AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #61 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her kommer jeg med ET simpelt spørsmål, og får en hel Haug av folk etter meg som om jeg skulle vært anmeldt for noe: Vel, her er det enkel svaret: nei. Du får ikke stønad til bil. Og det har flere svart, men så begynner du å problematisere. Ingen her inne kan løse problemene dine for deg, så å legge ut om hvor umulig hverdagen uten bil kommer til å bli er bortkastet tid og energi. Anonymkode: 7563d...0b4 4 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #62 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vel, her er det enkel svaret: nei. Du får ikke stønad til bil. Og det har flere svart, men så begynner du å problematisere. Ingen her inne kan løse problemene dine for deg, så å legge ut om hvor umulig hverdagen uten bil kommer til å bli er bortkastet tid og energi. Anonymkode: 7563d...0b4 Folk sa ikke rett ut nei. De spurte og sa ting jeg svarte på… men som sagt flere ganger nå, takk for svar. Jeg har forstått poenget.. Anonymkode: 971d4...2c4
Snublefot62 Skrevet 20. mars 2023 #63 Skrevet 20. mars 2023 Åpenbart ikke det svaret du vil ha men du bør sterkt revurdere ståstedet ditt om å ikke flytte. Du påstår at du har råd til bil, men ikke akkurat NÅ. Vel. Sånn er bilhold. Det er alltid utgifter som kommer og de passer aldri. Spesielt på en eldre/rimelig bil og du ikke kan skru selv. Og det kommer alltid i tillegg til noe annet som ødelagt vaskemaskin, skoletur for barna, konfirmasjon, jul + +. Jeg ville nok prøvd å snakke med Nav om støtte til flytting/rimeligere bolig enn bil. Da viser du at du ser fremover, kutter i faste utgifter og tenker muligheter (kontra problemer). 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #64 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du vet ingen ting om hvordan problemer jeg har, og hvordan det hemmer min hverdag. og til dere som sier jeg skal flytte nærmere kollektivt tilbud. Her jeg bor og her jeg tilhører, da må jeg regne med å flytte minst 2 timer unna. Skal jeg flytte vekk fra vennene og det kjente for barna mine? jeg har fint mulighet til å ha og eie en bil, bare IKKE AKURATT NÅ. Vil ikke synke like lavt som dere å slenge dritt, men Fyf i h for noen drittfolk det er her inne som bare tar seg friheten til å tenke for andres liv og tror de vet alt om en person av et lite avsnitt inne her.. og en ting til, så svarer jeg på deres spørsmål, som dere vrir og vrenger på til at jeg svarer andre ting. Her kommer jeg med ET simpelt spørsmål, og får en hel Haug av folk etter meg som om jeg skulle vært anmeldt for noe: Og for deres del, så bryr jeg meg lite om «felleskapet», dere eier jo ikke respekt, så håper det er nettopp deres lomme jeg får penger av om jeg får penger til bil. takk for meg igjen😂 Anonymkode: 971d4...2c4 Her var det mye man kunne svart på... Lykke til, TS. Anonymkode: df44a...d6c 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #65 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har ikke igjen nok til å spare for tiden..man får ikke all verden da man er ufør. Og jeg betaler på barna alene… kanskje jeg får igjen på skatten ja, og det kommer til å gå til sparing. Men jeg spør her, om jeg har rett til noe hjelp: for hvis bilen konker før jeg har råd, da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre 😅 og til de som tror jeg ikke sparer. Jeg kjøpte bilen for ikke lenge siden(med sparepenger) , fikk et utlegg på en feil på den på 15.000kr som jeg betalte med sparepenger. Og feilen kom tilbake, og jeg har ingen garanti. Så jeg står her med en bil som snart havarerer, og alle sparepengene jeg hadde ble lagt i denne bilen.. nav er siste løsningen. Anonymkode: 971d4...2c4 Du skjønner vel at Nav ikke gir deg støtte til bil og lar deg spare skattepengene? Før du får hjelp av Nav så må alt være prøvd og du må bruke av egne midler - også oppsparte penger. Anonymkode: 455a9...653 4
