Gå til innhold

Hvordan vite om noen har høy iq

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette blir litt sånn ala "person leser artikkel i Nettavisen lydende "høye mennesker har høyere tilbøyelighet til å [sett inn passende verdi] enn sine lavere medsøsken."

- Høy person leser artikkel, og tenker så "Hva!? dette stemmer jo ikke! Jeg er ikke sånn! Jeg [fylle inn motstridende informasjon]

Altså, det er jo ikke snakk om fullverdige personprofiler her, det er mer noen typiske trekk som ofte går igjen. At du ikke kjenner deg igjen, trenger jo ikke bety så mye. Det er jo bare typetrekk over veldig grove linjer.

For øvrig er det godt under 1% av totalbefolkningen som har iq over 140, jeg stiller meg egentlig litt tvilende til at du scorer over 140. Statistikken taler ikke for at en person i denne lille og smale gruppen, på ca fem timer både skal befinne seg/innfinne seg på dette foraet (som et mindretall av Norges befolkning befinner seg på), finne akkurat denne tråden, og dette svaret, alt på så kort tid. Statistisk sett går det lenge mellom hver gang man møter på personer innenfor denne gruppen, 140+ er meget sjelden kost. Vi har hatt flaks hvis en person på fem timer ramler innom akkurat dette smale rommet.

Vi vet jo også at "alle" er rakettforskere på forum, ingen steder er det så mange inflaterte verdier når det gjelder litt sånne "statusting" som iq.

Når det så kommer til mulige diagnoser: kanskje. Samtidig er det lett å sykeliggjøre ting vi ikke forstår, mennesket har i lange tider uglesett "annerledes tenkning." Galilei og Copernicus møtte jo veldig mye motstand i sin tid, Rudolph Diesel hoppet på skøen og forsvant, mange med høy iq tilpasser seg "normalnivået" og holder mye av tankene sine for seg selv. Det kan selvsagt være en ingrediens som skaper psykisk sykdom, eller det kan også være "overordnet atferd" det ikke ligger for vanlige mennesker å forstå. 

Uansett, du trenger ikke føle deg truffet, det er ikke deg jeg nødvendigvis karakteriserer.

Anonymkode: 08273...7ae

Nja, det er nå en 600+ pålogget så det kan sikkert slenge innom noen med litt høy iq også..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå var Albert Einstein også en autist, så det er ikke merkelig at han spurte om dette. 

Anonymkode: e4661...ca2

Han var ikke offisielt diagnostisert, men mange har i ettertid ment han hadde Asperger, som er høytfungerende autisme. Han var geni på sitt felt, men sosialt klønete. Folk har også ment han hadde dysleksi og ADHD. Sønnen til Einstein var schizofren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har veldig høy IQ. Jeg skal ikke nevne score, for det provoserer bare fram trollene.

Men du ville ikke merket det på meg før du hadde tilbragt lang tid med meg. Men når du først gjør det, ville du ikke vært i tvil. Det er som å se lyset for første gang. Det er vanskelig å beskrive, men når man først ser det så er det ingen tvil.

Anonymkode: 9fb39...9e9

Wow, du har ikke rent lite høye tanker om deg selv, når du sammenligner det å være sammen med deg som å se lyset for første gang 😳!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samfunnet formes av normalen, de rundt 100. Forvent en viss eksentrisitet hvis vedkommende har scoret over 130. Over 140, og det begynner virkelig å flyte ut. ...............

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De som omgås mye er sjelden blandt de mest intelligente. De er mer loners. Så du treffer nok ikke på dem

Anonymkode: 80257...d86

Dette er karakterisering av typen store føtter/hender - stor tiss.  Altså er treffsikkerheten i disse karakteristikkene særdeles lav.

Det finnes både idioter og høyintelligente mennesker som er både introverte og ekstroverte.  Korollaret til tesene over ville jo være at alle som gjør det godt på et jobbintervju i beste fall er middelmådige fordi de er sosialt flinke.

Til sjuende og sist.  Høy IQ er bare et talent. Det må pleies og trenes for at man skal få noe ut av det.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

IQ-testene til mensa tester kun 1 ting, det sier ikke noe om hvor intelligent du er på andre områder. Det er ikke en selvfølge at en god/høy score på en slik test gjør deg god på alle områder i livet. De fleste er intelligente og flinke til noe her i livet😉

Anonymkode: adafa...6bd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette blir litt sånn ala "person leser artikkel i Nettavisen lydende "høye mennesker har høyere tilbøyelighet til å [sett inn passende verdi] enn sine lavere medsøsken."

- Høy person leser artikkel, og tenker så "Hva!? dette stemmer jo ikke! Jeg er ikke sånn! Jeg [fylle inn motstridende informasjon]

Altså, det er jo ikke snakk om fullverdige personprofiler her, det er mer noen typiske trekk som ofte går igjen. At du ikke kjenner deg igjen, trenger jo ikke bety så mye. Det er jo bare typetrekk over veldig grove linjer.

For øvrig er det godt under 1% av totalbefolkningen som har iq over 140, jeg stiller meg egentlig litt tvilende til at du scorer over 140. Statistikken taler ikke for at en person i denne lille og smale gruppen, på ca fem timer både skal befinne seg/innfinne seg på dette foraet (som et mindretall av Norges befolkning befinner seg på), finne akkurat denne tråden, og dette svaret, alt på så kort tid. Statistisk sett går det lenge mellom hver gang man møter på personer innenfor denne gruppen, 140+ er meget sjelden kost. Vi har hatt flaks hvis en person på fem timer ramler innom akkurat dette smale rommet.

Vi vet jo også at "alle" er rakettforskere på forum, ingen steder er det så mange inflaterte verdier når det gjelder litt sånne "statusting" som iq.

Når det så kommer til mulige diagnoser: kanskje. Samtidig er det lett å sykeliggjøre ting vi ikke forstår, mennesket har i lange tider uglesett "annerledes tenkning." Galilei og Copernicus møtte jo veldig mye motstand i sin tid, Rudolph Diesel hoppet på skøen og forsvant, mange med høy iq tilpasser seg "normalnivået" og holder mye av tankene sine for seg selv. Det kan selvsagt være en ingrediens som skaper psykisk sykdom, eller det kan også være "overordnet atferd" det ikke ligger for vanlige mennesker å forstå. 

Uansett, du trenger ikke føle deg truffet, det er ikke deg jeg nødvendigvis karakteriserer.

Det er ikke viktig for meg om randoms på forum tror meg eller ikke. Jeg stiller meg spørrende til hvor du har disse «typiske trekkene» fra fordi det høres som sagt ut som kjennetegn på visse diagnoser og ikke kjennetegn på høy iq. Du er velkommen til å søke opp tegn på høy iq men det handler blant annet om læreevne, problemløsning, god hukommelse og kreativitet, ikke rare mennesker som fremstår «borte» og hele tiden går rundt å funderer på meningen med livet. Høres ut som du baserer dine karakteristikker på noen få individer du kjenner til med høy iq og bruker dette til å snakke om en hel gruppe. Lurer også på hvor mange med høy iq du har møtt, fordi det høres ikke ut som så mange. Som mensamedlem som har møtt en god del vil jeg bare påpeke at det du skriver er ganske søkt.

Anonymkode: f7ed2...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

folk som mener at de har høy IQ kommer sannsynligvis til å skryte av dette så mye de klarer. :nisse:

dette er i alle fall tilfellet her på Kvinneguiden....   

Anonymkode: bd6fd...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

folk som mener at de har høy IQ kommer sannsynligvis til å skryte av dette så mye de klarer. :nisse:

dette er i alle fall tilfellet her på Kvinneguiden....   

Anonymkode: bd6fd...e46

🤣

Anonymkode: bf84d...edf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva regnes for høy iq? Over 110? 115? 120? 

Jeg klarer ikke å vite hvem som har høy iq, men klarer ofte å vite hvem som har lav.

Anonymkode: f2ff5...e5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Beste måten er å forsøke forstå mennesker best mulig. Da ser du hvordan de tenker og føler, og kan få et innblikk i hvorfor. Mennesker som er veldig intelligente har som regel mer grundig gjennomtenkt verdier, for eks. Det betyr ikke at de har gode verdier, merk, men de har kanskje mer kunnskap eller har en bedre logikk enn folk flest med samme/ lignende mening.

Intelligente mennesker forstår også tankeeksperimenter ganske bra, de forstår sammenligninger i logikk enkelt. Enkelte kan det blant de som ikke er så smarte, men logikken er som regel ikke like presis, og de må gjerne ha en spesiell interesse i logikkfaget og det intellektuelle. Det kan også være mindre evne til å gjenkjenne egne tankefeil. (Selv om intelligente kan selvsagt være veldig investerte i egne tankefeil der de ikke vil mene noe annet. Det er følelser som driver oss mest, når alt kommer til alt)

Selv når du møter psykisk syke mennesker med intelligens, som har paranoia for eks, så har de mer komplekse tanker og ideer. Selv om de kan være feil iblant grunnet paranoiaen, så merker man at tankene strekker litt utover det andre mennesker vanligvis ville tenkt.

