Gå til innhold

Er det lov å skrive bøker basert på negative erfaringer med virkelige mennesker?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

nei, det er helt på kanten, og jeg skjønner godt at de som er omtalt reagerer.

Men de som har protestert høyest mot Min kamp-bøkene, er den omtalte farens bror, og han protesterer ikke på omtalen av seg selv, men omtalen sin bror (altså Knaugårds far). Og det synes jeg blir litt feil, for en sønn er nærmere enn en bror, og det er Knausgård som eier sin egen barndoms historie, ikke onkelen. 

Den jeg personlig synes gikk langt over streken er en bok av Hanna Ørstavik om mannens kreftssykdom og død. Den var utleverende på en måte som jeg opplevde som mye verre enn Knausgård. Så ille at jeg ikke har lyst å lese noe mer av Ørstavik, faktisk.

Anonymkode: 70fb2...251

Jeg husker at jeg leste en bok for mange år siden. Det handlet om et par som valgte å adoptere en jente fra utlandet, som det gikk skeis med. De ønsket i utgangspunktet å hjelpe et barn i nød, men det gikk til helvete med familien og jenta. Jeg tror hun endte på institusjon til slutt.  Anmelderen var også betenkt over hvordan de utleverte henne og stilte spørsmål ved om hva datteren ville tenke når hun ble voksen nok til å lese boka om seg selv. 

Det var også en mann som skrev en bok som sine to sønner, som valgte å forlate livet. Der ble det også av anmelderen problematisert hvor mye det er ok å utlevere de døde.  De har også krav på et privatliv og et godt ettermæle.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare for å oppklare en viktig ting ang Sarromma. Mannen hun beskylder for psykisk vold er IKKE eksmannen.  Den siste boka baserer seg på en fyr som hun traff etter bruddet, og da hun var gravid med nummer fire.

At noen mann i det hele tatt ville nærme seg henne synes jeg er utrolig. Jeg kan ikke fatte at noen ønsker å tilbringe mer enn 30 minutter med den dama. Derfor lurer jeg jo på om hele greia er diktet opp.

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov. Siden han ikke har samtykket så har han blitt anonymisert. Hun har fått hjelp av forlaget til å ivareta de juridiske avveiningene.

Dersom man kommer med falske påstander om en person kan man bli dømt i en injuriesak. Ikke om det er sant. Sannheten i denne saken er sannheten dokumenterbar.

Jeg er glad for at noen tør å skrive om dette, og stå fram. Det kan hjelpe andre å komme seg unna før.

Endret av Andro
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (14 timer siden):

Jeg lurer litt på om denne fyren egentlig finnes eller om hun bare har diktet han opp🤔

Han eksisterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjorth og Knausgårds er nevnt.
Et annet og nyere eksempel er hun som skrev om et seksuelt forhold med en ikke navngitt, eldre psykiater (man alle forsto jo fort hvem han var).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (24 minutter siden):

Ja, det er lov. Siden han ikke har samtykket så har han blitt anonymisert. Hun har fått hjelp av forlaget til å ivareta de juridiske avveiningene.

Dersom man kommer med falske påstander om en person kan man bli dømt i en injuriesak. Ikke om det er sant. Sannheten i denne saken er sannheten dokumenterbar.

Jeg er glad for at noen tør å skrive om dette, og stå fram. Det kan hjelpe andre å komme seg unna før.

Hvordan er den psykiske volden dokumentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Hvordan er den psykiske volden dokumentert?

Det er mellom henne og dem hun har vist det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (15 timer siden):

Jeg lurer litt på om denne fyren egentlig finnes eller om hun bare har diktet han opp

Pipaluk skrev (1 time siden):

Derfor lurer jeg jo på om hele greia er diktet opp.

I dagens papir-Dagblad står det at mannen er forelagt påstandene, men ikke kjenner seg igjen. Det presiseres også at han ikke er far til noen av barna.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baldrian skrev (Akkurat nå):

I dagens papir-Dagblad står det at mannen er forelagt påstandene, men ikke kjenner seg igjen. Det presiseres også at han ikke er far til noen av barna.

Da må jeg lese dagbladet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep, personangrep, spekulasjoner og avsporing, samt svar til det. 

_popcorn_, adm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 18.3.2023 den 13.23):

Bare for å oppklare en viktig ting ang Sarromma. Mannen hun beskylder for psykisk vold er IKKE eksmannen.  Den siste boka baserer seg på en fyr som hun traff etter bruddet, og da hun var gravid med nummer fire.

At noen mann i det hele tatt ville nærme seg henne synes jeg er utrolig. Jeg kan ikke fatte at noen ønsker å tilbringe mer enn 30 minutter med den dama. Derfor lurer jeg jo på om hele greia er diktet opp.

Hvordan er det med de som bruker ekte navn på folk og snakker ned på dem på et offentlig forum, burde det også være ulovlig? Mange hårfine balanser her i verden, og det kan ikke finnes lover og regler for alt. Noe kan man forvente at den sunne fornuft og moral tar seg av.

