AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Jeg har hatt smerter i låret, legg, ut i tærne i 7 uker nå ~ over på 8 uke. Jeg var hos legen forje uke som kom frem til at jeg har mest sannsynlig prolaps i L5, skal inn til MR i tillegg. Jeg har i forkant av prolapsen trent 2-3 ganger i uka på treningssenter. Også kom en 6 ukers praksis i barnehage. Så har smertene trillet seg på. Man ville tenkt det var inaktivitet, skade eller noe sånt. Jeg kan ikke forstå hvordan jeg har fått prolaps i 20 årene? Jeg er så utrolig trist, og det har truffet meg mye hardere enn jeg trodde. Nå går det i gåturer, Rydde hus/vaske klær. Men prøver å unngå unødvendig knebøy/brå bevegelser og tunge løft.. Men har ikke blitt henvist til noe fysio, legen skulle gi svar etter MR, er dette noe jeg burde tatt opp? /burde det ikke være noe trening av rygg for å forebygge/bedre prolapsen? Anonymkode: c9446...725
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Min fysioterapeut sa at dette med prolaps faktisk er mer vanlig blant unge enn eldre, fordi disse skivene som "tyter ut" og klemmer på nervene er nettopp mer fleksible enn hos eldre. De blir mer tørr og sprø med alderen. Fysioen min fikk det som topptrent 19-åring i nakken. Så det skal du ikke ta så tungt:) Jeg fikk isjas i sommer, og jeg er fremdeles ikke 100% symptomfri. Jeg har ikke smerter, men jeg er fremdeles lett nummen i stortåa. Fysioterapi var mest for å trene meg opp pga. muskelsvinn. Så selv om selve prolapsen gjerne forsvinner etter noen uker så er nervene litt drama queens og furter lenge etterpå. Så ikke bekymre deg, du kommer til å bli god som ny:) Anonymkode: 528cd...fd7 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Bare som et tips: https://www.google.com/search?q=lower+back+pain+vitamin+d+deficiency Anonymkode: b3366...d60 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 Jeg fikk prolaps som 22-åring. Var sykemeldt i mange mnd, kunne knapt stå oppreist. Det jeg har lært, kort fortalt: D-vitamin-kalsium-magnesium Ordentlig madrass i kombinasjon med riktig hodepute er uhyre viktig Lett aktivitet/trening etter hva man klarer. Man må trene opp muskulatur. Gjør det hos fysio. Anonymkode: de5eb...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 Har prolaps nå, eldre enn deg, men oppsøkte naprapat og etter 1 behandling så mye bedre og mye mindre smerter. Hadde gjort dette mye før, o jeg viste effekten ble så bra . Planlagt 1 behandling til, men det finnes hjelp å få mot smertene i alle fall. Anonymkode: 2af71...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk prolaps som 22-åring. Var sykemeldt i mange mnd, kunne knapt stå oppreist. Det jeg har lært, kort fortalt: D-vitamin-kalsium-magnesium Ordentlig madrass i kombinasjon med riktig hodepute er uhyre viktig Lett aktivitet/trening etter hva man klarer. Man må trene opp muskulatur. Gjør det hos fysio. Anonymkode: de5eb...a5b Jeg har alt tempur madrass & tempur pute. Men skal prøve å få i meg mer vitaminer😊 takk for alle tips❤️ gjerne kom med fler, alle som leser, jeg vil sørge for at jeg gjør alt som jeg kan gjøre, riktig! -TS Anonymkode: c9446...725 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har alt tempur madrass & tempur pute. Men skal prøve å få i meg mer vitaminer😊 takk for alle tips❤️ gjerne kom med fler, alle som leser, jeg vil sørge for at jeg gjør alt som jeg kan gjøre, riktig! -TS Anonymkode: c9446...725 For meg er tempur døden, men hvis du føler det er bra og at du ligger riktig, så er det jo greit. Ta og sjekk d vitamin nivået ditt først, så du vet hvor mye tilskudd du trenger. Du bør ligge på over 75 nmol. Hvis du kan, dra i svømmehall, og gå korte rolige turer i ulendt terreng. Fysio vil kunne hjelpe med mye, du bør gå i trening der Anonymkode: de5eb...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Prolaps kommer plutselig eller snikende.. Jeg fikk påvist prolaps i L5-S1 i januar (på MR), fortsatt ikke god. Mye smerter i hele beinet. Fysio har ikke noe å tilby, kun diverse øvelser. Er så lei av intense smerter og redusert livskvalitet🙄 Mitt tips er: vær tålmodig, jeg er på fjerde måneden😅 Anonymkode: 1f3bb...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har alt tempur madrass & tempur pute. Men skal prøve å få i meg mer vitaminer😊 takk for alle tips❤️ gjerne kom med fler, alle som leser, jeg vil sørge for at jeg gjør alt som jeg kan gjøre, riktig! -TS Anonymkode: c9446...725 En ting er å få i seg mer vitaminer og mineraler, men det er òg viktig å spise mindre av det som hindrer opptak av vitaminer og mineraler, som f.eks. sukker og hvetemel. Anonymkode: 2cc17...f9a 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For meg er tempur døden, men hvis du føler det er bra og at du ligger riktig, så er det jo greit. Ta og sjekk d vitamin nivået ditt først, så du vet hvor mye tilskudd du trenger. Du bør ligge på over 75 nmol. Hvis du kan, dra i svømmehall, og gå korte rolige turer i ulendt terreng. Fysio vil kunne hjelpe med mye, du bør gå i trening der Anonymkode: de5eb...a5b Jeg elsker å løfte vekter ~ beinpress.. og tok mellom 100-150 kg før praksis perioden.. må jeg kutte det helt ut/eller kan jeg redusere vekta? - TS Anonymkode: c9446...725
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har hatt smerter i låret, legg, ut i tærne i 7 uker nå ~ over på 8 uke. Jeg var hos legen forje uke som kom frem til at jeg har mest sannsynlig prolaps i L5, skal inn til MR i tillegg. Jeg har i forkant av prolapsen trent 2-3 ganger i uka på treningssenter. Også kom en 6 ukers praksis i barnehage. Så har smertene trillet seg på. Man ville tenkt det var inaktivitet, skade eller noe sånt. Jeg kan ikke forstå hvordan jeg har fått prolaps i 20 årene? Jeg er så utrolig trist, og det har truffet meg mye hardere enn jeg trodde. Nå går det i gåturer, Rydde hus/vaske klær. Men prøver å unngå unødvendig knebøy/brå bevegelser og tunge løft.. Men har ikke blitt henvist til noe fysio, legen skulle gi svar etter MR, er dette noe jeg burde tatt opp? /burde det ikke være noe trening av rygg for å forebygge/bedre prolapsen? Anonymkode: c9446...725 Kan trøste deg med at det går over igjen. Har hatt prolaps mange ganger. 6 -12 mnd så er den god igjen. du kan ikke trene bort prolapser, men det hjelper å bevege seg moderat. Når prolapser har gått tilbake så er det å ha en normal aktivitet bra. kroppen fikser seg selv. Anonymkode: 54285...d67 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg elsker å løfte vekter ~ beinpress.. og tok mellom 100-150 kg før praksis perioden.. må jeg kutte det helt ut/eller kan jeg redusere vekta? - TS Anonymkode: c9446...725 Jeg ville ikke kjørt på med sånn trening med prolaps, tror jeg. Rolig og forsiktig trening med liten belastning for å styrke kjernemuskulatur. Kontakt fysio, så får du riktig oppfølging. Overtrening/overbelastning kan være medvirkende årsak til prolaps, så ha det i bakhodet. Anonymkode: de5eb...a5b 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 Kan lege henvise til fysio? For å få litt redusert betaling, vet ikke priser og sånt, men siden jeg er student i tillegg håper jeg det er overkommelig..😅❤️ - TS Anonymkode: c9446...725
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ta og sjekk d vitamin nivået ditt først, så du vet hvor mye tilskudd du trenger Hvorfor sjekke? Vondt i ryggen er en indikasjon på mangel av D-vitamin og mineraler og da koster det mindre å ta tilskudd for å se om det går over, enn det koster å måle nivået. Hvis det var mangel, vil smertene gå over raskt. Ofte i løpet av timer. Hvis det ikke er mangel og smertene ikke går over, har man uansett ikke tapt mer enn man ville ha betalt for prøven. Og man har spart legekontoret for arbeidet. Noen mener det er farlig å ta D-vitamintilskudd uten å måle først. Hvis man holder seg innenfor anbefalingen, er det ingen fare. Anbefalingen fra Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram/4.000 IE vitamin D er trygg øvre daglige dose for alle over 11 år. Anonymkode: b3366...d60 1
Gjest Chroma Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kan lege henvise til fysio? For å få litt redusert betaling, vet ikke priser og sånt, men siden jeg er student i tillegg håper jeg det er overkommelig..😅❤️ - TS Anonymkode: c9446...725 Man behøver ikke lenger henvisning til fysioterapi, det er bare å ringe og bestille time. Ofte er det litt ventetid for å få komme til. Har slitt med prolaps i 11 år, er periodevis ganske bra. Blir anbefalt å gå i ulendt terreng, passe på hvordan jeg løfter og passe på sittestillingen. Ellers har jeg ikke funnet noe som hjelper når smertene er som verst, annet enn smertestillende.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg er på fjerde måneden Har du i løpet av de fire månedene prøvd å øke D-vitaminnivået ditt for å se om smertene gikk over? Anonymkode: b3366...d60
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor sjekke? Vondt i ryggen er en indikasjon på mangel av D-vitamin og mineraler og da koster det mindre å ta tilskudd for å se om det går over, enn det koster å måle nivået. Hvis det var mangel, vil smertene gå over raskt. Ofte i løpet av timer. Hvis det ikke er mangel og smertene ikke går over, har man uansett ikke tapt mer enn man ville ha betalt for prøven. Og man har spart legekontoret for arbeidet. Noen mener det er farlig å ta D-vitamintilskudd uten å måle først. Hvis man holder seg innenfor anbefalingen, er det ingen fare. Anbefalingen fra Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram/4.000 IE vitamin D er trygg øvre daglige dose for alle over 11 år. Anonymkode: b3366...d60 Fordi det er essensielt å vite hvor høye tilskudd man trenger. Vesentlig forskjell på behov hvis nivåene ligger på 20 og 50 nmol. Nei, daglig anbefaling er 10 mikrogram/400 IE. Altfor lite. 4000 IE anbefales ikke av helsedirektoratet med mindre man har alvorlig mangel (står beskrevet i felleskatalogen). Anonymkode: de5eb...a5b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har du i løpet av de fire månedene prøvd å øke D-vitaminnivået ditt for å se om smertene gikk over? Anonymkode: b3366...d60 D-vitamin fikser ikke alt. Hilsen en med kroniske smerter og d-vitamin nivå på over 100. Anonymkode: 7590b...5b6 2
lille..trille Skrevet 20. mars 2023 #19 Skrevet 20. mars 2023 Oi, vi har nesten samme historie. Jeg fikk prolaps som 19-åring på trening i 2012. Samme dag som jeg skrev under på kontrakt på jobb i barnehage. Hadde ikke mulighet til å sykemelde meg, så jeg dro på jobb. Trodde egentlig det var en strekk, men fikk bekreftet prolaps L4-5 og L5-s1 et par mnd senere. Det som hjalp meg var smertestillende, samt gi beskjed i barnehagen om at jeg ikke kunne sitte. Å gå er bare positivt. Var vi ute så tok jeg på ryggstøtte og holdt ryggen VARM. Jeg må holde ryggen i sjakk med trening hver uke for å slippe å få vondt/slå ut prolapsen igjen, men treningsintensiteten og vektene er dessverre ikke på samme sted som ved før ulykken. 1
Lonehill Skrevet 20. mars 2023 #20 Skrevet 20. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, daglig anbefaling er 10 mikrogram/400 IE. Det er tre tall/verdier i Helsedirektoratets anbefaling for D-vitamin. Verdiene heter "RDA" , "UL" og "NOAEL". Du snakker om verdien som heter "RDA" (Recommended Dietary Allowance), som er anbefalt daglig inntak gjennom maten. Den dosen er 400 IE vitamin D for barn og voksne og 800 IE for gamle. I tillegg har du verdien "UL" (Upper Limit), som er anbefalt øvre trygge dose for daglig inntak for alle over 11 år. Den er satt til 4.000 IE/100 mikrogram vitamin D. Den tredje verdien i anbefalingen er "NOAEL" (No Observed Adverse Events Level). Dette er anbefalingen for øvre grense for daglig inntak uten observerte negative helseeffekter. NOAEL for vitamin D er satt til 10.000 IE (250 mikrogram) vitamin D. Anbefalingen for daglig inntak (400 IE/10 mikrogram) gjelder kun for å sikre opptak av kalsium og vedlikehold av skjelettet. Ifølge Helsedirektoratets anbefaling finnes det ikke bevis for at D-vitamin har betydning for annet enn skjelettet. Derfor sier Helsedirektoratat det ikke er forsvarlig å gi en offisiell anbefaling for hvor mye D-vitamin resten av kroppen (f.eks. immunforsvaret) trenger. Helsedirektoratet går god for at: - Vi må ha 400 IE vitamin D daglig for å unngå skjelettskader. - Alle over 11 år kan trygt spise 4.000 IE vitamin D daglig hele året. - Det er aldri observert helseskader fra daglig inntak av doser på 10.000 IE vitamin D. Helsedirektoratets anbefaling for inntak av D-vitamin står på side 9 i rapporten "Vitamin D i Norge" fra 2018: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/vitamin-d-i-norge-behov-for-tiltak-for-a-sikre-god-vitamin-d-status Endret 20. mars 2023 av Lonehill Korrektur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå