AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 .....og en mor som er sliten av å "ta kampen". Har en 12-åring som ikke vil sove. Jeg har innskrenket skjermtid, og tlf slår seg automatisk av til en viss tid - 45min før jeg ønsker at hun skal sove. Men som oftest får hun ikke sove, og ligger da å "sutrer" for å holde meg våken/få oppmerksomhet. I tillegg er det et evig mas om å få sove hos meg, men jeg sover best alene. I tillegg jobber jeg fulltid, og er oppe kl.6 hver morgen, og jeg liker ofte da å sove mellom 22-23, men det går sjelden, når hun ikke vil sove. Jeg blir utslitt av dette.. Og nattesøvnen og humøret mitt blir ødelagt av å krangle hver kveld om legging. Jeg mister liksom "livsgnisten" av å ha det sånn, og får ikke noe energi/lyst til å finne på noe hyggelig, når det er så dårlig stemning her hver dag. Hun er i en vanskelig alder nå, hvor hun protesterer og diskuterer på alt, bidrar minimalt hjemme og hører ikke alltid etter. I en alder hvor jeg trodde hun skulle ha litt mer forståelse, opplever jeg det motsatte. Hun er veldig avhengig av skjerm, og joda, jeg kunne tatt fra henne tlf, men da får jeg med en utagerende "pre-teen" å gjøre, og ikke en 3-åring jeg bare kan ta under armen... Råd? Anonymkode: 064da...f9d
Rebecca30 Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Sett klare grenser og hold deg til dem, sørg for at hun legger seg til en bestemt tid hver kveld. Finn aktiviteter som kan erstatte skjermbruken hennes og ikke gi etter for presset hennes, ellers vil hun fortsette å utnytte deg 🙅🏻♀️💻😴 2
tussi84 Skrevet 20. mars 2023 #3 Skrevet 20. mars 2023 Når legger hun seg da? Hvis hun ikke er trøtt på det tidspunktet og ikke klarer å sove innen rimelig tid så er det for tidlig. Det har ingen hensikt at hun stirrer i taket en time eller mer, barnet får ikke noe mer søvn av den grunn. Kanskje hun er veldig B menneske? Våkner til på kvelden? 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #4 Skrevet 20. mars 2023 La henne bare sitter oppe, etter noen dager med lite søvn så legger hun seg nok tidligere Anonymkode: 054bb...52e 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Fortell henne at du blir sint. At du synes hun er frekk og hvordan dette påvirker deg. Skap rom for å snakke om det. Si at du må opp, at du er sliten og at hun ikke kan ligge og mase. Hun kan sovne når hun vil, men om hun maser på deg blir du sint. Sinne er normalt og ikke det samme som aggresjon. Foreldre er også mennesker, men det er det du som må lære henne. Som du sier hun er 12 nå og burde lært dette før. Anonymkode: 3ef7f...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 Og du kan godt skru av telefon 2 timer før hun skal sove. Og at hun står opp sammen med deg. Da blir hun trøtt. Anonymkode: 3ef7f...7b5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): .....og en mor som er sliten av å "ta kampen". Har en 12-åring som ikke vil sove. Jeg har innskrenket skjermtid, og tlf slår seg automatisk av til en viss tid - 45min før jeg ønsker at hun skal sove. Men som oftest får hun ikke sove, og ligger da å "sutrer" for å holde meg våken/få oppmerksomhet. I tillegg er det et evig mas om å få sove hos meg, men jeg sover best alene. I tillegg jobber jeg fulltid, og er oppe kl.6 hver morgen, og jeg liker ofte da å sove mellom 22-23, men det går sjelden, når hun ikke vil sove. Jeg blir utslitt av dette.. Og nattesøvnen og humøret mitt blir ødelagt av å krangle hver kveld om legging. Jeg mister liksom "livsgnisten" av å ha det sånn, og får ikke noe energi/lyst til å finne på noe hyggelig, når