Anonymkode: 8c876...98d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan er det med de som bruker ekte navn på folk og snakker ned på dem på et offentlig forum, burde det også være ulovlig? Mange hårfine balanser her i verden, og det kan ikke finnes lover og regler for alt. Noe kan man forvente at den sunne fornuft og moral tar seg av.

Anonymkode: 8c876...98d

Hvis du tenker på mitt utsagn står jeg for det.  Den som står frem i rampelyset må tåle negative kommentarer og dårlig omdømme. 

Sanna har kommet med mange uttalelser som er krenkende for folk som kan gjenkjennes.  Hun ønsker blant annet eksmannen og hans nye dame magekreft. Hvorfor? Jo da kunne det tenkes at de endte opp med utlagt tarm. Og da ville de stinke resten av sitt liv! 

Sentralbadet litteraturhus, odda | Sanna Sarromaa hadde akkurat kommet ut av dusjen da mannen hennes gjennom tolv år annonserte at han ville skilles. Han hadde funnet en annen. (hardanger-folkeblad.no)

i tillegg hevdet hun at en elev med down syndrome og autisme ikke hadde noe i en klasse å gjøre. Hun observerte klassen en time.  Etter det trakk hun seg fra Partiet Venstre. det er godt mulig at hun ble bedt om å tre av.  Hun gikk også ut på Ted-talk med denne historien.  Det er alltid det samme refrenget: jeg er offeret. Jeg har ikke gjort noe galt. Nordmenn er persilleblad som ikke tåler noen ting.  Null selvkritikk med andre ord. 

Her er notatet som gjorde at Sarromaa trakk seg – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 23.3.2023 den 17.45):

i tillegg hevdet hun at en elev med down syndrome og autisme ikke hadde noe i en klasse å gjøre. Hun observerte klassen en time.  Etter det trakk hun seg fra Partiet Venstre. det er godt mulig at hun ble bedt om å tre av.  Hun gikk også ut på Ted-talk med denne historien.  Det er alltid det samme refrenget: jeg er offeret. Jeg har ikke gjort noe galt. Nordmenn er persilleblad som ikke tåler noen ting.  Null selvkritikk med andre ord. 

Her er notatet som gjorde at Sarromaa trakk seg – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Jeg tenker tidvis at hun er krass og at hun tidvis virker for bombastisk. Men det hun sier er ikke «at en elev med downs syndrom ikke har noe i en klasse å gjøre».

Hun stilte spørsmål ved om dette barnet fikk et godt nok pedagogisk tilbud når det ble undervist sammen med resten av klassen, eller om hen burde ha hatt et separat opplegg i akkurat dette faget.

Slik jeg forstår henne mente hun at skolen unnlot å gi dette barnet et tilpasset tilbud. Etter hennes oppfatning skyldte skolen på at det er fordi barnet skal integreres i klassen, mens hun mente å observere at løsningen skapte mer avstand mellom denne eleven og den øvrige klassen.

Jeg synes at det virket som en stygg sak når man bare leser enkeltsitater, men jeg tror faktisk at hun skrev dette ut fra omtanke for barnet som hadde vanskeligheter. Når det er sagt, kjenner jeg mange lærere som sier lignende ting som det hun har skrevet muntlig. De er fortvilte over at barn som trenger ekstra oppfølging kastes inn i den vanlige undervisningen, uten at det egentlig gjøres noe forsøk på å gi dem et helhetlig opplegg.

Selv gikk jeg i klasse med et barn med veldig omfattende utfordringer i fem år. Det var et privilegium for oss andre, fordi han ga oss andre perspektiver på ting. Dessuten var han lynende intelligent og en gledesspreder uten like. Men jeg har inntrykk av at han fikk et godt og tilpasset opplegg, og at han ikke ble presset til å delta på ting for at skolen skulle effektivisere. Det ville neppe ha vært heldig for et barn med en veldig omfattende asbergerdiagnose.

Noen ganger tenker jeg at Sanna Sarromma vet akkurat hvordan hun skal lage overskrifter. Men dersom man leser det hun faktisk ytrer seg om med et åpent sinn, er det ikke alltid så provoserende og kontroversielt som det ser ut som ved første øyekast.

Når det gjelder boka tenkte jeg først det samme som TS. Trodde at dette var offentlige beskyldninger mot eksmannen (som hun også har barn med), og skjønte ikke at forlaget kunne gå med på dette. Men det viser seg jo at han er anonymisert i boka, og at Sanna har oppgitt navnet hans til journalister slik at han skal ha mulighet for samtidig imøtegåelse.

Etisk sett synes jeg at dette er er vanskelig territorium. Men ettersom jeg ikke selv har lest boka skal jeg være forsiktig med å mene alt for mye. Det kan hende at det virker mer kontroversielt på overflaten enn det egentlig er, i kjent Sanna-stil.

Anonymkode: 32e3d...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...