Jeg har møtt 1 person jeg anser som sjeldent intelligent, altså over de som allerede er intelligente. Da var det snakk om en evne til å forstå konsept i virkeligheten de fleste må lese seg til. En evne til å forstå hvordan virkeligehten og verden fungerer på og sette det inn i kompleks virkelighetsforståelse som ser den større helheten.

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 15.38):

IQ-testene til mensa tester kun 1 ting, det sier ikke noe om hvor intelligent du er på andre områder. Det er ikke en selvfølge at en god/høy score på en slik test gjør deg god på alle områder i livet. De fleste er intelligente og flinke til noe her i livet😉

Anonymkode: adafa...6bd

IQ er IQ :)

Jeg har ikke tatt Mensa til men har tatt både WISC og WAIS og har gjort det relativt bra, over 130 og under 140 på begge.

Min erfaring er at jeg sliter med å plassere andre "på en skala" om de er mye smartere enn meg, noe jeg har opplevd noen ganger. Jeg har møtt mennesker som åpenbart er mye, mye smartere enn meg, og jeg klarer ikke å skjønne helt hvordan de tenker eller hvordan de kan løse vanskelige oppgaver så fort, mens de som er på mitt nivå og lavere klarer jeg å plassere ganske nøyaktig. Jeg kunne rangert venner fra studietiden etter IQ og jeg er sikker på at jeg ville klart det veldig bra.

Det er en godt merkbar forskjell på ´~115 og ~130. Jeg har en venn som er lege som er rundt 115, og en annen som er sivilingeniør som jeg vil tippe ligger på 135 og jeg merker stor forskjell, selv om begge er "smarte". Når det kommer til abstrakte idéer eller komplekse problemer merker man bare forskjellen på hvordan de tenker.

Siden jeg selv ikke ville klart å skille noen på 150 og 165 enkelt, så lurer jeg på om det kanskje er litt det samme for folk som ligger rundt 100. Altså; de skjønner at noen er smartere enn dem (?) men forskjellen på 115 og 130+ er ikke nødvendigvis åpenbar.

Jeg har også merket at de smarteste også er de som skjønner at jeg er skarp raskest. Kanskje ikke veldig overraskende, men interessant. Jeg tror det er vanskelig å "dømme oppover", spesielt om det blir en viss forskjell.

Jeg tror svaret på spørsmålet er forskjellig avhengig av hvem man spør. Folk med høy IQ vil merke det raskt på andre som også har høy IQ. Jeg tipper at folk rundt 100 raskt merker om noen er godt under snittet, men oppover er det vanskeligere.

Anonymkode: 2422a...c75

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

IQ er IQ :)

Jeg har ikke tatt Mensa til men har tatt både WISC og WAIS og har gjort det relativt bra, over 130 og under 140 på begge.

Min erfaring er at jeg sliter med å plassere andre "på en skala" om de er mye smartere enn meg, noe jeg har opplevd noen ganger. Jeg har møtt mennesker som åpenbart er mye, mye smartere enn meg, og jeg klarer ikke å skjønne helt hvordan de tenker eller hvordan de kan løse vanskelige oppgaver så fort, mens de som er på mitt nivå og lavere klarer jeg å plassere ganske nøyaktig. Jeg kunne rangert venner fra studietiden etter IQ og jeg er sikker på at jeg ville klart det veldig bra.

Det er en godt merkbar forskjell på ´~115 og ~130. Jeg har en venn som er lege som er rundt 115, og en annen som er sivilingeniør som jeg vil tippe ligger på 135 og jeg merker stor forskjell, selv om begge er "smarte". Når det kommer til abstrakte idéer eller komplekse problemer merker man bare forskjellen på hvordan de tenker.

Siden jeg selv ikke ville klart å skille noen på 150 og 165 enkelt, så lurer jeg på om det kanskje er litt det samme for folk som ligger rundt 100. Altså; de skjønner at noen er smartere enn dem (?) men forskjellen på 115 og 130+ er ikke nødvendigvis åpenbar.

Jeg har også merket at de smarteste også er de som skjønner at jeg er skarp raskest. Kanskje ikke veldig overraskende, men interessant. Jeg tror det er vanskelig å "dømme oppover", spesielt om det blir en viss forskjell.