det er så dårlig stemning her hver dag. Hun er i en vanskelig alder nå, hvor hun protesterer og diskuterer på alt, bidrar minimalt hjemme og hører ikke alltid etter. I en alder hvor jeg trodde hun skulle ha litt mer forståelse, opplever jeg det motsatte. Hun er veldig avhengig av skjerm, og joda, jeg kunne tatt fra henne tlf, men da får jeg med en utagerende "pre-teen" å gjøre, og ikke en 3-åring jeg bare kan ta under armen... Råd? Anonymkode: 064da...f9d Mulig hun trenger deg no. Kanskje ting skjer på skolen, kanskje hun sliter med hormoner og alt som skjer, kanskje hun bare trenger litt mammaen sin, kanskje noen ikke er så snill med hun, kanskje hun er ensom. Kan være mye. Har du prøvd å snakke med hun? Anonymkode: 77b76...2f5 3 1 1
Pilleville Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Viss ho får nok nærhet og opperksomhet ellers hadde eg lagt dusjinga mi til hennes leggetid,litt dotid og?(då er det ingen vits klage for du høyrer ikkje) så hadde eg gått og lagt meg(tatt med iPad uten at ho visste og berre latt som eg sov). Vekt ho kl 6 når du står opp. Litt radio på så ho ikj sovner att(Då vert ho trøttere neste kveld)Maser ho når du er lagt seier du berre at du er trøtt og må få sove. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 Det høres ut som min 12 åring. Eller hun hadde en periode hvor hun ikke fikk sove og kunne ligge i mange timer våken, og i starten så dullet jeg sikkert for mye med henne, men til slutt ble jeg så sliten selv at jeg kunne ikke fortsette, og tenkte at hun er 12 år, og hun må klare å sove på egenhånd, så jeg startet med å bare si natta, og nå sitter jeg i stua så så lenge, og etter det går jeg og legger meg. I starten var hun veldig krevende, stod opp og ned, men etter hvert så gikk det seg til, hun fant roen og sovnet raskere, og det hender innimellom at hun ikke får sove, men da tenker jeg hun da bare får ligge der. Det er hvert fall mitt tips, og skulle det være en grunn til at de ikke får sove, og støtter opp dem på dagtid/ kvelden, så tenker jeg at det går fint å gi dem rom til å sovne på egenhånd uten for mye styr. Anonymkode: 2e6d7...509 2
Drizzt Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): .....og en mor som er sliten av å "ta kampen". Har en 12-åring som ikke vil sove. Jeg har innskrenket skjermtid, og tlf slår seg automatisk av til en viss tid - 45min før jeg ønsker at hun skal sove. Men som oftest får hun ikke sove, og ligger da å "sutrer" for å holde meg våken/få oppmerksomhet. I tillegg er det et evig mas om å få sove hos meg, men jeg sover best alene. I tillegg jobber jeg fulltid, og er oppe kl.6 hver morgen, og jeg liker ofte da å sove mellom 22-23, men det går sjelden, når hun ikke vil sove. Jeg blir utslitt av dette.. Og nattesøvnen og humøret mitt blir ødelagt av å krangle hver kveld om legging. Jeg mister liksom "livsgnisten" av å ha det sånn, og får ikke noe energi/lyst til å finne på noe hyggelig, når det er så dårlig stemning her hver dag. Hun er i en vanskelig alder nå, hvor hun protesterer og diskuterer på alt, bidrar minimalt hjemme og hører ikke alltid etter. I en alder hvor jeg trodde hun skulle ha litt mer forståelse, opplever jeg det motsatte. Hun er veldig avhengig av skjerm, og joda, jeg kunne tatt fra henne tlf, men da får jeg med en utagerende "pre-teen" å gjøre, og ikke en 3-åring jeg bare kan ta under armen... Råd? Anonymkode: 064da...f9d Veldig avhengig av skjerm. Vel, skjermtid må kuttes veldig drastisk ned da. Hun må gjøre ting og holde seg opptatt på dagtid slik at hun blir sliten og trøtt på kvelden