Gå til innhold

Stønad til bil?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min fikk penger til bil fra nav - men hun har fysiske funksjonshemminger som gjør at hun ikke kommer seg noe sted uten bil. Ene beinet hennes virker ikke i tillegg at hun har kroniske smerter i det, så uten bil kommer hun seg ingen steder. Hun måtte gå noen runder med nav også før hun fikk det innvilget, så det skal mye til. Jeg tror nok derfor at en angstdiagnose ikke er god nok grunn til å få det innvilget. Angst kan behandles, og den beste måten å behandle det på er å utføre de tingene man engster seg for (har selv angstdiagnose, hatt i mange år). Det er spesielt viktig når man har barn, du kan ikke la angsten hindre deg fra å gjøre ting med barna dine. 

Anonymkode: 4c41c...cbe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 7.59):

Visste ikke hvilket emne jeg skulle legge dette under, men prøver her.

jeg er uføretrygdet pga sosial angst ++. Jeg er avhengig av bil da det er 30 min kjøretid til barnehage for barna mine, kollektivt går det ikke her uansett. Og bilen min synger på siste verset. 

det jeg lurer på, kan man søke nav om støtte til bil? 😅

jeg har ikke mulighet til å kjøpe selv da jeg sliter som det er økonomisk for tiden, og jeg kan i allefall ikke ta meg et lån… jeg er enslig med to barn..

Anonymkode: 971d4...2c4

Hvis du ikke kan ta opp lån så blir det litt vanskelig. Søkt på husbanken? Send inn en søknad der og forklar situasjonen. Det beste du kan gjøre er å spare opp eventuelt spørre familie og venner ( barnas far til penger for å kjøpe deg en brukt grei bil. 

Anonymkode: 3cbfa...882

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Moren min fikk penger til bil fra nav - men hun har fysiske funksjonshemminger som gjør at hun ikke kommer seg noe sted uten bil. Ene beinet hennes virker ikke i tillegg at hun har kroniske smerter i det, så uten bil kommer hun seg ingen steder. Hun måtte gå noen runder med nav også før hun fikk det innvilget, så det skal mye til. Jeg tror nok derfor at en angstdiagnose ikke er god nok grunn til å få det innvilget. Angst kan behandles, og den beste måten å behandle det på er å utføre de tingene man engster seg for (har selv angstdiagnose, hatt i mange år). Det er spesielt viktig når man har barn, du kan ikke la angsten hindre deg fra å gjøre ting med barna dine. 

Anonymkode: 4c41c...cbe

Nei, skal se erter andre løsninger. Fikk baksmell på skatten, så penger til bil av det gikk bort også🥲

Jeg ble ufør av angsten + et par andre ting pga psykologen mener jeg er såpass preget at jeg aldri kan bli frisk.. 

jeg ofrer mye for barna mine, jeg gjør alt jeg kan for dem. Men da jeg vet jeg kan kjøre bil og slippe noe av det jeg er mest redd for her i verden, så gjør jeg alt i min makt for det. Er ikke det at jeg skal kverulere, men jeg vet selv at kollektivt er og forblir uaktuelt. Jeg stilte et enkelt spørsmål som jeg har fått mange både gode og dårlige svar på, og har skjønt at jeg må nok fikse dette på en annen måte.. Hvordan vet jeg ikke, men det skal fikses på sikt :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, skal se erter andre løsninger. Fikk baksmell på skatten, så penger til bil av det gikk bort også🥲

Jeg ble ufør av angsten + et par andre ting pga psykologen mener jeg er såpass preget at jeg aldri kan bli frisk.. 

jeg ofrer mye for barna mine, jeg gjør alt jeg kan for dem. Men da jeg vet jeg kan kjøre bil og slippe noe av det jeg er mest redd for her i verden, så gjør jeg alt i min makt for det. Er ikke det at jeg skal kverulere, men jeg vet selv at kollektivt er og forblir uaktuelt. Jeg stilte et enkelt spørsmål som jeg har fått mange både gode og dårlige svar på, og har skjønt at jeg må nok fikse dette på en annen måte.. Hvordan vet jeg ikke, men det skal fikses på sikt :) 

Sykkel? Har du mastercard? Har du ting å selge? Kan få inn noe på ski, skøyter, nips og annet. 

Anonymkode: eef85...c08

Skrevet

Hadde du vært fra Ukraina ville du fått 50 000,- til bil 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sykkel? Har du mastercard? Har du ting å selge? Kan få inn noe på ski, skøyter, nips og annet. 

Anonymkode: eef85...c08

Jeg driver å selger, men det tar tid. eier ikke så mye av verdi. Men takk uansett :) 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (22 minutter siden):

🥴🥴

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De endret dette for noen år siden, sånn at nå kan du kun søke hvis du har jobb eller er under utdanning. 

Anonymkode: 69b9c...fd1

Skrevet

🥴🥴

Du som er TS ? i Norge gjøres ikke forskjell sier de :( :( 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Maskinfører said:

Kilde på dette?

Anonymkode: 6ef68...b86

• Liker 4
Skrevet

Kilde på dette?

Anonymkode: 6ef68...b86

Beklager var kommune men  vi kjenner jo kommune Norge og deres fattigdom så penger er nok fått av staten de kunne sikkert reist kollektivt siden det er kommuner generelt som bedriver kollektivtransport sammen med fylke 

Får 50.000 kroner av kommunen til å kjøpe seg bil: – Betyr svært mykje – NRK Vestland

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 0.02):
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 0.02):

Man må ikke ha bil for å komme seg rundt med barn. Hva tror du folk som ikke har bil gjør? Å hvis angsten hemmer deg i hverdagen så du har problemer med å være blant andre, så burde du ihvertfall bo mer sentralt m.t.p ungene, at de har andre unger i gå avstand og muligheter til aktiviteter. Disse behovene blir større jo eldre barna blir. Hvis du har det best hjemme med din sosiale angst, så må i det minste barna få mulighet til sosail omgang med andre, hvis ikke så kan de også utvikle sosial angst når de ikke er vant til å omgås andre. 

Anonymkode: 455a9...653

Du og mange andre her vet tydelig veldig lite om sosialangst 😂

Anonymkode: 6840d...13b

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (43 minutter siden):

Beklager var kommune men  vi kjenner jo kommune Norge og deres fattigdom så penger er nok fått av staten de kunne sikkert reist kollektivt siden det er kommuner generelt som bedriver kollektivtransport sammen med fylke 

Får 50.000 kroner av kommunen til å kjøpe seg bil: – Betyr svært mykje – NRK Vestland

Det var vel bare snakk om denne ene kommunen, og halvdelen av pengene var et rentefritt lån.

Anonymkode: cfd61...e9b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det var vel bare snakk om denne ene kommunen, og halvdelen av pengene var et rentefritt lån.

Anonymkode: cfd61...e9b

Dette blir nok konvertert til gitt bort men tilbake til spørsmålet var du TS? 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (4 timer siden):

Dette blir nok konvertert til gitt bort men tilbake til spørsmålet var du TS? 

TS her. Men er ikke jeg som svarer.. er fullt klar over den hjelpen mange flyktninger osv får. Men hvis jeg svarer på det får jeg bare enda mer dritt 😂 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS her. Men er ikke jeg som svarer.. er fullt klar over den hjelpen mange flyktninger osv får. Men hvis jeg svarer på det får jeg bare enda mer dritt 😂 

Hei nei jeg skjønner det nå i og med at det var nok av frekke AB brukere her nå jeg skal ikke belemre deg med drit jeg forstår din tråd og skjønner åssen du har det men jeg la ut en link ang dette 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis du er ufør, forstår jeg ikke hvordan du kan få baksmell på skatten. Du har tross alt den samme inntekten heme veien... 

Hva med å ta et møte med NAV? Du kan få hjelp til å få en oversikt over økonomien, sette opp et budsjett o.l. Da kan du jo samtidig spørre om muligheten til å få økonomisk støtte til innkjøp av bil, eventuelt støtte til å fikse bilen du har nå. 

Anonymkode: 51cf8...90e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 7.59):

Visste ikke hvilket emne jeg skulle legge dette under, men prøver her.

jeg er uføretrygdet pga sosial angst ++. Jeg er avhengig av bil da det er 30 min kjøretid til barnehage for barna mine, kollektivt går det ikke her uansett. Og bilen min synger på siste verset. 

det jeg lurer på, kan man søke nav om støtte til bil? 😅

jeg har ikke mulighet til å kjøpe selv da jeg sliter som det er økonomisk for tiden, og jeg kan i allefall ikke ta meg et lån… jeg er enslig med to barn..

Hvis du bor sentralt, sett barna dine opp på venteliste/søk på barnehage nærmere der dere bor?

Heldigvis deler ikke Nav ut penger for å få kjøpe seg bil hvis man ikke har råd. Det hadde vært lite bærekraftig kan du si. Har man ikke råd må man legge hodet i bløt og finne på noe annet...Billig bil, lengre låntid, låne av kjente/familie, selge noe av verdi eller begynne med kollektivtransport..Sånn er det for alle.

Anonymkode: 034e2...332

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 18.34):

Billån har jeg ikke kapasitet til å ha..er så vidt jeg klarer å få ting til å gå rundt nå.. 

Faren har ikke penger til seg selv engang.. :) 

Så du har valgt å få to barn født rett inn i fattigdom?

Anonymkode: 28081...585

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du har valgt å få to barn født rett inn i fattigdom?

Anonymkode: 28081...585

ja, jeg tok valget om det. Tenkte at unga har det like greit uten penger😁 unnskyld meg, men hvordan kan folk lire ut disse dumme spørsmålene.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...