Gjest Chroma Skrevet 20. mars 2023 #66 Skrevet 20. mars 2023 Jeg tviler på at angst gir deg rett til stønad til bil, men det er vel ikke verre enn å søke og se hvilket svar du får. Finnes det ingen barnehager nærmere der dere bor?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #67 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 23.43): Men hvor skal jeg få 25k fra? Kunne kjøpt en bil til 10k også jeg, hadde jeg bare hatt pengene 😅 er ikke kravstor, er bare det at jeg ikke har noe å stille opp med til ny bil.. Anonymkode: 971d4...2c4 Bare å ignorere de som er frekke her. Er for mange Frp og Høyre cucks her som hadde slikket skoene til Erna og Listhaug, slik at de rike kan få seg enda mer skattta--lææætta !! 🤣 Samtidig som høyresiden skal kutte, kutte og kutte enda mer ovenfor fattige og syke folk. Som et par andre her har vært inne på, så har FJ-Erna og Siv'ern strammet brutalt inn i sin tid for noen år siden når det gjelder dette med å få stønad til bil. Nå må man nesten få inn maten med et sugerør for å få stønad til bil, og selvsagt sitte i rullestol i tillegg. Så over til min løsning. Hvor skal du få 25.000 fra? Veldig enkelt. Lånekassen. Det er fra Lånekassen du får penger, men problemet er at vi er i mars, så det går ikke an å betale semesteravgift for våren 2023 nå, men du har betale semesteravgift for høsten 2023, allerede i løpet av juli 2023. Så melder du deg opp i de letteste fagene du kan tenke deg, et eller annet tema som du finner interessant eller kan litt om fra før av. Kan være alt fra historie eller whatever. Men dette forutsetter at du har generell studiekompetanse, og ikke har brukt opp de 8 årene hos Lånekassen. Har du dette på plass, så er det ikke en gang noe problem for deg å låne mer enn 2 ganger mer, nemlig 65.000 kroner, uten stress, om du skulle ønske det. Det er beløpet for et semester, potensielt for høsten 2023. Hvis du består de fagene du melder deg opp til (lavest mulig bestått karakter), så kan du også få stipend. Stipend får du under det scenarioet der du lånet for høsten 2023, og så fremt du ikke har noe særlig over 300.000 kr, før skatt, i uføretrygd. Av beløpet over - ca 65.000 kroner, blir 25% stipend når fagene er bestått, og 65.000 x 0,25 = 16.250 kroner i stipend. Gjentar du dette igjen for våren 2024, som starter allerede fra og med januar 2024, (nytt kalender år), så er det nye 16.250 for våren 2024 også. Og dette er kun stipend. Resten er rentefritt lån, så lenge du er under utdanning, og du trenger ikke betale tilbake med en gang, om du bruker over stipendbeløpene over. På den måten kan du la inflasjonen spise opp noe av lånet også. Anonymkode: 4f100...45a 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #68 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og dette er kun stipend. Resten er rentefritt lån, så lenge du er under utdanning, og du trenger ikke betale tilbake med en gang, om du bruker over stipendbeløpene over. På den måten kan du la inflasjonen spise opp noe av lånet også. Hun trenger ikke å betale tilbake i det hele tatt hvis hun er uføretrygdet, da er det bare å be Lånekassen slette lånet etter endt utdanning. Anonymkode: 7563d...0b4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #69 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun trenger ikke å betale tilbake i det hele tatt hvis hun er uføretrygdet, da er det bare å be Lånekassen slette lånet etter endt utdanning. Anonymkode: 7563d...0b4 Det er vel neppe så enkelt å få slettet studielån? Det med å slette, gjelder vel for de som tok utdanning, eller var i et utdanningsløp før man ble ufør? Anonymkode: 455a9...653 2 1
Gjest Chroma Skrevet 21. mars 2023 #70 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er vel neppe så enkelt å få slettet studielån? Det med å slette, gjelder vel for de som tok utdanning, eller var i et utdanningsløp før man ble ufør? Anonymkode: 455a9...653 Ja.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #71 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 14.37): Jeg trenger barnehage plass for muligheten til lege, egentid osv. jeg har 0 nettverk rundt meg til barnevakt i helger osv. så den egen tiden må jeg ha… Anonymkode: 971d4...2c4 En skal ikke ha egentid når man har barn. Du får flytte nærmere barnehagen da. Nav sponser heldigvis ikke bil til et slikt formål som du nevner. Anonymkode: 876e0...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #72 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 7.15): Du vet ingen ting om hvordan problemer jeg har, og hvordan det hemmer min hverdag. og til dere som sier jeg skal flytte nærmere kollektivt tilbud. Her jeg bor og her jeg tilhører, da må jeg regne med å flytte minst 2 timer unna. Skal jeg flytte vekk fra vennene og det kjente for barna mine? jeg har fint mulighet til å ha og eie en bil, bare IKKE AKURATT NÅ. Vil ikke synke like lavt som dere å slenge dritt, men Fyf i h for noen drittfolk det er her inne som bare tar seg friheten til å tenke for andres liv og tror de vet alt om en person av et lite avsnitt inne her.. og en ting til, så svarer jeg på deres spørsmål, som dere vrir og vrenger på til at jeg svarer andre ting. Her kommer jeg med ET simpelt spørsmål, og får en hel Haug av folk etter meg som om jeg skulle vært anmeldt for noe: Og for deres del, så bryr jeg meg lite om «felleskapet», dere eier jo ikke respekt, så håper det er nettopp deres lomme jeg får penger av om jeg får penger til bil. takk for meg igjen😂 Anonymkode: 971d4...2c4 Vedkommende slengte ikke dritt til deg. Hun skrev sannheten. Som deg sliter jeg med sosial angst, men det har hjulpet meg med eksponeringsterapi. Det burde du også forsøke. Du skriver også at du ikke kan flytte pga vennene til barna dine??? Det er faktisk mange som er nødt til å flytte, til og med til en annen kant av landet. Barn tilpasser seg fort og får nye venner på det stedet dere flytter til. Jeg synes ikke du skal bite hodet av folk som forsøker å hjelpe deg. Det tjener du ingenting på. Og nei, Nav sponser ikke bil til folk med sosial angst. Du må ha bevegelses-hemninger for å overhodet få innvilget ny bil. Anonymkode: 876e0...1eb 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #73 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 21.50): Dere snakker som om det er bare bare og flytte med lav inntekt og 2 barn alene Anonymkode: 971d4...2c4 Du får støtte fra Nav til flytting og de kan også hjelpe deg med kommunal bolig. Anonymkode: 876e0...1eb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #74 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 23.43): Men hvor skal jeg få 25k fra? Kunne kjøpt en bil til 10k også jeg, hadde jeg bare hatt pengene 😅 er ikke kravstor, er bare det at jeg ikke har noe å stille opp med til ny bil.. Anonymkode: 971d4...2c4 Selg bilen som den står. Anonymkode: 876e0...1eb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #75 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 18.36): Men det er da ikke fellesskapet sitt ansvar å sørge for at du kommer deg rundt. Du får spare sånn at du får råd til en billig bil. Får du igjen på skatten f.eks? Anonymkode: 455a9...653 Forsåvidt enig, men hvis det er slik at da kommer ikke barnet seg til barnehagen og må være hjemme hele tiden med en mor som er syk, så er ikke det barnets beste. Anonymkode: 87de6...445
Belima Skrevet 21. mars 2023 #76 Skrevet 21. mars 2023 Har du hørt om TT-kort? Ikke at det vil løse alle dine problemer, men noen av dem på fritiden, handling, besøke familie og venner mm. Les deg opp og finn ut om din kommune kan hjelpe deg noe. https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/tt-kort/#hvem-kan-fa-ttkort
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #77 Skrevet 21. mars 2023 Belima skrev (4 minutter siden): Har du hørt om TT-kort? Ikke at det vil løse alle dine problemer, men noen av dem på fritiden, handling, besøke familie og venner mm. Les deg opp og finn ut om din kommune kan hjelpe deg noe. https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/tt-kort/#hvem-kan-fa-ttkort TT-kort er for de som er bevegelseshemmet. Anonymkode: 876e0...1eb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #78 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TT-kort er for de som er bevegelseshemmet. Anonymkode: 876e0...1eb Ikke bare. På institusjonen jeg jobbet hadde flere beboere TT-kort, det var voksne med psykiske vansker i forskjellige grader, blant annet sosial angst. Anonymkode: 925d7...a89 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #79 Skrevet 22. mars 2023 Hva med noe sånt ts? Det går jo mot sommer, og trim har alle godt av https://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel/sykler/standardsykler/damesykkel-006380/ https://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel/bike-accessories-91648a6c/barnestoler-og-sykkelvogner/sykkelvogn-007637/ https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/damesykkel/damesykkel-28-21-gir-2000047414 https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/sykkelvogner/sykkelvogn-2000039817 Anonymkode: 455a9...653 2
Enmanelskeråhate Skrevet 22. mars 2023 #80 Skrevet 22. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 18.42): Fellesskapet bidrar til så mye annet tull, så en bil for en enslig mor burde vel ikke bære store problemet 😅 Anonymkode: 971d4...2c4 Eller behandlign for vissvasset så man kunne kommet seg ut på jobb… Endret 22. mars 2023 av Enmanelskeråhate 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå