AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #101 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så du har valgt å få to barn født rett inn i fattigdom? Anonymkode: 28081...585 Jeg synes det er et helt legitimt spørsmål. Hvorfor få barn når man ikke har ressurser til å ta seg av de, og må leve på stønader? Det må det faktisk være lov å si. Anonymkode: 7563d...0b4 7
Maskinfører Skrevet 30. mars 2023 #102 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så du har valgt å få to barn født rett inn i fattigdom? Anonymkode: 28081...585 Kan jo være gode foreldre selv om de har dårlig råd/fattige pappa er født i 1945 da var det mye fattigdom da året (Tyskerne var jagd på dør)
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #103 Skrevet 30. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes det er et helt legitimt spørsmål. Hvorfor få barn når man ikke har ressurser til å ta seg av de, og må leve på stønader? Det må det faktisk være lov å si. Anonymkode: 7563d...0b4 Det er lov å holde kjeft også. Legitimt spørsmål, det er bare komisk å påstå. Hva tenker du svaret på dette spørsmålet skal være? Hva vil du oppnå ved å spørre? Du oppnår kun en ting, å påføre TS skam. Å skamme seg hjelper ikke, ungene kan ikke bli u-født uansett hvor mye TS skammer seg. Og dette mener du er legitimt og at du må ha lov til å gjøre. Jeg synes du må tenke deg litt om før du skriver. Anonymkode: 6ef68...b86 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #104 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er lov å holde kjeft også. Legitimt spørsmål, det er bare komisk å påstå. Hva tenker du svaret på dette spørsmålet skal være? Hva vil du oppnå ved å spørre? Du oppnår kun en ting, å påføre TS skam. Å skamme seg hjelper ikke, ungene kan ikke bli u-født uansett hvor mye TS skammer seg. Og dette mener du er legitimt og at du må ha lov til å gjøre. Jeg synes du må tenke deg litt om før du skriver. Anonymkode: 6ef68...b86 Jeg synes tvert imot dette snakkes alt for lite om. Det er faktisk ikke en menneskerett å få barn, og som et minimum bør man faktisk ha helt grunnleggende ressurser på plass. Anonymkode: 7563d...0b4 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #105 Skrevet 30. mars 2023 TS, folk har nok rett i at du ikke vil få noen støtte til bil fra NAV. Det er hovedsaklig folk som trenger spesialtilpasning av bil som får det idag, og de heller ikke bilen i sin helhet - kun tilskudd til å gjøre de tilpasninger som må til. Men du skal ikke helt slå fra deg tanken om NAV likevel. Du kan be om en time hos NAV sosial og få gått gjennom økonomien din. Finnes det støtteordninger du ikke benytter deg av? Kan du søke NAV om bidragsforskudd om barnas far ikke betaler for dem? Har du søkt om redusert betaling i barnehagen som enslig forsørger? Og evt andre ting jeg ikke kommer på i farta Kanskje er det ting som kan bedre økonomien din som helhet, selv om du ikke kan få akkurat bil av NAV. Dessuten - NAV sosial har mulighet til å gi støtte til uforutsette utgifter, om økonomien din tilsier det. Ofte vil det da bli gitt som lån, så du må betale tilbake over tid. NAV sosial kan også gi støtte til ekstraordinære utgifter, som briller og slikt, om økonomien din tilsier det. Du taper i hvert fall ingenting på å be om en time, og få sett på saken og økonomien din under ett Anonymkode: 6f5c7...456 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #106 Skrevet 30. mars 2023 Og jeg skjønner godt situasjonen din ❤️ Det begynner å bli helt håpløst, sånn som alt er blitt dyrere. ’Flytt lengre unna sentrum! Ingen menneskerett å bo sentralt!’ Samtidig så er kollektivtilbudet ofte ikke-eksisterende om en flytter usentralt og billig. Så blir en avhengig av bil, som en strengt tatt ikke har råd til heller. 😕 Ikke blir det noe spesielt billigere totalt sett heller. Det begynner rett og slett å bli bortimot umulig å få økonomien til å gå opp, uansett hva en gjør. Anonymkode: 6f5c7...456 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #107 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 22.47): Jeg har nettopp flyttet hit jeg bor nå også, så å flytte er uaktuelt: jeg har flyttet mye mer sentralt, og det var dette som passet bra nå. Jeg trodde bilen skulle være i orden, ellers hadde det jo ikke vært noe problem: jrg har alltids råd til å fikse bilen ellers, men nå er det et problem som kommer til å koste meg 20.000+++, som da tilsier at jeg heller går for ny bil, da jeg ikke vet hvor lenge denne varer uansett, da det har ballet seg på mye. hvis ikke nav hjelper meg, så kommer jeg til å fikse det selv, men på sikt…noe som da får utover at barna ikke får gått i bhg. jeg hadde fikset dette selv, men da jeg nettopp har brukt alle sparepengene på denne bilen blir det en krise som ikke var forventet. og å komme her å si at jeg burde revirdert å skaffe meg barn, det tar jeg veldig til meg og syntes er unødvendig kommentar? Skal ikke jeg få lov å få barn fordi jeg sliter psykisk, betyr ikke at jeg ikke kan ta vare på barna mine bare fordi jeg ikke kan jobbe eller ta kollektivt? jeg spurte som sagt om hva jeg har rett på av stønad, ikke alt mulig annet🥲🥲 Anonymkode: 971d4...2c4 Du kan søke om gratis kjernetid/ redusert foreldrebetaling? Anonymkode: 3726f...2ab
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #108 Skrevet 30. mars 2023 Jeg tror du skal slite med å få særlig hjelp til dette. Jeg er selv rullestolbruker med tilpasset bil for rullestol. Jeg er på min tredje bil nå. Og kravene til å få bil har blitt skjerpet for hver gang. Da jeg fikk min første bil betalte jeg ingenting og jeg var da under utdanning (og uten inntekt). På søknad om min siste bil måtte jeg dokumentere behov for bil p.g.a jobb. Hadde jeg ikke vært i full jobb er jeg usikker på om jeg hadde fått tilpasset bil i det hele tatt. Jeg må allikevel betale en egenandel på 55.000 kroner. Greit nok for det har jeg råd til så lenge jeg er i jobb. Nå er vel du ute etter et tilskudd og ikke en bil. Jeg kjenner ikke regelverket rundt det, men jeg tviler på at de er særlig mye rausere der. Den dagen helsa ryker, så ryker nok bilen min også + mye av min bevegelsesfrihet og besøk til familie og venner som bor utenfor byen. I tillegg kommer alt til å bli skikkelig klønete mtp praktiske gjøremål. Kjipt, men det er nok den veien det går, for vi nordmenn blir mer og mer amerikaniserte og fokusert på den sterkeste rett, med generelt mindre medmenneskelighet. Anonymkode: c467c...1ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #109 Skrevet 7. april 2023 De har gjort det slik at man må være i jobb for å ha rett på stønad til bil. Det er skrekkelig. Del av arbeidslinja. Anonymkode: 547a7...b99
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå