Gå til innhold

Hvordan vite om noen har høy iq

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det stemmer. Kan du være så vennlig og la være å sitte og mansplaine ting du ikke har peiling på? På forhånd takk.

Anonymkode: 4eaf3...93f

Jeg er forøvrig kvinne, så vanskelig å "mansplaine". Her kan du lese mer om både IQ og intelligens dersom du ikke tar mitt ord for det. Lykke til! 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/intelligens-og-iq/?page=1

Anonymkode: 046f4...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm… hva anser du som høy IQ da? 

Min er 132, jeg har ingen problemer med å være sosial (selv om folk flest selvsagt er idioter).

Ene venninnen min har 144. Hun er ganske off sosialt, skjønner ikke helt sosiale koder, men liker folk og er nærmest hypersosial, definitivt ingen loner. 

Anonymkode: e71c2...940

"selv om de fleste selvsagt er idioter"

Dette er en merkelig ting å si. IQ betyr på ingen måte hvor godt man har forstått et tema.

Jeg har til gode å ha hørt om et Mensa-medlem som har utrettet noe særlig utenfor Mensa.

Som Richard Feynman sa: I was an ordinary person who studied hard. There are no miracle people. It happens they get interested in this thing and they learn all this stuff, but they’re just people.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er forøvrig kvinne, så vanskelig å "mansplaine". Her kan du lese mer om både IQ og intelligens dersom du ikke tar mitt ord for det. Lykke til! 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/intelligens-og-iq/?page=1

Går helt fint for kvinner å mansplaine.

Jeg har allerede lest meg opp på dette, det er sånn jeg vet at du sprer feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går helt fint for kvinner å mansplaine.

Jeg har allerede lest meg opp på dette, det er sånn jeg vet at du sprer feilinformasjon.

Jeg forstår. Kan du fortelle meg hva det er jeg sier som er galt? Det kommer ikke så tydelig fram i innleggene dine. Du sier at jeg tar feil, men du må nesten fortelle hvilken påstand du mener er ukorrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved offisiell test i fjor sommer, så landet jeg på 162 i IQ.

Jeg føler ofte at folk flest er veldig… enkle av seg.

Men nå har jeg verken høy utdannelse eller er rik. Er ufør av alle ting.

Anonymkode: 8278f...4fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår. Kan du fortelle meg hva det er jeg sier som er galt? Det kommer ikke så tydelig fram i innleggene dine. Du sier at jeg tar feil, men du må nesten fortelle hvilken påstand du mener er ukorrekt. 

Jeg har gjort det veldig klart i det jeg allerede har skrevet hva som er feil.

IQ -> et mål på generell intelligens.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har gjort det veldig klart i det jeg allerede har skrevet hva som er feil.

IQ -> et mål på generell intelligens.

Det er helt riktig at IQ kan være en del av et mål på generell intelligens. IQ utelater sosial, emosjonell og kreativ intelligens. Derfor kan man ikke si at IQ utelukkende måler generell intelligens. Du må gjerne lese NHIs informasjonsside jeg sendte. Den er skrevet at professorer som vet bedre enn både deg og meg. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt riktig at IQ kan være en del av et mål på generell intelligens. IQ utelater sosial, emosjonell og kreativ intelligens. Derfor kan man ikke si at IQ utelukkende måler generell intelligens. Du må gjerne lese NHIs informasjonsside jeg sendte. Den er skrevet at professorer som vet bedre enn både deg og meg. :) Lykke til!

Nei, den er et mål på generell intelligens. Per definisjon.

Sundet sier forøvrig mer eller mindre det samme som meg. Så hvorfor du viser til den artikkelen er i det hele tatt litt underlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har relativt høy IQ, tviler egentlig på at dette er noe folk merker seg ved siden jeg er helt normal.

De egenskapene som kanskje kan avsløre meg er at jeg er god på å forstå og sette meg inn i ting raskt, jeg får veldig raskt overblikk og forståelse for noe eller en situasjon. Videre er jeg god på problemløsning, hvordan man praktisk skal gå frem for å løse et problem. Jeg er også god på detaljer, jeg husker detaljer, og er god på å orientere meg.

Anonymkode: e84ec...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, den er et mål på generell intelligens. Per definisjon.

Sundet sier forøvrig mer eller mindre det samme som meg. Så hvorfor du viser til den artikkelen er i det hele tatt litt underlig.

Sundet sier jo absolutt ikke det samme som deg i det hele tatt. Står ikke skrevet noe sted i teksten at IQ er det beste målet på generell intelligens. Det høres uansett ut som om vi snakker rundt hverandre. Jeg er helt med på at IQ kan bidra til å måle generell intelligens. IQ måler potensialet vårt til å tilegne oss ny kunnskap, problemløsning og logikk. Det er en god indikator på potensial til intelligens. For å sitere Wikipedia:

"IQ og intelligens brukes gjerne om hverandre. Dette er uheldig, fordi det ikke er det samme. Resultatet av en IQ-test bør ses på som en hypotese om en persons intelligens. Dersom det dreier seg om en test av høy kvalitet som er gitt av en tilstrekkelig kvalifisert person under optimale forhold, kan resultatet regnes som svært pålitelig."

• Eysenck, Hans J. (1998). Intelligence: A New Look. New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers. ISBN 1-56000-360-x.
  • Kline, Paul T. (1999). Handbook of Psychological Testing. London: Routeledge. ISBN 978-0-415-21158-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert greit med høy IQ, men en mindre populær teori innen psykologi er hyper-hjerne/hyper-kropp-teorien som antyder at de som har høy IQ også har høyere risiko for fysiske og psykiske sykdommer. Forskning viser at høy IQ (Mensa-medlemmer) har en ekstra risiko for å utvikle humørsykdommer som bipolar, angst og depresjon, ADHD, autismespekterforstyrrelse og immunitetsproblemer som allergier, astma og autoimmune sykdommer. En grunn til at dette kan skje er at de med høy IQ kan tenke over, bekymre seg mye eller overreagere på miljøstress, som også skaper fysiologisk eksitabilitet (stresshormon, cytokiner). 

Kanskje greit å ha en «normal» hjerne? 

Anonymkode: 506db...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"IQ og intelligens brukes gjerne om hverandre. Dette er uheldig, fordi det ikke er det samme. Resultatet av en IQ-test bør ses på som en hypotese om en persons intelligens. Dersom det dreier seg om en test av høy kvalitet som er gitt av en tilstrekkelig kvalifisert person under optimale forhold, kan resultatet regnes som svært pålitelig."

Som er bortimot synonymt med det jeg sier.

Kan du la være å mansplaine dette - du har ikke peiling? 

Hadde du hatt en mer ydmyk holdning kunne jeg sikkert tatt meg tiden på å oppklare misforståelsen din, men aber... Dette er uansett en avsporing.

Oppsummert: IQ -> Mål på generell intelligens(som allerede sagt tidligere, hvor god vekt man har er et annet spørsmål)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må ha over snittet IQ for å klare å plukke opp hvem andre som har høy IQ. Har man normal IQ på rundt 100, plukker enn ikke opp at en med IQ på 130 er smart. Blir heller en kræsj der begge muligens synes de er idioter. 

Har man derimot 115+ i IQ, kan man plukke opp at de som er 130+.. er veldig smarte. 

Har man IQ på 130, plukker man opp de med IQ opp til 145-160... Kanskje. 

Men det blir som å finne en nål i en høystakk. 

Poenget er at man må ha en viss IQ for å plukke opp at andre har tilsvarende/høyere IQ - opp til et visst punkt. 

De med høy IQ må dumme seg ned for å henge med massen... Og vil være... Svært ensomme. 

Jeg er heldig, som er 1 std. avvik under snittet, da jeg synes de fleste er smarte. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du hatt en mer ydmyk holdning kunne jeg sikkert tatt meg tiden på å oppklare misforståelsen din, men aber... Dette er uansett en avsporing.

Oppsummert: IQ -> Mål på generell intelligens(som allerede sagt tidligere, hvor god vekt man har er et annet spørsmål)

Å forklare et ståsted er ikke synonymt med å "mansplaine". Isåfall gjør jo du akkurat det samme? Jeg henviser til kilder som bekrefter mine påstander. Du gjentar jevnlig at jeg ikke har peiling og anklager meg for å spre feilinformasjon. Dette er en mye mer aggressiv tone enn hva jeg har med deg. 

Uansett, jeg tror vi misforstår hverandre. Dersom vi begge opplever at kildene støtter våre påstander er vi nok mer enige enn vi tror, men vi ordlegger oss svært forskjellig. Vi kan vel uansett enes om at IQ hvertfall er en måte å måle potensial til intelligens på. 

Ønsker deg en riktig fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Chupacabra said:

"selv om de fleste selvsagt er idioter"

Dette er en merkelig ting å si. IQ betyr på ingen måte hvor godt man har forstått et tema.

Jeg har til gode å ha hørt om et Mensa-medlem som har utrettet noe særlig utenfor Mensa.

Som Richard Feynman sa: I was an ordinary person who studied hard. There are no miracle people. It happens they get interested in this thing and they learn all this stuff, but they’re just people.

Enig. Denne tanken om at "jeg har så høy IQ at folk med normal IQ fremstår som idioter" minner om Donald Trump. Donald Trump tror også at han vet mer enn alle verdens eksperter siden han har så høy IQ. Men i virkeligheten så må man jo faktisk jobbe med stoffet for å forstå det. Man er ikke født med all verdens kunnskap. 

Anonymkode: bf84d...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er tegn på at du har funnet deg en syklubb. Ikke høy IQ.

Anonymkode: 7d704...a63

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skravlehøner har sjelden høy IQ. Tvert imot vil jeg si.

Jeg antar at det ikke er kvantemekanikk dere diskuterer.

Eks.:

"Oj, så fine sko du har".

Alle: "Ja, det er bare so true".

Alle henger med og bidrar.

Anonymkode: f38b0...711

Huff da, glemte å utelate detaljen som er innlysende for meg.  Joda, vi diskuterer fysikk, psykologi, sosiale relasjoner, historie, kjærlighet,  filosofi, etikk, politikk, osv.

Stemmer at ikke alle samtaleemner er egnet til å bedømme andre. Og så klart, ingen regler uten unntak, men står ved at det er en god indikasjon.

Anonymkode: 53ee2...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tester for noe, så viser testen det man tester for, ikke noe annet. Og der slutter også relevansen til IQ. hvis du setter en sjimpanse forran en skjerm med blinkende prikker, så vil sjimpansen kunne plukke mønstre i et vanvittig tempo. Men det er også det den kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Å forklare et ståsted er ikke synonymt med å "mansplaine". Isåfall gjør jo du akkurat det samme? Jeg henviser til kilder som bekrefter mine påstander. Du gjentar jevnlig at jeg ikke har peiling og anklager meg for å spre feilinformasjon. Dette er en mye mer aggressiv tone enn hva jeg har med deg. 

Uansett, jeg tror vi misforstår hverandre. Dersom vi begge opplever at kildene støtter våre påstander er vi nok mer enige enn vi tror, men vi ordlegger oss svært forskjellig. Vi kan vel uansett enes om at IQ hvertfall er en måte å måle potensial til intelligens på. 

Ønsker deg en riktig fin kveld!

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er det lov å spørre om dere er på spekteret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rights skrev (48 minutter siden):

Man må ha over snittet IQ for å klare å plukke opp hvem andre som har høy IQ. Har man normal IQ på rundt 100, plukker enn ikke opp at en med IQ på 130 er smart. Blir heller en kræsj der begge muligens synes de er idioter. 

Har man derimot 115+ i IQ, kan man plukke opp at de som er 130+.. er veldig smarte. 

Har man IQ på 130, plukker man opp de med IQ opp til 145-160... Kanskje. 

Men det blir som å finne en nål i en høystakk. 

Poenget er at man må ha en viss IQ for å plukke opp at andre har tilsvarende/høyere IQ - opp til et visst punkt. 

De med høy IQ må dumme seg ned for å henge med massen... Og vil være... Svært ensomme. 

Jeg er heldig, som er 1 std. avvik under snittet, da jeg synes de fleste er smarte. 🙃

Så hvis én med temmelig høy IQ er så uheldig i fylla og forteller en altfor naiv vits, ja så raser vedkommende nedover på rankinglistene. Jeg fanger noe av essensen i budskapet ditt med en slik metafor.

Men så er jo ikke jeg så jæv... glup at det gjør noe heller.🤠

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...