oss samtidig. Når hun var yngre, lå vi å snakket, strøk på ryggen, leste bøker, så gikk vi over til selvstendig soving hvor hun hørte på lydbok/ "ASMR". Men nå liker hun ikke sånt lenger. Så samsoving har vi gjort mye av, og nå er det hyggelig kun en sjelden gang, f.eks i helger.

Selv er jeg på tlf på kvelden, men jeg er så rutinert på leggetider, at jeg klarer å legge fra meg tlf for å sove, mens hun kunne sovne med tlf i handa, før jeg satte på tidsgrense på den. Hun klarer ikke sove uten "underholdning", fra tlf/via lyd, når hun ikke liker å lese bøker. Jeg har begynt å vekke henne kl.6 nå, for at hun skal få bedre tid til å våkne, men hun blir likevel ikke trøtt "av seg selv" før kanskje 23-00.

Hun går på fast fritidsaktivitet 1 kveld i uken.

TS

Anonymkode: 064da...f9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 20.01):

Ikke rart mange barn sliter psykisk idag om det er sånn dere gjør det. TA DERE TID TIL Å SNAKKE MED BARNA DERE SELV VELGER Å FÅ!!!

Mulig det ligger ting bak her som ikke kommer frem. Mulig ett rop om hjelp eller en måte å trygge seg selv på!

AnonymBruker
Skrevet

Mange som ikke skulle hatt barn her!!

Søvn er vikrig , JA! Men det er og barna deres! Og de skal ha det bra! Hva om der har vært utsatt for ting , blir mobbet, har mange vonde tanker eller andre ting. Men ikke tørr og si det. Men det blir litt klenging og vanskelig å sove! Ikke sikkert, men kanskje.  Bør ihvertfall sjekkes ut før du ber de være stille på rommet og legge seg og slutte å forstyrre!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke rart mange barn sliter psykisk idag om det er sånn dere gjør det. TA DERE TID TIL Å SNAKKE MED BARNA DERE SELV VELGER Å FÅ!!!

Mulig det ligger ting bak her som ikke kommer frem. Mulig ett rop om hjelp eller en måte å trygge seg selv på!

Snakke gjør man i våkentid. Samsove med store barn kan man gjøre ved behov. Sutring om natten er forbeholdt babyer/småbarn som ikke har lært seg å snakke. 

Å forvente at tolv år gamle unger holder nattero er på ingen måte skadelig eller uforenlig med god psykisk og emosjonell omsorg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...