Gå til innhold

Hvor mye kcal og hvor viktig er protein?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei, kort info:

162 cm høy, 60 kg. I utgangspunktet normalt hold men vil få vekk litt overflødig. Ideal og trivselsvekt er 55kg. Jeg har kontorjobb, men går så mye som jeg kan og tar alltid trappa. Jeg går en god tur hver dag. Det er vanskelig for meg å få dratt på senter, og jeg mangler motivasjon til å trene hjemme. Men tur fungerer greit..

Har også hev og senk pult hvis det hjelper på forbrenning å stå? (noen som vet?) f.eks hvis jeg står to timer om dagen, vanskelig i møter. 

Har en enkel klokke så legger ved det eneste jeg gjør som kan hjelpe på kcal forbrenning. Trapper og tur.😂

Så til poenget. Hvor mye kcal bør jeg spise hver dag for å f.eks gå ned til 55kg til 17 mai? Og hvor viktig er proteiner når jeg ikke trener? Jeg syntes mat er veldig vanskelig, jeg blir ikke sulten så jeg må ha rutiner på ting og samtidig ikke spise for mye for da blir jeg kvalm. 

Siste to ukene har jeg lagt om spisinga. Så en hverdag kan se slik ut:

Frokost 07:00: To knekkebrød med gulost og paprika. Lunsj 11:30: En god porsjon salat med tomat, paprika, spinat, en halv avokado, neve brødkrutonger (bør jeg kutte?), agurk og innimellom mais. Jeg prøver å ha oppi en neve bønner eller kylling, men glemmer det ofte. Middag 17:30: To tacolefser med nevnt salat over, muligens kylling eller bønner, salsa og mye rømme. 

Legger meg tidlig så spiser sjeldent kvelds men gjør jeg det blir det kanskje en yoghurt uten sukker og müsli. Lørdager har jeg "spis hva du vil" så da blir det ofte sjokomelk til frokost, kanskje toast, og burger f.eks til middag samt noen øl og litt sprit. Spiser ikke potetgull men litt godis blir det daglig (typ, 4 Tyrkis pepper eller to kjærlighet på pinne). Drikker kun vann eller cola zero.

Jeg er rådvill for vil gå ned i vekt men vil gjøre det riktig. 

Anonymkode: c5af3...ded

Skrevet (endret)

Protein er svært viktig, det gir metthetsfølelse, opprettholder muskelmasse og ekstremt mange stoffer kroppen produserer hver dag er proteiner. Protei er kan brytes ned til sukker for at kroppen skal få energi, men fett og sukker kan ikke o.dannes til protein. du må ha det i maten.

Men hva med å kutte ut rømme f eks? Erstatte det ihvertfall med lettere yoghurt? Kjøp et proteinpulver og bruk det som mellommåltid eller sammen med knekkebrød?

Endret av Topsi
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du ikke trener trenger kroppen proteiner, men du trenger selvsagt ikke like mye som en som trener mye og tung styrke. Men rundt 1g protein per kroppsvekt bør være et utgangspunkt for deg.

Kanskje kunne du fått tak i en «walking pad» som du kan gå på istedenfor å bare stå ved pulten? 

Å ha en «spis hva du vil»-dag kan gjøre at du ødelegger mye av det du var gjort i løpet av uken. For all del, kos deg litt ekstra på lørdagen, men pass på at du ikke går over det antallet kalorier som gjør at du går i null. 

Anonymkode: ed102...8fc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo først se om det du gjør nå er nok. Har du gått ned noe i vekt disse to ukene? Anbefaler ikke å begynne å telle kalorier med mindre du ikke klarer å gå ned uten. Vet ikke hvor mye alkohol du egentlig mener, men det er veldig kaloririkt. Jeg er 170cm og skal ned fra 63 til 58. Jeg må ligge lavt i kalorier for å klare det, typ 1200.

Anonymkode: 742d1...e8e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan finne en TDEE-kalkulator på nett som beregner kalorier for deg, men det er lite vits om du ikke skal veie mat og være nøye. Studier har vist at folk grovt underestimerer matinntak og overestimerer aktivitetsnivå, så det gjelder å være nøye om du skal fokusere på kalorier. Ellers kan du jo ta små grep og veie deg regelmessig. Går du ned, vet du at du er på riktig spor, gjør du ikke må du ta flere grep. 

Men heldigvis er det kosthold som spiller størst rolle her, trening er bare et lite pluss men ikke noe du bør være avhengig av for å holde deg i et underskudd. Proteiner har mange viktige funksjoner i kroppen, så dette bør du få i deg uansett om du trener eller ikke. Ligger du i et underskudd med lite proteiner vil du ikke bare gå ned i fettprosent, men også muskelmasse. Da kan man fort ende opp som "tynnfeit". Så du bør passe på å ha minst en proteinkilde til hvert måltid. Det metter også godt, og kroppen bruker mye mer kalorier på å fordøye proteiner enn den gjør karbohydrater og fett. 

Når jeg ser på beskrivelsen av kostholdet ditt (og da må jeg anta at du snakker sant, at du ikke glemmer å nevne småspising) så vil jeg tippe at det er helgene dine som ødelegger så langt. Det er dessverre et vanlig problem at folk er flinke i ukedagene, for å så belønne seg selv i helgene i en såpass stor grad at hele ukesinnsatsen blir ødelagt. Du kan selvfølgelig kose deg litt i helgene, men da tenker jeg heller å spise som normalt også kanskje spise noe godt til middag, eller ha snacks til kvelden. Ikke skjei ut hele dagen. 

Anonymkode: 58c9f...9eb

AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring betyr protein null og niks. Alle matvarer som har mye protein har mye kalorier i form av fett, og de har lite vann. Det betyr at når man spiser mat med mindre protein, så får man også mindre kalorier i seg, og da tror man at man mangler protein når man mangler kalorier. Sannheten er at man klarer rett og slett ikke å spise for lite protein når man har nok å spise, man får dekket proteinbehovet uansett.

Anonymkode: 37979...1ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Etter min erfaring betyr protein null og niks. Alle matvarer som har mye protein har mye kalorier i form av fett, og de har lite vann. Det betyr at når man spiser mat med mindre protein, så får man også mindre kalorier i seg, og da tror man at man mangler protein når man mangler kalorier. Sannheten er at man klarer rett og slett ikke å spise for lite protein når man har nok å spise, man får dekket proteinbehovet uansett.

Skjønte ikke helt dette svaret. Når man ser tv programmer om overvektige så er jo kostholdet deres proppet av karbohydrater: boller, godteri, potetgull, brus. Så tror absolutt man kan bli overvektig uten særlig med proteiner.

Det lureste er å spise variert og mest mulig rene råvarer. Og passelige mengder. Da kan man sjeldent trå feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altfor lite animalsk protein her. Protein er ikke protein. Planteprotein er av dårligere kvalitet. Spis mer egg, kjøtt, fisk, innmat og fete meieriprodukter. Ikke vær redd for animalsk fett! Animalsk fett er sunt og vi bør spise mer av det. Spis det kjøttet du liker. Du ser ut til å tro at kylling er det eneste sunne kjøttet. Storfe, lam, svin, rådyr, hjort, elg eller rein har lite å si. Spis det du liker. Fokuser på rene råvarer, og ikke sånt knekkebrød-skvip. 

Anonymkode: 27d00...765

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

To store tacolefser er 400 kcal, hadde heller innført mer protein og sunt fett. Og kutte ut sprit og alkohol hver helg. 

Anonymkode: 037f7...1bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Etter min erfaring betyr protein null og niks.

Etter min erfaring var protein avgjørende.

Det var først når proteinets avgjørende rolle gikk opp for meg, at fettet rant av og muskelmasse økte. Ettersom fettprosenten raste økte jeg proteininntak og la meg i et lite kalorioverskudd, og musklene/styrke fortsatte økningen.

Anonymkode: b639f...bdc

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Jeg har ikke vekt så får kun veid meg ca hver tredje uke. Syntes jeg ser slankere ut men det kan også være en illusjon. 😂

Til deg som tror jeg er redd for kjøtt, det er jeg ikke, jeg bare er ikke spesielt glad i det. Syntese det er bortkasta penger da det gir meg lite i maten. Jeg liker ikke kylling spesielt godt heller, men det selges ferdig stekt og gjør hverdagen lettere. Egg er jeg dog glad i, så det kan jeg spise mer av! 

Hvor ille er alkoholen? Er virkelig ikke noe jeg vil kutte ut per dags dato.. Jeg drikker kanskje 4 halvlitere og Gin&Tonic i uka. 

Spisedagen min tror jeg ee viktig for at jeg skal holde meg til planen, det er ikkke sånn at jeg frotser. Jeg er småspist. I går spiste jeg to toast, en bigmac og en liten pomfri ila hele dagen. Føler ikke at det er nok til å ødelegge hele uka? 

Og jeg småspiser aldri ila dagen, jeg blir ikke sulten så spiser kun til oppsatte måltider utenom litt lakris drops. 

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge ved disse i hovedinnlegget. Snitt aktivitet m. 

1926619722_Screenshot_2023-03-18-15-23-54-46_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e72.thumb.jpg.d986d87ba2cca87e84c0a934adfb6621.jpg

1859998549_Screenshot_2023-03-18-15-22-41-50_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e72.thumb.jpg.dce244fc4bb47cd91a6aff4aa4731926.jpg

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal også ned ca 5kg. Har fra før gått ned 15kg med "spis deg fri" - metoden. 

Man kommer langt ved å kutte raske karbohydrater som mel, sukker/søtning, alkohol og ultraprossesert mat og drikke. Man trenger ikke nødvendigvis ikke telle kalorier, heldigvis. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ned 5 kg på 2 mnd hadde jeg kuttet alkohol og godteri. Og den spis hva du vil dagen gjør at du spiser mye mer kalorier enn du gjerne tenker over. Hadde heller spist litt mer hver dag enn å ha cheat day 

Anonymkode: 710db...15c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at ti tusen skritt om dagen ikke utgjør noen forskjell. Om jeg spiser feil så er det det som gjør utslaget. Du er ganske liten fra før, så det skal sikkert mindre kalorijusteringer til for deg enn meg. Synes ikke det høres ille ut, men det er umulig å vite om du ikke vet om du går ned eller ikke på det kostholdet. 

Om du ikke kan veie deg, har du målebånd (evt. kan investere i et)? Du kan jo sjekke om kroppen blir smalere sånn sett. 

For min del hjelper innføring av proteiner kun på metthetsfølelsen, at det er lettere å droppe (over)spisingen til kvelds når jeg har spist nok proteiner tidligere på dagen. Men om du ikke har det problemet så tror jeg ikke du trenger å stresse med proteiner. 

Anonymkode: 69438...f36

• Liker 2
Annonse
Skrevet (endret)
On 3/19/2023 at 7:14 PM, AnonymBruker said:

Hvis du skal ned 5 kg på 2 mnd hadde jeg kuttet alkohol og godteri. Og den spis hva du vil dagen gjør at du spiser mye mer kalorier enn du gjerne tenker over. Hadde heller spist litt mer hver dag enn å ha cheat day 

Anonymkode: 710db...15c

Dette. 

TS, 5 kg på 2 mnd er ganske mye når du er relativt liten allerede. Det er mer enn 0,5 kg i uka.

Jeg kjørte dine opplysninger kjapt gjennom en TDEE kalkulator, og da med lett hverdagsaktivitet, og for å nå målet bør du legge deg på 1300-1400 kcal per dag. Dette er ikke mye mat. Hvis du kan tåle et lengre tidsperspektiv på vektnedgangen, så kan du spise mer. Proteiner er svært viktig, det er ikke ønskelig å miste mye muskelmasse. Skal du likevel absolutt ned så fort, så må du nok stramme tøylene litt på cheat dayen din. Kaloriene hoper seg fort opp, og hvis du ikke ligger lavt nok i ukedagene allerede, går vinninga opp i spinninga. Ikke at du ikke kan kose deg i det hele tatt, men mengdene må begrenses. Fire halvlitere og en GT blir fort 1000 kcal. Og så kommer jo mat oppå der igjen.  

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt en annen strategi. Jeg hadde mest meg opp på styrketrening og body recomposition. Og hatt et lengre tidsperspektiv enn 2 mnd. 

Uansett, kostholdet ditt ser relativt proteinfattig ut. Jeg ville spist mye mer proteiner for å passe på at vektnedgangen hovedsakelig er fra fett, og ikke muskelmasse. 

Endret av drue
AnonymBruker
Skrevet
drue skrev (På 21.3.2023 den 21.53):

Dette. 

TS, 5 kg på 2 mnd er ganske mye når du er relativt liten allerede. Det er mer enn 0,5 kg i uka.

Jeg kjørte dine opplysninger kjapt gjennom en TDEE kalkulator, og da med lett hverdagsaktivitet, og for å nå målet bør du legge deg på 1300-1400 kcal per dag. Dette er ikke mye mat. Hvis du kan tåle et lengre tidsperspektiv på vektnedgangen, så kan du spise mer. Proteiner er svært viktig, det er ikke ønskelig å miste mye muskelmasse. Skal du likevel absolutt ned så fort, så må du nok stramme tøylene litt på cheat dayen din. Kaloriene hoper seg fort opp, og hvis du ikke ligger lavt nok i ukedagene allerede, går vinninga opp i spinninga. Ikke at du ikke kan kose deg i det hele tatt, men mengdene må begrenses. Fire halvlitere og en GT blir fort 1000 kcal. Og så kommer jo mat oppå der igjen.  

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt en annen strategi. Jeg hadde mest meg opp på styrketrening og body recomposition. Og hatt et lengre tidsperspektiv enn 2 mnd. 

Uansett, kostholdet ditt ser relativt proteinfattig ut. Jeg ville spist mye mer proteiner for å passe på at vektnedgangen hovedsakelig er fra fett, og ikke muskelmasse. 

Man må ikke stole på dette. Jeg har gått ned ca det ts skal gå ned (og fra samme bmi). Måtte ligge på 1200 daglig, og selv da gikk jeg ned en del mindre enn 500g i uken. Kanskje litt mer de første ukene. Det krever myye mer når man allerede er normalvektig. Hvertfall om man er kvinne over 30år…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 16.15):

. Jeg drikker kanskje 4 halvlitere og Gin&Tonic i uka. 

Jeg er småspist. I går spiste jeg to toast, en bigmac og en liten pomfri ila hele dagen.

Du må lære deg hva matvarer inneholder av kalorier. Og alkohol!

Skal du ned 1 kg, må du ligge over 7000 kalorier i underskudd.

Anonymkode: 66909...f22

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overhodet ingen ekspert på ernæring, men tenker du får gode råd om lørdagen ovenfor - det du beskriver er jo ikke så mengder kalorier kanskje, men vær litt bevisst på det? Og hvis du vil «spare» inn litt flere kalorier her og der ville jeg for min del f eks byttet ut krutonger med noe annet salat-aktig, tacolefsene byttet ut med skjell etc.? Evt bare lagd taco-salat med noen få nachos? 

Anonymkode: 480a3...170

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...