Jeg tror svaret på spørsmålet er forskjellig avhengig av hvem man spør. Folk med høy IQ vil merke det raskt på andre som også har høy IQ. Jeg tipper at folk rundt 100 raskt merker om noen er godt under snittet, men oppover er det vanskeligere.

Tror faktisk ikke på deg. (At du kan plassere andre på det nivået du sier  :)  ). Tror at om alle dine venner hadde tatt en test og stilt seg opp i rekkefølge hadde du fått deg flere overraskelser.

Om du har de evnene du sier kan du kanskje ta deg jobb som «møt meg og få vite din iq -test», (opp til 140), det burde være marked for det. 

Mener å ha lest at man ikke klarer å skille de som ligger ett standardavvik opp eller ned fra seg selv så veldig presist fra seg selv. Mer enn ett standardavvik så merker man det bedre nedover, men de oppover klarer man ikke spotte i særlig grad, men de vil merke at du ligger under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tror faktisk ikke på deg. (At du kan plassere andre på det nivået du sier  :)  ). Tror at om alle dine venner hadde tatt en test og stilt seg opp i rekkefølge hadde du fått deg flere overraskelser.

Om du har de evnene du sier kan du kanskje ta deg jobb som «møt meg og få vite din iq -test», (opp til 140), det burde være marked for det. 

Mener å ha lest at man ikke klarer å skille de som ligger ett standardavvik opp eller ned fra seg selv så veldig presist fra seg selv. Mer enn ett standardavvik så merker man det bedre nedover, men de oppover klarer man ikke spotte i særlig grad, men de vil merke at du ligger under.

Neivel :) Tro hva du vil... Jeg burde kanskje lagt til at de jeg snakker om alle ligger rundt 115-140. Jeg sa "fra studietiden" og jeg gikk på en linje på NTNU med høye karakterkrav som siler ut alle de som ligger under, men jeg dannet med tidlig et bilde av hvem som var de skarpeste og alt tyder på at det i hovedsak var korrekt.

Jeg sier ikke at jeg kan si det umiddelbart, men det blir tydelig i visse diskusjoner etter en stund. Jeg kan ikke si det samme om tilfeldige personer med IQ opp til 140, jeg mente de jeg studerte med.

Til det siste er jeg enig. Jeg klarer som sagt ikke så mye mer enn 1 SD; jo større forskjell det er fra meg selv, jo vanskeligere blir det å skille. Det stemmer godt med subjektive erfaringer.

Det viktigste poenget er det siste du skriver. Oppover er det veldig vanskelig å skille (i alle fall for meg) så jeg vil tro at det er veldig vanskelig for noen på 100 å skille på de som er 115+. Og ja; man merker hvem som ligger under. Jeg har møtt noen utrolig smarte mennesker, men det er ikke alltid de med doktorgrad i kjernefysikk som er de aller skarpeste (selv om de åpenbart er veldig skarpe).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så redd og nyskjerrig på dere intelligente. Lurer på hvordan det er å snakke med noen med høy intelligens, men siden jeg har lav, så vil det kanskje ikke ha så stort utbytte annet enn å være et irritasjonsmoment for dere? 

Anonymkode: 8a47b...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er så redd og nyskjerrig på dere intelligente. Lurer på hvordan det er å snakke med noen med høy intelligens, men siden jeg har lav, så vil det kanskje ikke ha så stort utbytte annet enn å være et irritasjonsmoment for dere? 

Anonymkode: 8a47b...c6d

Jeg kjenner en person som scorer meget høyt på IQ tester, og det er virkelig ikke slik at alle som har høy IQ er kjempeflinke med kommunikasjons egenskapene i møte med andre. Jeg tror nesten ingen ville gjettet på ved første øyekast, at denne personen har høy IQ.

Etter min erfaring, pleier de med høy IQ å ende opp og jobbe for personer med høy EQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har møtt min andel mennesker med høy iq. Det sikreste tegnet for meg er når samtalen flyter og temaene skifter fort, samtidig som alle henger med og bidrar. 

Anonymkode: 53ee2...0c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har møtt min andel mennesker med høy iq. Det sikreste tegnet for meg er når samtalen flyter og temaene skifter fort, samtidig som alle henger med og bidrar. 

Anonymkode: 53ee2...0c6

Dette er tegn på at du har funnet deg en syklubb. Ikke høy IQ.

Anonymkode: 7d704...a63

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Damian Drake skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke se på en person om han eller hun har høy IQ.

Velkommen tilbake Balian.

Anonymkode: 43bd3...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...