Gå til innhold

Stønad til bil?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er da ikke fellesskapet sitt ansvar å sørge for at du kommer deg rundt. Du får spare sånn at du får råd til en billig bil. Får du igjen på skatten f.eks?

Anonymkode: 455a9...653

Har ikke igjen nok til å spare for tiden..man får ikke all verden da man er ufør. Og jeg betaler på barna alene… kanskje jeg får igjen på skatten ja, og det kommer til å gå til sparing. Men jeg spør her, om jeg har rett til noe hjelp: for hvis bilen konker før jeg har råd, da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre 😅

og til de som tror jeg ikke sparer. Jeg kjøpte bilen for ikke lenge siden(med sparepenger) , fikk et utlegg på en feil på den på 15.000kr som jeg betalte med sparepenger. Og feilen kom tilbake, og jeg har ingen garanti. Så jeg står her med en bil som snart havarerer, og alle sparepengene jeg hadde ble lagt i denne bilen.. :) nav er siste løsningen. 

Anonymkode: 971d4...2c4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke støtte til bil pga sosial angst, men blir nok heller anbefalt busstrening (det er et eget behandlingsopplegg rettet mot din problemstilling). 

Det er i det hele tatt ekstremt vanskelig å få innvilget stønad til bil - det må være svært tungtveiende grunner, og problemer som ikke kan løses (sosial angst kan både behandles, medisineres, gå over av seg selv osv). Jeg vet i det hele tatt ikke om noen som har fått det innvilget. Jeg har søkt selv, og kjenner flere andre som har også. Jeg har ekstremt tungtveiende grunner selv - har uttalelse fra 8 forskjellige, og det er fysiske årsaker og ting som ikke går an å fikse. 

De eneste jeg vet om som har fått det innvilget er vel de som har søkt om å få bygd om varebiler til rullestolbiler.

Anonymkode: 0492b...aaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke igjen nok til å spare for tiden..man får ikke all verden da man er ufør. Og jeg betaler på barna alene… kanskje jeg får igjen på skatten ja, og det kommer til å gå til sparing. Men jeg spør her, om jeg har rett til noe hjelp: for hvis bilen konker før jeg har råd, da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre 😅

og til de som tror jeg ikke sparer. Jeg kjøpte bilen for ikke lenge siden(med sparepenger) , fikk et utlegg på en feil på den på 15.000kr som jeg betalte med sparepenger. Og feilen kom tilbake, og jeg har ingen garanti. Så jeg står her med en bil som snart havarerer, og alle sparepengene jeg hadde ble lagt i denne bilen.. :) nav er siste løsningen. 

Som flere andre her skriver så får du neppe støtte til bil. Selv handikappede mennesker sliter med støtte der. Å at du er enslig mor gir deg dermed ikke full tilgang til fellesskapets pengesekk, det er fortsatt ikke fellesskapets ansvar at du kommer deg fra A-B, Da får du flytte sånn at du bor der det er kollektiv tilbud eller er gangavstand til barnehage, skole, butikker osv. Det hjelper heller ikke så mye at det går skolebuss der du bor for ungene får vel venner når de begynner på skolen, og da skal de sikkert besøke hverandre utenfor skoletid. Ungene vil kanskje begynne på noen aktiviteter, det er foreldremøter osv, så det er ikke liv laga og bo der nokon skulle tru at ingen kunne bu...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som flere andre her skriver så får du neppe støtte til bil. Selv handikappede mennesker sliter med støtte der. Å at du er enslig mor gir deg dermed ikke full tilgang til fellesskapets pengesekk, det er fortsatt ikke fellesskapets ansvar at du kommer deg fra A-B, Da får du flytte sånn at du bor der det er kollektiv tilbud eller er gangavstand til barnehage, skole, butikker osv. Det hjelper heller ikke så mye at det går skolebuss der du bor for ungene får vel venner når de begynner på skolen, og da skal de sikkert besøke hverandre utenfor skoletid. Ungene vil kanskje begynne på noen aktiviteter, det er foreldremøter osv, så det er ikke liv laga og bo der nokon skulle tru at ingen kunne bu...

Dere snakker som om det er bare bare og flytte med lav inntekt og 2 barn alene

Skrevet

og til de som tror jeg ikke sparer. Jeg kjøpte bilen for ikke lenge siden(med sparepenger) , fikk et utlegg på en feil på den på 15.000kr som jeg betalte med sparepenger. Og feilen kom tilbake, og jeg har ingen garanti. Så jeg står her med en bil som snart havarerer, og alle sparepengene jeg hadde ble lagt i denne bilen.. :) nav er siste løsningen. 

Er ikke lenge siden mer enn to år siden? Kjøpsloven gjelder for to år, altså en reklamasjonsrett i to år. Sette seg inn i regler kan kanskje spare deg for penger. 

Nei, de gjør nok ikke det. De fleste vet hvor slitsom det er å flytte med mindre du leverer husnøkkelen og lar andre ordne så du får igjen nøkkelen når alt er flyttet og pakket ut på nytt bosted. Du får jo bostøtte, og Nav kan garantere for depositum ovenfor utleier. Du kan også søke kommunal bolig. Det handler om å se muligheter. 

Det kan være at det er bedre å flytte på seg så ungene slipper å være avhengig av deg for å bli kjørt overalt. Prøv å se mulighetene  :tommelopp:

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (7 timer siden):

Det er en dårlig ide. Det er en grunn til at folk er uføre. Det er også gode grunner til at barnehage er fint for barn.

Om man har såpass sosial angst at man blir ufør, burde man kanskje tenkt på det FØR man får barn?  Har man barn, må man forholde seg til andre (ukjente) mennesker fra tid til annen…

Anonymkode: a1285...1f5

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det er ikke bare bare å flytte, men du må faktisk ta tak i livet ditt. Du kan ikke flyte på ufør enslig mor bølgen i evighet heller. Å du må selv ta tak og ansvar. Du kan ikke legge det på stat og fellesskapet. Å klarer du det ikke fysisk selv så får du benytte deg av frivillige organisasjoner. Du må også tenke på at barna dine vokser til, og de vil få behov utenfor husets 4 vegger og mor. De skal utvikle seg, og det gjør de ikke hvis livet deres kun består av barnehage/ skole og hjemme med mor og søsken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp flyttet hit jeg bor nå også, så å flytte er uaktuelt: jeg har flyttet mye mer sentralt, og det var dette som passet bra nå. Jeg trodde bilen skulle være i orden, ellers hadde det jo ikke vært noe problem: jrg har alltids råd til å fikse bilen ellers, men nå er det et problem som kommer til å koste meg 20.000+++, som da tilsier at jeg heller går for ny bil, da jeg ikke vet hvor lenge denne varer uansett, da det har ballet seg på mye. 
hvis ikke nav hjelper meg, så kommer jeg til å fikse det selv, men på sikt…noe som da får utover at barna ikke får gått i bhg. 
jeg hadde fikset dette selv, men da jeg nettopp har brukt alle sparepengene på denne bilen blir det en krise som ikke var forventet. 

og å komme her å si at jeg burde revirdert å skaffe meg barn, det tar jeg veldig til meg og syntes er unødvendig kommentar? 
Skal ikke jeg få lov å få barn fordi jeg sliter psykisk, betyr ikke at jeg ikke kan ta vare på barna mine bare fordi jeg ikke kan jobbe eller ta kollektivt? 

jeg spurte som sagt om hva jeg har rett på av stønad, ikke alt mulig annet🥲🥲

AnonymBruker
Skrevet

Før kunne man få stønad til bil. Men husker ikke hvilket parti det var, mulig FRP, men er usikker, bestemte at det var kun de som var i jobb / utdanning som skulle få. Så er nok bare å kjøpe no billig ræl og håpe på minst mulig tull med den. For avhengig av bil er man så absolutt selv om man er ufør. 

Anonymkode: 3b63f...61e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har nettopp flyttet hit jeg bor nå også, så å flytte er uaktuelt: jeg har flyttet mye mer sentralt, og det var dette som passet bra nå. Jeg trodde bilen skulle være i orden, ellers hadde det jo ikke vært noe problem: jrg har alltids råd til å fikse bilen ellers, men nå er det et problem som kommer til å koste meg 20.000+++, som da tilsier at jeg heller går for ny bil, da jeg ikke vet hvor lenge denne varer uansett, da det har ballet seg på mye. 
hvis ikke nav hjelper meg, så kommer jeg til å fikse det selv, men på sikt…noe som da får utover at barna ikke får gått i bhg. 
jeg hadde fikset dette selv, men da jeg nettopp har brukt alle sparepengene på denne bilen blir det en krise som ikke var forventet. 

og å komme her å si at jeg burde revirdert å skaffe meg barn, det tar jeg veldig til meg og syntes er unødvendig kommentar? 
Skal ikke jeg få lov å få barn fordi jeg sliter psykisk, betyr ikke at jeg ikke kan ta vare på barna mine bare fordi jeg ikke kan jobbe eller ta kollektivt? 

jeg spurte som sagt om hva jeg har rett på av stønad, ikke alt mulig annet🥲🥲

Hvorfor i alle dager skal Nav hjelpe deg? Du har tydeligvis endel mer enn mange andre siden du har overskudd til å spare. Det vil være et hån mot fattige som virkelig sliter med å skaffe seg grunnleggende ting, som mat, medisiner osv hvis du får hjelp til bil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i alle dager skal Nav hjelpe deg? Du har tydeligvis endel mer enn mange andre siden du har overskudd til å spare. Det vil være et hån mot fattige som virkelig sliter med å skaffe seg grunnleggende ting, som mat, medisiner osv hvis du får hjelp til bil.

Det er sparepenger fra jeg og barnefar var sammen. Kan man ikke være ufør uten å møte fordommer og stygge kommentarer? Spør, istedenfor å spytte ut ting du ikke vet en dritt om.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, forventningene til NAV er i alle fall ikke lave.

Anonymkode: df44a...d6c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått svar på det jeg trengte. Og melder meg ut herifra nå. 
jeg er kanskje hårsår, men må ærlig innrømme at jeg blir direkte såret over holdningene og kommentarene jeg får mot meg. Alt jeg spør om er muligheter, og her får jeg beskjed om at jeg ikke burde fått barn og at jeg klarer meg fint fordi jeg har spart? Ingen her vet om jeg har spart i 5 år, og må vente 5 nye for å evt ha råd til bil. Men man kan vel ikke forvente mer da man kan være anonyme…

uansett, takk for svar. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er sparepenger fra jeg og barnefar var sammen. Kan man ikke være ufør uten å møte fordommer og stygge kommentarer? Spør, istedenfor å spytte ut ting du ikke vet en dritt om.. 

Hvis det er en vesentlig ting så burde det kommet fram i HI. Å man møter ikke fordommer hvis man ikke er frampå å forventer at man skal få hjelp av Nav til alt mulig. 

Jøss, forventningene til NAV er i alle fall ikke lave.

Enkelte tror at Nav skal hjelpe de med alt. Hvis de står i en situasjon, så er tydeligvis første tanke "Hvor mye får jeg fra Nav nå" istedenfor å tenke "Hvordan løser jeg dette"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått svar på det jeg trengte. Og melder meg ut herifra nå. 
jeg er kanskje hårsår, men må ærlig innrømme at jeg blir direkte såret over holdningene og kommentarene jeg får mot meg. Alt jeg spør om er muligheter, og her får jeg beskjed om at jeg ikke burde fått barn og at jeg klarer meg fint fordi jeg har spart? Ingen her vet om jeg har spart i 5 år, og må vente 5 nye for å evt ha råd til bil. Men man kan vel ikke forvente mer da man kan være anonyme…

uansett, takk for svar. 

Sa hun som selv er anonym...

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sa hun som selv er anonym...

Jeg bruker det for å spørre om noe, ikke for å være frekk og for å tråkke på andre.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker det for å spørre om noe, ikke for å være frekk og for å tråkke på andre.. 

Noen svar var kanskje litt drøye, men du virker ikke interessert i en løsning på situasjonen, utover å få støtte til bil. Da blir en del svar deretter.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man kan få en god bruktbil for 25k. En 15 år gammel Toyota eller lignende. Den bør vare et par år. 

Anonymkode: ced20...33d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fellesskapet bidrar til så mye annet tull, så en bil for en enslig mor burde vel ikke bære store problemet 😅

Du kødder nå ikke sant?! 

Anonymkode: e4504...d92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen svar var kanskje litt drøye, men du virker ikke interessert i en løsning på situasjonen, utover å få støtte til bil. Da blir en del svar deretter.

Jeg er for løsninger jeg, men jeg ser ingen andre løsninger😅

Hadde jeg tenkt at nav er en enkel løsning, hadde jeg gjort det før. Men akuratt nå er det ingen annen mulighet for meg, som jeg ser i allefall.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...