Gå til innhold

Prolaps som 20 åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har alt tempur madrass & tempur pute. Men skal prøve å få i meg mer vitaminer😊 takk for alle tips❤️ gjerne kom med fler, alle som leser, jeg vil sørge for at jeg gjør alt som jeg kan gjøre, riktig!

-TS

Anonymkode: c9446...725

drikker du nok vann? 
Jeg fikk min første prolaps i 20 årene, er nå over 50 og får fortsatt prolapsproblemer pga en sykdom jeg har men det jeg har lært bortsett fra å passe kosten og å sørge for å ha en sterk kjernemusklatur er at kroppen trenger vann og bevegelse, skog og mark er alfa og omega fordi det gir den beste formen for "trening" i forhold til bevegelighet.. 

Anonymkode: 2184f...f03

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg elsker å løfte vekter ~ beinpress.. og tok mellom 100-150 kg før praksis perioden.. må jeg kutte det helt ut/eller kan jeg redusere vekta? 

- TS

Anonymkode: c9446...725

Jeg vil anbefale deg å vente.

Selv har jeg hatt prolaps lenge uten å vite det, og jeg har presset meg til å trene som før (med modifikasjoner pga. smerter). Nå har det gått 1,5 år (!) og NÅ fikk jeg vite at jeg har gått rundt med prolaps. Trodde hele tiden at det var piriformissyndrom. Fikk også vite at at trening og vektløfting har gjort at prolapset ikke har grodd. Fikk beskjed om å ikke løfte tyngre enn 2 kg fremover. Skikkelig fortvilende greier.

Anonymkode: 0aba1...864

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lonehill skrev (1 time siden):

Det er tre tall/verdier i Helsedirektoratets anbefaling for D-vitamin. Verdiene heter "RDA" , "UL" og "NOAEL". 

Du snakker om verdien som heter "RDA" (Recommended Dietary Allowance), som er anbefalt daglig inntak gjennom maten. Den dosen er 400 IE vitamin D for barn og voksne og 800 IE for gamle. 

I tillegg har du verdien "UL" (Upper Limit), som er anbefalt øvre trygge dose for daglig inntak for alle over 11 år. Den er satt til 4.000 IE/100 mikrogram vitamin D

Den tredje verdien i anbefalingen er "NOAEL" (No Observed Adverse Events Level). Dette er anbefalingen for øvre grense for daglig inntak uten observerte negative helseeffekter. NOAEL for vitamin D er satt til 10.000 IE (250 mikrogram) vitamin D.

Anbefalingen for daglig inntak (400 IE/10 mikrogram) gjelder kun for å sikre opptak av kalsium og vedlikehold av skjelettet. Ifølge Helsedirektoratets anbefaling finnes det ikke bevis for at D-vitamin har betydning for annet enn skjelettet. Derfor sier Helsedirektoratat det ikke er forsvarlig å gi en offisiell anbefaling for hvor mye D-vitamin resten av kroppen (f.eks. immunforsvaret) trenger.

Helsedirektoratet går god for at:

- Vi må ha 400 IE vitamin D daglig for å unngå skjelettskader. 

- Alle over 11 år kan trygt spise 4.000 IE vitamin D daglig hele året. 

- Det er aldri observert helseskader fra daglig inntak av doser på 10.000 IE vitamin D. 

Helsedirektoratets anbefaling for inntak av D-vitamin står på side 9 i rapporten "Vitamin D i Norge" fra 2018:

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/vitamin-d-i-norge-behov-for-tiltak-for-a-sikre-god-vitamin-d-status

Wow. Altså jeg tar 80 mcg daglig, for jeg vet at vi trenger såpass. Men fortsatt vil man kun få beskjed om å ta 10 mcg når man henvender seg til apotek og lege, selv ved lave verdier. Det er stort sprik i hva som skriver her, og hva som faktisk blir anbefalt i praksis. 

Og når jeg leser dette klør jeg meg virkelig i hodet:

"For norske og nordiske forhold, inkludert NNR5 (4), har 50 nmol/l vært definert som grenseverdi for tilfredsstillende vitamin D-status, mens 25 nmol/l har vært definert som vitamin D-mangel."

Flere har stadfestet at 75 nmol bør være nedre grense, og at man må helt ned på 25 nmol for at det skal være mangel er jo latterlig. Har man så lave verdier har man gått med langvarig mangel, og dette grenser til alvorlig. 

Anonymkode: de5eb...a5b

Skrevet

Fikk vondt i ryggen jeg også da jeg var 23 år gammel. Men hvis du leer på deg litt og ikke sitter hjemme og synes synd på deg selv så går det ganske greit. Gå i skauen og bevege deg. Livet kan være ubehagelig noen ganger.

Gjest theTitanic
Skrevet

Det trenger ikke bli dyrt med fysio. Du får Øvelser du skal gjøre hver dag hjemme. Den største jobben er å følge opp i mellom timene. Det viktigste med prolaps er å bygge musklene rundt det skadede området så de kan avlaste. Inaktivitet er derfor ikke bra, men også viktig å ikke utsette området for feil belastning. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (14 minutter siden):

Det trenger ikke bli dyrt med fysio. Du får Øvelser du skal gjøre hver dag hjemme. Den største jobben er å følge opp i mellom timene. Det viktigste med prolaps er å bygge musklene rundt det skadede området så de kan avlaste. Inaktivitet er derfor ikke bra, men også viktig å ikke utsette området for feil belastning. 

Fysio er jo ikke dyrt, så lenge man går til en med refusjonsordning/går på egenandel. 

Anonymkode: de5eb...a5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...