og kan sovne. Hennes søvnrytme er forstyrret av skjerm og ... kanskje for lite å gjøre på dagtid? Holder hun med på idrett eller noe annet fysisk aktivitet eller sitter hun bare på mobilen? Det er nok en kamp du må ta. Sette klare grenser, klare regler og følge dem. I vanskelig alder, uansett om det er 3 eller 12 år, så må man ha klare rutiner og grenser. Denne mobilavhengigheten dagens unger opplever er det samme som å være rusavhengig. Det er samme prosesser i hjernen. Så når man tar fra dem telefonen eller kutter veldig drastisk på skjermtiden, opplever de en slags dårlig periode hvor det er avvenning og man har det skikkelig ille. Så blir det bedre. Samtidig trenger du avlastning. Har du noen som kan avlaste deg? Du må også ta en prat med henne og gjøre det klart at du trenger å sove så mange timer på natta for at du skal klare å gå på jobb. Si til henne at du er sliten og at hun må bidra mer for at det blir bedre stemning hjemme. Er det en far i bildet eller er du alene med ansvaret? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 Hei ts, hvorfor kjemper du mot datteren din? Og hva i alle dager feiler svarene i denne tråden? Det er jo kjent at tenåringer forskyver døgnrytmen og at dette er noe de ikke kan noe for. Vil ikke sove skrives det, får hun sove da? Kommer deres barn med en soveknapp, for i så fall vil jeg gjerne motta tips om hvor denne er. Noe er åpenbart ugreit for henne på kvelden, kan dere finne ut av hva dette er sammen ts? Anonymkode: 45edd...a7b 2 1 2
Blod Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 Har du undersøkt hva som er årsaken til at hun ikke får sove da? Du sier du sover best alene, men hvis dette hadde løst problemet hennes - vil ikke dere begge sove bedre da? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 Kan hun føle seg usikker og litt ute av seg selv med hormoner og alt siden hun ønsker å sove med deg? Har en snart 12 åring selv og behovet for meg som mor på dagtid er nærmest ikke eksisterende. Behovet for meg på kvelden derimot er fortsatt tilstede. Anonymkode: 560b4...b61
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan hun føle seg usikker og litt ute av seg selv med hormoner og alt siden hun ønsker å sove med deg? Har en snart 12 åring selv og behovet for meg som mor på dagtid er nærmest ikke eksisterende. Behovet for meg på kvelden derimot er fortsatt tilstede. Anonymkode: 560b4...b61 Så enig i denne jeg. I dagens samfunn tror vi ungene er voksne når de begynner på skolen, mens sannheten er at hjernen ikke er ferdig utviklet før vi er 25 år (!). Behovet for kjærlighet og nærhet med foreldre forsvinner ikke nødvendigvis, men tiden på dagtid forsvinner fort alt for tidlig om man ikke er bevisst på det. Og da får man igjen om natta, for behovet til barna forsvinner jo ikke. Så en mulighet er å påtvinge dem litt mer samvær i dagslys, slik at de får fylt nærhetsbehovet litt før kvelden og natta. Ikke ha fritidsaktiviteter HVER ettermiddag hele uka feks. Kanskje være tøff nok til å si nei til å besøke venner/ha besøk en ettermiddag i uka og kalle det familietid. Kan være så gull verdt. Ungene vet det ikke selv, og vil sikkert hate det også, men innerst inne så elsker de det. De bare vet det ikke selv. Men det er derfor man skal være en ansvarlig voksen, vi vet bedre hva som er bra for barna enn de gjør - for de er baren barn med meget underutviklede hjerner. Når man er 12 er man da typ halvveis på vei til en voksen hjerne. Sier jo litt. Så vi kan og bør ta ansvar for barna og tenåringene våre egentlig helt til de er myndige. Fa da av kan man bare håpe noen av vanene gjør at de fortsatt søker hjem innimellom TS: kan dere ikke legge dere sammen da? Kanskje hun sovner da? Så får dere begge nok søvn, er ikke det vinn-vinn-vinn ? Kanskje å sove hakket dårligere er ok om du slipper kampene om kvelden? Kanskje ligge sammen og høre lydbok feks før dere skal sove Gjøre det til noe koslig. Det kan være gull verdt. Anonymkode: de897...f4e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #15 Skrevet 20. mars 2023 Her ville jeg lagt "oss" samtidig, sammen - men med krystallklare krav om at når lyset slås av (gjerne etter ti minutters prat eller lydbok eller hva det skal være), så skal hun være stille og ligge stille. Hvis ikke er det ut i egen seng, og du skal ikke høre et knyst. For hver gang hun prater til deg, trekker du feks bort et kvarters skjermtid for dagen etter. Så står dere opp tidlig begge to. Vi ga melatonin til vår tenåring i tilsvarende fase. Hadde effekt av det. Anonymkode: 15a44...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #16 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mulig hun trenger deg no. Kanskje ting skjer på skolen, kanskje hun sliter med hormoner og alt som skjer, kanskje hun bare trenger litt mammaen sin, kanskje noen ikke er så snill med hun, kanskje hun er ensom. Kan være mye. Har du prøvd å snakke med hun? Anonymkode: 77b76...2f5 Henne. Anonymkode: fa366...d32 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Skrevet 20. mars 2023 Hun skal ikke forstyrre deg. Å ødelegge din søvn er ufint. Du kan ikke tvinge en som ikke føler tretthet til å sove, men at hun legger seg ned er mer sannsynlig om hun kjeder seg. Dvs ikke vær til selskap eller underhold. Anonymkode: fa366...d32 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Skrevet 20. mars 2023 Altså, nå er jeg sikkert litt rar her fordi jeg har mindre barn som jeg samsover med så jeg er ikke imot samsoving.. Men mener dere som svarer i tråden her at en 12 åring bør få samsove med mor og at mor må legge seg samtidig? Virkelig? 12 år? Jeg kjenner jeg virkelig begynner å grue meg til fremtiden hvis 12åringer er så uselvstendige. Anonymkode: eb142...1a3 7 1
Mrs.Under Skrevet 20. mars 2023 #19 Skrevet 20. mars 2023 Du, her tenker jeg at det må ligge noe bak. Hva er grunnen til at hun ikke vil sove? Er det noe som skjer i livet hennes som hun ikke forteller, eller ikke skjønner hvordan hun skal fortelle og dermed tar det ut i leggetidsutring? Får hun nok oppmerksomhet fra deg ellers? Gjør dere ting sammen? Har du en god dialog med henne i hverdagen? Har hun noen forslag til løsning på dette? Du har vel fortalt at du trenger søvn og blir oppgitt og sliten av oppførselene henne, selv om du er glad i henne. Ja, jøss, det er vanskelig med unger, uansett alder. Slik det er nå, kommer det ikke å fortsette i all evighet, 18 åringer holder ikke på sånn. Men aller først, prøv å snakk sammen, ikke snakk til henne men med henne og se hva som kommer ut av det! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #20 Skrevet 20. mars 2023 Vår 12åring er nå i en fase hvor hun løsrives fra oss på dagtid, og dermed henter inn manglende nærhet på natta. Slike faser har hun hatt gjennom hele oppveksten. Hun blir mer og mer selvstendig, men i en mellomperiode trenger hun nærhet på nettene. Og så går det seg til igjen. Kanskje din datter er lik? Vi lar henne dermed sovne med oss, eller med søsken, og så sniker vi oss bare ut igjen når hun sover. Det funker for oss, og for henne. Anonymkode: a0c45...9ac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå