AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Kan man be om å få feriepenger på forskudd dersom man går ut i ferie i f.eks mai? Til å dekke ferieutgifter? Går også ut i permisjon pga fødsel i juli så ønsker å kunne ta ferie i tid før. Men må bruke penger på reise osv..jobber i kommune Anonymkode: 63c6a...926
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Spør arbeidsgiver! Men ja, som regel går det greit. Bare vær obs på at da kan det hende at du ikke får noen utbetaling i juni da det er ganske vanlig at arbeidsgiver betaler ut feriepenger denne mnd og ikke noe lønn. Anonymkode: 23dcb...3af
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Spør arbeidsgiver! Men ja, som regel går det greit. Bare vær obs på at da kan det hende at du ikke får noen utbetaling i juni da det er ganske vanlig at arbeidsgiver betaler ut feriepenger denne mnd og ikke noe lønn. Anonymkode: 23dcb...3af Får man ikke lønn i tilegg til feriepenger? Anonymkode: 63c6a...926
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #4 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får man ikke lønn i tilegg til feriepenger? Anonymkode: 63c6a...926 Nei. har man ferie så får man feriepenger. Anonymkode: 5085b...f76
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #5 Skrevet 19. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei. har man ferie så får man feriepenger. Anonymkode: 5085b...f76 Akkurat. Men da kan jeg be om halvparten på forskudd? Anonymkode: 63c6a...926
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #6 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får man ikke lønn i tilegg til feriepenger? Anonymkode: 63c6a...926 Man får lønn 11 måneder i året og feriepenger 1 måned. Dersom du får lønn og feriepenger utbetalt samtidig betyr det at ferien trekkes av lønna den måneden du faktisk har ferie. Anonymkode: 52383...b59
FrkSolsikke Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Hvis du har fastlønn, får du ikke lønn i juni, men kun feriepenger utbetalt. Hvis du jobber på timelønn, får du timelønn utbetalt fast gjennom hele året ved vanlig lønnsutbetaling, men feriepengene kommer som regel i tillegg juni. Hvis du skal avvikle ferie for eksempel i mai, så kan du be om feriepenger utbetalt til dette. Men du kan ikke få feriepenger utbetalt før du faktisk skal avvikle ferien din, Altså du kan ikke jobbe som vanlig i mai og få utbetalt feriepenger i tillegg, hvis du ikke skal ha ferie før i juli. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Da jeg var i permisjon fikk jeg feriepenger fra arbeidsgiver (altså feriepenger + lønn - fem uker ferietrekk) og permisjonspenger fra Nav samme måned. Dette vil ikke skje om du får forskudd fra arbeidsgiver, men når du får direkte fra Nav. (Og før noen nevner det, ja det å få direkte fra Nav har betydning neste år for feriepenger.) Anonymkode: cbe37...ae3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 Feriepengene skal betales ut før ferie, eller ved felles utbetaling til alle ansatte i juni/juli. Det siste er mest vanlig. Man betaler vanligvis ikke ut for to fridager i februar, to i påsken etc. Men dersom du skal ha all ferie før permisjon, så har du rett på feriepenger. Jeg ville trukket for lønn ved utbetaling av fp. Anonymkode: 3dabf...7ba
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 Hvem skal jeg kontakte? Leder eller direkte økonomi avdeling? Anonymkode: 63c6a...926
Snublefot62 Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvem skal jeg kontakte? Leder eller direkte økonomi avdeling? Anonymkode: 63c6a...926 Spør leder først, så blir du sikkert henvist rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå